AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.563

Spaning mot framtiden

Sida 3 av 8
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Är ett antal år sedan, Isabella Löwengrips storhetstid. Kommer inte ihåg om det var Aftonbladet eller Expressen som köra någon artikel om hur förträfflig hon var när hon var 'klimatsmart', hon körde en hybrid Porsche så hon kunde glida runt på el i Stockholm. (att hon samtidigt förespråkade att ungdomar skulle använda sig mer av private jets för hon tyckte det var najsigt brydde sig dessa tidningar inte om).

Moral of the story är ingen... förutom att det stirras lite väl blint på enskilda aktiviteter, kanske alla borde ha en utsläppskvot per år, och varje individ får välja själv hur den används? Vissa flyger till Pattaya över julen, men då kan de inte ha bil ty vid endera tillverkning eller användning överskrides kvoten... eller har du motorbåt så kanske du inte kan köra bil mer än 1000mil/år osv... allt är ju dumt, ett övervakningssamhälle förstås och det är inte roligt.

Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Skulle sluta med att folk med pengar skulle köpa utsläppsrätter av folk med mindre pengar. Men iofs, det spelar ju egentligen ingen roll.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag tror inte det är drivmedel hit eller dit utan att det helt enkelt är för billigt att köra bil per mil för att folk ska börja tänka till, behöver jag verkligen åka dethär eller inte. Jag tänker inte ge mig in i politik mer än att jag satte mig verkligen ner och studerade sista valrörelsen och jag hade bestämt mig att dom som inte ägnar sig åt att angripa andra och glorifiera sigsjälva på bekostnad av andra skulle få min röst. Ridå. Behövde bara en kväll på reportagen från olika valevent så, ingen fick min röst. Så den politiker som vill ställa till ordning på skeppet finns inte, ingen vågar vara så långsiktig. Dom kämpar för att överleva en mandatperiod och gör publikfirerier i allt ifrån sänka skatter(döden för landet, bra för plånkan tycker jag) till lägg ner försvaret och öka bidragen. Det kanske är nyttigt med lite varubrist, företag får friställa lite personal, torka och ebb i statskassan så folk slutar gnälla om att de inte fick ökat bostadsbidrag tex. Finns det någon politiker som ägnar sig åt självrannsakan innan varje val?:))

Då börjar folk självrannsaka sigsjälva, sina beteenden och beslut när det blir lågkonjunktur och det finns inga pengar på kontot. Det sker inte innan. Smärta är vår främsta läromästare. Kina har klart uttalat att man vill ha världsherravälde. Ska vi vara med på den båten eller lämna i livbåten och bygga upp landet igen? Allt är bara hypotetiskt. Men intressant. Djup kris i landet ger nya fräscha beslut.

Till något roligare men dock framtid. Jag tog min lilla glädjekub till i3 och åkte in till Stockholm city. En färd på ett par mil från förorten till city, närmare bestämt Östermalm dit min tandläkare flyttat. Han kör förresten Tesla S100P. Samt är supernöjd men kör inte så mycket. Han sa att nu när jag kör el går jag aldrig tillbaka. Igår smsade jag min bilsäljare, "Bilmarknaden fortfarande kall?". Svaret kom påvägen in till stan. "Väldigt kall just nu." Jag tror att det tar många år tills marknaden hämtat sig igen om den ens gör det. Vi är 10 miljoner människor och det finns 5 miljoner bilar. Om köra bil blir dyrare och inkomsterna blir färre så finns det ju ett överskott av bilar och folk byter inte av vana då man fått en ny peronal/tjänstebil till låg kostnad via företaget. Som folk skriver, beggade bilar kommer bara att öka i pris med tiden, speciellt välskötta som har låga driftskostnader. Detta har med framtiden att göra.

Påvägen in till stan noterar jag att vilket väl genomtänkt gatusystem med skyltar, rödljus och filmarkeringar vi har. Trafiken leds fram och inte sånt kaos som det är söder och väster om Alperna i denna del av världen där alla kryssar i 120 km&h mellan filerna i storstädernal. Samt många andra världsdelar. Osäker på hur trafikrythmen kommer se ut i framtiden, vad tror Ni? Många talar i telefon och går rakt ut i gatan utan att se sig för. Inte så lyckat. Många gat- och rödljus har suttit uppe sen 60-talet och håller än. Svensk kvalitet antagligen och allt har kostat väldigt mycket pengar. Regeln är att där råvaran tas fram, förädlas och förpackas genereras vinst i flera led, skatt betalas i flera led och vinst görs när varan exporteras. Så har allt fysiskt vi ser omkring oss finanserats, tex trafikleder mm. Tunnelbana. Jag tror att en del av alla planerade tbaneutvidgningar kommer att få stryka på foten för skatteintäkterna kommer att falla om inkomsterna minskar de närmaste 7 åren vilket jag tror, mer eller mindre. Åker ändå mest bil de få gånger jag åker till stan.

