|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
mina föräldrar säger alltid till mig att när det är kallt ute så måste man ha mycket bensin i tanken för annars kan man få isproppar. stämmer detta? jag har nämligen en läcka i min tank så att jag bara kan ha i ungefär 6 liter bensin. har jag i mer så läcker det. enligt mina föräldrars teorier så skulle jag antagligen få en ispropp direkt. vad säger ni? min tank läcker vid det där kopparröret som går mellan de två tankhalvorna(e30 318is). nån som har nått tips på hur man kan laga detta förutom att köpa ny tank. jag har kladdad på en massa tanklagningsmassa som jag köpt på biltema, men det funkar inte för fem öre. | |
| Har du provat kemisk metall, det använde jag när jag lagade en tank som fått besök av en sten. Hålet var mitt på undersidan av tanken och det höll åtminstone den tiden jag hade bilen kvar (ca 1 år). | |
|
När tanken är "tom" så bildas kondens på insidan av tanken och blandas med bensinen. Råkar du ut för det så slå i en kapsyl T röd. Automat är bekvämt |
|
|
Kondens får man om bilen står längre tider eller det är stora temperatur skiftningar.K-sprit används för att "lösa upp" vattenpartiklarna. De är bra o använda för att just förhindra isbildning. Att du skulle få en ispropp i tanken bara för att du har lite bensin i den är dock inte riktigt korrekt. Häll på K-sprit typ var 5 tank eller något sånt så lär du inte få problem. En tank på en skrot kan väl inte vara allt för dyr? de kryllar ju av e30 på skrotarna. Så dina föräldrar har rätt på en punkt, de bildas enklare kondens om du har lite bensin i tanken. I båtar tillexempel är de ganska viktigt att tanka fullt innan man tar upp den o stoppar undan den på vinterförvaring. Den som har flest BMW när han dör vinner! |
|
|
T-röd hade inte jag slagit i min tank iaf men de e ju ja det. Den som har flest BMW när han dör vinner! |
|
|
K-sprit binder vätskan i tanken. Det förhindrar att du får isproppar längre fram i systemet. T-röd löser isproppar och fungerar utmärkt då det letar sig fram genom bränsle systemet och löser proppen mycket effektivt på ca en halvtimma. //Johan dreiachtzehnis |
|
|
Lite skrönor här! Vanlig K-sprit och T-sprit är ca 98% etanol (finns iofs K-sprit som innehåller större mängder isopropanol). Dvs egenskaperna i bränslesystemet är i princip IDENTISKA! Båda produkterna löser och binder vatten i tanken! Vanlig bensin från alla "stora" bensinmärken innehåller ca 5% etanol i hela mälardalsområdet (pga miljöskäl) och då är det onödigt att slå i ytterligare etanol i tanken, åtminstone av den orsaken. Mvh |
|
|
tackar så mycket för dom bra svaren. nu vet jag vad som gäller. bjarne.. kemisk metall? var hittar man sånt? är det dyrt? är det svårt att använda? jag vet att det inte är så dyrt att köpa en begagnad tank. det som är jobbigt är att byta den. man måste ta bort både avgassystem och kardanaxel för att kunna få bort tanken. sen sitter tanken med typ tio skruvar varav rätt många är svåra att få bort. sen är den enda mönlighet jag har att hissa upp bilen den lilla blå uppkörningsramp som jag köpte på biltema. den gör så att man precis kommer under. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Kemisk metall är typ Plastic Paddding och finns på de flesta välsorterade bensinmackar och biltillbehörsfirmor . Funkar bra om man gör rent ordentligt innan. En annat sätt som kan hålla väldigt länge är att ta en vanlig tvål och gnugga mot stället som läcker. (sk Rallyrep)trodde inte på det själv förrän jag såg det live.Det blir nån typ av kemisk reaktion som tätar bra. Har ALDRIG på 28 år slagit i K-sprit i någon bil. Finns redan i pumparna i macken, annars är ju risken att de fryser också, för det är kondens i deras tankar också.En tank innehållar nästan alltid lite kondensvatten och risken för att få in det i systemet ökar om man har lite bensin i tanken, så det är ingen nackedel att fylla tanken tidigt vintertid. MVH Hasso Länk |
|
Jag gjorde lumpen i Boden som fordonsförare och en natt var jag med kockens renault traffic mitt ute i ingenstans när bilen bara dog! nästan ingen soppa i och kraftiga temperaturväxlingar. Misstänkte kondens i tanken och slog i en kapsyl T röd. på bara tio minuter gick bilen som en klocka! om nu en traffic kan det... Kan tillägga att klockan 2 på natten 5mil ifrån närmaste bebyggelse och 20grader kallt är man inte kaxig om bilen pajjar. T röd är inget man behöver hälla i tanken normalt men misstänker man ispropp så kör i en kapsyl, skadar inte. K sprit funkar lika bra men mycket dyrare och inte lika koncentrerat Automat är bekvämt |
