|
Sida 5 av 8
|
|
|---|---|
| Betänksam över vad? Jag förstår inte riktigt. Du menar att jag innerst inne velat ha en fossilbil? Nä du, det skulle jag inte stå ut med. Alldeles för krångligt, dyrt och långsamt. | |
Buspelle |
Sverige har knappt 1,3 promille av världens befolkning men skulle behöva hälften av alla världens metaller för batteriproduktion om hela landets bilflotta skulle ställas om. Måste inte den enda rimliga slutsatsen vara att en omställning till el inom överskådlig tid är helt orimlig såvida man inte hittar helt nya tekniska lösningar. Länk |
|
Just därför borde vi istället satsa på vätgas som energibärare. Skulle vi bygga ut vindkraften och spjälka vätgas när inte elen behövs skulle säkert detta fungera på sikt. En dyr produktion och logistiskt svår men troligtvis det enda rätta om man nu bestämmer sig för att ej använda fossila bränslen. Men jag personligen är emot denna storskaliga vindkraft och ser heller ingen anledning med att fasa ut det fossila. Lösningen är att se till att så lite som de skadliga partiklarna inte släpps ut vid förbränningen. Det enda som händer är att vi i västvärlden blir fattigare och världen inte renare. / Peter |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Jag tror inte världen är svar eller vit, en mix av flera olika drivmedel är mest hälsosamt om man vill ha en hållbar utveckling. Hade gärna haft en elbil som bruksbil men det går inte p.g.a. ingen tillgång till laddare vid bostaden. Vätgas hade kunnat funka bra för att vara mer miljövänlig än bensin/diesel. |
|
Buspelle skriver: "Sverige har knappt 1,3 promille av världens befolkning men skulle behöva hälften av alla världens metaller för batteriproduktion om hela landets bilflotta skulle ställas om." Det var inte helt vad som stod i länken. Det stod att Sverige skulle behöva över hälften av den årliga produktion av kobolt och litium för att elektrifiera alla Sveriges bilar och lastbilar givet att inga förändringar i batterisammansättningen görs eller att utvinningen inte ökar. Det är inte samma sak som hälften av världens ALLA metaller. Men kan det stämma? Under 2022 så såldes det 10 miljoner elbilar Länk och Sverige har 5 miljoner personbilar i trafik, varav 500 000 är elektrifierade (men inte rena elbilar). Men används inte kobolt och lititum till något annat än batterier i elbilar? Litium-jon-batteriet i min cykellampa, mobiltelefon och dator kommer ju också från något. Så om det redan idag kan tillverkas 10 miljoner bil samt allt annat som använder kobolt och litium så är det något som inte stämmer med Rikard Arvidssons påstående i Buspelles länk. |
|
|
Vätgas är för energiineffektivt för att fungera i bilar. Det finns väldigt få tillfällen då elen finns i överflöd som gör att det kan göras till vätgas där det krävs ca 3 kwh för 1 kwh framdrift. Det arbetas ju också med att förbättra överföring och skapas lagring så det finns ingen prognos som tyder på billig el i överflöd. Tvärtom är det så många som tänkt nyttja den "billiga" elen att den såklart då blir dyrare då efterfrågan är hög. De vätgas som de arbetas med nu i Sverige är främst fokuserade på att användas i industrin. |
|
| För den som vill läsa mer om vätgas finns denna, Länk. | |
| Är väl jättebra om ni som vill får köra på vätgas. Lär väl kosta 25-30 spänn per mil i bränsle och så måste man åka iväg till en gasmack i tid och otid. Grattis! | |
|
El finns i överflöd många timmar varje dygn. Det är den förbaskade vindkraften som ser till att det är så. Om nu den byggs ut på alla tänkbara ställen så kommer överskottet vara enormt och då kommer den till största del att användas för vätgastillverkning. Industrin kommer troligtvis att använda merparten av denna men med bra logistik borde den även kunna användas i fordonsflottan. Sveriges vindkraftverk producerade 33 TW samma summa vi också exporterade förra året. Så i praktiken kunde vi lika gärna ha gjort vätgas av hela skiten. Som sagt. Industrin skriker efter vätgas som vi skattebetalare skall betala genom utbyggd vindkraft. Bara idioter kan tycka iden är bra. / Peter |
|
|
Verdi2: Åka iväg till en gasmack är nog det minsta problemet. Kommer du 70 - 80 mil och det tar 5 minuter att tanka så är det väl bättre än nu. Din elbil med diverse pålagor som kilometerskatt o dyl blir nog inte billigare. Jag antar att priset blir ganska lika. |
|
|
Hur ofta kör du mer än "70-80 mil" då? Det som verkar så svårt att få in är att med batteribil börjar du varje dag med "full tank". Antal dagar per år som jag kör mer än 40 mil kan jag räkna på ena handens fingrar. Och då kör jag mer än de flesta. Jag har varit och "tankat" 3 ggr sen i augusti. Känslan i vardagen är att jag har oändlig räckvidd. |
