|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Lever & lär här! Ny på forumet här och jag har sökt efter liknande inlägg men inte funnit något som passar. Jag har nyligen införskaffat mig en BMW E39 525iA 2002 Sedan. Problematik - Efter ett par körningar så har det nu börjat lukta konstigt (Ägg/Prutt) i bilen efter att jag har kört en sträcka, parkerat och sen ska hoppa in i bilen igen så luktar det väldigt starkt. Det började väldigt lätt och försvann ganska snabbt. Det har sedan blivit värre och lukten håller i sig längre. Jag har även hört att det kan vara svavel lukt som då ska påminna om just ägg/prutt lukt. Efter ett par sökningar på nätet så har jag landat i att det kanske kan vara katalysatorn. Jag är helt grön när det kommer till bilmeck osv. men jag lever och jag lär så jag har goda förhoppningar om att finna den hjälp jag behöver här på Autopower. Har ni följdfrågor eller varit med om liknande så uppskattar jag om ni delar med er av er kunskap. :) Jag är intresserad av att lära mig mer om meck så jag kommer att i första hand försöka ge mig på detta själv och inte ta detta till en verkstad. (Envis jag vet haha 😅) tack på förhand | |
|
Hej o välkommen! :) En gång hade jag en SAAB, som fått en defekt utbytesgenerator. Denna levererade en alldeles för hög spänning, vilket ledde till att batteriet kokade ur vatten. Exakt hur det funkade vet jag inte, men kort innan batteriet dog luktade det ibland svavelväte, fast då undrade jag precis som du. Jag hade ingen tanke på batteriet då. Men det är ju lätt att kolla laddspänningen, så gör det. Mitt äventyr slutade dyrt. Runt 14 volt på tomgång. /Lennart |
|
| Tack för ditt svar! Jag har också läst något om att det kan vara batteriet. Men det känns som att det är något annat. Det luktar dock starkt när jag öppnar bakluckan. Vad behöver jag för att kontrollera batteriet? Och vilka värden ska det vara? Mvh | |
|
En vanlig multimeter inställd på spänningsmätning, likström. Ofta finns det ett mätområde 20 volt. Mät över batteripolerna med motorn på tomgång. Oftast ligger spänningen då strax under 14 volt, men något över kan accepteras. /Lennart |
|
|
Dessa värden fick jag Avstängd 12,20 Med framlyktorna tända 11,66 Vid start 10,2 Motorn igång 14.34 |
|
|
Snygg mät-serie! Generatorn verkar vara ok, men du kan betrakta batteriet som skrot. Varför det - uppenbarligen - stinker svavelväte kan jag inte förklara. Men dina mätningar lämnar inga tvivel om att det är dags för byte. Det finns många bra ställen att hitta ett nytt. Glöm original BMW ! Batteribyte. Sen är det frågan om din bil kräver att det nya batteriet registreras. En operation som går ut på att bilen skall veta att det nu sitter ett fräscht batteri, som kräver en annan sorts behandling än det gamla halvdöda. Men jag är osäker på om en 2002:a är tillräckligt ung för att omfattas av denna ”finess”. Det kommer nog input på den detaljen. Men byter du till ett batteri med samma kapacitet (antal Ah), är det nog ett finlir som inte behövs omedelbart. /Lennart |
|
| Ingen registrering krävs på e39! | |
|
Tackar! Då blir det att införskaffa mig ett nytt batteri iallafall. Skönt att det bara är att koppla in då :) Men då återstår mitt problem med lukten. Hmm? |
|
|
Vi som har husvagn råkar rätt ofta ut för detta. Lukten kommer garanterat från batteriet. Byt så försvinner det. |
|
|
Jag åker o köper ett nytt imorgonbitti! Hur mycket krut är det värt att lägga på ett batteri till en E39 525iA? Tänker att det är ju inte massor av elektronik som dagens bilar. 1500:- eller 3000:-? Något särskilt jag ska tänka på? |
|
|
Har en fråga angående spänningsmätningen. Var det på tomgång som du hade 14,34V. Det är ngt högt och ska inte överstiga 14,2V. Om du inte mätt spänningen på hög tomgång, ca 1200-1500 rpm så gör gärna det för att säkerställa att du inte får en ännu högre laddspänning. |
|
| Hej! Precis det är när bilen står stilla i "P" efter start som den är på 14,30V imorse. Vad säger det? | |
|
Jag tillåter mig att gissa: När batteriet är svagt, känner laddregulatorn av det och brassar på. Köp ditt nya batteri och gör om mätningen efter en tids körning. Eller gör genast som som Håkan Hsson skrev, mät vid förhöjt varvtal och se om spänningen ökar utöver 14,3 volt. Be någon hålla varvet medan du mäter eller hitta på något som kan hålla ner gaspedalen lite lagom. Sticker spänningen iväg, vet jag faktiskt inte vad du skall göra. Att byta laddningsregulator verkar ju ssjälvklart, men jag vet inte om andra fel kan finnas med i bakgrunden. Sammanfattning: Mät vid förhöjt varvtal. Om allt ser ok ut, byt batter (som du gärna bör ge en extra laddning - de står på hyllan i affären och tappar kraft.i Mät igen för att kolla att allt ser ok ut. /Lennart |
|
|
Hej! Nu har jag testat det gamla batteriet med lite tryck på gasen. Ingen förhöjd volt utan detsamma. Nu har jag också även satt in det nya batteriet som visar följande värden. Avstängd - 12.48 Med framlyktorna tända - 12.41 Ett extra vred på nyckeln (tändningen?) 12.26 Vid start av motor - 10.50 Motor igång - 14.25 |
|
|
Det börjar likna något! :) Sätt en laddare på under kommande natt, om du har möjlighet, så blir allt bättre. Som jag skrev förut, ett batteri från handlarens hylla är sällan eller aldrig på topp. Ett friskt och väl laddat vanligt (ej AGB) batteri bör idealt ligga runt 12,7 volt efter timmar i vila. /Lennart |
|
|
Hej! Laddar på batteriet inatt 👍🏼 nu har också lukten försvunnit 😁 Dess värden fick jag efter en tids körning Avstängd 12.90 Med lysen 12.66 Start av motor 11.23 Motor igång 14.18 |
|
|
Ditt batteri är nu fulladdat, bara tuta och köra. ######## # PAJALA # ######## |
|
|
Toppen tusen tack för all hjälp 😊 allesammans! Ni är Kungar! |
|
| Är det krångligt att byta laddningsregulator på min bilmodell? Alltså måste jag skruva isär generatorn? | |
|
Nu förstår jag inte. Varför börja med det, när allt verkar ha lugnat ner sig? För att svara på din fråga: regulatorn brukar sitta med ett par skruvar på generatorns baksida. Egentligen inga konstigheter mer än att komma åt mellan allt som är i vägen. Men ”man lagar inte sånt som inte är trasigt”. ;) /Lennart |
|
| Haha okej 😅 då vet jag! Bra citat | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.