AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.392

Var sitter nödmanöverhandtag till bakluckan?

Sida 1 av 3
Lasse Karlsson
Har som sagt(annan tråd) problem med ett stendött batteri. Pga detta, får jag inte upp bakluckan!. Detta skall gå att öppna, enligt instruktionsboken, via nödöppningshandtag. Var sitter detta??. Har lyst o tittat runt i bagageutrymmet, men ser inget, som ser ut som det, som beskrivs i instr-boken!

Nån som. vet mer exakt, var detta sitter?? Behöver komma in i skuffen, o ner till batteriet, för att kunna felsöka där!

modolasse
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Nu är det här inte svaret på din fråga, men på min (E87 -06) så sitter maffiahandtaget i högra nedre hörnet. Det är i form av en liten plasttäckkåpa som man tar bort och i denna sitter det fast en vajer som man drar i (vilket öppnar upp låset).
Länk
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Har du köpt en riktig kokainsläde där dom har klippt bort nödöppningshandtaget i förberedelse för en kidnappning? :D
Lasse Karlsson
Westersund!

Självklart är det så!

modolasse
Nödöppning är felaktigt beskrivet med bild på handtag i min bruksanvisning också (G22 4-serie coupe 2021). I Drivers Guide har BMW tagit bort den beskrivningen. Det blev krav 2001 i USA på antingen "nödhandtag" eller automatisk detektering för att inte en mäniska skall bli inlåst (den gäller antagligen inte om strömförsörgningen försvinner). Vet inte om handtaget finns i amerikansk 4-serie eller om regeln möjligen uppfylls genom att ryggstöden kan fällas ifrån bagaget? (Regeln motiveras med att många barn låste in sig själva och dog.)

Men det finns trådar där det fungerat i andra 5-serie-modeller med bortkopplat batteri har kunnat spänningssättas från laddpolerna så att öppningen fungerat.
Nå't svar från BMW hur du skall komma åt batteriet?
Lasse Karlsson
bmw21!

Har pratat med BMW i Uppsala, o dom hade inga tips, på hur jag skulle komma till rätta med problemet, det enda jag fick: var att inte försöka med startbooster! o frågade inte specifikt om just bagageöppningsnödvredet.

Har fått tid där, o bärgar in bilen dit, så får dom kolla upp den!

HA DET!

modolasse
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Dum kommentar kanske men varför inte låsa upp dörren med nyckel och strömsätta i motoruytrymnen med + och - polerna sedan öppna bakluckan?
Lasse Karlsson
Catch me!

Tror du inte jag försökt! Det går inte!

modolasse
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Ok va märkligt att det inte funkar. Hoppas det löser sig
Lasse Karlsson
Catch_me!

Ja visst är det!? När jag försöker ladda med C-tek från motorrummet, så tar inte batteriet laddning överhuvudtaget!

Även om batteriet är slut, så borde det åtmindstone ta nån typ av laddning, men sedan inte tex orka starta bilen, mer än kanske typ 1 ggr, o sedan ladda ur igen, vid minsta belastning. Men jag har som sagt inget svar alls från batteriet, när jag mäter i motorutrymmet!

C-tek laddaren, säger också att det inte finns nått att ladda mot, när jag kopplar in den! Batteriet är verkligen stendött map mätning/laddning i motorrummet!

Känns som det kanske är en säkringsgrej, eller nån typ av säkerhetsreläer som måste återställas eller dylikt

HA DET!

modolasse
Ja det verkar ju troligt att ditt Lithium batteri har urladdningsskydd (som är speciellt för Lithium) och har kopplat ifrån.

Nu har ju din laddare, som är anpassad för Lithium, ett återställningsläge (som jag inte vet hur det fungerar) och då är min gissning att det bara fungerar om du kunde koppla laddaren direkt till batteriet. Din laddare är i klenaste laget (specad till 60Ah) för att ladda (och kanske för att låsa upp spärren) på ditt batteri som enligt Google borde vara minst 70Ah. Inkopplad till laddpunkterna lastas det ju också av bil-elektroniken så det skulle kunna förklara varför reset-funktionen av urladdningsskyddet inte fungerar inkopplad på detta sättet.

