AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.237

2 dl olja per 100-150 mil

Sida 3 av 3
Dr
87
Drell
325i E90 LCI -09
Bmwbamze: Här blev det mycket att svara på :)

Jag bytte packningarna för att det läckte en del, så ja jag såg oljeläckage.
Olja + filter har bytts precis som det ska göras och i boken kan man se att förra ägarna skött den perfekt. Jag har också skött det perfekt och kör bara med olja som är rätt klassad, oftast castrol 5w30 M eller Liqui moly 5w30 4200. Oljefiltret jag använder är BMW's original, alltid.

Har precis bytt oljan så den är fräsch nu, förra året kollade min polare hur det såg ut inne i motorn och han sa att det såg väldigt fint ut när han bytte ventilkåpa och packning.

Jag har 11 km till jobbet och 11 km hem så det är den sträckan jag kör mån-fredag, på helgerna brukar jag åka runt en del och då blir det landsväg och även lite längre sträckor.

Det roliga är att på just tvåans växel så hörs ett litet vinande ljud när jag gasar, läst och andra som haft det också. Vet inte vad det är eller vad det beror på, men nånting är det.

Jag misstänker även att en eller flera spridare är kass, varje gång jag kallstartar den så går den oroligt och gungar lite, men allt upphör när man kört en liten stund.

Hade tänkt att byta bränslefiltret men icke, N53 har inget vanligt filter utan sitter ett evighetsfilter i tanken tydligen. Så dumt att klockorna stannar. Har även sett att vanos selenoiderna kan göra att motorn går kasst på tomgång.
Dr
87
Drell
325i E90 LCI -09
Känns som att vi kapat denna tråd, kom till min tråd och skriv om du vill. 3-serien och tråden heter Hög oljeförbrukning 325i N53.
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
Vill informera om att den höga oljeförbrukningen har upphört helt senaste 3 månaderna och blir heller inte svart fort och motorn går bättre än någonsin under min ägo för den spinner så mjukt, tyst och fint även på höga varv och riktigt kraftfull så man kan tro det är turbo i den! :)
tror det berodde på en kombination av flexröret läckte så oljan blev svart fort på grund av fel blandning också, körning på 3000-4000 varv och kanske den extra rengörande oljan Mobil 1 ESP och kör senaste tre månaderna på Motul och kommer aldrig köpa Mobil1 igen
Iw
794
Iwarsson
530xd Individual -16
@bamze

Ganska spännande med tanke på att du knappt vågar krypköra i den andra tråden du skapade.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.