|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
hur mycket laddtryck höjer jag om jag skruvar ett varv på staget på wastegaten på 525 tds? (garret). och staget ska väl kortas för att den ska ladda mer? www.moffa.nu | |
|
Jag vill oxå veta detta! Jag har för mig att man kortar staget för att höja laddtrycket. Diesel-räsern |
|
|
Jag tycker nog att man bör montera en laddtrycksmätare i bilen innan man börjar exprementera. Då ser man vad som händer. Inge bra om laddtrycket skenar iväg med ras som följd. Diesel innehåller mer energi än bensin! |
|
|
Ju kortare wastegate stången blir ju högre laddtryck får du.Ett varv på wastegaten är ungefär 0,05 bar.Jag rekomenderar också en laddtryckmätare före meckning med turbo trycket. JOLLE |
|
|
Enbart höja laddtryck gör ingen effektökning på en 525tds, du måste se till att den får mer bränsle på något sätt. Oftast genom manipulering av mängdsignalen till pumpen. /Gustaf |
|
|
KCR boxar funkar kanon på tds. Min bror hade en och den gick VÄLDIGT bra. ------------------------------ Magnus M, BMWcs NORD 4047 ------------------------------ 325iX -87 Opel Sintra 2,2 DTI -98 Länk Nuvarande åk:Länk Gamla bettan: Länk |
|
|
Provade också att bara höja turbo trycket men blev ingen skillnad.Köpte chip+kn+rensa kat+1,0bar i laddtryck(vill ej ställa upp mer med automaten)=Förbannat vilken skillnad. JOLLE |
|
|
självklart har jag tryckmätare, och turbon sitter på en 318 nu! ville bara veta ungefär hur mycket man ska skruva! tack för svaren. www.moffa.nu |
|
|
korta staget för att höja, vill du höja med än vad WG klockan pallar, så får du pysa... eller byta till en hårdare WG:klocka inte så noga med laddtrycket på en diesel, topplockapackningen ska hålla för mycket, och spikningar behöver man ju inte oroa sig för, dieslare spikar ju hela tiden :o) [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Dannej: vad har du för laddtryck i din spikmaskin? Diesel-räsern |
|
| ta det lungt med att höja för mycke min polare krökte alla vevstakar i sin .Bilen funka men lät som en diesel | |
|
i vilken av dom? i tds:en laddade jag 0,9, har inte skruvat det nått. i 760:n laddar jag 1,3 och vid 1,4 så börjar det spika om jag inte har extra bränsle.. har bara orginalsprut. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
benny: konstigt vore det om inte bilen lät som en diesel=) Jag ska höja mitt laddtryck från 1.1 till 1.5 nu i helgen tänkte jag. ska prova och se hur det funkar... Jag lär väl återkomma om nåt rasar... |
|
|
klarar orginalturbon verkligen av 1,5 tror du? min tycker jag är på gränsen redan nu, när jag varvar ut så börjar laddtrycket sjunka, det är ju ett tecken på att turbon är för liten. vad använder du för pysventil? [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] |
|
|
Jag vet inte om turbon orkar så mycket... vi få se. Jag använder ingen pysventil nu men jag gjorde ett test med en ventil, fast det var för dåligt flöde i den så det hände inget. Diesel-räsern |
|
|
går det verkligen att justera stången till wastegaten så mycket? det kan ju itne vara bra, risk för tokladdning på högre varv.. vad jag har hört är att vevstakarna går varma på tds:en när man trimmar, bl.a med kcr boxen. borde ju bli ännu värre med höjt laddtryck. går det att kompsänka en diesel något? kanske inte är så smart för då lär den ju gå piss när det itne är något ladd.. men det skulle ju underlätta för stakarna. hur mycket klarar topplockspackningen av egentligen? i värsta fall så kan man ju göra en o ringad kopparpackning, dom ska tåla i princip hur mycket som helst. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] Länk |
|
|
Skulle vevstakarna gå varma?!? har faktiskt inte hört om det men det är nog möjligt... Det med kompsänkning har jag försökt forska i men det går trögt... Men som du säger, det skulle nog inte gå bra utan laddtryck då, så då får man väl börja fundera på kompressor kanske =) Länk Diesel-räsern |
|
| Kommer man ens åt WG-stången? tittade snabbt under huven, och man ser den ju inte ens.. | |
|
du kommer åt det lättast underifrån.. ovanifrån ser man ju knappt turbon. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] Länk |
|
|
Dags att pigga upp tråden lite... Jag laddar nu 1.3 och har skurvat in WG staget 1½ varv. Läste nånstans att om man kortar staget för mycket så räcker det inte till för att hålla WG:n stängd, vilket medför mycket dålig kraft på låga varv eftersom det redan då läcker ut avgaser på fel ställe. Diesel-räsern Länk |
|
|
tvärt om blir det isåfall, om du kortar för mycket så klarar inte wastegaten att öppna fullt när det behövs, vilket kommer resultera i skenande laddtryck, alltså om man har fullt ladd vid 3000varv så ökar det sen i förhållande till varvet eftersom högre varv ger mera avgastryck. [Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?] Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.