|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
elite, missuppfatta inte mitt svar som uppkäftigt eller som att jag försöker vara bäst eller liknande... Jag vet att det finns de som får "okontrollerade" sladdar med bakvagnen baserat på att de inte vet hur bilen beter sig på halt väglag med resultatet att de ligger i diket efteråt... Om man däremot ser till att hålla hastigheten anpassad efter underlag/däck/trafik så kvittar det ifall man har de bra bak eller fram. Det jag syftade på är att jag tillhör de som gärna pressar ut bakändan i "kontrollerade sladdar", så länge man ger f_n i att släppa gasen så blir det i 9 fall av 10 ingen retur. DÅ är det bäst att kunna styra med framdäckena, i bak är det ju redan sladd. Släpper det i fram är det ofta kört, i bak är det oftast bara roligt :) Och nej, jag kastar inte ut bakvagnen i tid och otid, finns det däremot lite halka och ingen trafik så kommer den dansandes...det krävs däremot lite vana att hålla sladden kontrollerad, 5 års sladdande på rallyvägar lärde mig detta och peppar peppar... jag har aldrig halkat av vägen. _____________________ #232 i E28 registret Länk Länk Det går att ha kul med en snik-modell !!! |
|
|
bjernler: Då är vi ju överens ändå, eftersom de fleta förare INTE har kört rally i någon större utsträckning? Det var ju också okontrollerade och inte kontrollerade sladdar jag talade om i mitt inlägg. I begynnelsen skapade Gud mannen. Sedan en fullutrustad BMW 7er.... |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Micke R: det är som ovan inte kontrollerade sladdlek som jag talar om , utan total oförväntat rundsnurrning med en Saab 900 vid endast gassläpp i snömodd. Bilen vände runt på en femöring av enbart motorbroms, och jag hade nya däck fram och halvslitna bak. Hastighet 40 km/h. Rätt otäck upplevelse. då förstod även jag att jag inte har rätt jämt, men det är enda gången så klart :D MVH Hasso Länk |
|
- Hasso. Visst, klart att det finns tillfällen/situationer då bra bak och dåliga fram kanske ger oväntade sladdar. Men vänd på det, vid samma gasuppsläpp men med dåliga fram hade kanske jordfräsen motorbroms-plogat rakt fram istället, tvärs över en mötande fil? Dessutom förstår jag att en framtung 900 kan vända så, men med en rätthjulsdriven BMW ligger mer vikt över bakhjulen än på SAABen, dessutom kan jag driva bakhjulen vilket givetvis inte går med en felhjulsdriven SAAB. Min teori i sammanhanget är att det inte finns rätt eller fel. Snarare pest eller kolera, jag föredrar då det ena... Dessutom är E46 understyrd i grunden vilket gör att om det är någon tendens man helst inte förstärker så är det understyrning. Jag har nog aldrig rätt (tror inte på rätt/fel) däremot gör jag ALLTID som JAG vill! ;-D Mvh / Micke R |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Då är vi i allafall överens om en sak :D Jag har alltid rätt men gör aldrig som jag vill. Du har aldrig rätt men gör alltid som du vill.:) MVH Hasso Länk |
| Bak. Tveklöst. | |
|
Fram- eller bakhjulsdrivet så lurar íngen de fysiska lagar som reglererar detta. Sätt de bästa däcken bak!! |
|
|
Det pratas bara om sladd. Hur blir det med bromsförmågan? Den största delen av bromskraften kommer från framhjulen (vill minnas att förhållandet är 70 / 30). Dåliga framdäck borde således försämra bromsförmågan ganska rejält. |
|
|
Av just den anledningen skall du ha bästa däcken bak! Trycket på framdäcken gör att de får fäste ändå. Sitter det dåliga däck bak är det ett ögonblicksverk innan bakvagnen släpper vid dåligt väglag och du upptäcker plötsligt att du åker baklänges! :o( Precis det fenomenet som Hasso tar upp. Jag har svårt att tro att ens en duktig förare hinner reagera i en sådan situation. (Möjligen skulle inte en duktig förare sätta sig i en sådan situation!) Mvh |
|
|
Jag sätter dom bästa däcken runtom, så slipper jag oroa mig om vilket som är rätt eller fel! _____________________________________ När det gäller körglädje så är svaret E21! |
|
|
Braxen: Mycket bra sagt! Det är naturligtvis en av de bästa lösningnarna! I begynnelsen skapade Gud mannen. Sedan en fullutrustad BMW 7er.... |
|
|
Braxen: Hoho, klockrent! :-) /Micke |
|
|
Iofs den bästa lösningen! :o) Mvh |
|
|
Jag vill i sådana fall nominera näst bästa svar, Johan B:s "(Möjligen skulle inte en duktig förare sätta sig i en sådan situation!)" Mvh / Micke R |
|
|
Johan Jag köper inte ditt resonemang. Jag blir hellre av med 100% av bromsverkan bak än fram. Och allt snack om att ha bra däck runtom, så är inte verkligheten för dom flesta av oss. Oftast köper man bara 2 däck därför är 2 däck bäst. |
|
|
Jag köper då alltid 4 däck. Förstår inte hur man kan köra på bara 2 däck... Skämt åsido. Skifta regelbundet mellan fram och bakdäck så får du jämnt slitage och kan köpa 4 nya däck. Voila! Micke |
|
|
Mikren: det är även min teori. Bilarna sliter däck olika. Det jag vill säga är att min BMW sliter mer bak. Brorsans gamla Audi äter framdäck. Jag skiftar fram och bak varje gång jag byter däck. På så sätt får jag inte gamla däck någonstans och däcken slits jämnare. Till slut köper jag 4 nya. Det är inte så svårt att skifta däck. Det finns ju en annan aspekt på detta. Om man gör så kommer det ju att vara bättre däck någonstans. Men det blir ju då där däcken slits mer. Mvh /NP |
|
|
Bara en tanke... Om jag sätter halvdåliga fram & bra bak så är de bak i regel sämre efter en vinter... Ekonomin har tyvärr en del att säga till mig i denna fråga. Det bästa vore ju att skaffa nya runtom varenda år... _____________________ #232 i E28 registret Länk Länk Det går att ha kul med en snik-modell !!! |
|
| Denna fråga har ju tagits upp massor med gånger i olika motorprogram och tidningar...alltid samma svar: bästa däcken bak. | |
|
För kombinationen min körstil och min bil (e30:n) passar det bäst att ha bästa däcken bak. /Kristian BMWCS #5062 ------------------------------ Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.