|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag och en arbetskollega har hamnat i en kontrovers som jag nog skulle vilja att lite professionella bakhjulsfantaster skulle ha lite åsikter på: Var skall de bästa däcken sitta på bilen (minst slitna)för att få ett så gott väggrepp som möjligt? Min kollega hävdar att de bästa däcken skall sitta fram. Jag har däremot lärt mig att de bästa däcken skall sitta där bak. Vad tycker ni? C-J | |
|
Bästa däcken skall ALLTID sitta bak. Gäller både fram och bakhjulsdrivet. Detta är tom en officiell rekommendation från Vägverket. ------------------------------ Magnus M, BMWcs NORD 4047 ------------------------------ 325iX -87 Opel Sintra 2,2 DTI -98 Länk Nuvarande åk:Länk Gamla bettan: Länk |
|
|
Därom tvista de lärda... personligen sätter jag de sämsta i bak, styr hellre än att ha bra fäste på drivhjulen... Har däremot fått höra "att det ska va" som du tycker... _____________________ #232 i E28 registret Länk Länk Det går att ha kul med en snik-modell !!! |
|
|
Bästa däcken bak och om däcken är slitna, byt i god tid så slipper man risken att åka ned i diket:) Mvh Asken |
|
|
3 svar på 2 min... inte illa. Total vätetid 4 minuter!!!! Forumet rockar. ------------------------------ Magnus M, BMWcs NORD 4047 ------------------------------ 325iX -87 Opel Sintra 2,2 DTI -98 Länk Nuvarande åk:Länk Gamla bettan: Länk |
|
|
Alltid Bak! Kolla denna länk: Länk |
|
|
Överaskande bakhjuls-släpp undviker man gärna, oavsett var drivning sker... Alltid bak. Mvh Anders S. |
|
|
Bak! Jeppe |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Instämmer med föregånde, har själv gjort "fel" på en framhjulsdriven bil och vet konsekvenserna. (ingen avåkning men en otrevlig överASKNING):) MVH Hasso Länk |
|
Bak, eftersom det är enklare att hantera kasande framhjul, än ett bakvagnskast, vid tex. inbromsning. Varför blir folk alltid så överaskade av den första snön?? Vintern kommer ju varje år, eller är folk så glömska?? Fredrik M - Z3 2.8 Länk |
|
|
Tackar ödmjukast för alla svar. Skall vidarebefodra dem till min kollega. C-J |
|
|
bjernler: Inte för att vara besserwisser, men det är just för att du SKALL kunna styra som du skall ha de bästa däcken bak, eftersom du vid en okontrollerad bakvagnssladd just inte har kontroll över fordonets riktning.... I begynnelsen skapade Gud mannen. Sedan en fullutrustad BMW 7er.... |
|
|
Fredrik M: Hörde någon människa som sade "Det mest överraskande med vintern är att den kommer varje år". Varför det är så kan man ju diskutera men det stämmer iallafall. mvh Berg Min bumse till salu: Länk |
|
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
berg35:Det låter som ett mycket välkänt uttalande från SJ Persontrafik AB. MVH Hasso Länk |
|
Nya dubbdäck runt om på iX:en :-) Vissa slarvar runt på sommarsulor fortfarande här i norrbotten... inte vettigt snarare rent livsfarligt. Låg bakom en såm på väg hem från jobbet, 30km/h isch... ------------------------------ Magnus M, BMWcs NORD 4047 ------------------------------ 325iX -87 Opel Sintra 2,2 DTI -98 Länk Nuvarande åk:Länk Gamla bettan: Länk |
|
rsarits |
Är det livsfarligt att köra 30? Micke |
|
Jag sätter bästa puckarna fram. (Jag köper i och för sig alltid nya i god tid så...) Att få kast bak på en BMW känns helt klart lättare att hantera än att helt plötsligt "lyftas upp och bäras iväg" fram. Hellre att bakvagnen sladdar än att framvagnen plogar, men det är jag det... Mvh/ Micke R (Även om jag vet att SBP och VV rek. bästa mönster bak så kan jag inte låta bli att uppleva det som sensationalism...) |
|
|
Farligt,förmodligen inte va? Men hur kul är det att ligga och söla bara för att folk inte har vett att utrusta bilen efter omständigheterna (årstid)??? Mvh Anders S. |
|
| Micke R: har du prövat att kasta slägga med skaftet först nån gång? :) | |
Micke R: du lär dig då också, förr eller senare, det gjorde jag :) var väl av samma uppfattning som du tidigare, men myndigheter kan få ha rätt vid enstaka tillfällen. MVH Hasso Länk |
|
Nja... # Kul retoriskt grepp men slägg-exemplet är inte tillämpligt! =) # Sist jag hade möjlighet "att lära mig" stämde min teori: Jag hade en Audi i baken vid E18-påfarten vid Järva krog i ösregnet. Jag ville inte ha honom så nära så jag tänkte: - "Kom igen då!" och laddade på inför högerkurvan. På utgången släpper baken ganska vilt men eftersom det är en rätthjulsdriven bil gick den med bibehållet gaspådrag att rida ut. Hade det släppt fram hade jag gått rakt fram i ett stålräcke. (puh!) (Även vid andra vattenplaningserfarenheter har jag dragit min slutsats att av två onda ting är baksläpp det minst onda (enl. mig då förstås) ;-) Med andra ord tror jag att situationen avgör vad som just för stunden är den vinnande formulan. Jag tror också att det inte spelar så stor roll var man sätter de bästa däcken. Det viktiga är att man som förare är beredd på HUR det släpper och dessutom tränad att kompensera det. Till viss del väljer man med andra ord. Det "stora valet" gör dock situationen... Mvh / Micke R |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.