AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.525

Köptankar F11

Sida 1 av 2
lu
53
lucifer579
325i E90 -09
Ungkarlsbilen är nu för liten när vi fått tillökning. Dags att gå från sedan till herrgårdsvagn.

Därmed landar funderingarna på en F11. Känner att vi inte riktigt vill lägga pengarna för en G11 som idag är svårt att hitta kring vår bduget på 200k +/- lite.

Jag kommer ju från en 325i så jag utgår från att allt med en 520 kommer kännas som en traktor - men vi får ju provköra såklart.

Bilen ska användas som "familjekombi" och snurra allt från pendling till jobb (ca 3mil enkel med blandad kördning med motorväg), daglig användning ála åka till tippen, handla osv men även längre resor till familj och släkt från tid till annan.

Planen är att äga länge och sköta egna service (åtminstone varannan i början så att det blir byte olja 1 år / 1500mil) och reparationer som mäktas med.

Hur är egentligen B47? (520d) Är det en OK motor att äga och köra?
Eller kommer jag känna mig totalsnuvad för att det inte är en sexa?
Hur känns en F11 utan sportchassi? Det verkar ju ovanligt med sportchassi på en 520?
Finns det andra saker att tänka på?

Vi kollar även på motsvarande alternativ på storlek av bil... Audi A6, V70 och dylikt. Någon annan modell som bör övervägas? Sambon kan nog köra vadsomhelst medan mitt hjärta brinner lite extra för bmw...
Jag har en 520 GT med den klassiska dieselfyran som även finns i F11.

Tycker motorn är grym, bra kraft på låga varv, går väldigt tyst på motorväg, bränslesnål, aldrig krånglat på de 9 år jag ägt bilen.
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
F11 är ju fin, kanske även titta på en X3 av samma generation för att jämföra lite?

/M

Mina bilar: Länk
lu
53
lucifer579
325i E90 -09
Inser att G11 inte är 5-serien.. menade G31 :) Rätt ska vara rätt.

Skönt att du upplever motorn som grym Bjurra - inger ju hopp. Bara börja leta en lågmilare då ;)

Intressant inspel om X3... De är inte betydligt dyrare eller? Jag har ju tidigare varit principiellt emot SUV... men sambon älskar ju att "sitta högt". Ska se om det finns något att provköra i närheten!
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Skulle säga att som "familjekombi" så som du beskriver användningen så är F11 520d en grymt trevlig bil. Vi hade en xDrive utan sportchassi, men enligt mig så är det inte biltypen som ett sportchassi gör sig särskilt bra på. F11 är en rätt stor komfortlimpa och jag gillade att den gick mjukt och fint, jag tycker möjligen att en av fördelarna med steget till G31 är att den känns lite mer "lättfotad" och inte lika tung i känslan som F11. Men med det sagt så är F11 en riktigt trevlig bil. Innerutrymmena, framför allt i baksätet, är inte så mycket större än din 325i skulle jag säga, men bagaget är stort.

20d-motorn är behaglig vid vardagskörning, den kan nog aldrig beskyllas för att vara särskilt rolig men den gör sitt jobb och går snålt och du behöver aldrig varva den särskilt mycket.
lu
53
lucifer579
325i E90 -09
Hmm... det var ju intressant gällande baksätet inte större än min 3-serie. För mig var är det ju en av anledningarna att faktiskt köpa en 5-serie. Annars kan jag lika gärna kolla på F31 kanske? Planen framåt är ju att kunna ha två barnstolar. Även om det inte är verklighet än så vill vi ju inte behöva byta bil igen när det väl gäller.

Större baksäte... är det då X3 som gäller? 3 serie GT har ju bra baksäte men tror inte sambon går med på det. Tror nog jag själv också vill ha kombi faktiskt.

Det tråkiga och rationella svaret är kanske en Superb... men det är ju inte en BMW :)
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Har haft två F11:or, båda 520d. Trevlig och relativt ekonomiskt att äga, verkar hålla priserna bra också.

Satsa på en LCI (facelift). Krav är sportpaketet med automat, ännu hellre MSport.

Jag körde min första med två bakåtvända stolar, båda bak varav en i mitten vilket funkade klockrent.

