AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.558

Spaning mot framtiden

Sida 4 av 8
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Borde tipsa Aftonbladet om denhär tråden på Autopower, de skulle ha mycket att skriva om för många veckor... Asken kanske skulle bli rikskändis :)

Jag hoppas inte vi är i början av 'den sista av tider', tror inte det, men tror nog att det kan bli en riktigt tufft uppvaknande för många av oss, inkl mig själv, den lyxen jag levt med senaste 10år, tror inte jag kommer ha den kommande 5.. men vem vet, kanske tåget tuffar på för fullt 2030 igen?

Jag är lite på samma spår som Asken, jag försöker nu ömvårda min M340, iaf just nu är planen att behålla den längre än någon annan bil jag någonsin haft. Dock är sanningen också, har aldrig varit mer nöjd över en bil än denna.

Det är en trevlig tanke att om alla barn bara fick tillräckligt mycket kärlek och uppmärksamhet så skulle världen bli mer harmonisk, men tyvärr så finns det även genetiska komponenter som styr om en individ blir psykopat eller inte, så empatilösa personer som älskar att ta risker kommer nog alltid finnas. Och har man otur så lyckas en sådan bli statschef i ett land med stora militära resurser. Det har hänt förr och kommer med allra största sannolikhet hända igen. Dock kan ju skadan begränsas i ett land med stark konstitution och ett oberoende rättsväsende. Likaså så kommer det alltid finnas personer som vill skaffa sig materiella och andra fördelar gentemot andra. Tror att detta att ständigt vilja ha det bättre är något djupt mänskligt som inget mått av hjärntvätt kan råda bot på. Och har man väl fått det bättre så kommer man att kämpa med näbbar och klor för att behålla sin levnadsstandard. Mycket av antagoni och polarisering kommer nog av detta faktum. När folk tycker att deras livsstil är hotad så kommer de hitta på alla upptänkliga anledningar till varför de inte kan ändra beteende.
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Kul spaningar mot framtiden i tråden. Jag är nog mer optimistisk än Asken om framtiden. Rysslands krig fungerar som avskräckande exempel för andra krigssugna idioter i och med att det varken gått så enkelt som de trodde och dessutom kostar enorma mängder pengar i alla samhällsklasser där oligarkernas lyxliv är ett minne blott, vanliga ryssar oroar sig för de som måste delta i kriget och statens ekonomi går åt skogen. På samma sätt tror jag Brexit blev ett avskräckande exempel för andra länder som hade tankar på att eventuellt lämna. Kriget har dessutom gjort att Eu blivit starkare, solidariteten har blivit större där till och med SD varit positiva till att ta emot flyktingar (om än bara från ett land). Miljökatastrofer och det allmänna samhällsklimatet får oss att ändra våra vanor till fördel för klimatet. För tio år sen var det häftigt och status att köra bilar med många cylindrar och hästkrafter och hög förbrukning och flyga långt iväg på semester medan det idag är politiskt inkorrekt och inget man ser lika mycket av längre på instagram. Snart är det nog förbjudet att åka privatjet också vilket egentligen bara är sunt.

Att vi står inför en lågkonjuktur är ganska naturligt efter lång tid av högkonjuktur. Tror inte den blir så långrandig och så allvarlig och nog kan det vara bra med liten nedgång i bilförsäljningen efter för många år med brist på nya bilar och sjuka väntetider även om jag misstänker att man trots det kommer få vänta i två år om man beställer en Porsche.

För egen del har jag aldrig bytt bil så ofta och än så länge bara sålt en bil jag haft. Nuvarande bilpark får fungera ett bra tag till och med tanke på att det inte kommer någon efterträdare till M550i med V8 lär den bli kvar i många år till. Hade kunnat tänka mig att byta 435d mot en i3a men min fru hatar utseendet och ogillar små bilar så det är det bara att glömma.
Visa användare
626
Birka
BMW CS-medlem

M5 -95

Ett trådämne för ”spanarna” på SR.

Min spaning då.
2030 är lika långt fram i tiden som 2016 är bakåt. Ska det spekuleras i hur fordonsflottan ser ut framåt 2030 så blir nog förändring framåt, ja som den bakåt i tid, på ett ungefär - typ som från F11 till G31, även om G61 då 2030 kanske är inne på facelift...

Motorprogrammet till G60 kanske säger något, många versioner av diesel, bensin samt några PHEV-versioner.