Vidare noterar jag närmare dussinet taxibilar. Hälften hade en skylt på taket och var stripade med någon av de 3-4 stora bolagens logga. De stora bolagens bilar, där var 5 BEV och en ICE. 3 EQE, 1 Tesla S och en Skoda. ICE var en V90. Bland de andra taxibilarna gissar jag att det var friåkare, Bolt och Uber. Samtliga var ICE, mindre eller mellanstora Toyota i de flesta falll. Tror att de krävs de stora bolagens finansiella muskler för att ha råd att samordna och samfinansiera inköp av elbilsflotor som är dyra. Man ska veta att på Arlanda är det näst intill omöjligt för en taxi som får en körning dit ut att få en körning hem om det inte är en elbil, det har med turordninggssystemet att göra därute.. ICE tommar hellre hem till stan igen. Jag gissar att i framtiden blir det svårare att få köra privatbil i centrala delar av staden. Det leder kanske till små mopedbilsstora elbilstaxis för en person som tar folk runtomkring i city och större eltax, som kostar mer i city, i förorterna och utanför städerna diesel. Vad tror Ni?

Vidare sitter människor i bilar mellan 750-1.5 Mkr och jag noterar att de nästan aldrig blinkar, släpper fram trafikanter och hellre gasar vid fotgängövergångsställe än bromsar. Två ser jag sitter och antingen pratar ut i tomma luften för de gillar sin röst eller i handsfree. De som lämnade företräde var jag, en äldre Volvo samt en Golf. Folk med SUV kör lite mer hetstigt med mindre marginaler noterar jag.
Sämre tider, folk sitter i mindre bilar gör att de kanske kommer närmare marken?
Jag tror att trafiken kommer att bli lugnare och mer harmonisk när stressen minskar.

Parkering på handikapp och lastzon? En Range Rover av rejäl modell på en lastzon på eftermiddagen åtmindstone en kvart så en hantverkarbil fick dubbelparkera... En ID4 som nitar in på en handikapplats, springer in och hämtar sushi för att sedan fara iväg fem minuter senare. Ingen rullator, rullstol eller käpp där inte:)I och med att det blir färre och färre pplatser i stan(idioti) så chansar folk på att ställa sig lite här och där. Pplatser inomhus kommer att öka i pris, boendeparkering kanske, 50-100% dyrare beslutsfattarna kommer blir stressade när folk protestera när det inte går att köra i city längre och kräva åtgärder.

Väl framme hos tandläkaren ser jag på gatuskylten att man behöver bara betala parkering till 17 så där sparade jag, 50kr/h? Har ingen aning. Påfallande många bilar i Östermalm är inte SUV och Porsche noterar jag med. Inga elbilar heller så långt jag såg där heller. Färdig hos tandläkaren fick jag långnäsa på att jag sparade pengar på pavgiften. 1870kr för att sätta fast en tappad stiftstand:) Det roliga tandläkaren berättade var, en krona var sönder i min mun med. Han sa, jag gör ett avtryck och skivkar det in till tandteknikern i nästa rum så tillverkar dom en ny krona på två timmar. Fantastiskt sa jag, jag gillar att gynna svenska företag. Ja det är bra det men tänk på att hela folktandvården skickar underlagen för nya tänder till Kina och de tillverkas där och skickas sen till Sverige. Ridå...
Vad har det med trafik och framtiden att göra? Jag tror nämligen att konsumenterna blir mer och mer medvetna, börjar fråga efter varor och tjänsters ursprung om det är tillverkat på ett ok sätt och om skatter och löner betalas.

Den sista betraktelsen så: påvägen hem åkte jag förbi snabbladdningsstationen på Cirkle K vid Frescati. Påvägen in stod en Taxi 020 där och laddade. Vid 18-tiden, påvägen hem, stod en P2, en i4 och två Skoda och laddade resp på kö. Så är det att ha elbil i stan och behöva ladda påvägen hem från jobbet, gissar jag. Laddköerna vid snabbladdningsstationerna kommer bara att öka vid toppar, folk är tvungna att lära sig när dom kan ladda och inte. Men det är min teori, oavsett hur fort företagen vill bygga ut laddstationerna så tar det nog kanske 7 år att komma ikapp det verkliga behövet, tillståndsprocesserna för laddstationer är långa vad jag förstår det pratas om åratal. Så det om laddning.

