|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
Lasse Karlsson |
Hallå BMW-freaks! Har varit på semester 1w, o när jag kommer hem, så startar inte nya M5:an. Den hade kanske stått nån vecka innan vi åkte, så kanske har den stått typ 2w. Bilen är stendöd!. Har provat att ladda batteriet i typ 14 timmar, men batteriet verkar inte ta laddning överhuvudtaget! Vad göra? M5:an är tillverkad i maj 19, så batteriet är väl typ 4.5 år cirkus. Är det bärgare till närmsta BMW verkstad, för batteribyte som gäller, eller? Det jävligaste är att jag skulle in på verkstad imorgon, med bilen, för åtgärd av en liten krockskada, men nu får jag skjuta på det också! Piss! Tacksam för idéer! modolasse |
![]() 121 BMW M4 competition 2017 M performance.
BMW 320 Si 2006 BMW 320i m sport edition 2011 BMW M3 E46 2002 |
Hej! Är batteriet helt slut behöver man chocka batteriet för att det ska vakna. Gammalt knep. Jag vet inte om det är lithiumbatteri i M5:an men i alla år har vi gjort så för att få dom att ta laddning. Många gånger hjälper det att koppla på ett annat friskt batteri för att väcka det tomma. Koppla bort dina batteripoler först. Sen får man kolla vad som har gjort att ditt batteri har dragit ur sig. Det kan såklart vara något fel på batteriet men det är värt att prova :). |
|
Det är väl bara att beställa ett nytt batteri och installera och koda om med Bimmerlink? Easy peasy. Det lär ju vara på upphällningen ändå, eftersom bilen är 4,5 år gammal. |
|
|
Mina batterier brukar hålla ca 10 år. Mitt nuvarande AGM har hållit i ca sex år och fungerar bra fortfarande. Låter snarare som om det är något som drar tjuvström. Jag har fått igång agm batteri genom att sätta batteriladdaren (Ctec) på rekonditioneringsläget i ett dygn. Dessa batterier har sedan fortsatt att fungera bra. |
|
![]() 121 BMW M4 competition 2017 M performance.
BMW 320 Si 2006 BMW 320i m sport edition 2011 BMW M3 E46 2002 |
Ja, man kan ju "bara byta" om man vill. Till min bil kostar ett batteri 14500 spänn . |
Lasse Karlsson |
Hallå allihopa! Tack för tidigare återkopplingar! Kör vidare lite i denna tråd! Har skaffat en Ctek 5,0 XS, o provat att koppla in för att ladda batteriet. Det som händer är att infolampan blinkar, o det kan innebära att: Felkopplat(är det inte!). Batteriet för stort för att kunna ta laddning(kan det vara). Batteriet totalslut?? skulle det kunna vara, naturligtvis! men i så fall varför?? Bilen har gått som en klocka, o inte visat nåra tendenser till att vara trögstartad eller dylikt! Visst den hade stått, några veckor när jag kom hem från sem, men batteriet stendött?? Har också skaffat en boosterstartare NOCO GM40 1000, som jag håller på att ladda upp nu. Vad tror ni? hur går jag vidare? Ska jag prova med boostern, att få igång bilen? Kan det hända "tråkigheter" ism ett sånt försök? Bör jag ta "experthjälp", innan jag gör nått mer? Tacksam för hjälp! Man vill inte ha M5:an stående , denna delen av året! HA DET! modolasse |
|
Minimum batterispänning för att ladda med CTEK och för startboost med NOCO är 2V. Om batteriet är sopslut så skulle jag inte våga ställa NOCO boostern i manuella läget (med bortkopplade skydd). Har du inte mätt spänningen på batteriet med voltmeter, så skulle det kunna vara nästa steg, både med och utan ansluten CTEK-laddare. Har du någon spänning, så koppla bort minuspolen från batteriet och mät igen. Kan det inte laddas är det nytt batteri som gäller. Våra bilar KAN få fnatt och låta bli att gå i spar-läge och det kan göra slut på ett batter på ett par veckor. Så med nytt batteri (och fått snurr på bilen igen) är det kanske dags att undersöka om bilen drar tjuvström. Men batterier kan gå sönder. |
|
| När en kamrat till mig hade ett helt urladdat agm batteri körde jag vanlig laddning på det i ett dygn. Då hände ingenting, batteriet laddades inte någonting. Då körde vi Ctec laddaren i rekonditioneringsläget ytterligare ett dygn och då vaknade batteriet till liv och blev fulladdat. | |
