AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.564

Spaning mot framtiden

Sida 7 av 8
Buspelle
Swejok: Tror din analys har hög sannolikhet att slå in. Möjligen tror jag utvecklingen av elbilar - och främst då att det borde finns en ordentlig förbättringspotential avseende batterierna - kommer fortsätta och att elbilarna tar större och större marknadsandel. Omvärldsfaktorer som lågkonjunktur, krig, osäkerhet kring världshandeln m m samt faktorer som påverkar produktion och användning som högt kostnadsläge, råvarubrist för batteriproduktion, brister i laddinfrastruktur och elförsörjning m m, kommer alla att avgöra tempot i hur en omställning går. Ingen vet även om många tycker och tror.

Jag är precis som dig övertygad om att bensinbilar kommer finnas för lång tid framåt. Årtalet 2035 är ytterst tveksamt som slutdatum för försäljning av fossildrivna bilar i EU. Det kommer med hög sannolikhet göras andra bedömningar vid den tidpunkten.

Med känsla: Intressant artikel i DI om Mercedes och Ola Källenius. Den handlar iofs nästan mer om Ola än om Mercedes men det gör den inte mindre intressant.

Jämfört med BMW och bl a deras utveckling av en ny fossildriven motorfamilj (som avhandlas i en annan tråd) så är Mercedes och Ola Källenius mycket mer tydliga om sin omställning till elbilar som man i princip tidssätter till 2030. Dock kan noteras lite brasklappar om laddinfrastruktur m m. Ola tar inte explicit upp råvaruproblematiken här men har sett att han gjort det i andra sammanhang.

Mercedes gjorde ju sin stora omställningsdebut 2020/2021 vilket bara berörs översiktligt i artikeln. Då var Ola ute och skulle bygga batterifabriker m m för 400 miljarder. Lite lustigt att han inte alls tar upp detta jätteprojekt vilket borde vara i full gång kan man tycka.

Tveklöst finns en skillnad kring synen på omställningen till elbilar mellan bl a Mercedes/Audi och BMW (och även Toyota) som blir spännande att iaktta framöver. Jag har otroligt svårt att se att Mercedes, Audi m fl slutar tillverka och erbjuda bensindrivna bilar om det är vad marknaden fortsatt efterfrågar och BMW m fl kan erbjuda denna vara. Det kommer inte att ske.

För övrigt kul att Källenius och Koenigsegg tydligen är polare.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Svider nog i mer än ett petrolhead att Christian von Koenigsegg kör Tesla privat. Så är han och Ola polare så påverkas nog Ola mot elektrifiering.

Ps. Jag ska iväg och provköra Xpeng G9 imorgon. Den laddar med upp till 300kW. 10-80% går på 20 minuter. Vad tar det er att gå på muggen och köpa en kaffe? Sen har du 35-40 nya mil. Jag förstår inte varför batteriet skulle vara ett problem. Min Tesla laddar typ hälften så snabbt men funkar ändå bra på långresa.
Buspelle
Verdi. Koenigsegg kör numera Polstar privat men har en Tesla i ett dotterbolag för att utvärdera den. Finns ett kul uttalande från Koenigsegg om teslas kvalitet som jag tyvärr inte hittar nu och därför inte ska försöka återge. Men eftersom Koenigsegg bygger med kvalitet får var och en gissa. Länk dock till Koenigseggs bilägande och aktieaffärer.

Länk

Beträffande Xpeng är det för mig obegripligt att man kan överväga att köpa en bil producerad i en av världens mest vidriga kommunistiska diktaturer. Men det är såklart tillåtet att tycka olika. En del gillar kommunistiska diktaturer.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Tydligen har CvK inga problem med Kina-bilar dock eftersom han kör Polestar. Han hade dock både en Model S och en Model 3 privat för inte så länge sen.

Själv skiter jag i vilket. Gillar inte Kina men får jag en bil för

CvK har även tjänat mycket mer pengar på att äga Tesla-aktier än på Sitt eget företag.

Vad biltillverkaren Koenigsegg gör och inte gör är inte särskilt intressant då de ligger i segmentet för ultrarika. Kan du lägga 20-30 miljoner på en bil kan du betala för "kvalitet" också. Även om jag är tveksam till att en Koenigsegg håller för 30 tusen mil...
Buspelle
Verdi: Men Koenigsegg äger ingen Tesla privat i dagsläget. Sedan är det i ärlighetens namn en ganska ointressant fråga. Tesla är en amerikansk bil och jag kan själv mycket väl tänka mig att köpa en amerikansk bil. Att däremot köpa en kinesisk bil är uteslutet för min del. Det kommer inte att ske.

