|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Det stämmer det du upplevde AlexanderK. Råkade själv ut för det en gång. Vid sådana situationer måste man stå med hjälpstartsbilen igång ett bra tag för att ladda upp batteriet hos "offret" så det kommer upp till en viss acceptabel nivå (så den inte stjäler alltför mycket ström vid startförsöket), en 10-15 minuter är inte ovanligt. Därefter så går det att göra precis som man brukar göra. Detta scenario/förfarande står faktiskt omnämnt i en del instruktionsböcker. Undantag är vissa tunga bärgare som har kapacitet att leverera ström samt har både 50 mm2 och 75 mm2 startkablar (samt att man skapar bra anslutningar i båda ändar) - där fungerar det ofta att ge starthjälp direkt. Men många kör omkring med små 10 mm2 eller 16 mm2 startkablar och det i kombination med en ordinär generator (och ofta på tomgång dessutom) - då räcker det helt enkelt inte till. |
Lasse Karlsson |
AlexanderK! Nej, det gör det inte. Det är ju det att, jag tror inte batteriet är dåligt, alt slut! Visst det kan vara så, men som sagts tidigare, så har ju inte bilen visat nån tendens till att vara trögstartad eller dylikt, innan jag kom hem från semestern, o bilen hade stått i ca 2 veckor. Har ju fått många tips, tack för det!, med allt från kortis, till urladdat o iom detta "bortkopplat", o att man måste "väcka" batteriet på nått sätt. Får inget från BMW, mer än att inte starta alt spänningssätta med booster. Fick ju ett tips, att skaffa "större" laddare, som skulle kunna väcka batteriet, ska kolla upp detta nästa vecka, om jag kan låna, alt hyra nått dylikt. Ism detta även kolla med bärgningsfirma ang vad som går att göra via starthjälp osv. Det största problemet, är att bilen står i garaget, med fronten inåt, så jag når inte fram med normallånga startkablar från annan bil. Iom att bakluckan är elektrisk, så kommer jag inte åt batteriet, då jag inte kommer in i skuffen. Det borde bara vara att rulla ut bilen, för att komma åt med kablar, men där kör jag fast på att bilen står med parkeringsväxel + elektrisk handbroms i, så som det ser ut nu, så måste jag "dra" bilen ut ur garaget!, o detta går nog bara med bärgare! Men som sagt, kollar med bärgfirma nästa vecka, vad man kan göra i starthänseende, utifrån, där bilen står i nuläget. Kollar även laddning med "större" C-tek. o i värsta fall, så får jag helt enkelt, låta dra ut bilen ur garaget, vinscha upp på bärgare, o så vidare in till BMW i Uppsala! Det hela har blivit till ett skitjobbigt "ekorrhjul" men det löser sig, sa han som sket i slasken! Jättetacksam för alla tips o trix!! har ni fler, så kör på bara! HA DET!! modolasse |
|
Som jag sagt ett par gånger nu är det dumt att koppla in en spänningskälla utan strömgräns (t.ex. annat bilbatteri, annan bil med startkablar) om man inte vet ifall din bils elsystem är kortsluten. Det vi vet (från din andra tråd) är att din CTEK Lithium XS laddare som har en undre gräns på 2V inte kan få upp någon laddning så att den kan känna av 2V. Detta kan bero på antingen kortslutning eller en öppen strönkrets. Vad jag förstår har M5 ett Lithium-startbatteri. Vet @bmw-slangen om batteriet i en M5 från 2019 har inbyggt urladdningsskydd som skyddar batteriet från djupurladdning ? Om du inte har en voltmeter, så är mitt bästa förslag att prova en kraftigare "laddare" (25A) i Supply Mode. Skall du ändå investera kan ju en CTEK PRO 25S vara smart att ha (den har både Supply mode och Lithium mode). Min tanke med supply mode är att få bilen att vakna så du kan öppna bagaget (elektriskt). (Det verkar ju inte finnas någon mekanisk nödöppningsmöjlighet i min M440i heller (trots att det är beskrivet i bokens utgåva vid leverans, men sedan togs bort) så det verkar troligt att du inte har någon sådan heller. Om batteriets urladdningsskydd är aktiverat så kanske en Lithium-förberedd laddar kan göra reset om den ansluts till batteriet när inte bilen är inkopplad (men det är en gissning.) |
