AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
3.235

2 dl olja per 100-150 mil

Sida 1 av 3
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
Har en E92 med N43 motorn som bara gått 12500, motorn bytt av Bilia vid 6500 och pedantservad men har senaste tre månaderna börjat dra ca 2 dl olja per 150 mil trots att ingen lampa lyser, den går riktigt bra och rent och läcker ingen olja heller så finns det någon väldigt kunnig som har en aning om vad detta beror på?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Hur vet du att den dragit 1-2 dl de senaste 3 månaderna om ingen lampa lyser? Du byter väl inte olja så ofta som varje kvartal?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Eller E92 är kanske gammal nog för att ha kvar oljestickan?
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
Grelle: Har gått åt 2 dl för att oljenivån på färddatorn ska visa oljenivån vid maxstrecket igen och nej jag byter absolut inte så ofta men detta året har det blivit två gånger redan för jag vill rengöra motorn med Mobil 1 olja som ska rengöra extra bra efter kört med tre dåliga tändspolar för länge tidigare år så den hackade och misstände och därmed sotade ner motorn
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
Grelle: Nä tyvärr finns ingen oljesticka så brukar kolla färgen på oljan genom att torka av locket när det är dags att byta
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror du överskattar noggrannheten i mätningen. Den är inte så exakt. Försvinner inte mer olja än så, så småfyll inte utan vänta tills den varnar vid min innan du fyller och vid min-nivån kan du fylla en liter. Innan du kommit dit behöver du nog inte oroa dig.
När oljeförbrukning har diskuterats här tidigare, har rätt otroliga värden angetts som ”godkända av BMW”.

” Har för mig att BMW menar att 1 liter på 100 mil på dessa är helt inom toleranserna.”

Detta gällde en E39 525 -03, men liknande uppgifter har förekommit här då och då.

Länk

eller denna, där diskussionen löper lite längre:

Länk

//Lennart

Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
Grelle: Varnar det inte förrän det är en hel liter mindre än vad det ska vara? för annars blir det ju för mycket De här nyare snåla motorerna är ju väldigt känsliga och kräver riktigt bra smörjning när man fyllt på 4,3 liter vid oljebyte så är nivån exakt vid maxnivån så vågar inte köra med mindre mängd än vad det ska vara
Om man tänker uteslutningsmetoden så är det väl bara motorgången, körsättet och oljepumpen som kan påverka oljeförbrukningen? Och oljepumpen byttes väl i samband med motorbytet för 6000 mil sen?

lenwib: Ja det låter inte förvånande för de säger man aldrig måste byta oljorna i v-lådan eller diffen heller vilket är ren lögn men hade motorn gått 20-30 000 mil eller misskötts och/eller körts hårt så hade det varit normalt med så hög oljeförbrukning men i mitt fall måste det vara nån eller några delar som inte funkar till 100% men frågan är vilken eller vilka? Tror det skulle ta lång tid för verkstäder och hitta felet/felen om de ens gör det utan byter nån fullt fungerande del för att de inte vill erkänna sin brist på kunskap och erfarenhet av detta ...

bl
2.293
blixten
325i -88
Om den mobilolja som du nu använder inte uppfyller bmw:s rekommendationer, speciellt avseende viskositet, så kan motorn dra mer olja.

Om det är så att din oljenivåmätare inte visar rätt nivå, att den eventuellt visar lägre nivå än verkligt värde, så kan det bli så att "överskottsoljan" förbränns. Låt bli att fylla på olja upp till max och se om oljenivån stabiliserar sig på en nivå ovanför halvnivå sträcket.

Bytte du även oljefilter vid dina extrabyten?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
När man designar en teknisk produkt som ska användas av vanligt folk så har man det i åtanke. Om det behövs 4 liter olja för systemet så sätter man då MIN på 4,25-4,5 liter och MAX på 5,5 liter. Det behöver alltså inte vara konstant vara på max. Tvärtom är det max och du ska inte gå över det.