Jag vet redan nu att hus med en laddare säljs lättare än ett hus om inte har en laddare. Det är när hyreshus, bostadsrätter och samfälligheter ska gemensamt kollektivt skaffa laddmöjligheter som cirkusen börjar kan man ju läsa sig till varje vecka i nyheterna. Tänk om alla bensinmackar kunde ta bort en rad pumpar och skruva dit 2 snabbladdare istället men det är ju rena önsketänket...

Mvh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Folk som klarat sig utan appar och mobiler hela livet samt även de som bor utanför Stockholm bara skrattar åt mina postningar och säger, det där var väl inget nytt:) Tänk om folk kunde sigsjälva på lite mindre allvar, då skulle konjunkturen vända?:)
Mvh
Asken
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Jag har köpt en del böcker till min Kindle/Kindle App, men sparar in där och prenumerera på autopower.se/asken istället ;)

Jag tror inte så många håller med mig, men jag tycker personligen att samhället borde gynna 125-250cc skotrar, kanske inte som kaotiska Barcelona/Italiens gator men i viss utsträckning skulle det underlätta trafiken. Istället för att folk sitter ensamma i sina bilar så kan de susa in till city på sin skoter.... MEN, det är alltför mödosamt att skaffa mc-kort i Sverige. Hur är det i övriga Europa? Har alla tjejer i Spanien mc-kort eller får man köra 125-250cc där med mindre krav?

Tror också det kunde vara bra för ekonomin för många, varför en 249tkr småbil när du får en fantastisk Yamaha skoter för 49tkr.

Dock regnar det ju i Sverige.... vad händer med el-skotrar sedan, Honda har lanserat i asien, indien, någonstans en el-scooter som motsvarar en 125cc i fart/kraft. Perfekt till pendling! När jag tänker på det, en el-skoter kan inte dra mycket el, säkert sjukt ekonomisk.

Angående parkering på inva-platser mm... har du en relativt ny Range Rover, då är nog en tusenlapp i p-bot inte stort problem. Lite samma som hastighetsböter. Måste erkänna att när jag var 23år gammal så var jag livrädd, ty det kunde ju ruinera min månadsbudget... såhär långt långt senare, bryr mig inte riktigt om det kostar mig 4000kr vartannat år, är mer rädd för att mista kortet.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag har med råd med böter, det är inte det. Har till och med p-botsdel med i min bilbudget jag gör varje år. Tillbehör och reparationer spränger alltid bilbudgeten som radhuset i Hässelby som tappade taket och allt därtill i början av året. Mina pböter brukar stanna vid en eller två... Mitt i allt kom jag och tänka på hur dom gör i London med dom som ställer sig på handikapp mm. Dom klampar fast bilen med något som fästs kring hjulet som inte går att ta bort ens med en tigersåg. Sen får du betala så kommer dom och släpper ut dig. Tre sådana på en Range Rover, lite chockad förare. Sen när han ska betala böterna i appen visar det sig att personalen som släpper lös den gått ut i strejk för de ska bli outsorcade till en italiensk tunnelgrävningsfirma dagen efter, se nedan.. Min pappa sa en bra sak till en person som ställde sig på en handikapplats och bara gick därifrån. Han sade "Du måste stå rätt, du är ju handikappad, i huvudet". Vad blev då svaret? Om jag noga beskriver hela förloppet går det att dra slutsatser och dom undviker jag här. Ridå de luxe! Jag har lagt dendär kommentaren i bakhuvudet för det är bland det bättre min far har sagt. Bara längtar efter att få använda den själv. En normal människa fuskar inte med handikapptillstånd eller om man inte är berättigad att få parkera på handikapplats. Man får det man ger:=) Ridå.

Jag är så tacksam för alla som läser denhär tråden och INTE håller med mig. Jag är inte här för att övertyga någon utan lyfta fram ämnen som folk helt enkelt inte reflekterat över vad de har för påverkan för människor, samhället, ekonomin, miljön, äktenskapen(Ni lever väl inte i synd?:)) osv. Samt förhoppningvis börja diskutera framtiden och vilka val man ska göra när beslutssituationer kommer framför en i privatlivet. Jag är ännu mer tacksam för dom som tar sig tiden, stannar kvar, läser och reflekterar. Ni är inte smarta, smarta blir arga, knyter handen i fickan och pratar skit om mig till andra. Ni är intelligenta vill utvecklas och vara förberedda. För vad som komma skall. Jag har ingen aning om vad det är.