|
Lasse Karlsson |
Bmw21! Absolut! Man vill ju inte förstöra nått! Ska kolla upp detta med starkare C-tek nästa vecka!, kanske kan jag låna eller hyra nånstans, alt att jag investerar i en själv. Fungerar sedan inte detta, får jag låta bärga bilen. Kan man verifiera på nått sätt, om det skulle vara kortslutning? modolasse |
@bmw21: Den här infon är lite wishy-woshy (då jag inte minns detaljer) så ta det med en nypa salt. Men om jag minns rätt så är mycket av denna skyddselektronik integrerat i själva Li-Ion batteriet (där finns en mängd elektronik som skyddar mot över- och underspänning, för höga (eller låga) temperaturer samt kortslutningsskydd. Jag tror fasiken det sitter en LIN-buss kontakt på själva batteriet för busskommunikation :-) Vet dock väldigt lite vad i detalj all denna skyddselektronik gör och hur den reagerar och beter sig i dessa mer "extrema" scenarios. Är inte så bekant Li-Ion (och framförallt inom bilar), använder ju såklart denna typ av batterier dagligen i olika sammanhang men när det blir minsta problem där så åker det till återvinning och jag tar ett nytt batteri. Utifall det behöver förtydligas så gällde mitt tidigare svar till AlexanderK endast vanliga blysyrabatteri och hade egentligen ingenting med problemet i den här tråden - det var bara ett generellt statement om ett fenomen som flera stöter på när de ger hjälpstart (till bilar med vanliga blysyrabatterier). En ren reflektion : Fasiken vad krångligt det blivit på senare tid med moderna bilar som av någon anledning får problem med strömförsörning. Växellådor kan inte läggas i neutral, rattlåset går inte att få ur, parkeringsbromsen går inte att lossa, tanklocket går inte att öppna, motorhuven går inte att öppna, du kan inte ens komma in i fanskapet :-) Hur tänkte de här egentligen? Jo, jag vet det går med rätt utrustning och på rätt plats (läs bärga till auktoriserad verkstad). Vilket bärgarkåren märkt av mer och mer har jag läst. Det borde ju finnas en relativt välkänd procedur tycker jag för detta. Jag menar, M3 och M4 har ju haft Li-Ion ett bra tag nu - så jag tycker det borde byggts upp lite erfarenhet här ute i landet kring detta. Men jag själv har dock mycket dålig koll på Li-Ion power management arkitekturen. EDIT : Tog en snabb flukt i lite beskrivning över F80 och F82 och yes det sitter en mängd gucka av elektronik där inbyggt med batteriet. Du har hela BUE (battery supervision circuits) och skyddsventiler och elektrisk frånkoppling (i form av 2 reläer) och så vidare... Det sitter ett rejält elektronikpaket där inne på ena kortsidan av detta batteriet. M3 och M4 använder LiFePO4 (dvs litiumjärnfosfat som är en undergrupp av litiumjonbatterier) men antar att en F90 M5 använder det också. En ny flukt på F90 M5 säger att den använder samma koncept som i F80 och F82 med lite modifikationer såsom annan programvara i BUE och en del besparingar/sammanslagningar i power management systemen. Alla dessa system verkar ha en safety cutoff att när spänningen går under 8 volt så kopplar skyddselektroniken inuti batteriet bort det från systemet. Så om jag förstår det hela... Yes, skyddselektroniken kopplar bort batteriet via isolationsbrytarna vid skadliga spänningar, strömmar eller temperaturer. Om batteriet blivit urladdat (kriteriet verkar vara att en