|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har i tankarna att köpa en BMW 523 E39 och undrar om någon vet skillnaderna i de olika årsmodellerna från 96-00. Har hört att motor och detaljer skiljer sig men vet inte vad. Någon som har en lista eller vet var jag kan hitta info om detta? | |
![]() 239 E61 525dAT LCI -08 Schwartz II
E61 530iAT -06 Monacoblau E85 Z4 3.0i -04 Sterling-grau |
Modellguiden ger lite vägledning. Länk Bl a fick 523 dubbel-Vanos 1999. Det var gynnsamt för förbrukningen om man får tro de officiella siffrorna. Annars var det först -01 som det stora ändringarna kom i o m face-liften. Jag vet att en liten ändring gjordes tidigare. Från början var det ett friskluftutsläpp till baksätet (mellan framstolarna i mittkonsolen). Men senare blev detta utsläpp tempererat så att det gick att få värme på vintern exvis. Dock vet jag inte om detta ändrades till 1997 eller senare. Det är ju lätt att kolla nu när det är kallt dock ;-). /Mattias |
|
Tack för uppgifterna. Jag letar vidare med ljus och lykta och ser om jag kan finna någon lista någonstans. Jag har i tankarna att köpa en 523:a och som BMW novis kan det vara intressant att veta så att man inte retar sig i efterhand när man köpte fel årsmodell :-) |
|
|
Carfanatic har rätt ang. det tempererade friskluftinsläppet i baksätet. Det kom på -98. Mellan -96 och -97 är det antalet standardmonterade krockkuddar som skiljer. Skillnaden mellan en -98 och -99 är att -99 har BiVanos, tryckknappar för slotvärmen + några fler detaljer. -99 och -00 skiljer ingentig, medan -01 fick den nya optiken. Mvh Marin |
|
|
Så mitt råd är att köpa antigen en -97, somförhopningsvis är fri från barnsjukdomar, eller en -99, så du får BiVanos motorn. //Marin |
|
|
tjenare Mitt råd e att köp inte en -96 eftersom det e en problem bil bla. har vissa -96 rost i insidan av bagageluckan så ifall du köper en -96 så kolla upp det först. Men personligen hade jag ALDRIG köpt en -96 men från 97 e det skit bra. |
|
|
Tack för alla fina uppgigter och tips. En -96a har jag avslagit och har varit inne på -97 men kanske -99 är att prioritera då. Men det är svårt att hitta objektet om man vet vilken färg man vill ha och tillbehören och att den dessutom ska finnas inom 10 mils omkrets. Men den som letar och har tid att vänta finner väl så smångingom... |
|
|
Följdfråga. En 99a är det en som är släppt 99 (eller kanske rentutav 98) eller är det 00? Det är ju rätt tvetydigt vad som är rätt årsmodell. |
|
|
Är bilen tillverkad EFTER september 1998, så är det i regel av -99 års modell, MEN det står 00 i reg.beviset i alla fall. 00=ingen årsmodell.....kunde lika gärna stått XX eller -- //Marin |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Fel på en 96.a ??? tre glödlampor och en ventilkåpspackning på 6,5 år ?? . uttagen 9604 Skröna!! Och välj en 528 istället. Från 09/98 dubbelvanos M52TU största skillnaden. Välskötta bilar rostar inte bara vanskötta:) MVH Hasso Länk |
|
-98 kom oxå klimatanläggning som standard. 528i har bättre vrid,dock med lite "råare" motorgång..Hästkrafterna skiljer inte så mycket som på papperet mellan dessa två. Mvh Janne. |
|
|
>>Yngve Du glömde nämna mätarställningen på din -96 :) Om man tar hänsyn till den, så tycker jag att ventilkåpspackning är nog så allvarligt. //Marin |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Marin :7000 mil är väl inte direkt ovanligt att byta packning. kostnad 200 kr. Och det behövdes egentligen inte, men är man lite pedantisk så gör man det i allafall.Var ju intressant att se att det fannas en motor under allt plastkitsch i motorrummet:D 250 spänn i rep på 3300 mil, är fullt godkänt.Det enda som är bytt tidigare är torkarblad och en omgång däck vid 4000 mil. MVH Hasso Länk |
|
En liten skillnad mellan -99 och 00 är att -99 har oranga blinkers medans -00 har vita, liten som sagt. MVH Hasse |
|
sebbe_bmw |
Det är väl en annan form på den lilla färddatorn på 97 och 98 har jag för mig! Sebbe |
|
Man kanske skulle sammaställa allt och lägga upp en lite lista i tabellformat. Mata på med uppgifter så fixar jag det! |
|
|
När det gäller navi:n så gäller följande: på datorsidan (naviläsaren): 9509 - 9708 MK I första version (lite trög) 9709 - 0008 MK II snabbare, lite mera finneser TMC mm. 0009 - MK III snabbare, lite mera finneser split screen mm. på monitor sidan: 9509 - 9801 4:3, 5.4" (går sönder ofta, har sämre upplösning + belysning) 9802 - 0008 4:3, 5.5" (bra skärm, skarp och fin) 0009 - 16:9, 6.5" |
|
|
Stout: hur gick det med listan :) Min 528i Touring Länk |
|
|
Med facit i hand så är även rosten gjort sig påmind på Hassos välskötta -96:a. Problemet är inte ägarrelaterat utan en tillverkningsmiss från BMW:s sida. Tilläggas bör att alla årsmodeller av BMW verkar vara behäftade med bakluckor av bedrövligt låg kvalitet. Hasso har skrivit om rosten i sin dagbok på Autopower. Så ingen tror att jag smutskastar honom. |
|
Njuren |
Köp 523 o få en 525 på köpet,klipp! BMW - i nöd och lust |
|
Har en känsla av att det skiljer lite i utförande under bakre kofångaren mellan de olika årsmodellerna eller om det är mellan de olika motorstorlekarna? Udo Dirkelsniff |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.