|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Så har man kommit hem igen efter en tjänsteresa, denna gång med en hel del hyrbilskörning i "bagaget". Kört totalt ca 65 mil i en SAAB 9-3 utan att bli särskilt impad förrutom stolarna som är suveräna, kunde dock varit längre sittdyna. Jag tyckte bilen kändes trist, vad än motorjounalister och SAAB skriver om bilen. Och när jag landade igår kväll och satte mig i min 13 gamla häck blev jag häpen över hur körglad och modern den känns. Subjektivt tyckande javisst, men ni skall veta att jag alltid gillat SAAB också. Kanske dags för motorjournalisterna att göra skojiga reportage där gammalt och nytt möts i testdueller!!! Stefan | |
| Stefan, var det nya 9-3 eller "gamla" ? | |
|
Z3c, det var den nya så lovordade 9-3:an... Stefan |
|
|
Ja, såna där kontraster har man upplevt några gånger... Äldre BMW slår många nya bilar på fingrarna när det gäller komfort och körglädje. |
|
|
Kanske skall förklara vad jag tyckte kändes trist med nya SAAB:en också: Seg vxl-låda med långa slag och diffusa lägen, fick flera gånger i 5:an istället för 3:an och vice versa, ologisk och plottrig instrumentbräda, det skall inte behöva ta 2 minuter att hitta rätt knapp för att minska fläkthastigheten även om det är första gången man sitter i bilen. Och den typiska turbostilen, först inget, ännu inget, ännu inget och oj nu kommer det rejält med drag men tyvärr också i ratten. Bådar gott för chipstrimmarna... Stefan |
|
|
Hejs! Jag har oxå provkört nya Saab 9-3:an...(efter alla lovord i pressen så måste man ju testa!)...och..jovisst,styrningen är den bästa jag känt på en Saab...riktigt bra faktiskt (tyckte jag läste nånstans att det är en "gammal" BMW-tekniker som hjälpt till med chassit)..däremot hade jag oxå problem med vxllådan/växling...jag fick en sån konstig vinkel på armen..armbågen tog i mittkonsolen...en klar miss!..motorn är helt ok(2,0t),jag upplevde inte nån speciell turbolag...men tråkigt ljud...Min slutsats: roligaste Saaben hitills... "Jag tänker INTE köpa vingar för pengarna... |
|
M-Mag |
den nya 9-3 har väl knappast hunnit bli hyrbil ännu. den har ju knappt börjat levereras till kunderna ännu. "Your Toyota is not fantastic." |
![]() 2.226 530d G31
Alpina B10 4.0. Enda tillverkade med 6vxl :) 325 E30 Cab-93a 750i-96 750i-90 Sv.såld 6200mil. |
jag har ej provat den, men något som jag tycker är häftig, är att SAAB bjudit in folk som köpt nya saab, att prova 9-5 305hk, 9-3 Aero och sin egen bil på Arlandas bana 3. |
|
"det skall inte behöva ta 2 minuter att hitta rätt knapp för att minska fläkthastigheten även om det är första gången man sitter i bilen." Jahapp, hur skall det gå för dej när du skall sköta allt med I-drive då ... Harri Nikander, din koskenkorva i etern |
|
|
stefanP; håller med. Familjeskåpet är en nyare S**B, och bortsett från stolarna vinner min gamla 520 överlägset i komfort. Tycker det är märkligt att det hänt så lite på så lång tid, bilarna spelar ändå i samma komfortdivision. 520:n är 12 år, men känns nästan tajtare. Möjligen har den lite fördel av att vara bestyckad med 6 cylindrar. Copy |
|
| M-Mag: du har inte rätt. Herz har dem redan. Jag antar storkunder som Herz får bilar innan privatkunder..?? | |
|
ams förra numret, stort test av nya Saab 9-3 med konkurrenter. BMWs fyra år gamla 3-serie vann. Saaben var inte tvåa heller. Minns inte riktigt, möjligen kom Saaben 4:a. Säger väl allt. |
|
|
både Hertz o Avis har Saab 93 sportsedan. Företaget ja jobbar på hyr frekvent, o ja e inte ett dugg imponerad på den bilen. Stressfläkt e ju kul, men plastig inredning, hyfsade stolar o en gubbig chassisättning imponerar iaf inte på mig. Den som har flest BMW när han dör vinner! |
|
|
"Plastig inredning" Jojo, fråga en materialtekniker och du skall häpna när du får veta vem som har "finare" material E46 eller sportsedan Harri Nikander, din koskenkorva i etern |