Sen [nyare] motor… din bil är kanske 15-20 år gammal. Din motor utvecklades för ca 20-25 år sedan. 😊
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
blixten: Uppfyller både Bmw:s oljerekommendationer och viskositet kollar det väldigt noga för de här motorerna är känsliga
När jag har fyllt på ny olja vid oljebyten så visar färddatorn oljenivån vid maxnivåstrecket och därav är det ju logiskt att då tro den visar rätt och det är just 4,3 liter där och allt under den markeringen är under 4,3 liter?
Den visar vid första strecket under maxnivåstrecket nu och det har varit 1 eller 2 dl mindre än vad det ska vara de få gånger jag behövt fylla mellan bytena
Oljefiltret byter jag alltid vid varje oljebyte och premiumkvalitet på de också
Visa användare
2.330
Sverige
130i E81 -08/09
M-sport
(325xi E90 -06 såld)
(323ti E36 -99 såld)
Oljenivån ska vara MELLAN min och max. Den behöver inte vara på max, och den ska inte vara över max.

Sen är oljenivåmätaren inte alltid att lita på... Länk

---
Det är bara döda fiskar som följer med strömmen.
Ka
5.697
Kane
Audi A6 Allroad 55 TFSI 340hk
@Bmwbamze "Om man tänker uteslutningsmetoden så är det väl bara motorgången, körsättet och oljepumpen som kan påverka oljeförbrukningen?" Inte riktigt. Om inte oljan förbränns vilket är det vanligaste vid hög förbrukning så är det synligt läckage från motorn som är boven.
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
Sverige: Hur kommer det sig då att efter varje oljebyte är det vid maxstrecket? Då är det väldigt logiskt att den rätta oljemängden 4,3 liter är just där eller hur?

Kane: De första jag kollade var oljepluggen, oljelocket, undersidan och ovansidan av motorn men ingenting

Har nån erfarenhet och/eller kunskap om det gör nån skada på motorn eller nån/några motordelar om man kör på landsväg på fyran mellan 3200-3800 varv i ca 110 mil?
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
Inte i ett sträck ska tilläggas utan under en månads tid sträckor mellan 3-10 mil per körning enkel väg
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Inga problem - motorn lär inte ens märka av det.

Exempelvis när man kör en E34 535i och håller konstant 150 km/h genom Tyskland så ligger varvtalet på runt 3500 varv/min och ligga där i 50-100 mil är inga problem för en motor.

3500 varv/min är ingenting för en motor - knappt ens ansträngd vid det laget (finns många system, som förändrar vissa egenskaper hos motorn, som inte aktiverades förrän det kommer över typ 3500 varv/min).

En motor mår dock som bäst när den får arbeta med varierande varvtal och får möjlighet att arbeta i olika varvtalsområden omväxlande.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Bmwbamse, om det efter ett oljebyte är vid max beror väl på att du fyller upp dit? Det är inte alls givet att du får ut 100% av mängden olja i motorn så om du fyller med uppgiven oljemängd och den är 4,3 liter så kommer du ha mer än 4,3 liter i motorn.

Eller mäter du upp hur mycket du får ut noga?

Varför ska du köra på 4:ans växel i 110 mil? Men oavsett så tar nog inte motorn någon direkt skada.
bl
2.293
blixten
325i -88
Nu vet inte jag hur mätningen exakt gå till på Bmwbamzes bil, men om man fyller på upp till max när bilen står still så kommer bilen efter lite körning minska oljenivån med någon deciliter när olja hamnar/stannar i oljefiltret och dess behållare. Jag tycker att bamze skall se om oljenivån fortsätter att gå ner efter första nedgången och inte vara mentalt fixerad vid att nivån skall ligga på maxsträcket.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Jag brukar mäta oljeförbrukningen genom att mäta milantalet som sker mellan tidpunkten då den är fylld till maxnivå och tills den varnar att +1L behöver fyllas på.