Det måste ju vara med något om framtiden i denhär postningen i den här tråden för det är ämnet på den.

Scootrar. Jag tror att folk är för bekväma, feta, lata, odisciplinerade(stoppa in en sladd på gatan, que?), storvulna, överoptimistiska för att det ska fungera. Samt fryser häcken av sig så fort tempen går under 10 grader(vilket det är 9,5 månader av året i detta landet) för då ska det finnas ratt- rump och fotvärme i fordonet.
Jag är i alla fall en av dessa och har bara sådana vänner:D Men det är en god tanke och goda tankar ska uppmuntras! BMW C1 kanske, kommer du ihåg den? Den har tak, lägger man till rump och handtagsvärme så kanske. Men sen måste man ju ha ett mcställ så man inte skadar sig om man kör omkull mot förmodan? Jag kanske tänker fel. Att få folk att köpa ett fordon som de inte kan använda mer än hälften av året i Sverige, om man inte skaffar dubbdäck då är svårt. Vi är uppvuxna med en statligt subventionerad bilindustri som gjort tjänstebilar till folk i 50 år. De ska av tradition vara stora, säkra och rymliga. Det gjorde SAAB(RIP) och Voivo till vad de är idag. Samt svensk trafiksäkerhet. Seriös samhällsbyggnation men det orkar jag inte med att gå in på nu.

Jag tror att bensin och diesel kommer att plana ut och kosta ungefär lika mycket i framtiden men lite skattehöjningar och färre leverantörer av olja gör att den kanske kan kosta 25kr litern rimligtvis.

Jo jag gillar både BMW, miljön och pengar. Jag var den första som privatimpoerade en gasdriven bil till Sverige. En silverfärgad 316g årsmodell 2000. Dom stoppade mig i tullen i Göteborg och undrade vad detta var. När dom hörde att jag pratade Stockholmska sa dom bara "åk så vi slipper höra och se dig". Numera tror jag biogas är på utdöende, lika som E85 etanol. De bilar som finns får rulla på det är inte samhällsekonomiskt att skrota dom och riva all infrastruktur som är byggt. På samma sätt tror jag att, om det kommer vätgas blir det på ungefär samma vis. Folk hyllar ny teknik som frälsningen för bilismen, planeten och oss alla. Ridå.

Jag var tvungen att googla på Kindle. Jag är bättre, du behöver inte känna dig tvungen att köpa nästa kapitel av min intelligens, den kommer när jag känner för det.

Vad hör till framtiden i stockhoimstrafiken? Jo, 2015 upphandlar trafikverket en italiensk överunderentrepenör som i sin tur anlitar en underentrepenörs underentrepenör. Plötsligt klarar inte den förste inte av att leverera kvalitet, blir tre decennier försenade och vips så får de sparken. Vad gör vi nu? Jo vi får börja om och hitta nån som kan bygga tunneln, mitt i systemet för tunnlarna framför och bakom blir ju klara typ tio år innan den i mitten vars firma fick sparken. Ridå. Så vi får åka runt hela Stockholm på mitten av nästa årtionde säkert ist för detta årtiondet är redan förlorat. Flygbil någon? Flygbussarna finns ju redan...Stockholm är den enda europeiska huvudstaden förutom Albaniens huvudstad Tirana som inte har någon ringled runt staden. Dom kanske får till en före oss? Trafikinfarkten i till exempel Linköping är inte så kul den med har jag förstått. Även om det inte på långa vägar är så illa som i Stockholm. Noteras kan att huspriser i Linköping numera närmar sig Stockholms. Vad har detta med framtiden att göra? Folk kommer att flytta längre och längre från storstadsområdena och bli mer och mer beroende av bil för bussar går få ute i landet. Bilarna blir a sämre kvalitet, äldre och i sämre skick, går sönder oftare. Stannar mitt på landsbygden mitt i vintern. Det fanns inte tills nu men vem vet om framtiden?

Dom som har en bil, tankar, automattvättar en gång per säsong, skiftar hjul under svordomar med bilen höjd på sin domkraft och dammsuger kring jul har det enkelt, dom bara startar kör och parkerar, end of story, stort grattis! Jag har gjort mitt bilägande till något komplicerat, omfattande och svårbegripligt. Men på något vis startar bilen när jag behöver den. Lägger ohemuligt med ffa pengar, energi, omtanke, baktanke?, engagemang, intelligens, hopp, tro, villighet, glädje i den. Får allt åter!