|
|
hasso.. ok. men då var det kemisk metall jag testade med. jag måste dock testa det där med tvålen. nått märke som rekommenderas? :) |
|
|
Kompisens BMW 318i -90 är exceptionell på att gå ryckigt och hackigt när temperaturen sjunkit från säg 0 grader till -8. Måste därför alltid köra full tank på bilen, sist när jag lånade den så var den fulltankad, -gick bra i 5-10 mil, sedan hackade den fruktansvärt och nästan dog. Efter 3min stillastående tomgångskörning och några kraftiga gaspådrag så gick den bättre igen. En flarra K-sprit hjälpte bilen ytterligare 5-10 mil, men sedan kom problemet tillbaka igen. Har dock inga bränsleläckageproblem, men snacka om problem med isbildning!!! Någon som känner igen detta problem, vänligen svara... /aBMW |
|
|
Precis som johan B skriver så finns det som behövs redan i dagens drivmedel, om man får ´ispropp´ o man slår i tex ksprit så tinar oftast proppen upp av motorvärmen och man utbrister oj vilken bra produkt.Under mina 22år ca200 000mil i div fordon bil,båt,lastbil,div maskiner,har jag aldrig använt tillsattsmedel . Länk Bmwcs 3381 Länk NY |
|
| Jo, nu var det inte så att jag fyllde på medan jag hade problem, utan gjorde det innan jag tog bilen från jobbet, dvs den hade varit avstängd i 8-9 timmar. Men att man bara ska kunna bli av med 5 liter bensin från full tank och den börjar hacka, jag menar något annat måste vara galet?!?! Full tank=alles gut, kör någon mil=hackandet kommer tillbaka. -Fyll på K-sprit och efter ytterligare några mil är problemet back.... måste vara satans isbildning i tanken om det kommer tillbax trots K-spriten som redan är i tanken... -jawohl | |
|
aBMW, kan vara så att avluftningen i tanken är igensatt (kanske av is) vilket gör att vakuumet blir för stort efter några mil. Det kan vara så att det är själva öppnandet av tanklocket som löser ditt problem temporärt... Mvh |
|
-BeeMWe- |
Råkade ut för det några gånger på min 520 innan jag körde med k-sprit. Nyårsdagen på vägen från Gävle börjar den tappa kraftmitt i snöstormen, men det var bara att lägga i en låg växel så varvtalet steg så försvann proppen :) Länk |
|
Jag upplever det som att det kan hjälpa att hälla sprit i tanken om bilen inte startar på vintern. Hände för några veckor sedan med min gamla Opel (när det var -10 grader). Jag nötte först på startmotorn ett tag, men ingen start. Stack iväg med min Bimmer och köpte sprit på macken hällde i det i tanken. Jag testade starta direkt igen, bara för att se just om värmen från mitt tidigare startförsök tinat upp isproppen. Ingen start. Jag tänke att det får stå och verka över natten då. Nästa morgon, fortfarande -10 grader, startade bilen direkt. Liknande saker har hänt förut med andra bilar också. trucker, om det redan finns sprit så det räcker i bensinen då borde det väl inte vattnet frysa alls, eller? Men det gör det. Det kanske är så att det krävs en viss mängd etanol för att lösa upp en viss mängd vatten och att det som finns i bensinen inte räcker till i extrema fall. Att bensinen blir "mättad" på vatten och kräver mer etanol för att lösa upp vattnet. Bara mina tankar om ämnet. |
|
|
Har aldrig någonsin upplevt några problem med kyla och ispropp under mitt 23åriga liv. Jag känner inte ens nån som haft problem med det! Spär ni ut soppan med vatten eller? =) |
|
| Orsaken till att jag upplevt detta några gånger är nog att jag sysslat med ganska mycket gamla skruttbilar som jag kör med på isen på vintrarna. Dessa har antagligen gamla igensatta bränslefilter och det att dom står stilla hela sommaren gör nog inte saken bättre heller... :) | |
| aha, Johan B. Så kanske det kan vara... ett litet hål i tanklocket kanske skulle göra susen... eller så blir det värre. Men det är väl bara att testa om det är någon slags avluftningsproblem. Bra tips hur som helst. thx. | |
|
Funderar också på samma sak som Stavros att om ni spär ut med vatten. Ingen jag känner har haft problem med isbildning fastän de tankar bara bensin (eller disel). Börjar man med tillsatsämnen i tanken får man hålla på med dem hela vintern ut. Undrar om dessa K-sprit tillverkare blandar med lite vatten för att säkra marknaden. För när spriten försvinner ur tanken fryser det igen... och affärerna rullar. Samma sak gäller om man använder låsspray för att tina upp lås. De innehåller troligen vatten som fryser när spriten också i dessa fall avdunstar. Bee My Wheels |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.