AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
9.552

Spaning mot framtiden

Sida 2 av 8
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Bra med en egen tråd för framtidsspaning och diskussion kring olika framtida bränsle..

Jag skrev tidigare i höstas att människan är lat, snål och bekväm av sig så därför kommer alla välja elbil som bruksbil.
Vem vill köra iväg till ett skärmtak, ta fram kreditkortet, knappa in sin kod i ur och skur och stå och huttra och därefter lukta illa om händerna när man kan stoppa i en egen sladd i vägguttaget hemma?
Vem vill betala 20-28 kronor för att kunna köra drygt en mil när man kan välja el som ännu är billigt på natten och få en bränslekostnad flera gånger lägre?
Vem vill köra 120 med farthållare och lyssna på motorn?
Vem vill köpa en fyrcylindrig dieselmotor eller bensinmotor överhuvudtaget?

Den stora förändringen blir när bilen blir en integrerad del av hemmets elförsörjning och tankas billigt under natten för att sedan användas till elförbrukningen i hemmet under dagen alternativt säljas vid hög elefterfrågan (=höga elpriser). Det kommer göra att det inte blir någon effektbrist för industrin som det annars talas mycket om i skåne på senare tid. Skulle gissa att om 10 år så är det lika vanligt som det idag är att ha fiberuppkoppling i hemmet.
bl
2.294
blixten
325i -88

Igelkotten. Du skriver att batterier från bilar kommer användas som stöd för industrin. Det ligger väldigt långt fram i tiden. Med tanke på att hela världens batteriproduktion under ett år skulle klara Sveriges elförbrukning under knappt två dygn. I hemmet/villor kan en batteribil fungera som stöd under höglasttimmar men inte längre perioder om uppvärmning inkluderas.

När jag reser står jag gärna under ett skärmtak i fyra minuter istället för att stå och vänta i en timma eller mer för att ladda. Luktar illa om händerna gör man efter ett tags hanterande av en laddkabel också...

Men visst, när bilarna klarar ca 100 mil normalkörning och 60 mils körning i 150, så är dom ett bra alternativ även på vintern i Norrland, men det dröjer nog några år till.
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
blixten:
Jag tänkte inte på industrin utan i hemmet. Laddas bilen under natten när elbehovet är litet och priserna lägre bör det kunna räcka för att förse huset med el under de timmarna när behovet är som störst i elnätet. I och med att elpriset styrs av efterfrågan finns det goda incitament för människor att bidra. Skulle säkert gå att göra vissa delar i industrin också där stora solcellsanläggningar kan minska behovet även om de ger väldigt olika mängd el beroende på årstid och soltimmar.

Jag skulle gissa att man kommer koppla upp batterier även på laddstationer för att på så vis kunna öka effekten (och förkorta laddtiden) samtidigt som laddstationerna ökar sin förtjänst när de kan tanka billig el under natten och sälja den dyrare under dagen.

Behovet är såklart olika och om din normalkörning är 100 mil om dagen så förstår jag att det blir drygt att behöva ladda ofta. Jag hoppas att det i framtiden kommer finnas större alternativ i batteristorlekar på elbilar för olika människors behov då jag idag tycker att de flesta har för stora och för tunga batterier för mitt normalbehov. Verkar som Mercedes EQS har en räckvidd upp till 76 mil vilket jag föreställer mig borde räcka rätt långt?

Sen förstår jag att metaller och annat kanske är en bristvara för att kunna tillverka så många batterier som behövs alternativt att utvecklingen kommer innebära batterier som kräver mindre av sällsynta metaller. Men det har jag ingen kunskap om så låter bli att argumentera i ämnet.
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Om jag får lov att uttala mig, har ju iaf haft 2 rena elbilar och en hybrid (330e).

Såklart är framtiden elbilar, möjligen också något syntetiskt bränsle, får se, det vet vi om 10-15år... men hursomhelst, något som i princip ALLA elbilsfantaster endera tänker fel kring eller då är det någon mani kring det... det är hur BILLIGT det är.

Saken är ju den att det kan inte bli billigare än vad din nuvarande bränslekostnad är, normalt har jag en bränslekostnad på ca 2000kr/månad och min bil kostade ca 700tkr, men elbilsentusiaster vill få det till att en bil för 1.1Msek blir billigare för mig... räkna själv 48månader * 2000kr och i den kalkylen räknar vi med att elen är gratis.

Vad jag vill säga, förtillfället är bensinbilar mer ekonomiskt för de flesta, förutom Taxi (Tesla Taxi) och säkert vissa andra kategorier. När bränsleräkningen är 5x-10x vad elen kostar, ja då börjar det löna sig att betala 400-500tkr mer för en bil för att ha elbil.