cell är under 2 volt / spänningen är under 8 volt i mer än 10 eller 30 sekunder - var lite oklart där med tidsaspekten) så löser batteriisolationsbrytaren ut. Det ska dock räcka att koppla in laddare/spänningskälla och när skyddselektroniken känner av denna spänning så ska den återsluta denna batteriisolationsbrytaren och allt är tillbaka till normalt igen. Det ska räcka att spänningen är mer än 10 volt i 2 sekunder eller mer för att batteriisolationsbrytaren ska återslutas. Sjävklart kan något i all denna elektronikgucka, reläer eller isolationsbrytare gå sönder och inte fungera som det är tänk. Vet dock inte hur ofta det sker. Inget av detta är utbytbart - det är ett nytt batteri som gäller om någon liten transistor eller en lödpunkt går sönder där inne. |
Lasse Karlsson |
Bmw21 o bmw-slangen! Har beställt en C-tek pro 25, känns som man vill ha en sån framgent, oavsett vad som händer i just detta fall! Ha det! modolasse |
| Man kan ju undra om man kan sätta dit ett agm batteri istället för ett Li ion batteri som kostar mer än skjortan? | |
|
Det skiljer i hur blybatteri och litiumbatteri laddas. Bly "suger åt sej" så mkt den kan ta emot. Laddningsregulatorn reglerar så att spänningen inte blir för hög. Litium laddas CC/CV, först med konstantström, sen när maxspänning är uppnådd konstantspänning tills laddströmmen sjunker till ett inställt värde. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
"Kan man verifiera på nått sätt, om det skulle vara kortslutning?" Ja. Om det inte är nån spänning mellan polerna under motorhuven kan man mäta resistansen. Är det 0, eller nära 0 - kortslutning. Är det oändligt - ok att koppla på strömkälla. Man kan tex koppla in en glödlampa, som strömbegränsning, i serie med hjälpbatteriet. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
|
Skrev generellt om laddning. Känner inte till batteriet i fråga, men det låter som att den har inbyggd BMS. Likt elcykel, där "laddaren" egentligen är ett nätaggregat och BMSen sköter laddningen. --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
@Sverige : Stämmer, batteriet har ett inbyggt BMS (fast BMW kallar det BUE vilket troligtvis står för Batterieüberwachung <something> eller något i den stilen). Denna övervakar både underspänning, överspänning, kortslutning/för höga strömmar, för höga temperaturer och så vidare. Blev lite nyfiken och läste på lite om F80/F82 samt F90 och där stod det beskrivet i detalj. Se mitt inlägg från 2023-08-25 18:05. |
Lasse Karlsson |
Updat i tråden: Fick hem min nya C-tek PRO 25, häromdan, o hade ju lite förhoppningar om att den skulle lösa problemet! Men icke! Det går inte att "väcka" batteriet, varken automatiskt eller manuellt! Laddaren försöker o försöker, innan den till slut "ger upp" o "säger " att det finns inget batteri att ladda mot! Funderade på detta med att Ohm mäta för att se om batteriet är kortslutet eller ej, för att om det inte är det, ev försöka med "hjälpbatteri". Men utifrån de tips jag fått, map att batteriet kopplar bort sig iom att spänningen blir för låg, så torde jag inte kunna ohm mäta batteriet från motorrummet, utan måste in i skuffen, o dit kommer jag ju inte! Har letat som fan efter det så kallade nödhantaget, för att öppna skuffen manuellt, men hittar inte! Känns som detta är ett skittaskigt ekorrhjul!! Frågan är hur BMW ev löser det? Man hoppas ju att man inte ska bli tvungen att ta en 850,000 kr bil, till skroten, bara för att batteriet gett upp!! Har som sagt tid nästa vecka hos BMW i Uppsala, så det får väl bli bärgning dit! Ska innan det, lyssna lite med bärgningsassistansen, om dom har nått tips, på ev nått mer, man skulle kunna prova!? HA DET!! modolasse |