G31 som jag har nu är bättre på allt, tystare, upplevs lättare och smidigare, mycket modernare. F11 har lite E39 känsla över sig i kupén (iofs inte något dåligt).
Ni
94
Nicklasson
520dA X-d Touring LCI-17
Volvo XC40 D3-20
Jag har två stycken, B47 är en riktigt bra maskin i mitt tycke - inget fartmonster men den känns absolut inte orkeslös. Har inte haft några problem maskinellt förutom stöket med läckande EGR - men detta har ju BMW fixat utan kostnad. Den utan x-drive har familjen haft i sex år och 15000 mil och vi är skitnöjda, soppasnål och bra totalkostnad för att vara en så pass bekväm och stor bil.
X-driven är inte riktigt lika "lätt" i chassit som RWD och känns mer stel och traktorlik, men gött med fyrhjulsdriften till fjällen. Baksidan är väl kanske också lite mer jobb med oljebyten på en extra diff och fördelningslådan om man är petig plus att du åker på adblue. Det enda smolket i mitt tycke med F11 är precis som Wiberg skriver - ganska ont om benutrymme i baksätet för att vara en så pass stor bil, dock stort i skuffen.

Audi A6 Avant Quattro (både med och utan Allroad) tittade jag på innan senaste köpet, fick ett sämre kvalitetsintryck generellt och var hopplöst trötta att köra. Kollade iofs på en 3.0 tdi som var trevlig, dock har det historiskt varit lite stök med VAGs kamkedjor på V6-motorerna och det kan bli dyrt, så det landade i en F11 till.

X-modellerna undviker jag, flera bekanta med sådana bilar har haft "otur". (Bl.a. läckande spolarvätsketank på en X3 som orsakade byte av kabelärva, vart tydligen skytteltrafik till Bavaria under ett halvår för massa spökfel och dyrt blev det...) Kan kanske vara att de är byggda i staterna som många på forumet här resonerar.
me
102
mejiro
X3 XDRIVE20D -19
R1200R -12
X3 (F25) är inte större invändigt än 5-serie, man sitter bara högre. Men har man väl börjat sitta så högt vill man inte ner igen...
NP
822
NPe
BMW G30 540dxDrive -22
BMW G42 M240ixDrive -23
BMW F11 520d xDrive -16
Porsche 997 Turbo -07
Saab 9-3 Cab -99
Saab 9-5 Kombi -06
Har precis precis pensionerat en Saab 9-5 Kombi och ersatt med en F11 520d xdrive -16, enligt samma princip som Saaben, köra bilen tills den åker i pressen. Dvs den skall vara bruksduglig för familjen under många många år, och ge bra value for money utan att man måste lida när man kör.

Har bara haft F11an i ett par veckor och är hittills väldigt glad att den motsvarar alla mina förväntningar. Har inte haft F11 förut, men dock E39 E60 G30.

Skapligt stor, tyst, bekväm och lyxig, hunden får plats där bak, sportstolar som man sitter komfortabelt i och B47an som för sin ålder går snålt. (Lustigt nog går min 540d med 340hk/700Nm lika snålt vid vardagskörning, så utvecklingen går framåt :) )
Motorn känns även helt ok i dynamiken, och den känns aldrig trött, men någon räser är det ju inte.

Som danileb skrev, bilen känns mer E39 än G31, på ett trevligt gediget och nostalgiskt sätt :)

Vill man ha en modernare bil istället för gedigen gubblyx i 200k prisklassen sikta på F31, men mindre value for money och sällan välutrustad runt 200k strecket för en 320d xdrive.
Det är åtminstone min analys efter att nyligen jagat bil ett par månader.

Hitta en F11 med skapligt låga mil, rätt utrustning och bra historik så blir du inte besviken. (standard tygstolar/inredning går bort i mina ögon, största dealbreakern)
lu
53
lucifer579
325i E90 -09
Testkörde en F11 2014 i helgen som gått 20k mil.
Jag vet inte om den var vanvårdad eller om LCI är bättre? Men denna kändes som en svampig och tung koloss att köra. Kanske 20k mil har gjort sitt på den med hade verkligen trott att körkänslan skulle vara bättre.

Då menar jag givetvis inte att den ska eller kanske ens kan vara sportig - men den kändes knappt responsiv i rattutslaget? Om man styrde fram och tillbaka i 110 kändes den sladdrig. Körkänslan var inte BMW helt enkelt.