Inte neggig till el, jag kommer garanterar köpa en i4 touring, i5 touring kommande 4-5år, men båda sidor av drivmedelsidan kan nog vrida saker och ting lite fel.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Det är inte 0% restvärde på prisskillnaden mellan ICE och elbilen. Sedan glömmer du bort ~>50 tusen i malusskatt som det är på en bil med motsvarande prestanda idag. För du jämför väl inte nytt mot begagnat? Då är kalkylen meningslös på alla sätt.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
År 2030 kommer vi att vara mitt inne i den recession som kommer vad det lider. Europeisk och amerikansk bilindustri har en marknad som är ungefär hälften så stor som idag. Elbilar har blivit billigare att producera men ett antal miljömässiga punkter vid produktion har gjort att markanden tvekar att gå helt över. från ICE Kina och Ryssland har tagit över världsordningen efter Västvärlden som får skydda sig med protektionistiska åtgärder. Jag kommer antagligen inte ha köprt någon ny bil fram tills dess. Rullar på med elbil under tio mil och fossilt över tio mil de få gånger jag åker det. Redan nu minskar nytillverkningen för att låna pengar kostar som det borde, mer än att ta av egna sparade medlem. Vid lågkonjunktur blir nybilsförsäljningen 25-50% lägre än vid högkonjunkter och denna gång går det inte att stimulera "dopa" ekonomin till att vända utan tiden har sin gång. När folk börjar tappa jobb fattar dom hur bra dom haft det och att man blir dum i huvudet av för mycket pengar. Folk inser att internet innehåler mycket saker som inte är bra för mänskligheten och de förmår inte sortera detta själva. Sociala medier minskar kraftigt i betydelse. Smärta är vår främsta läromästare, för bilköpare, bilindustri, politik, länder. Utveckling är inte alltid tekniska lösningar på mänskliga problem men det är jättebra allt som gör att planeten klarar sig lite längre, vi har tagit från den många gånger om vad den klarar av att reproducera per år, länge. Jo just det, inom att ekonomin blir sämre och bilar blir dyrare så tror jag att den svenska bilmarknaden blir som den sydeoropeiska, mindre bilar, mindre motorer och utrustning. Kinesiska bilar, Dacia och liknande ökar nog.
Mvh
Asken
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Löwet: Helt rätt har du, dock räknar jag aldrig med att mina bilar håller värdet speciellt bra, jag läser på Autopower och andra forum hur värdefulla andras bilar är men när jag kommer med mina för inbyte (alltid under 5000mil) så får jag alltid veta att den är nog ganska värdelös, så i princip räknar jag med rejäl värdetapp oavsett modell och drivkraft. Min i3s föll som en sten, men den var välutrustad. Bäst av alla bilar har jag fått för min 335xd som var ganska snålt utrustad.

Nu är vi lite offtopic, men om vi tittar från el-bils entusiaster och aftonblaskans artiklar om 'kalla bensin bilar' så blir jag glad, jag tänker 'kanske jag kan köpa en ny eller begadd för bra pris' men icke sa nicke.. väldigt dåliga rabatter fortfarande, eller gläds allmänheten åt 5% 'extra rabatt'?

Man undrar ju, kan det vara så 'härligt' :) att jag kommer kunna köpa en ny M340 om något år för 599tkr eller har jag oturen att de bilar jag köper inte kan rabatteras? Är det kanske spartanskt utrustade 118 som kommer rabatteras för ingen vill ha fosilbilar längre?

Tror att Asken med sin 2030 spådom är något på spåret :)