Mvh
Asken

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kärnkraft? Jag gillar det skarpt och därmed all personal och alla företag som pysslar med det. Men som Verdi2 skriver tidigare, Vattenfall funkar när det är sträng ägarstyrning på dom och inte en massa fuskkapitalister i ledningen som vill ordna svarta siffror och tänker inte ens så långt näshåren når. Är det inte dags att förbjuda ägaravkastning på statliga bolag? De är ju våra:)
Mvh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Varför exemplet med tunneln? Jo för ett par årtionden har vägverket egen utrustning. Egna asfaltsverk, asfalterare, snöplogar, tunnelbyggnadsexperter. Vart det snö ringde chefen till förmannen som skickade ut femtielva plogbilar och traktorer på nolltid och inte en snöflinga fanns kvar nästa morgon. En ansvarig, samma utförare, samma som kontrollerade sin egen kvalitet och köpte de bästa maskinerna och hade den bästa personalen som de betalade väl. Notan gick på skattsedeln, alla betalade gladeligen hög skatt men fick hög kvalitet på vägarna. Dyrare att ha i egen drift säger någon och tittar på röda siffror de första åren. Ja men samhllets totala kostnader för skador på bilar på dåliga vägar och missnöjda innevånare som får dålig körkomfort? Nu tar snöröjningen veckor och ny asfaltsbeläggning åratal att få och alla ska tjäna pengar i flera mellanled på mina skattepengar och det ät gott nog, om de levererar likadan upplevd kvalitet som gjordes när det var statens som löste allt vad vägar hette och det fick kosta. Det bllir också billigare när det inte måste till en massa pappervändare och exceleknomer i varje led som ska ha sin del av kakan... Outsorcing utförsäljning, köp och säljmodeller. Allt har blivit dyrare i samhället men vad är faktskt upplevd kvalitet värd? Kompetensen sitter hos kunnig personal som är nöjd. Läste i tidningen att man på landsbygden börjar få allvarliga problem att hitta folk som kan köra lastbilarna med snöplog på medelstora och stora vägar för ingen vill göra jobbet. Så kan det bli, det har med med framtiden och trafik att göra. Vilken vinst får jag i allt detta?
Mvh
Asken
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Asken: Mycket kul läsning och tankar. Du skriver att du inte röstat i valet. Enligt din problemformulering så är väl det en kopia på SD´s partiprogram.

Miljöpartiet måste vara det fegaste partiet som finns. Deras väljare finns i storstan så därför föreslår de inte det självklara. Förbjud all privat biltrafik (även elbilar) i städer med fungerande kollektivtrafik. Det finns faktiskt ingen anledning till bilkörning där. Dessutom behöver ju inte dessa människor lämna hemmet längre. Jobba hemma och allt kommer hem med foodora. Om vi nu ska jaga koldioxid så vore det ett enormt bra alternativ.

Själv bor jag på landet men grabben bor i huvudstaden och för en som haft bil jämt innan flytten så fungerar det utmärkt att vara utan.

Tyskidioterna stänger sina sista kärnkraftverk. Politiker är dumma i huvudet.

Själv kör jag vidare med bensin och diesel. Känns faktiskt bra att jag har 3 - 4 år kvar på X2:an.

/ Peter
"Miljöpartiet måste vara det fegaste partiet som finns. Deras väljare finns i storstan så därför föreslår de inte det självklara. Förbjud all privat biltrafik (även elbilar) i städer med fungerande kollektivtrafik. Det finns faktiskt ingen anledning till bilkörning där."

Fast ändå väljer ju folk som bor i innerstan att ha bil, trots att det är svindyrt och omständligt. Man ska inte underskatta folks vilja till individuell transport. Titta bara på DDR, där folk stod i kö i flera år för att få en plastbil med stinkande tvåtaktsmotor. Kina var ju miljöpartiets våta dröm på 80- och 90-talet där privatbilar var förbjudna och alla utom partipamparna cyklade. Men hur ser det ut i Kina nu? Total trafikinfarkt i de flesta städer. Inte ens Amsterdam och Köpenhamn har lyckats få bort biltrafiken helt. Skulle säga att det är omöjligt att få bort privatbilism i städer i demokratier. Det parti försöker kommer bli bortröstat av de som vill fortsätta köra bil i stan.
"Skulle sluta med att folk med pengar skulle köpa utsläppsrätter av folk med mindre pengar. Men iofs, det spelar ju egentligen ingen roll. "

Såg en dokumentär från Deutsche Welle, där någon expert föreslog just det. Alla får 3 ton per år i koldioxidbudget. Överskrider man det får man betala. Kanske skulle fungera. Troligen skulle bilsemestrar med elbil eller tågresor öka på bekostnad av flygtrafiken.
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
bmw newbie: Miljöpartiet skulle nog vilja förbjuda bilar i städerna men t om de är inte tillräckligt dumma för att göra det. Deras väljare bor ju där.