Men yes, här finns också flera variabler som påverkar utfallet men är det bästa (praktiskt genomförbara) som jag kan komma på nu när Beelzebub tillsammans med pöbeln tagit bort oljestickan.

Har då fått följande oljeförbrukning:
Vid 11989 mil = 1 liter på 1735 mil
Vid 13026 mil = 1 liter på 947 mil
Vid 13760 mil = 1 liter på 734 mil
Vid 14626 mil = 1 liter på 847 mil
Vid 15073 mil = 1 liter på 447 mil
Vid 15650 mil = 1 liter på 350 mil
Vid 15935 mil = 1 liter på 285 mil
Vid 16256 mil = 1 liter på 321 mil
Vid 16391 mil = oljebyte (<1 liter på 135 mil)
Vid 16818 mil = oljebyte (<1 liter på 427 mil)
Vid 17444 mil = 1 liter på 626 mil
Vid 17811 mil = 1 liter på 367 mil
Vid 18005 mil = 1 liter på 243 mil
Vid 18413 mil = 1 liter på 408 mil
Vid 18605 mil = 1 liter på 192 mil
Vid 18828 mil = 1 liter på 205 mil
Vid 19052 mil = 1 liter på 224 mil
Vid 19731 mil = 1 liter på 679 mil
Vid 20020 mil = 1 liter på 289 mil
Vid 20355 mil = 1 liter på 335 mil
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
bmwslangen: Vad skönt att höra och få det bekräftat för den höga oljeförbrukningen kom just efter de 110 milen och dessutom ca 20 mil efter oljebytet i början av maj vilket är jävligt konstigt för det logiska är ju att de 2 dl som försvann efter oljebytet skulle ha förbrukats och slukats innan?? Nu var det ju fan som det var ett slukhål som sörplade i sig de 2 dl av den nya oljan direkt som en människa som har vätskebrist efter lång och hård löpning
Oljan som byttes var ca fyra månader gammal bara och kördes ca 350 mil varav de sista 110 milen blev körda som jag tidigare skrev är bra att veta
Och nu var det dags igen och fylla på 2 dl men skulle nog avvaktat och se om nivån hade sjunkit ännu mer eller inte som nån skrev om här tidigare

Grelle: Ja självklart fyller jag på den mängden 4,3 som det står och då har oljenivåstrecket alltid varit vid maxstrecket oavsett när en verkstad gjort det eller jag själv så fattar inte hur det kan bli för mycket??? Vad ska man annars gå efter för att kunna fylla på rätt mängd???

Anledningen till att jag valde köra på fyran var att bilen småhögg tidigare i år vid jämn landsvägsfart i varvtalsområdet 2200-3100 aldrig de andra varvtalen och med tanke på att den mestadels har körts lugnt och vid just de varvtalen så tänkte jag nån del/delar var slitna att jobba vid just de varvtalen hela tiden plus att jag ville sota ur noxkatten(pajar den så måste man byta hela avgassystemet ca 40 papp) också så ville jag "röra om i grytan" testa och köra på högre varvtal 3200-3800 och ibland drog på upptill 5000 varv vid omkörningar och senaste 80 milen så är småhuggen borta och känns så jäkla skönt!!! :)
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
blixten: Ja det har du helt rätt i men oljenivåmätaren har aldrig sjunkit till strecket under maxstrecket efter alla sex tidigare oljebyten tror bara jag behövt fylla på 1 dl en enda gång under de 6000 milen
Oljenivåmätaren i färddatorn är ju inget exakt för den enda gången jag behövt fylla på 1 dl under alla tidigare år och mil så visade den vid markeringen just efter max men de här två gångerna har de behövts 2 dl istället
Vet du eller nån annan hur tillförlitlig den här oljenivåmätaren i färddatorn är? Sitter det nån sensor i oljetråget eller hur funkar den?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.