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Värst av alla är Elon Musk, han sa vid ett seminarium "Vi vet alla att pengar är det som får jorden att snurra" och viftade lite dollarsedlar. Hans ego tror säkert på det och det blir hans fall. Han kommer vara körd då många andra märken tar över helt på elbilsfronten, inte minst kinerserna som idioterna till ekonomer i affärsstyrelserna sett till att skicka västutvecklad teknik till Kina för att det är där det är billigare att producera per styck ett årtionde sen har de kommit ikapp 50 års västlig teknikutveckling och gör till och med bättre grejer, vad nu bättre är när allt får kortare och kortare livslängd, ffa bilar. Dollar kommer inte vara världsvalutan. Metaller är det säkraste att placera sina pengar de närmaste 5 åren. Mark är det enda som det inte produceras något mer utav sa någon vis människa. Att äga ordlingsbar mark oavsett storlek kommer vara en fördel när folk börjar gräva upp trädgårdarna i förortarna och odla potatis om några år för att ha något att äta. Vem vill ha en marknadsekonom i en lågkonjunktur, då vill man ha lågt elpris:) Jag slänger in ett par smaskiga krig till sist i min profetia. Sovjet-Ukraina, pågående. Kina-Taiwan och i slutändan USA och allierade indragna, under upptrappning. Indien-Kina, ligger och knackar på dörren så smått då och då. Nord-Sydkorea, har krigat för och det finns en krigisk stämning. Indien-Pakistan. Har krigat förr, nu kärnvapenmakter. Oklart om det blir något krig där men det ligger och pyr kring Kashmir. Israel mot en eller flera arabstater, kanske främst Iran? Antaligen raketer, robotar och terrordåd mot Israel som svarar med liknande, kanske ballistiska missiler och flyganfall. Kina mot någon av längderna runt Sydkinesiska sjön. Filippinerna, Vietnam, Thailand osv. Alla vill ha tillgång till havet, Kina är dom som har musklerna. Det räcker med att det blir krig på ett ställe av dessa för att det kraftigt ska påverka vattenvägar som idag är öppna att skicka varor som genererar det kapitalflöde och vinster som flödar över världen. Krig på 3 ställen, stopp i containertrafik, kanske i halvledarproduktionen i Taiwan som gör mer än hälften av världens halvledare om inte mer idag, stopp i Hormuzsundet pga krig kring Persiska viken så stoppas oljetransporter och oljepriserna skjuter i höjden. Tsunamin, tromber som blivit vanligt. 1970, fet långkonjunktur och mina föräldrar köpte hus, räntan var 18%. Vart kommer räntorna att bära av till i framtiden, de har gått från 1,5 till 5 på ett par år...Kanske hamna mellan 5 - 18%? Matförsörjningsgraden i Sverige är 50%, resten importeras. Vad händer om det blir kris och Europa drar ner gränserna pga svår epidemi bland djur eller växter? På 90-talet låg självförsörjningen på över 90%. Krig har vi redan i det här landet varje dag, inte bara droger och våld utan överallt... Vi ska vara tacksamma hur bra vi har det idag jmf hur det kan utveckla sig.
NOTERA! Jag säger inte att detta kommer att hända men risken finns att ett eller ett par av ovanstående scenarior kommer att hända och konsektvenserna blir för vi lever nu med helt öppna gränser, ett gränslöst samhälle. Som gränslös uppfostran där föräldrarna tror att lärarna ska fostra barnen. Därför ser samhället ut som det gör idag? Vad händer i ett gränslöst samhälle? En mäklare har en stor press på sig att levera avkastning till en stor pensionsfond, låt oss säga att den heter lekta. Managmentet pressar mäklarna att hitta högre och högre avkastning, men det heter internt, spelar ingen roll till vilken risk det sker. Externt heter det att "policydokument om spararnas pengar har inte följts" när de går åt h-e. Mäklaren hittar ett ställe som lovar 13% årlig avkastning om man sätter in ett BNP motsvarande ett litet land i Sydamerika. Mäklaren skickar in pengarna på ett knapptryck, postar det på ett socialt medie för mäklare, 200 mäklare till lånar pengar och skickar in pengar. Poff alla pengar borta helt plötsligt för att företaget levde på att tjäna pengar på andras pengar, livsfalrig affärsidé... 200 lån på ett litet land i Sydamerikas BNP ska betalas, inga pengar finns. Pengar faller i värde. Så enkelt är det att det går åt pipan med väldigt, väldigt massa pengar på ett par knapptryck på 200 ställen över hela världen där de inte kommunicerar utan racear med varandra. ALLT jag skriver är inte för att måla fan på väggen, utan att skapa en medvetenhet. Det vår överlevnad hänger på. Att när något är påväg att inträffa i framtiden för det kommer att hända, inte om, att då känna till tendenserna och snabbt som sjutton skademinimera ens egna risker. Sen tror jag inte ekonomin kommer att finnas för att bygga ut vätgasnätet, vi har nog med att försöka hålla befolkningen mättt, på det som är den nya trenden på konsumtion som jag inte har en aning om vad det skulle kunna vara? Taxikartor när GPSsattelliterna slutar funka 2050:) Men hur i sjutton kom han fram till det här? Enkelt, man tittar bakåt 50 år vad som skett. Kan man sin historia kan man sin framtiden. Man vet att allt kommer igen det är bara en fråga om när, kom första världskriget så kom andra. Kom franska vietnamkriget så kom det amerikanska. Kom krig mot israel 1967 och araberna vann inte så kom det 1973. Där det ligger och pyr mellan två länder så vill den ene förr eller senare kalla sig vinnare. Man säger att det brukar gå tillräckligt länge mellan lågkonjunkturerna så folk glömmer helt bort vad lågkonjunktur var och hur man skulle bete sig då. Det stämmer nog...Pengar styr och makthavare och politiker strävar efter prestige, makt och pengar. Självförverkligande är vardag idag:) Det största stjärnorna idag tycker att världen ska cirkulera runt dom, vem är stjärna imorgon? Inte jag men säkert någon vis gammal politiker som sitter i nån skrubb och virkar idag:) Det här är ett wildcard på någon med vishet som jag tror kan komma till nytta i samhället. Ingvar Carlsson. Jag bortser från politisk stämpel utan ser till personlighet och kompetens att hantera svåra situationer. Samt ödmjuk.
Mvh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag tror att ICE för och framtiden. Det har varit, är och kommer att vara det medel som är enklast att tillföra ett fordon. Speciellt i en lågkonjunktur är det omöjligt med volym kunna ersätta ICe med elbilar till exempel. Nu säljs det ju inte ens 5% så många elbilar till privatpersoner som förra året. När företagen går sämre kommer de int att ha råda att köpa i4, T3 eller P2 för 600-700kkr utan då får cheferna åka Fiat 500e:) Skämt åsido men lite allvar. Många anställda har fått förmån, personal eller tjänstebil. Mycket större elbilar och exklusivare ICE har kommitin på marknaden så. När det sparas blir det färre och billigare bilar. Då kommer det ut färre fd tjänstebilar på marknaden som har hållit igång teknikskiften som varit. ICE, Etanol, Biogas, El. ICE har alltid överlevt och är störst. Framtidstips, att hålla äldre bilar levande och i bra skick. En bil byggd 2000 är designad för att leva minst 30 år. En 2020 är designad för att leva 10-12 år de facto har jag hört från insatta. 2030 kommer delarna till en årsmodell 2000 kanske kostar 1/5 av vad de kostar till en 2020. Tänk, en bromsskiva fram till en M5 2000 jmf med en kolfiberkeramisk till en M5 Competion 2020. Dyr elektronik och teknik går förr eller senare sönder. Jag är inte emot teknik, tvärtom men när vi gör oss beroende av den då försvinner dess sfte tycker jag. Bilar kommer bli dyrare och man tappar lätt 50% i andrahandsvärde de första 3 åren i snitt. Ta hand om det ni har, lacka om front huv och byta ruta efter 6-7 år gör nyskick och kostar småpengar. Till exempel. Ha en billig bil som brukshink och ställ på storbilen den fina delen av året? Vad är det bästa man kan äga i framtiden då? Jag ska ge en ledtråd, det kan inte köpas för pengar. Den som möter mig på en träff kan få veta vad.
Mvh
Asken
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Tack för kvällsläsningen Asken! :)