|
|
Du ja. De som inte har tillgång till egen tankning då. Har du någon gång tänkt på dem. Ingen har heller sagt att batteribilarna skall bort. Det är väl bra om det finns flera olika varianter. Du ser hela tiden diskussionen som ett hat mot batteribilen. Sluta med det så kommer du må bättre och människorna i din närhet som slipper höra eländet. |
|
|
50+ medBMW, Sveriges vindkraftverk producerade inte 33 TWh, men vindkraftverken i Sverige gjorde det. Det är en marknad och inget Sverige förfogar över som i enväldig diktatur. De subventioner som Sverige erbjuder är inte så stora, så du som skattebetalare betalar inte mycket alls för vindkraften. Idag pendlar priserna kring 120-140 öre/kWh och Sveriges effektförbrukning är runt låga 12-14 GW vilket är lång ifrån vinterdagarnas 20GW+. Är det så elpriserna förskjutits nu hos gemene man att mellan 1-2 kr/kwh är låga priser? Du ska också betänka att det behöver byggas väldigt mycket vindkraft för att kompensera kärnkraften i takt med att nuvarande reaktorer når sina livslängder. Kilometerskatt finns inte och när det kommer så finns det ju inget som talar för att någon fordonskategori slipper den. Vad har du fått det ifrån att det skulle vara något som primärt drabbar elbilar? |
|
|
Fast just du har med all säkerhet tillgång till laddning hemma... Det är klart att batteribilarna inte ska bort. Fast just du hatar ju batteribilen av någon outgrundlig anledning. Du ser den som ett hot mot "friheten" eller något åt det hållet. Helt i onödan. Om något så _ökar_ den friheten genom billigt bränsle och billigare service. Jag pratar _aldrig_ bilar i verkligheten om inte någon annan tar upp det och om de gör det så är jag verkligen ingen elbils-jesus. Senast igår sa jag till en kollega som bor i lägenhet och inte kan ladda hemma att han borde avvakta med att skaffa elbil. Han är runt och provkör en mängd elbilar nu och terroriserar mig med frågor varje dag. Jag har inte varit någon elbils-jesus här på forumet heller. Jag har bara påtalat felaktigheter i argumentationen mot elbilar (som sannerligen är en rykande dynghög av närmast konspirationsteoretiska drag, samt framfört vilka fördelar JAG upplever. Jag ifrågasätter även folks krav på ultralång räckvidd då jag är stärkt i mina upplevelser de senaste 6 åren att problemet med snabbladdning är näst intill obefintligt. I påskas åkte vi hem 65 mil från Skåne. Stannade och laddade under tiden vi åt lunch och rastade hunden. Sånt vi hade gjort annars också. Vi förlorade exakt 0 minuter på att åka på el men tjänade en tusenlapp på bränslet. Sträckan vi kör tar alltså över 7 timmar att köra om man håller någorlunda lagliga hastigheter. Ett lunchstopp på 7 timmar är i högsta grad lämpligt och önskvärt även om det säkert kommer heta att en riktigt man kör 150 mil utan att ens stanna och pissa. Gärna i -30 grader och motvind med husvagn. Dock verkar ingen skeptiker någonsin ha tillräckligt öppet sinne för att verkligen läsa vad jag faktiskt skriver och vad jag inte har skrivit. |
|
|
Verdi2: Jag hatar inte elbilar. Jag har själv skrivit i trådarna att jag skulle haft elbil om det hade fungerat för mig. Däremot har jag skrivit att det är bra att bonusen togs bort. Jag ogillar all form av bidrag. |
|
Buspelle |
Grelle: Detta är rubriken i artikeln: "Svensk bilomställning kräver hälften av världens batterimetaller". Det är väl exakt vad jag återgav i första stycket i mitt inlägg med tillägget att Sverige har knappt 1,3 promille av världens befolkning. Eller? Läser man sedan och gör ett försök att förstå trots att det tar emot oerhört så är det såklart ett teoretiskt resonemang som innebär att om ifall man skulle ställa om alla Sveriges fordon så skulle det under den period detta sker kräva hälften av världens metallutvinning för batteriproduktion. Det är väl knappast något scenario som är sannolikt men det är intressant för att exemplifiera en problematik när det gäller omställning till elbilar. Om man ska spana mot framtiden blir man då mer och mer fundersam kring huruvida elbilen verkligen är framtiden eller om det inte krävs andra alternativ. Fortsatt användning av fossilbilar är nog det mest näraliggande och sannolika. Världens befolkning kommer inte att acceptera att sluta transportera sig även om vi i Sverige väljer att göra det för att rädda jorden. Vätgas är ett reellt alternativ men behäftat med en del bekymmer. Att man hittar andra bättre och mer effektiva alternativ för batteriproduktion är väl rimligt att tro kommer ske men frågan är när. |
