AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
1.750

13 år gammal BMW slår ny SAAB 9-3

Sida 2 av 2
300
höfläkt
535daT -05
Stod det inte BMWpower längst upp...
Hmmm,
mitt senaste inlägg skulle ha börjat: Nya 9-3 är bättre än de andra Saabar jag kört,

Höfläkt,
Om man inte tittar på omgivningen blir man hemmablind och slutar att utvecklas. Rätt som det är kanske folk uppfattar Saab eller Volvo som en lika bra bil som en BMW. Det kan vara bra att veta. Än så länge är de inte ens nästan ikapp.
Jag har oxå kört saaben, en fullsmetad 2,0T..
Jag blev positivt överaskad av chassiet o,b,s då jämför jag med gamla 9-3 som är som en gummisnodd även om man uppgraderar chassiet med dämpare,fjädrar och tvärstag i subframen..

9-3SS är betydligt bättre i chassiet..Men sen kommer ju den surriga opel motorn i ss,och vägljud mm, ingen premiumbils känsla att köra..

Kan tillägga att den betydligt billigare Vectran som har samma bottenplatta har mkt bra komfort i jämförelse med ss..Sen så finns ju även Vectra GTS med 211hk 0-100 7,5sek och 250km/h samt 6 sugande cylindrar,den är oxå billigare än tex 9-3 aeron som har likvärdig prestanda,Vectran är även den snabbaste bilen som Opel byggt, Lotus Omegan är inte inräknad då den byggdes av Lotus...
Jocce,
jag körde en ganska snikigt utrustad Vectra 2.2 förra veckan (64 mil) och den var ganska bekväm, men drog onödigtvis mycket soppa. 0,82 liter/mil på ren landsvägskörning är inte imponerande.
Vectran var lite för mjukt avstämd i chassiet så jag kände mig nästan sjösjuk. Att den hade en prislapp på 266 000 kr gör ju inte saken bättre. Då var förstås Navi-systemet med tillbehör nästan 30 kkr.
Ja Vectran har inte direkt ngt sportchassie,och dom vänder ju sig till en helt annan grupp köpare än vad tex saab gör..För 266k då borde den vara rätt rikligt utrustad,men å andra sidan så är ju en fullutrustad Opel ungefär lika utrustad som en till hälften utrustad BMW..
bm
46
bmwsoon
540IA -94
Körde nya 9-3 när den kom och måste säga att chassiet iaf var klart i klass med och nära på slog min 540.
Kan inte hålla med om att kvalitetsintrycket suger heller, ok det kunde gjort bättre men.
Den som skrev att den var ful måste jag be titta igen, personligen tycker jag det är en av de snyggaste bilarna på marknaden.
Den stora besvikelsen som jag ser det är den mycket intetsägande motorn.
Tycker saabarna har förlorat mer å mer i känsla, kör man en turbobil vill(iaf jag) ha en rejäl spark i arslet vid 2500rpm annars kan jag lika gärna va utan..
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.