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Tack själv. Hoppas det kan hjälpa någon i sina val av kanske både bil och vägen till lägsta risk att betala för det man väljer. Tuffast tror jag den generation av unga som lurats av en stor bunt konsulter att fakturera per timme istället för ett fast jobb. De är de första man drar ett streck i balansräkningen över då det ska sparas... Hade jag köpt en ny bil idag hade jag nog valt en VW Polo TSI 2020l. Välkänd enkel teknik, bilen slutade tillverkas jag tror det var förra året. Som i3, sista årsmodellen är den bästa. Skillnad i pris till en i3 120Ah är att den kostar dubbelt så mycket. Sen en e39 som andra och långfärdsbil som jag bit för bit tagit till ett mycket gott skick utan att ha bråttom med det. BMWs raka sexa och en manuell växellåda är urDNA:et...
Mvh
Asken
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Allt handlar väl inte om att välja den billigaste lösningen?

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Tack för din postning. Får jag ta ett tankeexempel, hur det kan bli i längden. I ett bilföretag. Två man konstruerar under en tid ett hjullager till en ny bil. Under den tiden betalar bilföretaget lön till dom, skatte till kommun och landsting. Pengarna går åt till mat och husrum för familjen från konstruktörerna, pengar tjänas av dom som gör mat, odlar grödan och allt annat som får samhället att snurra runt. Skatterna betalar vägar, kärnkraft, bussar och sjukvård till en liten liten bit men alla drar vi vårat strå till stacken. Sen går ett uppdrag till ett företag att producera 100.000 hjullager om året i 8 år till bilföretaget. Kanske 1 dussin anställda får jobb och lön i 8 år pga det. Företaget tjänar pengar och betalar skatter. Barnen får leksaker och nån utlandsresa när de växer upp och allt som kanske är självklart, måste betalas. Det här är bara ett litet exempel på hur det kan fungera i Tyskland, eller Sverige. Där produktionen sker betalas skatter, lön och vinst genereras. I Tyskland är bilindustrin den stora motorn i exporten som betalar mycket av landets "välfärd". Tex är läkarvård gratis för alla. Tar man bort all produktion av enklare mekaniska produkter och enklare elektronik så är löner och samhällskostnader tryckta nedåt i Kina pga hur samhället styrs tex. Löner låga, miljöaspekten tänks knappt på. Sen nästa steg är att flytta mer kompilerad tillverkningsteknik, bara ett exempel kablar(som består av 70% metall och 30% plast tex. Plastens kostnad är precis tvärtom. Man köper in i kilo av båda och säljer i meter. Snacka om att du behöver och vill ha exakta mätinstrument för att mäta längd och väggtjocklek på isoleringen, sådana finns, ännu, bara i Europa i princip). Tillverkning av avancerad elektronik gjorde ofta i bilproduktionens land. Man ser i Kina lägre kostnad i löner tex. Har man en avancerad maskin som tillverkar höga volymer av en produkt då blir lönekostnaden en av de största delarna för den är konstant. Hur gör man kostnaden ännu lägre? Jo man tar den mest avancerade maskinen, skickar den till Kina med igångkörning av personalen från EU, översätter manualer och tekniska dokument så att personalen kan köra den och underhålla den. Samt lämnar den och tror att det är företagets maskin därmed är den skyddad. Smarta män tillhandahåller billig arbetskraft och el och man behöver inte bekymra sig om arbetarskydd och utsläpp. Samt, tar en av de 8 maskinerna som kommit, plockar den i bitar, kopierar allt som går, sätter ihop en egen maskin på 5 år, de funkar sådär, de förbättrar den i 3 år och förfinar den i 2 år så 10 år efter de fått maskinerna har de egna till noll utvecklingskostnad. Europa har filat på dendär maskinen i en egen skyddad miljö innan idotin öppna gränser kom. Europa har utvecklat ytterligare en generation maskiner till men nu anser Kina att deras egen maskin är god nog att konkurrera med. Det är den, de börjar exportera bilar med fortfarande billig personal, låg miljövänlighet osv osv. Tidigare var landet som erbjöd billig tillverkning ett köparland, av teknologi, bilar osv osv. Där arbeten finns betalas lön, skatt mm och betelar för ett lands långsiktiga välfärd. Notera att det vi haft omkring oss de sista femtio åren som våra far och morföräldrar började bygga efter andra världskriget får tas för självklart. Nu är Kina ett tillverkar och säljarland. När vi säljer tex vår teknologi utomlands tjänas pengar och betalas skatter. De enklaste jobben här betalade lön mm för de som idag kanske går på bidrag för det finns knappt några enkla jobb kvar idag. Och så fortsätter