|
Grelle: Gå in och läs om "bidragen" för Hybrit, H2GS etc så ser du hur stora bidrag som kommer från skattebetalarna i Sverige och EU. Som vanligt när det gäller den "Gröna" omställningen är syltburken hur stor som helst och ingen som tar ansvar för pengarna. Det klassiska citatet från LKAB-bossen om elförsörjningen till vansinnesprojekten: "Det måste bara gå" är rätt talande att det blir vi skattebetalare som får hosta upp kulorna i slutänden. Jag är väl insatt i vindkraftsindustrin med tanke att jag gått in som delägare. Eftersom vindkraften är lite för bra när det blåser och det gör det ofta så går den kraften i dagsläget inte att ta hand om och då blir vi beordrade av Svenska Kraftnät att stänga av den och ändå få betalt. Skulle det fungera att spjälka istället så skulle det bli en massa vätgas. Precis vad industrin vill göra. Vi får väl ändå hoppas att tillnyktring sker och kärnkraften blir den huvudsakliga energikällan i framtiden och möjligtvis vindkraft kan bli ett komplement om den inte stör moder natur för mycket. Jag har inte skrivit att kilometerskatten skulle drabba enbart batteribilar. Som förslagen ser ut nu kommer alla bilar att drabbas. Det vi med säkerhet INTE vet är hur mycket ett kilo vätgas, en liter bensin eller en kwh kommer kosta i framtiden. Som sagt , den som lever får se. |
|
|
Det är svårare och dyrare än det låter att lagra de mängder med vätgas som behövs. Nu kantrar debatten mot allmän misstro mot de styrande. Och visst, jag kan inte heller förstå hur de ska få ihop det med vindkraften. I mina ögon är den en parasit som mer eller mindre dödar värddjuret. Finns väldigt lite positivt med den. Att ersätta kärnkraft med vindkraft låter sig öht inte göras. LKAB vill såklart ha en massa vindkraft som pressar ner elpriset tillräckligt för att de ska få lönsamhet i sin verksamhet med vätgas. Dock ska de inte tillverka el av vätgasen utan använda den i en kemisk process vilket minskar förlusterna. Dessutom tror jag de har tänkt lagra den i existerande gruvhål vilket får ner kostnaden för lagringen. Att spjälka vätgas åt personbilar är något helt annat. Men även den hänger nog på mycket vindkraft. Alldeles oavsett så blir bränslekostnaden per mil 3-4 ggr högre om du ska köra på vätgas. Är svårt att komma runt det eftersom det krävs 3-4 ggr mer energi. |
|
|
SSAB, LKAB och Vattenfall och finansiärerna bakom H2GS kommer kräva snabb och "billig" el och kommer att få det också. Det är den senaste regeringen ett bevis på. Först emot vindkraft och så få sola sig med överheten i EU och nästa dag bara prat om vindkraft. H2GS gjorde upp med Fortum som ägs av finnarna och äger mycket av vår vattenkraft om leverans av ofantliga mängder el till antar jag ett alldeles för lågt pris. Så elen kommer troligtvis bli väldigt dyr i framtiden för oss vanligt dödliga och kommer väl påverka vätgaspriset därefter. Så vätgasen kommer väl bli attraktiv om de får sin vindkraft och det går åt helsicke med det gröna stålet. Då kommer vi väl antagligen ha vätgas i överflöd. Sen skall vi nog inte heller glömma att vi troligtvis i framtiden inte kommer att äga något själv. Allt är på lån eller leasing. Vi går till jobbet och storföretagen äger allt som vi behöver. Då kommer valmöjligheterna att begränsas. Men dit är det väl förhoppningsvis alldeles väldigt mycket år. Att vätgasen borde bli upp till 4 ggr dyrare än el till personbilen stämmer nog idag men om vindkraften byggs ut kraftigt och det spjälkas vid överskott är det inte omöjligt att den blir hyfsat konkurrenskraftig ändå. Men det bästa vore ju t ex att använda vätgasen till tung trafik och batterier till personbilar. |
|
|
Buspelle skriver> "Grelle: Detta är rubriken i artikeln: "Svensk bilomställning kräver hälften av världens batterimetaller". Det är väl exakt vad jag återgav i första stycket i mitt inlägg med tillägget att Sverige har knappt 1,3 promille av världens befolkning. Eller?" Du skrev "Sverige [...] skulle behöva hälften av alla världens metaller för batteriproduktion om hela landets bilflotta skulle ställas om." Men rubriken var ju hälften av världens batterimetaller, inte hälften av världens alla metaller. Du kan ha gjort ett syftningsfel och menat hälften av alla världens metaller (som behövs för) batteriproduktion. Men det skrev du inte. Därför kommenterade jag att du inte riktigt skrev det som stod. Det är en skillnad på världens alla metaller och världens batterimetaller. Så du återgav inte alls exakt vad som stod. Din friare tolkning av rubriken ändrade den markant. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.