Det där med utsläppsrätter är inte så dumt ändå. Jag kommer ihåg oljekrisen 1974 då ransonering av drivmedel infördes. Alla fick det och kunde göra en hacka på det man inte gjorde av med. Så de som inte tänker flyga eller köra bil kommer att sälja sina utsläppsrätter till den som betalar bäst.
"bmw newbie: Miljöpartiet skulle nog vilja förbjuda bilar i städerna men t om de är inte tillräckligt dumma för att göra det. Deras väljare bor ju där."

Tror nog vissa inom miljöpartiet skulle vilja förbjuda privatbilar helt och hållet:

Länk
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Ja. Dom är tokig dom där.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det jag beskriver är inte för att folk ska skaffa sig eller ursäkta sig för en viss ståndpunkt. Det är en lifestory på ett intrikat och detaljerat sätt hur det var, vad som hände och hur det nu är i Kungariket Sverige. Samt olika scenarion det kan utveckla sig. Jag känner knappt till Sd:s partiprogram, varför? Dom intresserar mig inte. Varför, likadant som alla andra. Se nedan vilken grund mina värderingar för att vara medborgare i detta landet, på planeten och universum. Den politiker som frivilligt gör en självrannskan, tydligt förändras tror jag kommer visa att när dom visar sina "!svagheter" så ser folk ärlighet och därmed den personens mod och styrka. Ett exempel, att ändra ett beslut som baseras på besparingar och att lita på teknoligi so visar sig itne funka till att anställa mer människor som får sysselsättning och betalar skatt. Annars blir vi beroende av teknolgi. Se bara på all diskussion som pågår nu om farligheten med AI, hur lever vi med våra mobiler? Styr vi dom eller dom oss? Vilka sms är nödvändiga och inte. Behöver vi facetime två gånger om dagen?

Det parti som behandlar människor som dom förtjänar, det vill säga som vi föds, lika, är ett parti som ånjuter min röst. Titta på Era sista postningar om politik och pengar, den ena är bra, den andra är dålig. Dom spelar på rädsla och alla köper det. Ni är lika lurade som systemet. Det är den värld vi lever i, krig fast på åsiktssidan om än i liten form. Det var så det två världskrigen startade, om drar en stor och lång förlängning. När man slutade prata med varandra börjar pajkastningen och försöka att, kanske göra en folkgrupp "bättre" eller "sämre! än någon annan. Det tror jag inte är universums mening. Ni kan i mina postningar i tråden se exempel på detta. Jag namnger tydligt biltyper för jag letar stereotyper. Range Rover, bilar över 750kkr båda är självupptagna människor som inte bryr sig speciellt mycket om det omkring dom. Entrepenörer som försöker slita och göra ett bra jobb och betala skatt och tjäna pengar. Men det sista beror på att jag stödde sådant för många år sedan och ser resultatet...

Jag tror att universums mening är att vi ska leva i fred med varandra. Utan krig, utan folkförflyttningar och lidanden. Det är en grupp människor som startar krig och nästa grupp får lida av följerna och det blir folkförflyttningar, lidanden osv. Jag kunde vara en som föddes i Bosnien på 1990-talet och var tvungen att följa med när mina föräldrar flydde krig och utrensningar och fick en fristad i Sverige, där de sedemenar jobbade, betalade skatt och jag fick en utbildning, skaffade ett jobb och betalade skatt. Vad orsakar krig så? Rädsla, polarisering, prestiege, makt, pengar, manipulation, jag mig mig, planeten snurrar runt mig(någon kan kanske antyda att den gör det runt mig men nej, mitt syfte är bara att visa några tankeexperiment, inte att ragga någon som tycker som jag, ingen gör det ändå:)). Universums universella lag är enkel. Skickar du ut godhet, kärlek, medmänsklighet och tolerans i universum så får du det tillbaka som en boomerang i nacken när du minst anar det och som mest behöver det. När du skickar avund, bajsmacka(luktar illa=)), egoism, lögn, manipulation och nedlåtande ut i universum så kommer det tillbaka till dig och slår dig i nacken när du minst anar det.
Min mening är, vi hade det vi hade, det såg ut si och så förra årtusendet. Vill vi tillbaka dit måste vi göra radikala smärtsamma förändrigar. Ingen är intresserad eller villig att dra ett kollektivt strå till den stacken. Alla är för bekväma och mer intresserade av sin bil eller sin gräsklippare/Ps4. Samma skit:)

