|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
När jag byter olja på min motorcykel som har torrsumpssmörjning eller på en bil utan oljesticka så delar de samma utmaning. Motorn måste startas och gå någon minut innan den visar rätt nivå. Då fyller jag ~90% av uppgiven mängd. På mc fyller jag kanske 3,5 liter fast den rymmer 3,8 liter och på bilen 5,75-6 liter fast den rymmer 6,5 liter. Sedan när den startas och motorn gått så läser jag och av som Sverige skrev så siktar jag på mitt mellan Min och Max, inte max. Eftersom motorn måste startas för att få reda på nivåerna så fylls automatiskt oljefilter så det blir inte som en motor med sticka där man fyller, kollar stickan, fyller lite till och sedan startar motorn när man är nöjd och sedan försvinner 1-2 dl in i oljefiltret. Skulle jag fylla rätt mängd direkt så hade jag mätt hur mycket jag fått ur och sedan fyllt lika mycket. Men det är krångligt så jag gör inte så. Att direkt fylla i uppgiven mängd hade jag nog endast gjort om motorn varit i delar och därmed helt tömd. |
|
|
Grelle: Låter vettigt men varför fyller du till mellan minimum och max och inte rätt angiven mängd från tillverkaren? För man ska ju inte behöva göra som du gör till och med efter motorbytet av Bilia så var oljenivån på max precis som det varit alla andra sex gånger oljan bytts på de här 6000 milen så det måste ju vara rätt mängd tänker jag Vid oljebytet i maj blev jag av en tillfällighet varse om att när den gamla oljan ser ut att vara tömd och det inte rinner nåt knappt så ska man vänta ytterligare 10 min för då kommer de sista decilitrarna ut också vilket är väldigt viktigt annars blandas ju den skiten med den nya fina oljan |
|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@Bmwbamze: Yes, det sitter en oljenivåmätare i oljetråget. N46 använder en givare som mäter oljenivån genom att utnyttja oljans avkylningsegenskaper (värmer upp sensorn och ju mer olja desto snabbare kyls sensorn av), den har således även en temperatursensor. N43 och nyare motorer använder sig av en kombinerad oljenivå- och oljekvalitetsmätare. Denna är lite mer avancerad och utnyttjar en sensor där kapacitancen är korrelerad mot oljenivån. Oljenivån mäts både i statisk och dynamisk form. Statisk mäts med motorn avstängd och kan då bara detektera att oljenivån är över minsta tillåtna nivå för en motorstart (detta används när man inte har en susning om det finns någon olja i motorn eller om man blev avbruten i sitt oljebyte och blir sedan osäker på hur mycket olja man faktiskt hällt i). Dynamisk mäts med motorn igång och efter en 5 min körtur (detta görs alltid efter oljebyte för att få en korrekt mätning av oljenivån). Denna dynamiska mätning är lite mer komplicerad och tar lite tid. Dessutom måste motorns temperatur vara över 60°C och varvtalet öve 1000 rpm och accelerationer i sid- och längsledes måste vara under vissa gränsvärden. Kan ta som sagt flera minuter innan ett värde dyker upp, men efter det mäts nivån kontinuerligt (och värdet uppdateras ungefär var 20:e minut). @Bmwbamze: För att vara helt korrekt så finns det generellt sett en viss korrelation mellan varvtal och oljeförbrukning (där förbrukningen generellt ökar något med varvtal). Men vi pratar om små differenser här - inte några "slukhål" eller liknande. Ta exempelvis en trackday där min motor bara lever mellan 4000-6000 rpm hela tiden. Ett pass på Sturup kan innebära 70+ varv vilket är strax under 15 mil (liggandes på 4000-6000 rpm). Under en 2-dagars på Knutstorp blev det nära 100 varv vilket är i runda slängar 20 mil (liggandes på 4000-6000 rpm). Men inte ens detta gjorde någon nämnvärd inverkan på oljeförbrukningen och detta är motorer från en tid då män var män och motorer var motorer dvs hade en oljesticka så man kunde ***SE*** sin oljenivå! |
|