det.... Företag börjar idag inse 25 år efter den stora maskinutflyttningen började att det var nog inte så smart och börjar flytta hem produktion men det är ungefär som med det och kärnkraft i Sverige. När vi inser att vi borde ha ett par stora kärnkraftverk till så inser man att man sparat bort den kompetensen i 25 år och sålt det lilla vi hade till utlandet. För att man ska kunna spara pengar på pappret och särfakturera egna kostnader. Vad gjorde man istället? Jo Vattenfall fick bestämma över Ringhals 1 och 2 själva, och just vid det årtalet var spotpriset på el så att produktionskostnaden på el hos R1 R2 knappt täcktes. Då lägger vi ned något som var byggt 197X och livstidsförlängt 2015 och borde funkat till 2040 eller någe. Man ska veta att elpriserna i Tyskland, innan de började skena i Sverige häromåret var 3-4 gånger högre och har så varit i årtionden. Under de premissera bedriver de ett samhälle och företag. Varför nu detta? Jo för att 2035 eller så är livslängden för de flesta av våra kärnkraftverk nått sin teoretiska längd. Om folk kvickar sig nu har i alla fall de inte hunnit få igång några kärnkraftverk tills dess, vi måste bygga upp kompetensen ifrån noll... Kärnkraft står för 1/3 av vår kraftförsörjning. Säg att den försvinner gradvis från 2030-2045. Så snabbt bygger man inte nytt. Se på Finlands senaste reaktor. Den sa riksdagen ok till i början av 2000-talet, den skulle stå klar 2009 var första budet. I April 2023 snurrar den igång med 1600MV och är Europas 3:e största kärnkraftverk sett till kapacitet och helt plötsligt exporterar Finland el till Nordpool, inte importerar och de börjar alltså tjäna pengar... När elpriset är svinhögt, smart. Sen hör det till att ägarna av det kärnkraftverket har en deal med företaget som driver det. De betalar självkostnadspris för elen. De sitter säkert när elpriserna ökar. Avsaknad av vinstmotiv. Varför tar jag nu upp detta? Jo för det har med Sverige att göra. När kärnkraften byggdes i Sverige på 70-talet så var det på statens uppdrag, Vattenfall var den huvudsakliga beställaren och styrdes av samma personer som vågade satsa på en omfattande kärnkraftsutbyggnad trots "linje 1 och linje3". Googla gärna på "linje 2" så finns det lite att läsa b t w. Kostnaden lades till stor del på statsbudgeten och de tillverkande exportföretagen som behövde billig el för att bygga och underhålla sin verksamhet. Det resulterade i låga elkostnader för företagen och som bonus fanns det effekt över som spillde över på landets privatpersoner och kommuner som hade i princip gratis el från 1970-2000 då det inte fanns något vinstmotiv. Hur vet man det? Hur många hus har inte haft eluppvärmning sen flk upptäckte att el var nästa gratis, sen kom bergvärmen kring 2000:) Ser man sånt i backspeglen kallas det medvetenhet. Sen skapades elbörsen Nordpool och all el skulle marknadsprissättas(att tjäna pengar....). Kablar lades över hela norden och till Tyskland fram och tillbaka. Den som betalades bäst och behövde elen fick den. Typ. På 10 år dubblades elpriserna. På 10 år till blev dom som vi har det idag. På 10 år tror jag de dubblas till tredubblas, kanske kortare. Därför tror jag elbilar hPolitikernaar sin begränsning när det blir lika dyrt att köra de per mil som en ICE. Därför tidigare tankar om att bilar kommer bli mindre och billigare. har utrett om att lägga en kilometerskatt på varje elbil eller alla bilar. Just för att elbilar inte drar in lika mycket skattemedel som ICE och allt som politiker, som vill ha berömmelse och bli omvalda nästa val vill undvika är att säga till basala behov, är att vi har inte råd... Så. Detta är en lång utläggning men förklarar bara ramarna av, hur det var, vad som hände och hur det nu är. Jag vet ingenting om framtiden. Allt är baraa teoretiska tankar men det påverkar min och eran bilhobby samt vad vi har råd med och då menar jag inte folk som köper delar på nätet billigast möjligt.
Ett jobb i Sverige eller tre jobb utanför EU, vad betalar ny asfalt Sthlm-Enköping bäst? Jag började tänka när jag såg vad det kostade att ladda min i3 i en 50KwH snabbladdare i Mars 2022 mot 2023. Sen var det bara nyfikenhet och läsa lite.
Med förbehåll för mindre och mellanstora faktafel men resonemanget hoppas jag håller. Förbered Er framförallt för dyrareeostnad per körd mil. Det är där skatterna kommer in idag i stor stor omfattning från de som gillar och behöver bil.
Mvh
Asken
85
379
8500rpm
2021 M340 G31
2020 Volvo V60
Wow Asken! Får du hjälp av ChatGPT eller har extra mycket energi i fingrarna, det var mycket text :) Intressanta tankar.