Sedan tycker jag att du kunde bemöda dig med att läsa på lite i tråden. Du ser inga som helst problem med batterier eftersom den kinesiska bilen du ska provköra går att ladda på 20 minuter och sedan kan köras en massa mil. Men bortsett från problemet att bilen nu råkar vara kinesisk så är det ett problem att det finns inte råvara (metaller för batteritillverkning) i en utsträckning som möjliggör en snabb omställning till en elektrifierad värld. Exemplet finns i ett inlägg i tråden som avhandlar hur mycket av världens metaller som skulle behövas för att elektrifiera enbart den svenska bilflottan. Utifrån detta exempel (som säkert kan ifrågasättas men ändå är konkretiserat i artikeln) så blir det helt orimligt med en elektrifiering i stor skala över hela världen inom överskådlig tid. Det är således inte det problem du; Verdi, kan uppleva om du inte kan ladda bilen tillräckligt snabbt och åka tillräckligt långt, utan det är ett annat och mycket större problem som handlar om hur framtiden ser ut.

Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Klart det finns metaller.
Buspelle
Verdi: Men i Europa får vi inte lov att gräva upp dem...
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Vi får väl se...
Buspelle
OK, men då är vi ju nästan på väg att kanske förstå varandra. Jag uppfattar ditt "Vi får väl se..." som att du biträder tanken om att det råder en otroligt stor osäkerhet kring hur man ska kunna klara en elektrifiering av bilflottan (och mycket annat och inom överskådlig tid) och det är just det som är viktigt att fundera kring ur framtidsperspektivet. Vad är möjligt och vad är rimligt.
Da
292
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Verdi2: väntar på ditt utlåtande om Xpeng G9.

Ser skaplig ut och laddar snabbt men för mig faller det på kina.
Sen landar den väl på uppåt miljonen om man ska ha fyrhjulsdrift och lite lulllull.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Med dragkrok och nappa och dyraste lacken hamnar den på 860'. Så klart billigare än E-Tron och iX. Förmånsvärdet är åtskilliga tusenlappar billigare också pga mycket lägre listpris.

Orkade till sist inte åka iväg så det blev ingen provkörning. Hade tagit mig 3 timmar totalt. Nästan en halv arbetsdag.

Jag gillar inte heller Kina men precis som med klimatet känner jag inget personligt ansvar. Det är upp till politikerna att lösa det med importtullar o dyl. Kan aldrig vara upp till den enskilde att lösa sådana stora frågor.
Da
292
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Ok, då är ju priset intressant. Några 3h hade jag nog inte heller lagt på det. Att politikerna vi har i Sverige skulle lösa det tror jag inte kommer ske så länge jag lever men absolut borde det vara så. Jag gör vad jag kan och tycker ör värt att undvika saker från kina men visst en iPhone har jag tex men den har arbetsgivaren gett mig, men har köpt till barnen. Dock är den inte utvecklad där och inte så stort värde. Nu ska jag sluta så jag inte drar igång en diskussion om detta, är inte min mening.
Buspelle
Toyota upprepar sin tveksamhet till en snabb omställning till elbilar. Toyota har framfört budskapet tidigare så egentligen ingen stor nyhet men om de har rätt så har det naturligtvis stor betydelse för hur framtiden ter sig.

Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
För Toyota ja som redan är hopplöst efter på elbilssidan och i panik måste hitta på något att skydda sig bakom. Deras BZ4X är en fullständig katastrof och säljer uselt.

Buspelle
Toyota, som iofs var bland de första med bl a Prius, men sedan uttryckt stor tveksamhet till framförallt en alltför storskalig satsning på enbart elbilskonceptet, verkar nu plötsligt ha stora saker på gång.

Länk
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Är bra för de som inte kan ladda hemma. Själv bryr jag mig inte. Planerar för 700 mil runt Europa med start tisdag nästa vecka och laddhastighet och räckvidd är det minsta av mina bekymmer.
Buspelle
Vätgas kanske är en del i lösningen när det blir för många elbilar.

Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Du vet att man använder el för att framställa vätgasen va?
Buspelle
Löwet: Japp, problematiken framgår i artikeln. Är ingen expert på vätgas men det finns andra här som har bättre kunskaper.

Dessutom är det ett antal av världens ledande bilfabrikanter som laborerar med vätgas så det kan inte vara helt galet.
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Vätgas kommer att finnas i överflöd. Fråga Jan Moström.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.