bmwslangen: Jättebra och är ännu en gång imponerad av hur mycket du vet i detalj om både gamla och nyare Bmw! :) Du måste jobba eller har jobbat som mekaniker eller tekniker på Bmw för så djupa och detaljrika kunskaper måste vara omöjligt och få på annat vis eller? Angående min körning på fyran mellan 3000-4000 varv så är ju utväxlingen på fyran så pass låg att den både känns och låter som en tvåtaktare på de varvtalen det är en helt annan motorgång än på femman och enorm skillnad mot sexan för på fyran vid 3500-4000 varv låter den mycket högre (dåligt isolerad) och lite hårdare motorljud och när jag trycker till gasen så sticker den direkt ingen seg fördröjning som på femman och framförallt sexan men det känns som att den får jobba väldigt hårt p g a den lförhållandevis låga utväxlingen och under de här ca 110 milen har det känts som en andra inkörning ungefär som en soffpotatis som börjar springa efter åratal av lugn körning och de här nyare Bmw från 06-07 har ju nåt idiotiskt som att datorn/motorn ställer in sig efter ens körsätt vilket jag inte fattar meningen med överhuvudtaget Jag har kört med Mobil 1 ESP 5-30 olja som ska vara extra bra rengöring av motorn vilket jag vill göra nu när den äntligen går så mjukt, rent och fint men när jag har tänkt på det nu så måste det ju vara nåt starkt medel i oljan för att kunna ta bort sot i motorn och detta går inte ihop med väldigt bra smörjning utan är ju varandras motpoler eller vad tror/vet du eller nån annan om detta som orsak till den höga oljeförbrukningen? Kan ju bli lite strävare motorgång som knappt hörs eller märks mer än på oljeförbrukningen och ska byta olja+filter snart igen och då blir det mycket troligtvis tyska Lique Moly som har egen oljeproduktion i Tyskland vill helvete inte gynna varken ryska, kinesiska eller amerikanska oljeföretag de är bojkottade när det gäller allt Eller vad har ni alla Bmwgenier här för tankar om orsaken? |
|
|
Kan trösta alla med hög oljeförbrukning att motorn kommer smörja bra och att den håller längre ;) Jag fick ordning på min oljeförbrukning på en e46 330ci -02 genom att sluta med Castrol 0-30 olja som BMW rekommenderar , nu kör jag med Mobil 1 FS 0-40 olja och den drar mindre olja och den går som en klocka , byter olja på sommaren varje år oavsett hur långt jag har kört......jag tror man ska byta oljan oftare än vad bmw rekommenderar Dom kan ju inte ens göra en bil som inte rostar sönder ...BMW är fina och se på ..underbara att köra...men rost på e46 är ju hopplöst fall doktorn grät |
|
|
robertbmw: Beror inte det på orsaken? Och blir det inte nersotat i motorn när oljan förbränns? Om det inte läcker ska sägas Angående rost så är skärmkanterna och underkanten av bakluckan där man öppnar och nummerskyltbelysningen sitter väldigt utsatta så gäller att kallavfetta de ställena noga Jag hade lite ytrost på ett bromsrör bak där all skit fastnar så jag brukar hyra lyft och avfetta rejält och högtrycksspola efter varje vinter och i år var det lite ytrost på ett bromsrör bak så rostskyddade dessa på båda sidor Har du nån erfarenhet av den höga oljeförbrukningen på min och har några väldigt bra tips? |
|
| Bmwbamse, byter du inte oljan själv? Låter du verkstad göra det och utgår ifrån att de fyllt 4,3 liter för att det står på kvittot? | |
|
BMW Bamze ;) Har precis bytat ett bromsrör som var rostigt och läckte lite , höger bak , just nu håller jag på med laga rost på trösklar under sido kjolar , det är inte så lätt att palla upp bilen när domkraft fästet är dåligt....någon med bra tips ? Det här med oljan är ju komplext problem Min kompis säger att om en bil drar olja på Rätt Sätt så smörjer den kolvringen och sedan åker det ut i avgaserna På så sätt smörjer man cylindrarna , jag hade faktiskt tyckt det var sämre om en bil inte drog olja alls ... Jag har bara haft olika BMW med sex cylindrar så har ingen erfarenhet med N47 Jag skulle provat annan olja som är lite tjockare , jag har alltid gillat Mobil 1 olja |