Så just något om framtiden. Jag tror att ju sämre tiderna blir ju mer ställer medborgarna krav, det kommer att bli större koalitioner, skattehöjningar för att ha råd att betala för de som borde kunnat haft ett enkelt jobb som nu blev skickat till Kina så att akieägare ska kunna få högre kvartalsavkastning för så lång är intressesfären på den marknanden. Att de som inte är högutbildade är lata håller inte utan det finns de som vill roffa åt sig, notera det...

Varför detta och vad har det med framtid att göra? Jo ju fler som kan(och vill) jobba, ju mer skatteintäkter och i förlängningen ju mer pengar blir det till asfalt på mina vägar. Dom ska vara som i Tyskland som en sommaräng, utan jord och blommor:)
I det landet så tar dom ut stora tåg av asfalteringsmaskiner mm och kör rakt av kilometer eller milsvis omläggning till nytt underlag på en eller ett par dagar, här gräver man lite här och där sen går man på sommarlov, som i skolan:))

Färre kommer att få råd att åka bil, semestra långt borta osv. Kanske små ilutflykter över dagen med kaffetermos, en filt och en liten vacker sjö kan blir mer poppis än Åre en vecka med familjen (50kkr ink bilkostnad), Maturitius 2 v med familjen(80 kkr). Så mindre pengar, intelligentare val för universum. Vi har bara en befolkning, en planet och en framtid. Den vi gör tillsammans. Människan behöver flera saker, en är gemenskap, där diskuterar man och utvecklas. Glädje över framtsteg oavsett vad. Hemma på kammaren sitter många och blir bittra deprimerad, ensamma, ältande(livsfarligt) och känner sig övergivna. Eller? Jag är det inte för jag är näst intill fri från ältande, genom at inte ta saker personligt..

Som faktiskt är mer sugen på en oxfordgrön M5 e39 facelift med carmelinredning och individualträ men det blev en... Rostig 525i 01. Universum ger...:)))

Nu är grundsyftet med den här väldigt bra tråden lite grand gått förlorad och jag tar på mig ansvaret för det.. Grunden var bilismens framtid och hur det kan se ut och valmöjligheter för den enskilde personen påvägen dit. Nu har vi några medvetna bilister som kanske är lite förvirrade numera?:) Nog så. Sluttesen blir om vi fortsätter i samhället i stort, med tanke på att elbilsförsäljningen har dött ut främst till privatpersoner, likaså privatleasingen pga räntor. Vi kommer troligen få se en åldrande vagnpark och sämre vägar/snörjning. Som idag ungf:))

Mvh
Asken
"Det parti som behandlar människor som dom förtjänar, det vill säga som vi föds, lika, är ett parti som ånjuter min röst. "

Fast föds vi lika? Alla har ju olika gener och uppväxtmiljö vilket göra att vissa blir entreprenörer, vissa blir musiker och vissa blir diktatorer. Eftersom vissa människor föds utan förmåga till empati (psykopater) och bara har som mål att få igenom sin vilja så kommer en värld som lever helt i fred och harmoni bli svår att åstadkomma. I alla fall om psykotpater tillåts styra länder, vilket ju tyvärr har hänt upprepade gånger genom historien.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kan inte låta bli...:) Alla barn föds, ser med sina ögon och behöver en leende mor som möter barnets oförstörda leende samt ger varm närhet. Hur många har det så och en förälder som är fri från stress samt närvarande och medveten? 5% av alla barn gissar jag. Får barnet inte det slutet det sig, blir först sorgset sedan utanför sorg kommer ilska. Får barnet stryk upprepat, blir nedtryckt och psykiskt misshandlat vilket väldigt många av de "framgångrika" i press och meda, samt diktatorer mm har blivit bevisligen så blir det som det blir. Avsaknad av kärlek blir rädsla. Det kan rasera ett helt land eller en hel världsdel. Av tex en konstnär från Wien. Han måste fått mycket spö och varit övergiven tidigat. Andra likadana drogs till honom och så vart det ett litet partr, sen lite recession och folk hade svårt at få jobb och mat. Vad gör man, jo skylle på en folkgrupp och människor som har svårt att passa in i samhället. Särbehandlar dom(vi vet alla vad som skedde), försöker dölja det och förminskar istället andra länders befolkning med uttryck att ta över dom och förslava befolkningen. Hände då och kan hända igen. Lägger man ljus på mörka okända områden är folk inte rädda längre. Sanning ersätter lögn. Vuxna blir som de blivit programmerade som barn, där sätts tankebanor och självkänsla och empati.Får man ingen empati, hur ska man kunna lära sig det? Betingad inlärning funkar på allt ifrån alkoholister till psykopater, tror jag...
Barn som blir vuxna är som ett träd med årsringar, det finns en kärna sen vävs den in av årsringar som är fasader för all den rädsla som barn får bara, alla har den.