Europas bilindustri kommer att överleva. Det är ett säkrare tips än att EU som union gör det, ja om detta som nu fortsätter i tangentens riktning, vilket jag då inte tror. Den ekonomiska "verkligheten" brukar förr eller senare komma i kapp.

Tror inte heller på detta med "revolution", om den så är "röd" som på 1970-talet (löntagarfonder beslutades dock först 1983) eller "grön" som idag.
Så visst, det kan kanske hålla på ett tag till, ja detta "senaste"...

bl
2.294
blixten
325i -88
Birka, det trista är att "röd" revolution förklätts i gröna kläder för att verka trovärdig.
Buspelle
Imponerande engagemang kring framtidsfrågorna, inte minst från Asken.

Toyota har ju länge ifrågasatt en ensidig satsning på elbilar och man tycks liksom BMW ha lite andra ideér om vad som kommer att vara framtidens melodi. Rätt eller fel.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Inom EU är Toyotas planer förödande för deras försäljning på sikt och deras elbil BZ4X har ju visat sig vara en total katastrof. Den kommer i princip vara osäljbar så dålig är den. När man är så långt efter på BEV sidan är det förståeligt att man försöker framhäva andra drivmedel.

Men världen är större än EU så de kommer säkert sälja många bilar länge till.

50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Lövet: Är den en total katastrof. Jag googlade för skojs skull och den har fått rätt bra betyg. Hänger inte riktigt med där.
Toyotafolket är nog rätt smart och driftig så de är nog med längre än de flesta andra märken.
Jag har som sagt inga erfarenheter om bilen men man blir alltid nyfiken när någon får sågningsfeeling.

/ Peter
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line

Den laddar långsammast i klassen, den går inte snabbladda flera gånger på raken, den effektiva batterikapaciteten verkar ligga ~20% under vad Toyota har lovat*, den har ett uselt infotainment, den är bullrig, den är inte särskilt rymlig i förhållande till sin storlek, den är dyr i förhållande till sina egenskaper mm.

* alltså sen kommer ökad förbrukning jämfört med WLTP utöver det

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
50+, kan du länka till där den fått bra betyg? Jag har också sett att den sågats Länk
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Ok. Den kan alltså bara bli bättre då. Om nåt år är de väl bäst och tråkigast som vanligt då.
Toyota har väl aldrig varit någon bil man har köpt för att den är rolig. Ska vara Supran som sticker ut då.
Den kommer väl antagligen bli en succé bland mainstreamköparna när de får ordning på tillverkningen.
Jag tror att man aldrig ska räkna bort japanerna. Trygg och tråkig är aldrig en fel kombo.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror inte det är givet att just den modellen slår, men det kan få dem att inse att nästa modell kräver markant mer. Den här modellen kan de ju lyfta först med större arbete, typ en tidig lci.

Men var hade den fått bra betyg?
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Googla BZ4X review så blir det 7 - 8 av 10 på de flesta. Jag har inte läst igenom dem men det är så på de flesta så då får man väl anta att det är hyfsat i alla fall.
Da
292
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Nu har jag sträckläst denna tråden, både kul och intressant.

För det första så hoppas jag inte att kina ska ta över stora delar av bilmarknaden och gör vad jag kan för att det inte ska ske men ör väl tyvärr inte omöjligt.

Sedan kommer några reflektioner till Asken, långa men intressant inlägg, och kul.

Jag är ju en sådan där ”dum” person som köpte en dyr bil och dessutom en som drivs med el och dessutom en stor en.

Här kommer lite om detta val. Vi har hund och 35 mil till stugan så dit vill jag komma med marginal året runt, med min förra bil Audi E-tron så krävdes det ett laddstopp på 7 min vilket man borde kunna överleva men jag verkligen hatar laddköer vilket jag aldrig har utsatts för men det lär kunna uppstå.

Visst man skulle ju kunna köpa en bil av amerikanskt märke men galonsätena och dålig ljudkomforten och så där bra service om det man löst stämmer mm är inte min grej ( hoppas jag inte får skit för den kommentaren på detta forum). och det är rätt trevligt att ha det bekvämt när man reser långt.

Kör yolo, bla pga av att jag ör 48+ och min bror gick bort vid 45 och varför snåla hela livet för att dö med miljoner i arv, men vi är olika. Lever hellre nu och ev snålar när jag blir äldre. Och tror det var Verdi som sa, varför måste man alltid ta det billigaste. Jag kör elbil främst för miljön, min uppfattning är att det är bättre. Och jag har kört elbil vill jag inte köra fossil igen.