|
|
Grelle: Jo sen årsskiftet har jag börjat byta olja, oljefillter, stift, luftfilter, kupéfilter, tändspolar m.m. själv för blev så jävla trött på att nästan alla verkstäder försöker överdebitera/blåsa en eller ska ha fantasipriser som är nästan samma jävla bedrägliga beteende robertbmw: Det är just på såna ställen man måste helst underifrån köra kallavfettning och högtrycksspola väldigt noga för skiten fastnar mellan kjolarna och karossen och likadant på alla andra liknande ställen där bakvagnen är väldigt utsatt när allt salt och skit stänker upp Och ja alla bilar drar olja men ska bara dra pyttelite och ska inte behöva fylla på mellan bytena om allt är som det ska vara i motorn m.m. |
|
| Bamze , ja där bak så har jag redan blästrat och målat . det håller i alla fall ännu för jag var noga med flera lager epoxi primer grundfärg | |
|
Jag fick veta lite grann om Bmw:s Vanossystem som är i min motor och det låter ju väldigt bra för det ska ger extra kraft till motorn när man vill eller det krävs(har inte märkt nåt av detta tyvärr) men tyvärr finns det nog en baksida också för det finns tydligen ett antal olika sensorer för bränsletillförseln, oljetillförseln och kanske nåt mer så undrar om nån vet mycket helst allt om Vanos? Är det dessa sensorer som ställer in motorn efter ens körsätt? (idiotisk uppfinning) De här höga oljeförbrukningarna kom ju efter jag kört på mycket högre varv och dessutom på fyran där motorn går mycket hårdare än på de högre växlarna och kanske har nån jävla sensor fått för sig att öka oljetillförseln precis som bensinförbrukningen skjuter upp som en jävla raket när man kör upp för en brant och lång backe mellan 1,3-1,8 för att störtdyka när man kör på platt väg men det blir väl så med en elektrisk bensinpump, en högtryckspump, spridare för direktinsprutning och variabel kamaxelstyrning som ibland när man trycker på känns som man kör i en motvind av stormstyrka och tvingas jobba väldigt hårt för att så snabbt som möjligt förflytta den tokhöga vikten (runt 1500 kg med 18 tums så kallade lättmetallfälgar vars vikt känns som tungmetall) Kombinera hög prestanda med låg bensinförbrukning gör det väldigt svårt att hålla och fungera perfekt i tusentals mil tyvärr är min erfarenhet och slutsats efter ha ägt denna snygging i åtta år |
|
|
”Kombinera hög prestanda och låg bränsleförbrukning gör det väldigt svårt att hålla” Du har väl 170 hk i din 2-litersmotor? Det är inte så hög prestanda som du verkar tro, det är närmare hälften mot vad som är vanligt förekommande idag. Det är nog mer ditt exemplar mer än typen som är problemet. Finns flera 2-liters fyror med 300hk+ utan direkta tillförlitlighetsproblem. Ja, idag har alla turbo, men 85 sughästar/liter är eller var inte heller något unikt för 20 år sedan. |
|
| Grelle: Den här motorn och/eller motorkonstruktionen är ingen höjdare och sämsta motorn jag har haft till och med den äldsta bilen jag haft en 5 serie -79 också med en fyra var mycket bättre så kommer sälja den här när jag fått ordning på alla helvetes problem så jag kan sälja den med gott samvete men vet du nåt vad som är orsaken/orsakerna till allt det negativa jag har nämnt då? Allt du vet kan vara värdefullt och tas tacksamt emot! | |
|
Kollade runt lite på andra mekarsajter och även mejlat Holmgrens Bil inget svar än men läste att felaktig bränsleblandning gör att motorn drar mer olja än den ska så undrar om nån har haft några fel på bränslesystemet med den elektriska bensinpumpen, högtryckspumpen, spridarna och en sensor i kamaxeln (helsikes massa delar enbart för detta??!) för bränsletillförsel? blixten här upplyste också mig om att den elektriska pumpen jobbar konstant men hur går det ihop med ökad och minskad förbrukning beroende på kupering och körsätt och att soppan förbränns som den ska? Eller luftrycksgivaren eller nån av de andra givarna som sitter på luftinsugsröret? Är det möjligt eller helt uteslutet att det här och mitt andra problem med små hugg kan bero på samma fel? |