Jag håller med, dvs tror att bilar kommer bli billigare och mindre, om inte direkt billigare men mindre och 'enklare'.

Vad jag inte tror på (motsätter, är fel ordval tror jag) är mentaliteten att el-bilar är billigare därför kan de som tidigare köpte en beggad VW Passat för 299tkr nu sträcka sig till 590tkr för en likvärdig el-bil. Jag förstår att många olika 'incentives' har lagts fram för tjänstebilsförare men tror inte det blir långvarigt.

Jag har hemma (fru) 'bevis' på hur företag som tidigare fick in Volvo XC60/V90 storleks bilar nu inte sträcker sig till 1Msek, oavsett TCO kalkyler, utan personalen får nöja sig med en VW ID4 eller en KIA eller något annat kinesiskt.

Nu gissar jag att jag får som svar en TCO kalkyl som visst visar att en 900tkr elbil är minst sagt lika förmånlig som 8,5basbelopps kombin :)

Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Nej, en elbil är inte alls lika förmånlig längre. Särskilt inte dyrare elbilar. Det handlar främst om räntor och förändring av reglerna för förmånsvärden. Den lilla delen är de "dyra" elpriserna. Vad det kostar att snabbladda är inte särskilt utslagsgivande om man inte har extrema vanor.

Däremot är det klart att det straffar en bil för en miljon om räntan är 7-8% istället för 1-2% som förr. Blir många tusenlappar i månaden. Räntorna innebär en dubbelsmocka för den som köper nytt då det även ställer till det för andrahandsvärdet så den kostnaden ökar också. Jag har själv aldrig varit en sån som räknat med jättehöga andrahandsvärden för att få ihop en kalkyl dock.

