|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Det kan absolut vara samma sak - det finns de som servar sin bil tusen mil innan servicelampan tänds, likväl som det finns de som istället bokar service tusen mil efteråt. Från början hävdar du att det skulle vara en utopi att hitta en bil jag beskrivit liksom ovan - dvs. omöjligt. Nu skriver du istället att de är få - jag har aldrig påstått något annat heller. |
|
|
Jag hävdar att det inte är samma sak. Antingen är den servad enligt tillverkarens intervall, eller så har den fått servicar mellan. Det kan ju inte vara samma sak att serva bilen oftare än tillverkarens intervall men ändå bara lämna in den enligt det schemat. Där måste vi väl vara överens om att det finns tre steg där 2 och 3 inte är samma sak. 1) Serva den ej i enlighet med serviceschema 2) Serva den enligt serviceschema 3) Serva den oftare än serviceschema En BMW likt F10 har behovsbaserad service som inte går på fast miltal men minst vartannat år och miltalen brukar därmed bli 2000-3500 mil om man följer bilens instruktioner. För F10/F11 så var det fortfarande fri service i 3 år eller 8000 mil vilket ofta betydde 1-2 servicar under gratisperioden. 80-90% av alla 520dT som såldes köptes av juridiska personer. Ska det ha servats oftare än så så ska personen ha lämnat in bilen mellan dessa servicar och det gör i princip inga juridiska ägare som skickar bilen efter 3 år vidare och av de 10-20% privata köpare så litar en övervägande majoritet på tillverkarens rekommendationer, så kvar är kanske max 1% av det totala beståndet som skötts oftare än intervallet. Så redan efter 3 år är det kanske 1% av beståendet som möter ditt krav, efter 6 år är det i bästa fall hälften och efter ytterligare 3 år en ytterligare halva. Så efter 9-10 år när bilarna gått 20 000 mil så har kanske 1 på 400 bilar servats mer än intervallet regelbundet. Jag skrev aldrig att det är en utopi att det finns exemplar. Jag skrev att jag "tror det är en utopi att hitta". Dvs, de är så få att de är svåra att hitta då de även ska ha den utrustning som krävs, vara fria från rost, omlackeringar, fälgskrap och annat som också kan ha hänt dessa 1/400-bilar under sina 20 000 mil. Vad är vi nere på då? De som då möter dessa krav ska sedan inte vara för dyra för låt oss vara realistiska, priset på en bil med 20 000 mil är en superviktig faktor. De som inte är så priskänsliga köper ju nya bruksbilar. |
|
We 2.010 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Ska snart lägga ut en annons på min F11, snart gått 15K mil och har blivit servad ca var 1K mil under min ägo (sen 7300 mil). |
| Westersund, de första 7300 milen är den servad enligt intervallet från BMW va? | |
We 2.010 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Vad jag vet, ja. Pratade aldrig med de tidigare ägarna (köpte på firma) men den elektroniska serviceboken är reggad enligt BMWs intervall. Jag servade på firma fram till 12K mil då maskinskadeförsäkringen upphörde. Gjorde egen service mellan de ordinarie och efter 12K har jag servat själv, allt finns dokumenterat. |
| Ja, det överensstämmer ju med min poäng. Det är svårt att hålla service oftare än schema genom hela livslängden även om senare ägare såklart kan påverka tiden då de äger bilen. | |
|
Hehe, kul att det blev en härlig diskussion. Min idé är att hitta en så väldokumenterad och välservad bil som möjligt. Men med alla faktorer du nämner, Grelle, så är det ju svårt att hitta. Det som däremot inte borde vara omöjligt är en bil där första ägaren varit juridisk (servat när bilen säger det) och den andra har vårdat den väl - kanske något tätare än 3500 mil. Nu letar jag inte efter bilar som gått 20k mil - denna blev ett testexemplar. Jag vill hitta något som gått under 15 och så nära 10 som möjligt. Men kravlistan får ju inte bli för stor med budgeten. Och tillslut kanske jag hamnar i att budgeten inte är en BMW-budget. Men vi får se. Ska försöka leta fler exemplar att provköra. Konstaterade just att man får inte mycket bil för pengarna idag. När jag köpte min 325 hade 200k räckt väldigt långt. Idag får man ju knappt en begagnad KIA med under 10k mil på mätaren. |
|
|