|
| Glömde länken till rapporten om N43 motorn och många andra motorer Länk | |
|
Vill bara informera andra som får hög oljeförbrukning utan att hitta några läckage eller fel för nu har jag kört ca 200 mil utan att behöva fylla på så kontentan är mycket troligtvis att den här motorkonstruktionen drar mycket olja när man kör på 3500-4000 varv på fyran landsvägskörning längre sträckor för de senaste 200 milen har jag kört på femman och sexan igen och oljenivåmätaren har hålilt sig på max hela tiden Vet inte om oljemärket hade betydelse men körde på Mobil 1 ESP som ska rengöra motorn extra bra fram till jag bytte för några veckor sen till Liqui Moly istället (bojkottar amerikanska varor och enda europeiska, tysk, motoroljan tror jag) |
|
| Var glad att den dricker så lite, min dricker 1 liter på 120 - 150 mil. Då är oljetrågspackningen bytt, ventilkåpspackningen samt hela kåpan och oljefilterhuspackningen. | |
|
Drell: 1 liter på 120-150 mil är ju helt vansinnigt mycket det är ju som en urgammal 245:a som rullat +50 000 mil det måste vara nåt eller några andra fel eller har den gått väldigt långt och/eller kör du hårt och är gasglad och höra det goa ljudet från sexan? :) Vad visar utsläppsvärdena inkl. Hc värdet på senaste besiktningen? de säger lite grann om hur motorn mår |
|
|
Bmwbamze: Har faktiskt inte kollat dessa värden, får göra det när jag kommer hem i natt. Men nä jag kör inte som en dåre, kör ganska normalt, visst ibland drar man väl på men inget utöver det vanliga. Men ja, den låter gött! snart rullat 23.000 mil, bytt ventilkåpspackning och kåpa, ny oljetrågspackning och ny oljefilterhuspackning, jag är i ett panikartat stadie för jag vet inte vad fan jag ska göra åt det. En kille sa att han hade samma problem och det visade sig vara repor i cylinderväggarna.. låter inte bra direkt, han bytte motor sa han, men att det finns något som heter valnötsblästring som kan fixa det, men det kostar ju helvete det också. Känns inte som att det är värt att lägga mer pengar på den, kanske lika bra att byta bil. För sånt här kan göra mig helt tokig i skallen. |
|
|
Drell: Min första tanke när jag läste var varför du har bytt packningar? Har du sett oljeläckage? Hur ofta har olja+filter bytts på de här 23000 milen? Har det varit Bmw:s oljeklassificeringar på oljorna? Antar du inte heller har nån oljesticka så brukar du kolla hur oljan ser ut genom att torka av oljelocket med papper på macken ibland? Och bytt så fort oljan är åt det svarta hållet? Många kortkörningar av dig och tidigare ägare? Oljan blir svart och förstörd av många kallstarter/korta körningar så det är väldigt viktigt att man förutom alltid kör med rätt olja, kvalitetsfilter, kör lugnt första 20 min(uppvärmning) så alla tre olika oljorna blir varmkörda och sen kör minst 30 min gärna 1 timme landsväg/motorvägskörning åtminstone en gång i veckan också nödvändigt för att batteriet ska kunna laddas ordentligt Jag körde med trasig vattenpump så det blev repor i cylinderväggarna så motorn byttes för 6300 mil/7 år sen för jag hörde den gick lite hårt men enbart när jag körde på tvåan lugnt men gasade lite då och då uppför en backe för att lyssna vid de små gaspådragen jag gjorde enbart för att kunna höra riktigt bra för hela fem mekaniker och tekniker på Bilia hörde ingenting så jag fick verkligen pusha de och riskera få betala 8000 om jag hade fel för att de skulle kolla cylinderväggarna med kamera Så kör på tvåan i en halvlång helst lång rätt brant backe lugnt och gasa till lite då och då och lyssna om det låter mjukt eller åt det hårdare hållet och ibland går det även höra stillastående på tomgång och lättare gaspådrag men motorn måste vara varmkörd som jag skrev tidigare är väldigt viktigt |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.