AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.391

Hjälp! Hur många fel som helst.

Sida 2 av 2
Om du ställde frågan till mig, är mitt svar ”vet inte”.

Men ett 60Ah batteri är inget man gömmer undan. Det måste kunna ses klart under huven.

Dessutom vet du väl ändå, om bilen har den där start-stopp-funktionen?

Om bilen inte har den funktionen, har den ganska säkert inte heller ett aux-batteri.

Ladda det batteri som du vet finns. Låt det sitta kvar inkopplat i bilen och ladda det från hjälpstartpolerna under motorhuven. Även om jag tror att det i detta fallet inte spelar någon (större) roll, får åtminstone IBS-systemet då rätt information.

/Lennart
fr
119
frecar
BMW 520d Touring -20
BMW 535i GT -11
Ok. Har ingen start/stop. Så inget Aux då.

Jag testar att ladda. Men vad är det du inte tror spelar någon roll? Att ladda batteriet? Du tror det är kass alltså?

st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Mitt Aux batteri är inte synligt utan att plastkåpan plockas bort, trots att det är på 60Ah.

Länk
Återfinns under panel #3
Länk

Du har ju felkoder för comfort access och något som drar tjuvström? Fixa det kanske?

Att ladda batteriet lindrar bara symtomen men löser inte problemet. Felmeddelanden för diverse funktioner kommer komma tillbaka när tjuvströmen dragit ur batteriet igen. Oavsett om batteriet är kasst eller inte.
IBS-systemet håller reda på hur batteriet laddas ur och laddas upp.

Om du laddar batteriet direkt över polerna, får IBS inte någon information om det. Detta påverkar i sin tur hur IBS styr generatorns laddning.

I det korta perspektivet betyder detta kanske inte så mycket, men batteriet får i längden fel behandling av IBS och blir därigenom onödigt kortlivat.

/Lennart
@Steaman: Men det är ändå så, att aux-batteri bara finns i samband med start-stopp, eller finns det andra varianter (som du rakt av känner till)?

/Lennart
Googlade. Vissa modeller - fast kanske inte just TS’ - har (liksom min gamling) elektriskt värmda katalysatorer och då också ett aux-batteri.

/Lennart
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Det finns väl dessutom i bilar med värmare. Bilens utrustning dimensionerar vilken storlek på batteriet. Jag hade dubbla batterier i min 745 (2002) och på den tiden fanns ju ingen Start/Stop.

För övrigt har AUX batteriet i G30 en egen IBS.
fr
119
frecar
BMW 520d Touring -20
BMW 535i GT -11
Många tack boys!

Jag kommer absolut fixa comfort accessen. Men skulle först vilja va säker på att alla felen beror på batteriet eftersom när jag hade orginalbatteriet i betydligt sämre skick installerat inte hade dessa allvarliga fel.

Och för att just dubbelkolla att det är batteriet. Är en laddning av batteriet när det sitter kvar inkopplat i bilen som är vägen framåt?
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Ja, Batteriet ska laddas på polerna i motorrummet och inte på Batteriet som lenwib skrivit.
fr
119
frecar
BMW 520d Touring -20
BMW 535i GT -11
Läckert. Löser det i helgen. Efter behöver jag inte göra något annat än att starta bilen för att se om det funkar?

Har ISTA och BimmerUtility om något behöver meckas med från det hållet.
Att nolla alla felkoder kan väl vara en bra ide.
fr
119
frecar
BMW 520d Touring -20
BMW 535i GT -11
Alltså det här är skumt som fan.

Har laddat batteriet i 6h nu. I början laddade den med 10A. Som sedan gick ner till runt 2A. Då öppnar jag dörren och bilen börjar ju som vanligt greja med alla möjliga saker. Men då går också strömmen upp till 10A igen.

Samtidigt mäter jag spänningen och innan dörröppningen så låg den på 15V ish. Men när dörren öppnas går den ner till 12,5V.

6-7 minuter efter dörren öppnades och sedan stängdes så gör strömmen ner till ca 2A och spänningen upp till över 15V.

Är det normalt? Känns skumt att bilen ska dra så mycket ström när dörren öppnas?

Får inte heller bort felmeddelandena. Har bara resetat dem med BimmerUtility och inte Ista men inbillar mig att det inte borde va någon skillnad?
fr
119
frecar
BMW 520d Touring -20
BMW 535i GT -11
En sak till som jag först tänkte va orelaterat. Men igår droppade bilen bensin vid halvtank.

Borde ju inte ha med detta att göra men läste att det fanns sensor för läckage. Kan den va med i den röran på något vis?
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Tycker inte din beskrivning av Ström och Spänning verkar onormal. Då du kommer till bilen är den i "Vehicle condition" PARKING (sleeping)
När du sedan tar i handtaget väcker du upp och den går över i "Vehicle condition" Residing (awake) då förbereds bilen genon att många kontrollenheter startas upp så att bilen kan övergå i nästa "Vehicle condition" DRIVING (ready) när föraren så önskar
När sedan alla kontrollenheter är redo så sjunker förbrukningen.

Din bensinläcka bör du ju fixa omgående men har nog inget med ditt elproblem att göra.

Jag skulle börja med att identifiera felkällan genom att demontera dörrsidan och hitta kontaktdonet till dörrelektroniken. Sedan skulle jag koppla isär detta och mäta strömförbrukningen som tidigare. Dock kan det vara så att bilen inte vill gå ner i PARKING (Sleep mode) pga urkopplingen av kontaktdonet men du borde kunna se om strömförbrukningen förändras.

fr
119
frecar
BMW 520d Touring -20
BMW 535i GT -11
Äntligen!!! Problemet löst! 💪💪🤟🤟💪💥

Tack alla för hjälpen! Mycket uppskattat!!!

Problemet visade sig va säkring nummer 2 i handskfacket. Min teori är att handtaget i vänster bakdörr är problemet och har blåst säkringen.

Så typ 5 spänn för än säkring. Behöver förvisso ordna handtaget men såg + 20k framför efter ett besök på BMW.

Tack igen boys!
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Hoppas det var grundorsaken, men som du nämner, en säkring går inte utan orsak. Men det viktiga är ju att ringa in felområde och det är ju med största sannolikhet "dörrelektromekaniken".

fr
119
frecar
BMW 520d Touring -20
BMW 535i GT -11
Om någon annan har liknande problem.

Problemet kom tillbaka. Säkring 2 smälld igen. Som sagt, hade även en felkod som säger att handtaget vänster bak är kortslutet.

Jag identifierade att det var comfort access funktionen i handtaget som var problemet. Jag plockade bort handtaget och drog ut den stora av de två kontakterna som är till just confort access.

Nu funkar inte confort access på det handtaget men det är inte heller kortslutet. Vill man ha funktionen kvar är det bara att byta handtaget. Mycket enkelt.

Resultatet är att säkringen inte går längre 💪
st
3.454
steaman
BMW 530i Xdrive -2017
Mercedes 350 GLE -2015
BMW X3 Xdrive30d -2011
Bra! Det var som som jag misstänkte. :)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.