Det andra är förmånsvärdet. Jag hade under 6000:-/mån brutto på min Model S (nu utköpt privat). En ny Model S nu ligger på 13 000:-/mån. En Audi Q8 ligger på en bra bit över 10 000:-/mån osv osv. Det kan låta "obetydligt" men börjar du räkna TCO som egenföretagare så blir det avgörande.

När Teslan var ny gjorde jag en kalkyl som sa drygt 9000:-/mån påverkan på min privata ekonomi. Gjorde motsvarande på den E-Tron jag beställde i december och då hamnade den norr om 15 000:-/mån TCO. Samtidigt räknar jag med att min numera snart 5-åriga Model S kostar 6-7 tusen i månaden (t ex så ingår gratis laddning på långresor på den). Vet inte hur det är med er andra men för mig är det inte värt 8-9 tusen extra i månaden för att få åka "finbil". Dessutom när den rymmer mindre packning, är långsammare, har kortare räckvidd, saknar hundläge på AC:n (som vi använder ofta!) osv osv.

Att de tog bort bonusen på 70 tusen bör väl också kanske nämnas...

Nu har jag de bilar jag har och är väldigt nöjd med det. Finns ingen anledning att byta för att spara pengar. Jag kör så pass mycket med Teslan att en avgasbil skulle bli ungefär lika dyr, även om det vore en 10 år gammal V70. i3:an har väldigt lågt förmånsvärde och kostar mig inte mycket privat. En 118d eller dylikt skulle vara sämre på alla sätt och alla ggr minst lika dyr.

Hade jag dock haft ett par avgasbilar idag så hade jag nog faktiskt inte brytt mig om att byta till el. Läget är helt fel. Det har på kort tid blivit otroligt mycket dyrare med elbilar samtidigt som arbetsmarknaden blivit osäkrare, både allmänt och för mig personligen.

Att bilar blir mindre tycker jag inte enbart är något negativt. ICE-tillverkarna har stora problem att hålla nere vikten nu när de börjar tillverka elbilar. Mercedes EQS SUV väger 3 ton(!). Jag välkomnar kompaktare och mer utrymmeseffektiva bilar. En VW Touran på 4,5 meter rymmer enorma mängder bagage och det går utan problem att sitta tre i bredd i baksätet. Med eldrift så kan man bygga bilar på det sättet utan problem utan att de blir framtunga och felhjulsdrivna.
Är det då rimligt att man ska åka runt i en Audi Q7, BMW X7 eller för den delen MB EQS SUV som egentligen inte är så mycket rymligare inuti bara för att det är coolt? I europa är dessa monster lyckligtvis ganska sällsynta, men i USA har det blivit en veritabel epidemi, där folk åker Ford F-150 och Dodge Ram till kontoret.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
8500rpm: det är skrivet rent ur hjärtat, sent eller tidigt på dygnet, med lätt vrede över vad befolkningen gör med jorden eller hur dom resonerar, om inte det märks. Samt jag missat radbrytningar. Det som är postat är samlad information jag tagit till mig under många många år som nu folk får gratis.

Jag har en viss föraning att recessionen som kommer nu kan bli något i stil med Wall Street 1929, inte helt omöjligt men jag vill inte måla fan på väggen. Då spelar TCO, SMS, MMS, PMS:), ICE, BEV eller SEK någon större roll, korthusen av att hitta mer och mer vinster faller av sigsjälvt. Gör man pengar till Gud så visar sig sanningen till slut.

Varför så skrivet om Tesla. Jo, om hela deras strategi bygger på tillväxt och alltid ha produktionen på i full fart blr de livrädda om de är tvugna att minska produktionen pga mindre volym på bilmarknaden, det har cashflowet påväg hela tiden och inga kostnader i lager. Dvs mindre kapitalbindning än vanliga bilfabrikanter. Lika så när volymen sjunker så minskar pengarna i kassan lika radikalt. Många ICe sitter i en annan sits idag, de kan ta smällar bättre även om de är sårbara de med.

Säg att bilmarknaden minskar med 35-50% på ett par år. Tesla har redan gjort det de kan med att sänka priserna med 10-20% där försvann mer än hälften av deras marginal om inte nästa all marginal. De börjar producera med minus på varje bil till slut och hoppas på förändring, det blir bara värre, pengar slut, ber om mer från aktieägarna två gånger i djup recession sen tröttnar marknaden. Alla som lånat pengar för att tjäna pengar på Teslaaktier står med jätteförlust, att sälja och realisera förlusten eller stå med lån och lågt värderad aktie. Tesla kanske inte får råd att betala sina elnotor?

