AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.409

Går inte att låsa bilen eller låsa upp med nyckel

Sida 1 av 2
Hej har en BMW 325 09 årsmodell. Går inte att låsa eller låsa upp bilen med fjärnyckel.
Trycker man på knappen inne i bilen så funkar det att låsa alla dörrar. Nån som vet vad det kan beror på. Tacksam för hjälp.
Visa användare
305
Remo
320d Touring -11
Det brukar bero på antennmodulen, eller kablarna till antennmodulen (som kan gå av där bakluckan öppnas).

Det finns många trådar här på forumet gällande detta.

Se exempelbild:
Länk
Eller så börjar man enkelt med att kolla batteriet i nyckeln...ev. kabelbrott lär bara vara aktuellt om det är en touring.
Hej tack då kollar jag kablar ifall dom är ok. Det är Touring. Batteri i nycklar tror jag inte då båda två slutade fungera samtidigt
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Om båda nycyklarna la av samtidigt låter det inte som nyckelbatteri men har du comfort-key så sitter ett 2032-knappcellsabtteri i nyckeln som är lätt att byta själv. Kostar inte så många tior.
Har du induktionladdad nyckel (med batteri som inte är avsett att bytas) så kan du prova att lägga bilnyckeln på en mobil-laddplatta eller en tandborstladdare för laddning.

/Patrik, 330dA Xdrive touring -10, 330iA cabrio -03, BMW CS 4096
Hej båda nycklar slutade fungera. Så jag ska bara hinna kolla det nån dag misstänker det är avbrott på kablar. När jag öppnar baklucka så fladdrar belysningen till baklucka. Så antagligen är det nåt med kablar.
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
Har en E92:a vet nån hur i helvete man får isär plastgrejen som de kallar nyckel utan att den pajar? Eller är det slit och släng och tänkt man ska köpa ny nyckel?
Om ja funkar de som säljs privat för Bmw tar väl en rund miljon för en ynka plastnyckel? nåt viktigt att veta?
Tappat bort bilens instruktionsbok?

Ett tips...tänk lite på språkbruket. Trist att läsa.
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
Ska3: ursäkta jag var fortfarande förbannad efter ha suttit och försökt få isär den och kollat videos men helt omöjligt att få isär den utan stor risk att den pajar eller i bästa fall blir fula märken
Står inget om detta i instruktionsboken heller så går det verkligen att byta? eller har Bmw gjort de så man måste köpa nya för tusentals kronor?
Ta ut nyckelbladet och bänd i öppningen med bladet.

Finns massor av video på Youtube.
Visa användare
305
Remo
320d Touring -11
Youtube säger såhär, beroende på nyckel med eller utan batterilucka (om du nu har samma typ av nyckel):

Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
Ska3: Tack men provade det men det sitter riktigt jäkla hårt och vågar inte ta i för risken är stor det spricker drog med en liten skruvmejsel runt i spåret runt om, försökte också peta upp för att se om det släpper nåt lite men icke det heller
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
Remo: Tack ja det är sån nyckel i den nedersta videon men det sitter stenhårt och går inte rubba med lite skruvmejsel och har ingen rakbladskniv helt sjukt och tydligt att Bmw vill sälja nya nycklar :(
Det går inte mer enbart en skruvmejsel. Du måste ha en bladkniv, finns på Clas Ohlsson , Jula biltema etc. Sedan skära igenom skarven där nyckeln är limmad från början.
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Prova att ladda med tandborstladdare eller laddplatta för mobiler innan du har sönder/isär något.
Har du tur funkar det.

Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
nusnas: Tack då får jag köpa en sån bra att veta varför det sitter så inåt helsike men samtidigt väldigt bra så de inte släpper in vatten, fukt m.m.
325cabrio: Min är inte laddbar bilen är 16 år men tack ändå
32ProPro-medlem
2.449
325cabrio
330eX touring -22
330iA cabrio -03
Om du inte har comfortaccess så är jag rätt säker på att den är laddbar eller har även ocke-comfort ett 2032-batteri?

Min rombformade E46-nyckel har i alla fall laddbart batteri fastlött på kretskotet i nycckeln. Gav mej på att löda ditt ett nytt laddbart batteri till en gammal E46a men det gick inte så bra, det nyckelskalet var inte tänkt att öppnas.

Min f d E91 hade comfort access och jag fick byta CR2032-batteri med ojämna mellanrum, öppnade aldrig in till kretskortet för att se om det även fanns ett laddbart batteri, men att öppna batteriluckan till 2032-batteriet var bus-enkelt.

Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
325cabrio: finns inte nåt kontaktuttag så nej det är säkert ett sånt batteri du nämner

Angående de här nycklarna så kommer det upp en färgremsa på displayen som talar om när man ska växla (ännu en helt onödig grej) med den ena nyckeln men inte med den andra vars batteri är bra och jag använder men varför bara den ena? och har detta nån större betydelse för all övrig elektroniks funktion?
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
Efter 2 timmars skrapande och dragande längs de små spåren så lossnade det äntligen men fy fan vad det satt och lyckan blev väldigt kortvarig när batteriet sitter fastlödd i en metallkringla så det är inte tänkt att man ska kunna byta batteri vilket är jävligt surt och man blir förbannad
På nedersta videon som är min nyckel så ser ni hur han måste göra men det konstiga är att man får aldrig se honom byta batteriet???
Så det är bara att antingen ha en nyckel och hoppas batteriet inte dör innan man har sålt bilen eller punga ut gissningsvis 3000-5000 per nyckel eller 2000 för privata som säljer nya nycklar inkl. kalibrering eller vad det heter så det är väldigt klokt och ta reda på detta liksom massor med andra dyra bytesdelars priser på bilen man funderar köpa
Ni
958
Nip
320i-04
Om du har en "assistent" för att växla så är det sannolikt något som sparas per nyckel och kan sättas på/av. Flertal saker som inställning ACC sparas per nyckel.

Om det inte är lätt att byta batteriet, är det som sagts säkert laddbart på något sätt.
- kolla @325cabrios tips

Har bara nyckel med "klinga" som är laddbar, men sett videor som skär isär denna också och byter det laddbara batteriet. Lite lödkolv behövs dock och en modellkod på batteriet.

Har också sett runt 3000 för en nyckel. Men är enbart tacksam att det finns en marknad för delar till en 20 år gammal bil i mitt fall. Borde finnas multi på skroten de har att sälja billigare kan man tycka, bil lämnas in och nycklar kommer med. Att initiera en ny nyckel var rätt okomplicerat vad jag minns från något jag läste.

Det är ju två vägar till bilägande
a) du byter bil regelbundet så du har nyare hela tiden, helt fräsch eller några år gammal
b) du behåller din guldklimp och kostar på den vad som krävs

Gjorde mitt val för 4-5 år sedan. Kollade att få likvärdig bil kanske max 5 år och 7000 mil och det skulle ligga runt 200 000. Jag valde behålla och lagt hittills 50 000 så en bit kvar till break even, om jag valt rätt. Så enbart tacksam om jag kan hålla liv i den till jag själv inte är lämplig bilförare.

Köpa en annan bil kanske 10 år gammal så har du samma underhåll du gjort på din nuvarande igen kanske. Och ingen aning hur den varit körd och servad under den tiden den varit i trafik. Massa okända faktorer.

Jag köpte min 3.5 år gammal och 5500 mil, förmodligen ett leasingkontrakt innan. Den kostade hälften av ny, som då skulle vara 4-cylindrig dessutom. Så kostar flis att hela tiden betala värdeminskning för helt fräsch ny bil också.
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
Nip: Ja det är färgskala 1-6 vilket indikerar vilken växel man har i och när man ska växla för lägst bensinförbrukning ännu en irriterande elektronikfunktion som är värdelös liksom det automatiska dörrlåset som Bilia tog bort på min begäran

Håller med dig helt om bilägande och om man har råd ska man köpa en max 5-6 år gammal och maxt 5000 mil så motordelar och elektronikdelar går på försäkringen gällande begagnade så byter nästan alla bilägare aldrig v-lådeolja, bakaxelolja, bromsvätska, kylarvätska, storstadsbilar är ju halvt eller helt förstörda av alla korta sträckor, kökörning m.m. och tvättar aldrig bilen ordentligt för hand så om jag skulle byta min som är helt genomgången i minsta detalj och pedantservad blir jag tvungen att börja om från början och samtidigt tycker jag väldigt få begagnade bilar är värda mer än max 200-250 000 men tyvärr finns det folk som betalar galet mycket för bilar som gått 15000-20000 mil (75% slutkörda) och då blir marknadspriserna helt galna också ångrar djupt att jag inte köpte en ny Alfa Gulia för de körde introduktionspris på de 2017-18 från 250 000 och nu kostar de 200 000 med 15000 mil på mätaren...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.