Mvh
Asken.
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Det blir lite naivt att tro att människan i grund och botten är god. Människan står högst i rang av levande varelser. För att överleva och ta oss hit måste vi vara ond.
Vi måste ta mat från någon annan och även äta andra. Eat or be eaten.

De sju dödssynderna förklarar människan på ett bra sätt.

Läs och begrunda.

Högmod (superbia)
Girighet (avaritia)
Vällust (luxuria)[4][3]
Avund (invidia)
Frosseri (gula)
Vrede (ira)
Lättja (acedia)[

Så det spelar inte så stor roll på det hela. Det kommer att gå åt helvete. Frågan är bara när.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Nu menar jag inte att betingad uppväxt godkänner någonsom helst vidrighet mot andra oavsett levnadsform, planeten eller något liknande. Påpekar bara hur vi föds och skillnaden mot hur vi behandlas i och av livet.

Det jag står för är min livsinställning. Lika mycket förhåller jag mig till att hålla mig borta i största möjligaste mån negativa energitjuvar, narcisisiter, manipulativa och andra människor som jag helst enkelt är för känslig för att ha omkring mig när jag vill må bra. För mig är sinnesro livsföring. Medvetna val. Släppa det förgångna. När jag inte låter andra göra att jag blir irriterad eller harmar på dom utan bara konstaterar någonstans är de inte friska, då får det ju stå för dom och deras eventuella handling eller åsikt. Jag kan bara förändra migsjälv, om det behövs vilket det gör emellanåt.

50+, nu tänker jag inte gå in på religion men detdär funkade ju att skapa en planet i 1800 år sedan kom industrialismen, kapitalismen och allt. Innan krigade folk med, åk till amerika sno allt guld från Inka. Res till Asien för porslin och kryddor. Osv osv. Mycket religion spelar på att man kommer till helvetet när man levt klart och varit stygg minst sagt. Jag tror på andlighet och det är därför har reddan varit i helvetet som jag känner till den, på denna planet. Inget är fel, inget är rätt. När människan inte leker Gud utan bara accepterar vardagen gör dom sig inte så mycket krångel. Det är när rädslan för att dö och vara "fattig" på pengar och fysiska ting som det sakta men säkert börjar gå åt, det du säger helvetet:)

Jag är säker på det du skrivet. Vi är i början på den sista av tider. Ser man filmen "The MatriX" upptäcker man hur spot on den är betr AI, sanning, kärlek osv.

Det största synden av allt är att inte prata om det som är problemet. Fasader folk lever med och går från vaggan till graven, jobbat i 45 år spelar bingolotto, köper 520d pippar får två barn skaffar husvagn åker till Mallis och oroar sig för döden och alltid är missnöjda. Tacksamhet=lycka=glädje=sinnero. Få har kommit dit, få kommer dit.

Mvh
Asken
50
811
50+medbmw
X2 20d xdrive -18
Z4 3,0si Coupé -07
L G LP-560-4 -12
Sista stycket vill jag gärna kommentera.

Jobbat i 45 år, träffas och umgås med likasinnade, köper bil, pippar som attan och får två barn, skaffar husvagn, åker på utlandsresa och i den åldern man är nu oroar jag mig inte för döden men för att bli sjuk.

Men jag tycker livet mestadels är toppen. (fast frun tycker jag blivit en gringubbe)

De jag känner och umgås med är mest vanligt folk och vi känner nog att vi har det bra allihop. Kanske för att vi är lantisar.

Nu är man snart 63 och det jag skulle sörja mest om jag dog är att inte ha koll på framtiden. För den är ju rätt spännande ändå vare sig det blir el- eller explosionsbilar eller krig eller fred.

/ Peter
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.