|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
m coupen o m3 e46 har samma tid på ringen båda kör 8.22 |
|
|
Z8 är smabbast på Ringen med 8.18 tätt följt av E46 M3 och M Coupé på 8.22, E39 M5 8,28, M Roadster och E36 M3 3.2 8,32 allt enligt Sport Auto. Sport Auto mäter bara 20,6 km av 20,8 så man kan lägga till ca 5 s till ovanstående tider för att få ett fullt varv. M1 är oerhört snabb om man tänker på hur gammal den är men får pisk av åtminstone E46 M3, M Coupé och Z8. Att ngn skulle kört ett fullt varv med original E30 M3 Sport Evo på 8.36 låter lite för bra för att vara sant, var det möjligen en BTG-tid eller var bilen modifierad? |
|
|
Z8:an får dock pisk av E46 M3 och M Coupé på Hockenheim, där de båda M-bilarna kör på 1.17,2 och Z8 på 1.17,4. |
|
| johann: SE:n hade R-däck och bmw original sportchassi :D (Bilstein Grp N) | |
|
När Sport Auto testade M Coupén hade den gamla motorn (S52 321hk). En M Coupé med den nya motorn (S54 325hk) borde ju gå lite bättre. Skillnaden i hästkrafter på pappret är inte så stor men jag antar att det skiljer mer än så mellan motorerna? /Anders |
|
| Sport Auto fick indentisk tid med 325 hk M Roadster och 321 hk M Roadster på Hockenheim om det nu säger ngt. | |
|
Angående M1:an. Det fanns tre versioner. 277hk för gata! Precis som JanneT säger, igen och igen... Sedan fanns en med 470hk, fortfarande 3,5l sugmotor. Dessutom fanns en på nånstans runt 800hk med 3,3liters sexa och turbo. Dessa båda byggdes för racing. |
|
|
_Johan_, Då är det nog möjligt men man skall vara en mkt duktig chaufför och hitta grytm bra på NS. Vem var det som körde? |
|
|
Jag tycker det är konstigt att så många klankar på M Coupén och dess enkla bakvagn. De flesta som gör det verkar inte ha kört bilen. Maken till kördynamik är svår att hitta på andra ställen. Lustigt nog så kan man se samma människor hylla M3 E30 som i princip har en likadan bakvagn fast lite klenare. Tänk om fler hade bemödat sig med att köpa en M Coupé. Då kanske BMW hade byggt en uppföljare till den på Z4-bas. Nu verkar det tyvärr bara bli "glassarbil" och ingen körmaskin. |
|
| En annan sak som är lite märkligt de som säger (samma typer) att M Roadstern har ett pinsamt svampigt chassi. Ser man på siffrorna verkar den klara sig ganska bra på banan också. Så löjligt svampigt lär det väl inte vara om den tar sig runt ringen på samma tid som E36 M3 med samma motorpaket? | |
| Innan nån blir galen, det skulle vara ett frågetecken efter "samma typer"! :) | |
|
Wolv, Efter att ha provat M Roadstern på knölig väg har jag bestämt mig för att aldrig köpa en bil utan tak. Om det inte är en LM-prototyp, förstås... |
|
| Mäkinen: Men det finns inget som slår känslan av att pressa lite utan tak, med solen i kupén, på småvägar en varm sommardag. :)) | |
|
M1:an som står på museet i München är en ProCar-bil. därav den "något" högre effekten (varvade nästan 10000 rpm). De bilarna byggdes ursprungligen för Grp 4, men tävlade så vitt jag vet bara i den egna Pro Car-serien (förlopp till F1). Som ILiveToRide skriver så byggde man även en turbo-variant på M1:an. Inte heller den för gata. Bilarna byggdes enligt Grp 5-reglementet och hade dubbelturbo. Effekten låg (beroende på laddtryck) mellan 850 hk och 950 hk. |
|
| M635CSi skall visst vara det snabbaste ( högst toppfart) som rullat ut ur fabrikes portarna av seriebilarna.. | |
|
Gasar-Magnus: Tycker inte att det låter särskilt troligt. 850 Csi tex lär väl vara snabbare. |
|
|
Gasar-Magnus: Tycker inte att det låter särskilt troligt. 850 Csi tex lär väl vara snabbare. |
|
|
BDrei, Har inte 850CSi någon toppfartsspärr? |
|
|
Mäkinen: Jo det är klart. Det har den väl... :) Men jag tycker inte att man kan räkna borttagen spärr som trimmad/tunad. Men om dessa bilar inte får räknas så är säkert M635 Csi och M5 E28 de snabbaste bilar BMW byggt. Iom spärren så faller ju lixom alla "moderna" bilar bort. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.