|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hjälp! Hur många fel som helst när jag startar bilen idag. Bilen plingar som tok när jag startar den. Fel på bromssystem, drivlina, körstabilisering m.m m.m. Servon funkar inte heller. Se bild. Länk Det är en BMW 535i GT F07 2011. En annan sak som jag märkt på det sista är att den luktar väldigt mycket bensin om jag tankar mer än 80%. Sannolikt orelaterat. Inte superviktigt. Men vad kan elfelen va? Säkring? I så fall vilken? Kan man kolla om säkringar funkar på något vis? Mycket tacksam för hjälp. Med vänlig hälsning, /Fredd | |
|
Hur är statusen på batteriet? Hur gammalt är det? Var bilen felfri innan detta dök upp helt plötsligt? |
|
|
Tack för svar. Jag har bytt batteriet. Förvisso till ett begagnat. Det var för ca 1,5 månad sedan. Efter bytet har allt funkat bra. Dock har jag haft felmeddelande om ökad urladdning av batteriet både för och efter batteribytet. Har kollat efter felkoder och det är två jordfel som verkar trigga batteriurladdningen. Har haft det två ggr efter batteribytet. Men allt funkar som det ska när jag fått det meddelandet. Tror du det kan va batteriet som spökar? Det kan inte va någon säkring? Eftersom det är så många fel tänkte jag att det kanske finns någon säkring som styr mer än en sak? Tack! /F |
|
|
Jag tycker att det batteri som är problemet. Ladda den eller bytt. Du har så många fel och de är inte kopplade med varandra - 95% batteriet är inte frisk längre |
|
|
Absolut rimligt att tänka att det är batteriet. Men eftersom jag har sett en del skumma fel när batteriet var dåligt så vet jag hur de ser ut. Efter jag bytte batteri så försvann de skumma och intermittenta felen. Det enda som var kvar var som sagt ett felmeddelande som kommit två gånger efter batteribytet som handlar om stor batteriurladdning som sannolikt är kopplade till de två jordfelen. Detta är ju något helt annat. Känns som hela bilen ska sprängas liksom. Har förvisso kört 30 mil med den idag och det funkade ok trots att alla hjälpsystem var urkopplade. |
|
|
Funderar på en annan sak. Jag bytte som sagt batteriet för kanske 1,5 månader sedan. Kan det va så att mekaren registrerade in batteriet fel? I min värld är det ju skumt om fel kommer just nu då. Eller? |
|
| Skriv vad det är för felkoder för det här jordfelen så får vi se. | |
|
Här är de två felen som har varit tidigare. Länk |
|
|
Hej, Som redan påtalats, ett friskt batteri är en BMW:s grundförutsättning för att bilen skall fungera utan problem. Ett begagnat låter därför inte helt förtroendeingivande. Men ge det en ordentlig laddning, låt det sedan vila ett dygn eller längre. Kan du då mäta upp en polspänning på minst 12,5 volt (idealt 12,7 på ett standard bly-syra batteri), är det ganska ok. Dina länkade felkoder tyder på att bilen har standardproblemet med den där automatiska låsöppningen, ”comfort access” eller vad den kallas. Felet tömmer batteriet. Sök här i forumet. Problemet är alls inte okänt. Så för att slippa varningar, innan du hunnit åtgärda dörrhandtaget, se till att stödladda batteriet innan det (också) förstörs. /Lennart |
|
|
Det ser ut som att det kan vara Centrallåset i vänster bakdörr är problemet. Vilken bilmodell gäller det? Har du komfortaccess? |
|
|
Jo precis. Det är de gamla felkoderna som sannolikt drog ut batteriet. Men efter jag bytt batteri har det inte strulat. För ens nu då. Men sabbar verkligen det hela bilen? Det är en BMW 535i GT F07 2011. |
|
|
Körde precis en registrering av batteriet med ISTA för att va säkert att det var gjort när jag hade inne den hos bilmeken. Nu har jag aldrig gjort detta innan men när jag kollar i ISTA så säger den att jag har ett 90 A batteri men jag har ett 95A. Så jag registrerade om det med valet för ändrad storlek. Men det står fortfarande 90A. Känns skumt. Har det något med allt att göra? Det skumma är ju bara i så fall att det har funkat i 1,5 månad. |
|
|
När du bytt till ett friskt batteri, som vi väl får anta att ditt begagnade är/var, tar det ju en viss tid tillls tjuvströmmen från det misstänkta handtaget, eller vad det nu handlar om, har fått ned kapaciteten så långt att det börjar märkas. En och en halv månads problemfrihet är kanske just den frist som ett friskt batteri ger, när det finns en bakomliggande tjuvström. /Lennart |
|
|
Tack Lennart! Vad det gäller den uppmätta spänningen för att säkerställa att det är ok. Är det den spänningen jag ser i ”hidden menu ”? Har gett upp för i kväll men kollar det i morgon. Men det som talar mot att det är för låg spänning som sabbat allt är ju att det tidigare batteriet stundtals knappt kunde starta bilen och trots det fick jag inte så allvarliga problem som nu. Eller har detta som sker nu att göra med registreringen av batteriet? |
|
|
Om du har ett 90AH/92AH/95AH batteri...kan de betraktas som utbytbara med varandra och kommer inte att kräva en KODNING. Har du bara ett batteri? Inget Auxiliary Battery? |
|
| Hmm... Auxiliary Battery. Vad är det? Googlar... :) | |
|
Verkar inte som jag har ett Aux batteri. Beror på config av bilen om jag förstår saken rätt? Ok. Så om det står 90AH i ISTA behöver jag inte koda in mitt 95AH batteri alltså? |
|
|
Du behöver bara registrera batteribyte, men det förväntas vara ett nytt batteri så jag tror inte det är så viktigt i ditt fall. Aux batteri används främst för bilar med automatisk motoravstängning. Min 530i har ett huvudbatteri på 105 Ah och ett Aux batteri på 60 Ah. Det sitter f.ö. längst bak i motorrummet under en plastkåpa. |
|
|
Ok. Kanske googlade snett då. Fick för mig att det var i bagageutrymmet. Öppnade huven nu men fann inget batteri. Ska googla igen. Gällande spänningen så har jag 12.1 V. Se bild. Länk Alltså. Känns skumt att det skulle va huvudbatteriet. Men ska se om jag hittar Aux så jag kan mäta på det. Tack för hjälpen. Mycket uppskattat |
|
|
Hej, Jag vet inte vad ”automatisk motoravstängning” betyder, men jag gissar på det som ofta kallas start-stopp-funkion och som i praktiken innebär att att motorn stannar varje gång det blir ett (antagligen tidsbestämt) stopp, t ex vid ett rödljus. Om du har den funktionen, borde du veta om den. Oavsett, 12,1 volt på vilket standard bly-syra batteri det än handlar om, är helt åt skogen! 12,5 minimum, 12,7 för ett helt friskt och fulladdat. /Lennart |
|
|
Ok. Jag testar att ladda upp det. Gör man det med batteriet inkopplat till bilen? Tänker jag kollar Audible batteriet också. Kan du hjälpa mig i rätt riktning? Vilken färg på pil pekar åt Aux batteriets håll. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.