Det jag spanar efter att köpa är ju dock mellan 2016-2018 med färre mil på mätaren. Denna körningen var mest för att jämföra med den Superb vi provkörde. Denna gången vann Skoda. Men en modell som kom 2015 kanske är/känns bättre än en som kom 2010 helt enkelt?

Får nog testa en till.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
En bil som gått 20k mil behöver byta ganska mycket i chassiet. det kan mkt väl vara så att det exet du körde stod inför byte av stötdämpare, fjädrar, styrleder, bussningar, motorbussningar etc. Prova någon annan
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Håller med, kan vara allt möjligt som inte är kopplat till F11 utan direkt relaterat till slitage.
Ni
94
Nicklasson
520dA X-d Touring LCI-17
Volvo XC40 D3-20
Njae, ingen större skillnad på pre LCI och LCI beteendemässigt - största skillnaderna är väl lite nya lyktor, plastsjok, lite inredningsdetaljer OCH givetvis uppdateringen från N47 till B47-motorn. Tycker mig uppleva att den senare maskinen är klart trevligare att köra, känns piggare och går tystare. Hade du en B47-maskin i den du provkörde?

Vid 20k mil är det sannolikt mycket grejer som skulle behöva lite omsorg om detta inte redan är gjort, tex. byte dragstag, länkarmar, stabilisator- och styrstag, bussningar m.m. En klassiker är bussningarna som håller bakre slutväxeln på plats, är de slut brukar bilen bli ganska trökig och ibland skakig i bakvagnen mellan typ 80-120 knyck. Stötdämparna är sannolikt också ganska slut. Däck är också nåt att ha koll på, jag upplever ganska mycket skillnad på 17" och 18" där de mindre hjulen får bilen att kännas lite svajigare bak - särskilt med billiga däck och/eller vinterdäck i kombination med sliten hjulupphängning. Har nyligen gjort en större uppdatering av ovan punkter + nya bromsar, rengjort insug och allmän service på min F11 2015 vid 23k mil - kan säga att detta medförde att bilen känns som en helt annan bil. Nu sköter ju jag bilen som om det vore ett spädbarn - så för min del upplever jag inte sällan att en dåligt omhändertagen bil kan kännas sämre än vad den egentligen är då helhetsintrycket drar ned på känslan avsevärt.

Hade inte varit rädd att köpa en långmilare så tillvida historiken och skötseln varit bra. En bil som bara rullat in på BMW för service vartannat år/3k mil och tvättats i maskintvätt går fetbort för mig. Ostämplad servicebok ser jag faktiskt nästan som en fördel om tidigare ägare istället har skött den, servat, haft kunskap och alla kvitton i ordning.

Precis som du skriver så hade jag också hellre tittat på en LCI som är lite nyare, sportpkt är som en annan skrivit ett måste - för BMWs tygstolar i F10/F11 är fasen inte mycket bättre än en parkbänk. En annan grej om man gillar att lyssna på musik är att bilen åtminstone har HiFi i krysslistan, standardstereon är ingen höjdare kan jag lova. Utöver det är det ganska trevligt med det stora navpaketet om man har turen att hitta en sådan - det har jag i x-driven, mycket trevligt större skärm och fler funktioner som tex. BT-uppkoppling med dubbla telefoner, split screen m.m.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
LCI kom som 2014 års modell 2013. Första året som LCI kom den med N47. B47 kom som årsmodell 2015. LCI xDrive har AdBlue, bakhjulsdrivna hade inte detta iaf i början. BMW hade kraftiga kampanjer på xDrive så nästan alla som rullar av 520d LCI i Sverige är xDrive och då ingick dessutom automat utan "kostnad". Köp INTE en manuell!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Nicklasson, att hitta en bruksbil med ca 20 000 mil som har mer service än det bilen själv säger till om tror jag är en utopi att hitta. Speciellt eftersom bilen när den var ny hade service inkluderat i köpet från BMW, dvs knappt några bruksbilar servas oftare än schemat sina första 3 år och det är inte direkt så att de ökar när de blir äldre och billigare. Entusiastbilar kan de såklart skilja för.
Ni
94
Nicklasson
520dA X-d Touring LCI-17
Volvo XC40 D3-20
Njae Grelle, ingen utopi - dock kräver det lite letande då jag definitivt kan hålla med om att de är mer sällsynta. Den jag har från 2015 servades, förutom av BMW, även däremellan av föregående förste ägaren med oljebyte vart 1500 mil, rekond två ggr om året m.m. (alla kvitton prydligt sammanställda i en plastmapp). När jag köpte den för sex år sedan vid 9k mil så tog jag över stafettpinnen med samma inställning - skillnaden är dock att jag utför arbetet själv. Så den bilen är ett rullande exempel på en riktigt bra "långmilare".

