AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.900

740 diesel startar inte

Sida 1 av 2
Li
20
Lisajoel
740D- 2004
Relä dieselpump bytt.
Dieselpump i tanken bytt.

Motorn drar runt, men vaknar inte.......... ” kul i semestertid”

Vad skall man annat skall man kolla....?

Lisa
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Hej, en scenario kan vara att startspärren gått i.
Felkoder?

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk

Li
20
Lisajoel
740D- 2004
- aha!!! Jag är tyvärr pensionär, inte så ” haj” på detta, enklaste åtgärden utan att ” hamna” i superdyra BMW verkstad......?

Lisa
Visa användare
5.111
olaO
M5 e39 -00
Carbon Schwartz
525ix MT -10
Titansilber Metallic
Har du en laptop med Windows så är ett Inpa-kit ypperligt för din bil.
Länk
(Jäv)
Alternativt en handhållen enhet om man inte vill hålla på med dator.
Länk
(Jäv)

Mvh Ola

Min OBD-shop:
Länk

Mina bilar:
Länk
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Vilken av nedanstående metoder känner du passar dig bäst?

1) Lösa det själv, antingen nyttja existerande kunskap eller skaffa ny på egen hand för att lösa det

2) Lämna in på auktoriserad verkstad, enklast men dyraste alternativet

3) Leta en mindre verkstad som kan BMW som kan göra det åt dig, men till en lägre kostnad än auktoriserad BMW-verkstad.

Om det är 1 så tror jag att köpa något från Ola kan vara en bra idé. Jag har själv köpt från honom och själva köpet gick bra, samt att det allt mer är en förutsättning för metod 1 att kunna läsa ut felkoder.
Li
20
Lisajoel
740D- 2004
Tack!!! Det får bli ”INPA kit” skall bara kolla om jag kan få tag på en lap top. Har själv bara padda samt IPhone X
Återkommer inom kort.

Lisa
Li
20
Lisajoel
740D- 2004
OBD kod : Steuergerät Intern 7

Hela ECU eller ” bara” styrdokument glödstift.....?
Hej,

Kommer in här på ett bananskal… ;)

Ditt senaste inlägg, det med OBD-kod, säger just ingenting.

Finns det en ”riktig” felkod? Ungefär 0AEDT. Alltså inte bara en klartext-översättning?

Tyskan tyder på att du kör INPA (från Ola, antar/hoppas jag). I så fall brukar han ”hålla handen” när frågor/problem uppstår. Eftersom han varit inne i denna tråd, hör han säkert av sig.

Till dess, försök att få fram den underliggande, riktiga felkoden.

/Lennart
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Den interna BMW-felkoden 0x4703 (iallafall på många versioner av DDE 5.0, DDE 6.0, DDE 6.2, DDE 6.3 och säkert fler) har just den betydelsen.

DDE : 4703 Control Unit Internal Error 7

Så felkoden är med största sannolikhet den interna BMW-felkoden 0x4703.

Men precis som lenwib säger, felkod är king (medans all text är är ambivalent, tvetydig och oprecis och således ganska värdelös vid all typ av felsökning).
Li
20
Lisajoel
740D- 2004
Tack! Jag vill liksom bara veta vilken del jag skall försöka jaga i dessa semestertider.......! Försöker kollade Ola.......
Li
20
Lisajoel
740D- 2004
.......INPA borde väl kunna ge lite mera konkret ” svar”- som det ser ut för mig nu- allt från ECU box till en ” bagatell” som kamaxelgivare........
Fr
2.517
Fransosen
330Ci Cab M-pkt -03 (e46)
750Li -09 (f02)
Även om du på olika sätt kan få fram en relevant felkod så kommer denna väl förr eller senare leda till någon form av reparation eller byte av delen som bråkar.

Om du känner att du kan lösa den biten själv eller via nån vän med mekaniskt kunnande så är allt "frid och fröjd" tänker jag.

Men annars är det väl bäst med ett besök hos en verkstad. Kanske lite svårt om bilen inte ens startar dock. Kan du få igång bilen så rekommenderar jag ett besök hos Danviks Bil inne Stockholm. Nära Norrtull. Eller i vilket fall som helst ett samtal dit. Dom är duktiga och kan fixa det mesta på våra äldre BMW.

Niklas

Fransosen
Li
20
Lisajoel
740D- 2004
Tack Niklas - jag slår en signal- efter ”surfande ” på nätet kan jag åtminstone konstatera att all a symptom är exakt som vi upplevde det!
Li
20
Lisajoel
740D- 2004
Tack Niklas - jag slår en signal- efter ”surfande ” på nätet kan jag åtminstone konstatera att all a symptom är exakt som vi upplevde det!
Li
20
Lisajoel
740D- 2004
Li
20
Lisajoel
740D- 2004
Nu beställd 1 st kamaxelgivare.....- frågan är ..- behövs det 2 st för V8 .....?
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Lisajoel : Vänta nu, hur gick du från felkod 0x4703 till problem med kamaxelgivare? Eller gjorde du en mer noggrannare felkodsutläsning och läste ut fler felkoder än vad som uppgivits tidigare här i tråden?

@Lisajoel : Sitter väl en M67-motor i din bil (eller M67TU för att vara mer korrekt) - stämmer det?

Jag vill minnas det bara sitter en kamaxelsensor på dessa M67-motorer.

Förhoppningsvis har du beställ BMW Original (eller motsvarande från Bosch eller Siemens). Annars är det bara att ta emot ditt paket och slänga det i närmsta papperskorg och köpa en ny sensor.
Li
20
Lisajoel
740D- 2004
M67 D39 ( 398D1
Beställde från Autodoc UK då jag lästa att dom är snabbare med leverans.
Camshaft position art no 3946S0025

Ringde Danviks bil- sannolikt felet sade han. Ingen stor investering , så jag tänkte testa, värre blir det att byta- hittar ingen video på youtube, så det blir att försöka hitta någon teknisk kunnig........
Li
20
Lisajoel
740D- 2004
Ps!
RIDEX........
Li
20
Lisajoel
740D- 2004
Ps.
Verkstad är inte att tänka på nu i semestertider, börjar luta starkt åt att sälja bilen.
Li
20
Lisajoel
740D- 2004
Ps.
Verkstad är inte att tänka på nu i semestertider, börjar luta starkt åt att sälja bilen.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.