AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
2.212

Vilken motor: BMW F1

Sida 2 av 2
Ja
760
JanF
530i-93
Hmmmm

Kommer själv ihåg när BMW tävlade med den motorn runt 82. Nedstrokat orginalblock från 02. Trillade nästan av stolen när jag fick höra att man skuvade upp den till 1400 hk och körde kvalificerings varf för att hamna i pole-position. Kom sedan inte och säg att BMW inte kan göra turbomotorer, de har gjort värden bästa till och med, synd bara att de slutade, kanske fanns det redan på den tiden en motordesignansvarig Chris Bangle som slängde ut turbon. På samma sätt som Chris i dag slängt ut BMWs fina design genom samma fönster.
Visa användare
747
TCG
540iM E39 6vxl Kompressor
MH_GTR< Vad heter den bok du talar om?

MVH
/BMW saknande...
Hej.
Det var en artikel (10 i top bland F1-motorer genom tiderna) om denna motor i tidningen F1-Racing för 3-4 månader sen. Kan leta upp den om ni vill. Det stod inga tekniska detaljer men lite allmän information om den.

Ha de.

Ola

Si
70
SiggeL
330i e90 -05
F1-Racing stämmer bra, läste senaste numret i helgen (tror det var det) och där var en hel artikel om bla BMW motorn. För övrigt en mycket bra tidning.

/S
TCG,

Jag kollar detta ikväll när jag kommer hem.
Jag köpte den hos BMW i Regensburg (Tyskland).
De sa att det var en limiterad upplaga men det skulle släppas några fler pga. den stora efterfrågan.

Jag återkommer kväll.

/Manuel
Visa användare
879
mageng
528iA -99
Sten Jarl (Jarls bilservice) kör en Z3 med F1 motor från 83 i GT-klassen. Tror nåt svar nämnde detta. Han tar bara ut ca 450 hk pga att chassiet är begränsningen och tillförlitligheten är viktig. Slår ut rejäl eldsflamma vid gassläpp =) Grymt bygge!!
Nu har jag köpt den på tyska och den heter:

In 630 Tagen an die Spitze
Die Weltmeister-Story des BMW Turbo

Beställnings nummer:
4 11 30 01 10

Ska även finnas på Engelska
Klart värd & köpa

Mvh
Manuel

Det står även en hel del om BMW:s grupp 5 monster som det skrivs om i denna tråd:

Länk

/Manuel
16.561
Löwet
Tesla Model S 75D
BMW 335 E93 M-Sport
Volvo XC70 2.5t AWD
Läste någon stans att under turbotiden i F1 körde man med 4,5 bars laddtryck. Hur undviker man att motorn helt enkelt delar på sig? Jag menar, fanns det några trix eller dimensionerade man allting för det trycket?
Bi
9
Birdtwig
528i -86
Har läst att en del F1 motorer har pneumatisk ventil styrning. Någon som vet hur detta funkar?
Visa användare
425
Gudis
530i Touring -94:a
HEHE... var på knutstorp i sommras.. Då var han där o körde med Z3:an.. det var ju upp en eldsflamma upp till en meter lång när han släppte av gasen..

Ja
760
JanF
530i-93
(andreas_lofgren)

Visst, alla delar måste vara extremt bra balanserade och av absolut högsta hållfasthet för att klara dessa effekter.

Kommer inte ihåg laddtryck exakt men man hade abusurt låg kompression för att klara laddtrycket. Sen har jag för mig att vissa motorer hade keramisk beläggning på kolvtopp, cylinderhuvud och ventilytor för att inte "bränna" hål i dessa av den enorma förbränningen, Vet into om BMW hade detta dock.
Ka
131
Kanada
328i -00
Hittade artikeln i gömmorna nu efter min flytt!