Dock skall jag tillägga att bilar som "bara" servats enligt serviceplanen i de flesta fall är fina bilar - för det är ju så oändligt många fler aspekter som är av betydelse för vad som skiljer en "fin" bil med en som inte är det, tex. körsätt, framförd som dragåsna, rullat i norrland/gotland, omfattning av körning i stadstrafik, korta sträckor m.m. Sen är det ju dessutom helt subjektivt i avgörandet vad som är en välskött bil.

Bil nummer två med x-d gick som demobil första tusen milen, därefter direkt storservad för att bli såld till en snubbe som pendlade Sthl - V-ås dagligen. Även till denna kärra medföljde en prydlig mapp med varenda kvitto ned till nya torkarblad. Även en förevisning om hur snubben, tillika säljaren, vanligen tvättade bilen på garageuppfarten vartannan söndag ingick. Visserligen inga 20k mil på denna ännu - men den kommer vara i minst lika trevligt skick när jag känner mig redo att göra av mig med den om ett par tre år och ytterligare 10k mil på mätaren. Så visst finns dem!
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
En ganska viktig grej för mig som hatar att skrapa rutor och sätta mig i kalla bilar är att LCI:n har appstyrning på bränslevärmaren. På pre-LCI fick man hålla till godo med tidur eller eftermarknadslösningar av typen "skicka sms för att starta värmaren".

En till viktig grej är att LCI kom med adaptiva strålkastare av "matrix"-typ. (förlåt för Audi-språket)

Är säkert mer grejer också men LCI känns för mig som betydligt modernare bara pga dessa två saker.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Nicklasson, men du köpte din för 6 år sedan. Att hitta dem som fått samma skötsel 6 år senare är ännu färre. Jag gjorde extra servicar på min förra bil som jag köpte ny, men när en bilfirma köpte den sedan så samlade de ju inte in sån dokumentation så nästa ägare har ändå ingen aning annat än det som stod i bilen och det är ju ordinarie servicar.

Det kräver ju nämligen att alla ägare är lika noggranna och det är de sällan.
Ni
94
Nicklasson
520dA X-d Touring LCI-17
Volvo XC40 D3-20
Grelle - saknas den infon på en bil som rullat långt, må så vara. Strunta i att titta på den bilen då, leta vidare efter en bil som då istället har dokumenterad/sannolik historik om ev. reparationer, underhåll, service, rekond etc. Eller menar du att pga. att du sålt EN bil till EN bilhandlare som sket i dokumentationen så betyder detta att det inte finns sådana bilar på marknaden? Utbudet är ju inte riktigt så enkelt... Finns en ganska stor del bruksbilsägare enligt min uppfattning, särskilt bland BMW-ägare inklusive mig själv, som sköter sina bilar synnerligen väl och är noggranna med att dokumentera sin/verkstadens skötsel av bilen - även de som rullat långt. Har varit spekulant på flertalet sådana bruksisar, senast i vintras - dock tappade jag två av dem för att andra spekulanter hann före. Båda bilarna från 2017, hade rullat närmre 20k mil och hade en klockren historik. Den ena var i skick som en vardagsrumsmöbel med nybytta hardyskivor, stödlager, nyrenoverad framvagn och dessutom flång nya SoV-däck m.m. Detta till ett pris som låg kanske 30-50kkr lägre än en motsvarande kärra med 10k mil på mätaren...

Så nej, det krävs inte att alla ägare är lika noggranna med sina bilar - vilket de naturligtvis ej heller är. Därför finns det en marknad med bilar som har olika historik och är i varierande skick där priset är satt därefter, detta oavsett långmilad eller ej.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Dokumenterad service och underhåll är inte samma sak som en bil som är servad oftare än tillverkarens intervall hela sin livslängd. Många bilar har det förstnämnda, få bruksbilar har det andra.

Jag är en person som sköter min bil enligt princip två, men få andra nybilsköpare gör det. De följer tillverkarens schema och stannat där.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.