Har du mätt om CTEK-laddaren (medan den föröker Reset) kan få upp spänningen på laddpolerna ens något? Om den bara kan ge de normala 5A även i denna mode så är det nog för lite för att ensam driva bilens elektronik. Får du upp spänningen ett par volt, så kunde det vara idé att prova en kraftigare med Supply-mode, alternativt en PRO25S som också är Lithium förberedd
CTEK kanske direkt kan svara på sådana frågor?
bl
2.293
blixten
325i -88
Man kanske skall koppla in ett laddat batteri på på pluspolen under huven istället för ctec laddaren, så kanske man kan öppna bilen.
Lasse Karlsson
Precis blixten!

Vad tror ni om att ansluta min nya Noco booster, till batteriet, utan att starta, o se om detta kan göra så att batteriet vaknar, o sedan försöka igen med laddaren?

Kan väl inte vara nån fara, att bara koppla in boostern, utan att göra startförsök, eller! Enligt BMW, skall det inte vara nån fara med att koppla in reservbatteri, från annan bil, o sedan startförsöka, bara inte bilen som man reservmatar med går! Borde inte vara nån fara, att bara koppla upp boostern, för att se om batteriet vaknar!?

modolasse
Nä, NOCO startbooster har också 2V batterispänning som gräns och är konstruerad för att stötta ett blysyra-batteri (inte ett Lithium bilbatteri).
Baserat på dina uppgifter (och vad du inte svarat på) ser jag 2 scenario som troligast, och du bör inte heller koppla på ett annat bilbatteri utan att ta reda på vilken av dessa du har drabbats av:

1) Ditt Lithium bilbatteri, eller något annat i elsystemet, kortsluter bilens elsystem.
Kopplar du in ett annat bilbatteri (eller startbooster utan skyddskretsarna) kommer dessa batterier kortslutas. Detta är farligt.

2) Ditt Lithium bilbatteri har urladdningsskydd och har kopplat ifrån sig.
Då borde det gå fint att koppla på ett annat bilbatteri eller en kraftigare laddare i supply-mode för att försöka öppna bagaget. 12V blysyra-batteri borde fungera (om inte din bil beter sig som den Z4 jag länkade till i den andra tråden som BMW-tekniker behövde ansluta någonstans i elsystemet för att öppningen skulle fungera). En laddare är säkrare eftersom den har strömbegränsning (vilket ett bilbatteri inte har).

3) Att mäta med voltmeter vad din CTEK-laddare (som ger en svag ström) får upp spänningen till vid laddpolerna kan ge information för att avgöra om det är (1) eller (2) som verkar troligast.
Lasse Karlsson
Bmw 21!

Tack för återkoppling!

Ska kolla upp, om jag kan låna/hyra, en större laddare, som är kompatibel för Lithiumbatterier!

Ha det!

modolasse
Visa användare
4.001
catch_me
G30 545e M-sport 2023
G30 530e M-sport 2020
Vad sägs om att ta hjälp av en annan bil med startkablar, tänker om batteriet är helt dött och som du säger Ctech inte känner av batteriet alls.

Har skidlucka man kan krypa igenom?
Lasse Karlsson
Catch me!

Precis! Ska nog kunna få till nånting, i försöksväg, innan jag anlitar bärgare till Uppsala!

Tack igen, för återkopplingar o tips, i frågan!!

Ha det!

modolasse
Lasse Karlsson
Nästa fråga!

Tänker försöka med startkablar, från annat fordon, ej igång, det skulle vara ok, enligt BMW!. Har en 550 dT-15, som andrabil. Funkar den som batteribackup?

Läste nånstans att man inte skulle använda en diesel, som batteri reservmatare, till en bensinare?, vilket ju M5:an är!?

modolasse
bl
2.293
blixten
325i -88
Borde inte spela någon roll vilken bils batteri du använder så länge den har samma volttal som din egen
Visa användare
3.140
AlexanderK
I3s 120
Z4 E89 23i manuell
På min M6 fick jag batteritorsk en gång, och det var i omöjligt att starta bilen med hjälpstart från en annan bil. Fick en förklaring om att "det dåliga batteriet stjäl för mycket kraft från generatorn." Fick plocka ur batteriet och ställa det på laddning med en CTEK direkt på polerna något dygn, sen funkade det utmärkt.

Finns det verkligen inte någon vanlig nyckelöppning på bagageluckan?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.