| Du kanske skall koppla bort batteriet från bilen när du laddar/rekonditionerar. Jag kommer inte ihåg om jag gjorde det eller inte under andra dygnet. | |
Lasse Karlsson |
Tack för svar! Provar vidare! modolasse |
Lasse Karlsson |
Blixten! Kan man köra rekonditionering med Ctek på ett Lithiumbatteri? modolasse |
|
Nej "Recond"-läge är bara för blysyrabatterier. CTEK har vissa modeller som klarar både bly-syra och lithium medan vissa bara är anpassade för lithium (och har inget "Recond"-läge. Vilken är det du har? Vet inte om M5-batteriet har urladdningsskydd men så här står det om lithium för min CTEK PRO25S: BATTERIER MED ”UNDERSPÄNNINGSSKYDD” Vissa litiumbatterier har inbyggt underspänningsskydd som kopplar från batteriet för att undvika att det blir för djupt urladdat. Detta hindrar laddaren från att upptäcka att ett batteri är anslutet. För att kringgå detta måste batteriladdaren öppna UVP. Det finns två alternativ för att ”väcka” batteriet – automatiskt och manuellt. Under den automatiska ”väckningsperioden” kommer lysdioden att blinka tills laddningsprogrammet startas och sedan tänds lysdioden med ett fast ljus. Automatisk ”väckning” är aktiv i max 5 minuter. Om laddaren befinner sig i standby-läge efter 10 minuter ( strömlysdioden blinkar) misslyckades automatisk väckning. Försök med manuell väckning. För att använda manuell ”väckning”, tryck på knappen Mode i ca. 10 sekunder för att kringgå underspänningsskyddet. Under ”väckningsperioden” kommer lysdioden att blinka tills laddningsprogrammet startas och sedan tänds lysdioden med ett fast ljus. Om manuell väckning misslyckas börjar strömlysdioden blinka efter senast 10 minuter. Koppla bort parallella belastningar från batteriet och försök igen. Om laddningen inte påbörjas efter detta, kan batteriet behöva bytas ut. |
|
Lasse Karlsson |
Tack Blixten! Provar! modolasse |
Lasse Karlsson |
Skittråkigt! men alla försök totalt misslyckade! Får ta bärgare till Uppsala o BMW, vid tillfälle! HA DET! modolasse |
|
Vilken laddare är du har? Var det en manuell reset av urladdningsskydd du försökte? |
|
Lasse Karlsson |
Bmw 21! Har provat både, auto o manuellt uppväckningsförsök, tror jag! Finns det nått mer att försöka med, tror du? Laddaren är en , Ctek XS 5,0, speciell för Lithiumbatterier! modolasse |
Lasse Karlsson |
Allt känns väldigt märkligt! Som det verkar är batteriet sopslut! Men varför?? Men visst: hoppet är det sista som överger människan! modolasse |
|
Om lampa 7 på CTEK tändes som det står i manualen så borde manuell reset vara rätt gjort. Det står väl inte så tydligt, men jag antar att batteriet skall vara bortkopplat från bilen för att "Reset" av batteriets skydd skall fungera. |
|
|
Har du mätt vad batteriet har för spänning? --- Det är bara döda fiskar som följer med strömmen. |
|
Lasse Karlsson |
Ett av problemen är att jag pga 0 spänning inte kommer in i bakluckan, så har inte kunnat mäta på batteriet "ensamt", o då inte heller kunnat koppla bort det, från bilen, för att kunna resetta den vägen! Kan det vara ett säkringsproblem?? Får lägga lite krut, på att komma in i bakluckan manuellt, det ska gå, men verkar inte helt enkelt! Skall också tillägga att lampa 7 tändes upp vid manuellt resetförsök, men sen går det ca 5 sek, o sedan börjar infolampan blinka, o fortsätter så, tills jag drar ur laddaren! modolasse |
|
Mät spänningen på polerna i motorrummet när CTEK laddaren är ansluten i Reset-mode. Om spänningen bara ökar lite grann (och elektrisk bagageöppning inte fungerar) kan det vara så att din 5A laddare ger för lite ström (vid ON drar bilen mer än 5A). Får du upp bagaget, så prova en Reset med frånkopplat batteri. Om spänningen under Reset-försöket fortfarande är nära noll kan man undra om det är batteriet som kortsluter ... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.