Ja Lucifer, bra att komma tillbaka till kärnfrågan. Jag tror du ska ta dig tid att titta på några exemplar du hittar på blocket i ditt närområde, provköra och sedan på plats diskutera priset med säljarna. Har de haft bilen ute 1 månad eller mer så kan de mjukna lite. Handlare hör ju av sig till många privata säljare så de har kanske ett basbud i bakhuvudet. Däremot är det ju inte så att det budet alltid står kvar 1 månad senare. Bilfirmorna står ju för det några dagar och om man inte nappar så kan det vara annat ljud i skällan när säljaren provat försäljning själv och sedan vill gå tillbaka, först då inser de att budet inte var så säkert som de trott. Jag delar din åsikt att alla bilar känns dyra numera. Men det kommer nog inte att svänga till en ny värld imorgon så det är bara att gilla läget. |
|
|
Precis - jag har blocket-bevakning där jag bor + angränsande län så att jag kan se det som dyker upp. Det var en jättefin ute precis när jag började leta som hade allt (jag söker) men det var innan jag var bestämd nog att ut och prata med folk. Den var rätt prissatt och försvann direkt. Så det är nog fler som fiskar efter bra exemplar till rätt pris. Och ja, att gilla läget med marknaden är det som gäller. Får byta jobb igen helt enkelt... :) |
|
|
Är väldigt nöjd med min 520Xd LCI, likaså övriga i familjen. Jag är ganska gubbig på det sättet att jag uppskattar komfort och driftsäkerhet i första hand. Därför är sportpaket eller hästkrafter aldrig prio på vår familjebil. Som komplement har jag en sportigare bil vid sidan av istället. Jag har haft den inlämnad fram tills 12000mil, därefter servar jag den själv. Har också skött alla reparationer själv. Luftbälgar, bromsdelar (slitage) och drivknutsdamasker fram är det som jag har gjort på de 7000 mil jag har kört bilen. Enda nackdelen jag kan finna är att försäkringen är ganska dyr. Betalade 234kkr 2019 och då hade den gått 6000mil. Nu 14000. |
|
| Lucifer579: det bästa är att provköra flera stycken, det är först då man slutligen kan avgöra bilens skick. Man lär sig också att hitta var kvalitetsnivån skall ligga, det är inte så enkelt med bara ett ex framför sig. Jag hade en gång tur att titta på två E61 på samma firma och provkörde båda. Min favorit på papperet kändes klart sämre än den den andra som dessutom hade gått 10000 mil mer. Jag köpte inte favoriten utan den som gått mer, den satt ihop på ett helt annat sätt än favoriten. Skall tilläggas att den jag köpte gått typ 30000 mil, men gick mycket bra och höll ihop mycket bra tills jag sålde den vid 40000 mil. Bytte bara kupéfläkten. Förmodligen hade det mesta i chassiet bytts men utan någon tydlig dokumentation. Just F11 borde det väl finnas många av på större bilfirmor tänker jag. | |
| Nej det är ju det det inte gör - "större" bilfirmor jobbar inte med så gamla bilar. Är nästan bara riddermark som är "stor" resten är småhandlare. Men som du säger - att leta runt måste man ju göra. Första bästa är nog sällan rätt metod för att hitta det man vill ha. | |
|
Känns ändå hedervärt att ratta en bil som tillhör nollkommatjugofempercentilen får jag ändå medge! En grej som slog mig var när jag var ute å provkörde var ju då jag testade en 3-serie, vill minnas att det var en 320xd T från 17 eller 18, var att vilken skillnad det var i körupplevelse mellan 3- och 5-serie. Nu går ju du ifrån en trea till en femma, men min reaktion var att trean helt klart upplevs långt mycket mer sportigare än vad jag var van vid med femserien - så att man upplever storebror som en bekväm gubblimpa har jag all förståelse för. Nu skall ju naturligtvis inte femseriens "ledighet" blandas ihop med en nergången/sliten bil - men väl värt att notera när behovet av storbil är aktuellt. |
|
| Exakt lucifer - de bilar som ev. byts in på de "större" bilfirmorna och som gått lite längre och/eller är i ett sämre skick än normalt säljs bara vidare till bilfirmor så som "Najsprajs-bilar" som ligger beläget vid nån gammal bensinmack och inte har det minsta problemet med att man betalar köpeskillingen kontant... Har sett flera sådana fynd på nätet där några kan ha varit bra objekt - dock blir iaf jag lite avskräckt att kika vidare när bilarna hoppat runt mellan 10-20 brukare innan... Inte heller ovanligt att företag som har lite större tjänstebilsflottor alt. leasingflottor ser till att avyttra bilarna till större "grossister" som köper hela klabbet när bilarna rullat sina 3-4 år. Då plockas de bättre bilarna ut och erbjuds ut på bilhandlarauktioner, de som inte går att sälja till "rätt" pris går ofta på export till marknader där man inte är lika kräsna som här i Sverige, särskilt nu när kronan är så svag mot euron. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.