Tesla är en korthus i recession och stark avkastningsaktie när allting ökar. Tror jag utan att ha ett facit men nu finns i alla fall två sidor av samma mynt att reflektera kring. . Samt att jag har mina delvisa tvivel över vad batteritillverkningen gör med barn i Afrika, Sydamerika och Asien...

Verdi2 gör helrätt: att inte byta bil är ett väldigt medvetet val. Dels ekonomiskt. Det sägs att de fem dyraste sakerna man kan göra är i denna ordning: 1, skilja sig. 2, skaffa barn. 3. skaffa hus. 4, köpa bår. 5. byta bil. Dels miljömässigt. Man tar inte av moder naturs resurser att tillverka en ny utan hushållar med de och använder en bil som redan finns, och underhåller den väl så varar den länge och tar inte av resurser för att göra en ny. Jag kommer inte att byta bil/ar) de närmaste tio åren tror jag men jag har satsat på att bygga skick och underhålla de jag har så de rullar länge och väl.

Man kanske skulle skaffa ett humanitärskalasystem för vad en produkt gör med de som producerar och naturen? Det finns säkert ett par sådana som talar om detta redan.

Jag säger såhär, utgå ifrån att jag har fel. Sedan kan Ni ta till Er det som känns i intutionen eller magkänslan att dethär kanske är rimligt. Jag är inte intresserad av någon pajkastning av något slag utan det Ni läser kallas medvetenhet, man ser på världen med ett par helt andra ögon helt enkelt när livet inte går så fort alla gånger. Medvetenhet tar årtioneden att träna upp bit för bit, här kommer en jättedos, prova att läsa om allt om ett par dagar så ser Ni mer:)

Varför så positiva till ICE och negativ till BEV/Tesla? Jag kör en i3 såatt jag skulle vara partisk åt ena eller andra håller det faller som Ni ser ganska väl, älskar min i3 men blir mer och mer medveten om BEVs natur att bli tillverkad. Få bryr sig om det.

Ha en fin dag, det ska jag ha, snart ska i3 på rekond och lackskydd!:)
Mvh
Asken
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Nya bilar behövs oavsett. Annars blir vi som Kuba och håller liv i flera decennier gamla bilar till slut...
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Det vi kommer att ha råd att åka om 7 år går inte att jämföra med vad som köps idag. Slit och släng kulturen kommer att vara slut. Vad vi har för behov idag är en sak. Vad är det som säger att det är en rättighet att åka till åre ena vecka och flyga till maldiverna nästa vecka om det får planeten att gå under? Jag vet inte om det är så men det skrivs ju ungefär så. Planeten överlever alltid. Den tar bara död på mänskligheten. Har hänt förr i pandemier, tyfus. Och inte bara i kinesiska labb som sedan läckte ut och smittat hela världen ink den egna befokningen. Istället förpå statens "inbillade fiender". Ett annat exempel: googla på "spanska sjukan":) Nu har Ni fatta varför jag inte tror man kan köpa sig ur de problem, och möjligheter världen står inför. Det brukar vara så att när en dörr stängs så öppnas nästa. När jag undviker att köpa en ny bil, jag både kan och kanske bitvis vill köpa en så gör jag mitt bidrag till det hela. Har både 20 och 30 år gamla bilar och de som är 20 har en väl fungerade GPS och går 75 mil på en tank.
Vi behöver allt som produveras men behöver vi det i samma mängder? Behöver jag en ny skruvdragare för en ny från Kina är billigare än att laga min BOSCH från 2007? Jag har krockat min bil och den är skrot, köp en ny. Bilen går inte igenom besiktningen och går inte att motivera att laga köp en ny. Jag har fått en miljon i bonus, köp en begagnad båt du har redan 2 bilar:)) Gärna nya bilar men efter behov, inte för att man har råd? Det ska inte staten styra för sånt funkar inte tror jag utan samvetet.
Mvh
Miljömuppifierad protektionistisk kapitalist som tycker nästa generation ska få en fin planet
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Avtrycket från tillverkningen av en elbil är förhållandevis stort men sett till hur mycket skit som en avgasbil släpper ut under sin livstid så är det intjänat på kortare tid än du tror. Sen beror det väl på vad du lägger de flesta milen i för något. Är det en gammal bensin-V8:a utan katalysator så gör du inte miljön några tjänster direkt, tvärtom!

Slit och släng är dåligt men nu tog vi i väst Kina i båten och vår egna tillverkning konkurrerades ut. Det var inte så smart för om Kina stoppar exporten så går vi under i varubrist och extrem inflation. Det är ett vapen som nästan är kraftfullare än atombomber på sätt och vis.

Till sist måste staten styra då alltför många saknar det där samvetet du talar om.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.