Ang köer i Linköping så visst om jag inte kommer iväg innan 16 så kan jag nästan lika gärna vänta till 17 men värre än så är det inte, kommer aldrig flytta till Stockholm.

och just det här kravet med att vara dryg för man kör suv förstår jag inte men visst när jag stannar och släpper fram bilar vid avsmalningar vi har vid busshållplatsen så blir nog folk förvånade och öven nör jag kör 70 på 70 vägen, men visst ibland kör även jag för fort…
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
BMW satsar rätt hårt på galon också nuförtiden. Har till och med sett ett flertal iX 50 med plastklädseln.

Jag har ju gjort mig känd som ekonomisk här på forumet. Det håller jag gärna kvar vid. Nu får jag så lite för Teslan att det vore vansinne att byta. Den funkar bra. Visst vore det roligt med en iX men betydligt mindre bagage och mer än dubbla kostnaden är inte så kul. 7-8 tusen i månaden i _skillnad_ skulle jag säga.

Vad gäller YOLO så har jag barn som betyder mycket för mig. Lägger hellre pengar på att de ska få ett vettigt boende t ex. Plus att skapa gemensamma minnen som familj nu under deras uppväxt. Då får jag i gengäld stå ut med några decibel högre buller från vägen. ;-)

Ps. Kommer en mekaniker från Tesla och lagar en trasig parkeringssensor här hemma på uppfarten på tisdag. Men visst, Tesla är inte alltid jätteroliga att ha att göra med. Men ärligt talat gäller det även Bavaria. Som tur är så verkar i3 vara en riktigt bra modell med få fel så jag slipper ha så mycket med de att göra. :-)
Da
292
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
Verdi2, klart du skulle kommentera. :)

Har faktiskt galon i min IX men perforerad och ventilerad så ok.

Jo just det , kul att du nämner parkeringssensorer, är väl lite svårt att få det också på tesla numer., samt regnsensor mm. Visst är IX dyr men den är ju något nyare också. Vad gäller bagage så är det nog större i S men betydligt vet jag inte sedan räcker det med tillräckligt bagage för mig, vilket IX har och då har jag en hundbur som tar upp halva bagaget. Får man fråga vad du har med dig som gör att du behöver så stort bagage? Och visst mäter dom annorlunda så det inte går att jämföra med andra bilar rätt av?

Vad gäller barn så prioriterar jag dem och de har bra boende och numer kan vi åka till stugan och stanna för att äta där vi vill och inte på McDonalds eller andra skräpmatsställken som brukar ligga vid laddare., (blir andra skräpmatsställen. 😁 visst vill dom åka utomlands mer än jag tycker och som jag kanske får försaka något för dom men att spara in på lite flygresor är väl bara bra, kan ju bli en tur med bilen istället.

Tesla service behöver absolut inte vara dåligt och om du är nöjd med din tesla så är ju det bra men ör rätt säker på att jag inte skulle bli det med en Y och S och X är ju dyrare än en IX….

Vet att BMW verkstaden där jag köpte bilen inte har bästa ryktet men ska pröva och om det är dåligt så åker jag bara till den andra som finns i stan. Och så blir det ingen BMW från samma handlare fler gånger.

Hittar ingen annan bil som uppfyller mina krav tyvärr.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Det är klart. :-)

Nöjd och nöjd. Den funkar. Den gör vad den ska. Plus att det känns bra som ekonomisk att ladda gratis. Haha.
ka
280
kalopps
Cater-pillar
Ja gratis smakar bäst. Det har jag observerat. Speciellt bland politiker och de bättre ställda. Nu är festen över och nybilsförsäljningen rasar. Scotty sa det. Han sa även att bilar är skitkonstruktioner idag. Köp idag, ruinerad i morgon.

Framtiden? Vilken framtid? Gör om gör rätt.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Ja, bilen kostade bara 1,2 miljoner. Som hittat.

Javisst, allt är skit nuförtiden. Haha.

Framtiden tillhör oss som kan ändra på oss och inte förtvinar i bitterhet.

ka
280
kalopps
Cater-pillar
Förstår att du är betänksam (vill du ju inte erkänna) och längtar efter ett redit drag race i teslan i dessa föränderliga tider. Mmmm snart kommer bitterheten å förtviningen krypande här å där.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.