AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.978

Skillnader på E39 årsmodeller

Sida 2 av 2
Visa användare
4.597
Marin
Bruksbil
520 och 523 har en stor ljuddämparkropp
528 och 540 är ljuddämparen delad i 2 mindre.
//Marin
Ri
825
Ricke
540ia -97
1602 -71
Hur lätt rostar E39 -97 igentligen?Min 540ia -97 har jag inte hittat någon rost på.....just nu står den nyvaxad och ren i ett garage så förhoppningsviss så ska rosten hålla sig borta ett tag till...Har hört att man bör lägga på rostskyddsmedel vid tanklocket och i andra skarvar t.ex dörrar,bakluckan m.m Har tråkiga erfarenheter av rost vid tanklocket...min 525 E34 är rostig vid tanklocket och många andra E34:or verkar också vara det vilket tyder på att färglagret vid skarven inne vid tanklocket verkar vara dålig eller är dessa bilar väldigt misskötta???

BMW CS Nr:05043
Mvh Ricke
På min 528 är det enkeldämpare bak, medan på Hassos lite äldre vagn så satt det en dubbelmacka. Ena burken är bara en blind resonansburk. Mittdämparen är samma amöbaliknande sak på båda.

FP
Måsen
Skiljer det inget på utförande av motorerna, vad det gäller 528:orna?
Typ annan kylare (påfyllning), insug mm.
Ca
12
Cartoncowboy
525iA Touring -08
Köpte en 96:a som gått 5800 mil. Två ägare som bägge vårdat den ömt. Har nu kört 11000 mil och bytt bromsskivor fram (aldrig bytta tidigare så det var väntat). Inga andra problem. Enda abret är att jag tidigare hade Volvo som faktiskt kunde köra rakt fram i djupsnö. Framhjulsdrift har sina fördelar i djupsnö...Men det är enda nackdelen. Man tar tillbakak det på vårkanten på ren asfalt...Mycket nöjd med bilen och inga "förstaårsmodell"-problem alls. Men jag köpte den å andra sidan begagnat. Fundrar nu på en Volvo nya S40 men absolut inte av första årsmodellen. 1500 åtgärder till nästa årsmodell ebligt initierade källor. Men 2005...då... 530i är fasligt dyr....

Cartoncowboy
Måsen
Är det några som har några bilder på motorutrymmet på sina 528:or (e39) upplagda på nätet, några tidiga och några sena årsmodeller, vore kanon. Har letat lite på sajten men inte hittat det...
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Måsen:
Mitt motorrum.
Länk
Länk

Min 528i Touring
Länk
Ojdå, den bilen var inte i nåt vidare skick tsaros... ;)
Lite stökig tycker jag allt, ser allt en flaska på golvet bak...

Länk
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Attans :)
bäst att plocka bort den bilden så folk inte får för sig att man använder bilen :)

Min 528i Touring
Länk
Lite off-topic, men jag måste bara fråga vad den blå färgen på tsaros bil heter? Det finns ju så många olika sorters blå på E39 verkar det som...
Måsen
Tackar tsaros, om det finns någon med en 99:a eller nyare också för jämförelse, så vore det finemang ;-)
Jag chansar på att Tsaros har en Biarritzblå metallic. Själv hade jag Montrealblå metallic på min touring och den kulören är mörkare samt har ganska mycket toner av lila/violett.
Ok. Det verkar ju finnas ett flertal olika blå varianter, men olika snygga, helt klart.
ts
2.039
tsaros
E60 M5 -07 Lci
Bjoerck har helt klart för sig, min är Biarritzblå.

Min 528i Touring
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.