Ska försöka på mig lite simultanöversättning då den är skriven på engelska.
F1 äventyret börjde redan 1964 då BMW köpte ett gammalt Brabham BT11 chassi utan motor. I åkte det en 2liters 4cylindrig BMW motor komplett med radiell!?! 16 ventiltopp designad av Ludwig Apfelbeck. Bilen användes till testning och utveckling och den 22 December 1966 togs den till Hockenheim där Alex von Falkenhausen slog half mile och 500 meters världsrekorden med den.
Sedan hände det inte mycket mera fören 10 år senare när det var tänkt att MacLaren skulle ha en 1,5 liters 4-cylindrisk turbo motor i sin bil från BMW.
Tyvärr stoppades tilltaget av Neerpash av BMWs styrelse. Han funderade på att ta sitt F1 motorprojekt till den franska tillverkaren Talbot. Men Dieter Stappert, Neerpash assistent övertygade BMWs styrelse att behålla projektet. BMW bestämde att det från en marknadsmässig synvinkel var extremt viktigt att motorn skulle baseras på en produktionsmotor, så att det hela skulle kunna användas i PR syfte. Sagt och gjort.
Paul Rosche använde data ifrån 2,1 liters turbo motorn som användes i 320:n som tävlade i IMSA serien i Nord Amerika i slutet av 70-talet.
1980 började han utveklingen av BMW 12/13 F1 motorn som baserades på 2002:ans 4-cylindriga block. Det tog inte lång tid innan teknikerna på BMW upptäkte att serie-motorblocken presterade absolut bäst när de var gamla. Block från bilar som var två-tre år gamla och hade bortåt 10000mil på vägen hade mindre stress och fel i gjutjärnet än nyare block.
Bortsätt från att bortåt 5kg av överflödig metall togs bort som kylkanaler på insugssidan och förstärkningar, så var blocken i standardutförande jämfört med produktions blocken.

Brabham F1 skulle köra sitt chassi med BMWs 4cylindriska turboladdade motor med dubbla överliggande kamaxlar och 16 ventiler säsongen 81.

Motorn var på 1499cc och hade 89,2mm cylindrar och en slaglängd på 60,0mm. En vevaxel i stål med fem lager och korta Mahle aluminium kolvar och vevstakar av titan för att ta de mycket högre lasterna som motorn utsattaes för. Turbon var ifrån KKK och kompressionen låg på 6,7:1 i motorn.
Motorns första effekt låg på 557bhp vid 9500 varv men snart skulle den prestera uppåt det dubbla vid det högre laddtrycket som användes vid kvalomgångarna.
Enligt utsaga skall BMW ha kört slut på sin dynamometer som gick upp till 1200bhp med denna motor så den absoluta toppefekten är okänd.
Vid den första oficiella träningsomgången uppmättes BMW-Brabham till över 300km/h.
BMW motorn var också utrustad med ett telemetrisystem som skickade data tillbaka till en buss som stod parkerad bakom Brabhams depå. Där monitorerade tekniker ändringar i lyfttryck, motor temp, turbo tryck och de elektroniska tänd och insprutningssystemen.

Vill ni läsa mera så finns artikeln i sin fulla längd finns i BMW Car 1998, Februari nummret.

///Nicklas
BMWCS# 4748
st
758
stimpenbmw2
528i E39 -98
sweet mother jesus

tänk början av 80 talet hade de sådant man tycker e hightech nu.
med övervakning av motorparametrar etc.

bmw följer ej utvecklinge, de leder den
Visa användare
747
TCG
MH_GTR
Visa användare
747
TCG
MH_GTR<< Jag gick till min lokala BMW handlare och gav dem det beställningsnummer du angav. Det gav inget resultat tyvärr. Är det på BMW sverige du köpt den? Isåfall, var?

MVH
/Jonas
Erneland
Jag var på sportvagnsträff i Knutstorp i sommras.. då körde Jarl den. Först på 0.8 bar och lite över 300 hk.. sen på 1.2 bar och 450 hk.. toppen är en 16v och motorn på 1.5 liter ser ynklig ut.. men ack vad man bedrar sig.. stora eldkvastar slog ut baktill när han motorbromsade.. han fick en okontrollerad sladd på rakan .. men det slutade lyckligt.. turbon är ett rent hästaggregat.. !

grymt. .. nämnas skall att på knutstorpsträffen så dök det upp en 1502:a som såg alldeles orginal ut .. men som innehöll en Schnizermotor .. m10-block med 16v-topp.. och hela 275 sughästar .. den varvade nära
10 000 rpm.. det ljudet glömmer jag aldrig..

ST4Dim
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.