|
|
Inlägg i debatten om nykomlimgar på markanden. Jag var och provkörde nya Mazda 6, med 2.3 liters 160 hästars motor (eller liknande) Det var länge sedan jag blev så imponerad av en bil som hade en fantastisk symbios mellan motor, chassie & växellåda. Funderar någon här på en firmabil eller ny familjebil så tycker jag att ni ska prova. En blandning av BMW 3 serie, Alfa Romeo och en bra Japan! |
|
| Måste säga att nya 9-3 såg verkligen snygg och sportig ut på förbilderna, men såg den för någon/några veckor sedan "live" och bilen är klart ful och har oharmoniska linjer..inte ens lik en SAAB och det är väl positivt kanske men inte när den har ännu mindre identitet än gamla 9-3. | |
|
Inte lik en saab?? Den går ju inte att skilja från en 9-5 i fronten ens... Mvh Anders S. |
|
|
M-Mag, AVIS i Düsseldorf om din lokala SAAB-handlare inte kan ställa upp med ett provkörnings-ex. Harri, jag skall inte ha någon bil med I-drive, i varje fall kommer det dröja innan jag kan lägga upp de pengarna för en bil. Ta inte allt så f-b-t bokstavligt. Det tog FÖR lång tid att hitta rätt knappar, ok? Stefan |
|
|
Jag provade 9-3 Sport(?)sedan i början av veckan och blev väldigt besviken. Här har alla motorjournalister kallat den för premiumbil och verkligen lovordat den och så är den långt ifrån min gamla E36 i känsla i reglage, bland annat. Turbolag å det grövsta var det också. I 120km/h på femman tog det en sekund innan laddtrycket kom och sen fick man titta intensivt på hastighetsmätarnålen för att få veta om hastigheten ökade. Samma manöver på trean gav något kraftigare acc. Vid gasnedsparkning i 20km/h på ettan började framhjulen studsa okontrollerat och vid ett av tre såna försök reagerade det standardmonterade antispinnsystemet. Ryck och slit i ratten var fruktansvärt kraftigt. Opel Vectra med samma botten är bättre i det avseendet. Positivt om Saaben är att den svängde ganska kvickt när man vred på ratten så länge man lät bli gasen. Jag vet inte om just den jag körde var trasig på nåt sätt för ljudnivån inuti upplevdes som högre än i min E36 på vinterdäck. Säljaren påstod att det var för att den rullade på 17"-däck... Premiumbil my ass! |
|
|
Till alla som klagar! Har ni jämfört gamla och nya S**B 9-3? Det har jag gjort och den nya är milsvidd mycket bättre på bl.a. chassie och bromsar m.m. Men även om man är partisk som de flesta av oss här så tycker jag att det är en bra bil, men jag skulle aldrig köpa en för det. Den 9-3:an som jag provade var utrustad med en diselmotor och var en förseriebil som används till milsamling, vilket för övrigt nog alla biltillverkare gör. Anledningen till att den rycker och sliter är ju bara att den felhjulsdriven (fram), vilket nästan alla felhjulsdrivna bilar har problem med (som har lite motor). Fast jag måste hålla med om att min gamla -92:a 325 känns bättre och trevligare på vägen än S**BEN gör. Var bara tvungen att försvara min arbetsgivare lite. Det är tur att vi får välja vilka bilar vi vill så vi kan ha dessa diskutioner, ska bara se hemma, jag=BMW, bror=SAAB, far=JAPANARE och mor med gubbe=VOLVO. Berbel |
|
|
Berbel, Nya 9-3 är den de andra Saabar jag kört, men det blir ju inte en fullvärdig premiumbil för det. Den når ju inte ens upp till Audi-nivå i känslan bakom ratten. Den som bestämde att de ska ha hårdplast runt instrumenten måste ha haft en svår barndom och flertalet blå brandbilar i sin samling. Jag pratade med en MB-säljare häromdagen och han sa att han hade kört "alla tre" bilar i klassen dagen innan. När jag undrade vilka tre han menade tittade han konstigt på mig och sa: Merca, BMW och Lexus. Nya Saaben ingick också i jämförelsen, men den tyckte han inte man kunde nämna i sammanhanget och jag håller med honom. Bra för att vara en Saab... |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.