| Har du provat "Supply mode". Om det går att strömförsörja bilen med den via motorrummet så kanske elektriska bagageupplåsningen fungerar (så du kommer åt batteriet). | |
Lasse Karlsson |
bmw21! Har jag nog inte gjort! Provar! modolasse |
| Det är kanske någon som har stulit batteriet med tanke på vilket pris de betingar... | |
Lasse Karlsson |
Försöksalternativen allt färre! Efter tips från bmw21 igår, provade jag i supply mode, för att se om jag ev, skulle kunna öppna skuffen, o komma åt batteriet? Men icke! jag får inte liv i nånting!! Tänker så här: Finns det nått BMW kommer kunna göra map utrustning eller liknande, för att komma åt batteriet via skuffen, som inte jag kan göra? Jag tror inte, det finns nån nödöppning för skuffen, o för att kunna komma in där, så måste man ju på nått sätt, kunna strömsätta bilen!? Helt enkelt: hur kommer BMW lösa problemet, som jag inte kan lösa?? Tips har ju varit att inte starta med startkablar, förrän man är säker på , att batteriet inte är kortslutet? Men hur verifierar man detta, om batteriet är frånkopplat internt, o man inte kan resistans o spänningsmäta, nånannanstans än från moterrummet?? Kommer BMW att prova nått, som jag blivit avrådd, från att prova, med risk att knäcka lågspänningselektronik i bilen!? Jag kommer inte ur rävsaxen, o förstår inte heller, hur dom skall göra det, med de förutsättningar som är, utan att på nått sätt, vedervåga bilens elutrustning?? Krävs ännu starkare/större laddare? Troligtvis är det jag som är för "dum" i detta fall!? Finns säkert nån enkel lösning(förhoppningsvis), som jag inte begriper!? Men man blir frustrerad, då man varken genom instruktionsmanual alt från BMW, få några tips, som kan leda en rätt? Dom måste ju veta själva, vad dom kommer göra, då jag släpat in bilen till dom!? ELLER?? Man får väl trösta sig med, att om dom pajar bilen, så borde man ju åtmindstone bli ersatt!! Skall också tillägga, att jag även från BMW fick tips att inte! försöka med startkablar alt booster! o då förutsätter jag, att dom inte heller kommer göra detta!? Återkommer vidare, när mer saker blivit utförda runt detta! HA DET! modolasse |
Lasse Karlsson |
En sista uppdatering i denna tråd, o sedan stängning av densamma! Idag fick hela problematiken ett kort, o oväntat lyckligt slut! Den lokala bärgningsfirman, kom för att ev förbereda för bärgning till BMW i Uppsala. Killen kopplar upp en lite större startbooster, elektroniken hoppar igång, o bilen startar hur lätt o fint som helst! Sen blev det en skön tur på ca 1 timme, för att ladda batteriet(detta har man längtat efter!) Till sist var det bara att ringa BMW o säga, att jag inte kommer in med bilen! Jävligt skönt, att det blev ett så smidigt slut! hade inte varit kul, att behöva, släpa ut bilen på bärgare, o in till Uppsala osv, med allt vad det hade kunnat innebära, om inte annat kostnadsmässigt!. Nu vet man ju också, hur man ska hantera detta, om man får samma problem igen!? Tack för alla tips o trix i tråden! Ovärderligt med sånt, ibland, då man saknar egna ideer!! Nu ska jag ut o bränna lite gummi med pärlan!! HA DET!! modolasse |
| Kul att det löste sig. Jag hade ju kopplat loss batteriet och låtit det stå helt ensamt några timmar och sedan mätt upp det och bytt om dåligt. :) | |
Lasse Karlsson |
Alexander K! Precis den planen hade jag också! Men har inget nödhantag för bakluckan, så kom inte åt batteriet, den vägen. HA DET! modolasse |
|
Vad blev slutsatsen om orsaken till att bilen blev strömlös? Håller batteriet bra laddning nu? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.