AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.954

BMW F11 vibration när man bromsar

Sida 1 av 2
Ed
184
Edin_BHF
BMW F11 520d -16
BMW E46 325 CI-03
Hej
Har en BMW F11 520d x-drive som har börjat vibrera när man bromsar.
Jag upplever att det vibrerar i kaross och sätte, inte så mycket i ratten.
Har kollat på bussningar och tycker att bussningar till främre länkarm kändes glappa. Jag bifogar video på det också.
Hoppas att någon kan svara på om de är glappa eller om det ska vara så.

Länk

Länk

Mvh
Edin
au
252
audinisse
BMW 330dx -16
Dom är kass. Bara att byta, hadde exakt samma fel på min 330 x-drive.
Ed
184
Edin_BHF
BMW F11 520d -16
BMW E46 325 CI-03
Tack för svaret!
Bytte du bara busningar eller länkarmar?
au
252
audinisse
BMW 330dx -16
Jag bytte länkarmarna. Tyvärr så gjorde jag fel och börja med att svarva skivorna. Va bra Ett par veckor och sen kom det tillbaka. Blev så jävla less så ja bytte alla skivor alla belägg och länkarmarna fram. Dom va slut .Så nu verkar det va ok.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Håller med, spara skivorna om de inte behöver bytas och se hur det går. Oftast är det länkarmar/bussningar som spökar.
Ed
184
Edin_BHF
BMW F11 520d -16
BMW E46 325 CI-03
OK tack för svar.
Jag beställde bara busningar så får vi se om det räcker med de.
Hoppas att skivorna klarar sig.
Återkommer med svar när jag har bytt busningar.
Ed
184
Edin_BHF
BMW F11 520d -16
BMW E46 325 CI-03
Hej
Har bytt bussningar nu, väntar sidan var helt slut.
Vibration försvinner litegrann men fortfarande vibrerar vid inbromsning fast på helt annat sätt.
Så det känns att skivorna har fått smäl också. Vad tror ni?
Vilka märke på skivor rekommenderar ni om man ska byta?
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Bytte du alla bussningar? Min strategi är att se till att chassiet är ok innan skivor byts. Det händer ibland att skivorna byts, vibrationerna slutar, men återkommer ganska snart. Felet var då att chassiet inte var helt ok. Jag lät svarva skivorna för 500 en gång, och det är ju billigare än nya. Men du har ju svarvat en gång?
Ed
184
Edin_BHF
BMW F11 520d -16
BMW E46 325 CI-03
Nej, jag bytte inte alla busningar, bara de till främre länkarm. Det var bara de som var glappa, de andra käns OK.
Jag har inte svarat skivor tidigare, kanske ska testa det först.
Nu verkar det ju kunna finnas många möjliga orsaker, eftersom bara vissa delar har bytts ut.

Men trögande bromsok, där glidpinnar eller kolvar bär ansvaret, är ingen ovanlig orsak till vibrationer vid bromsning.

/Lennart
Ed
184
Edin_BHF
BMW F11 520d -16
BMW E46 325 CI-03
OK, imorgon ska jag mäta bromsskivor med indikerings klocka.
Återkommer med svar.
Ed
184
Edin_BHF
BMW F11 520d -16
BMW E46 325 CI-03
Här är filmer på mätningen, jag är inte expert på att mäta men ser tydligt att skivorna är kass.
Vänster sida ser mycket sämre ut.
Vad tycker ni?

Länk
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
323i E30 -85 track day car
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Det är ett ogiltligt test och mätvärdena kan tyvärr inte användas.

Du måste spänna fast bromsskivan mot navet med två-tre hjulskruvar, annars får man i princip alltid för stora värden.

Även om du verkar ha ett par hjulskruvar iskruvade när du mäter höger sida, så är ju de bara iskruvade men ger ingen klämkraft (då det är långt kvar till det konade partiet).

Trä en lagom stor mutter eller liknande över hjulskruven så den klämmer fast bromsskivan mot navet.

Behöver inte vara något fancy. När jag mäter använder jag tre gamla hjulskruvar som jag inte är rädd om och som jag spacat med en tunn mutter och en tjock bricka. Dessa tre drar jag sedan åt med typ 80-120 Nm - det är inte så viktigt att dra med något exakt moment här utan att det skapar en tillräckligt bra klämkraft så bromsskiva och nav blir en enhet så att säga (det är därför jag använder hjulskruvar jag inte är rädd om då konan kan ta skada med tiden).
Länk

När man spänt fast bromsskivan kan man även kolla hur mycket glapp det finns i hjullagret (genom att hålla i bromsskivan på var sida om den och vicka fram och tillbaka och se hur mycket spel det är där) (går även att kolla axialspelet genom att dra skivan rakt in och ut fast då vill man gärna ha indikatorklockan på bromsskivans hatt nära navcentrum så man inte får man det radiella spelet).

Dessutom ser det ut att gå ganska trögt och du måste dra runt med en del kraft (vilket riskerar att försämra mätvärdena).

Gissar det är bromsbeläggen som ligger emot en del.

Ta loss bromsoket och häng det ur vägen - tar bara 1 minut att göra det.

Då blir det mycket enklare att få fram bra stabila och lättavlästa mätvärden.
Ed
184
Edin_BHF
BMW F11 520d -16
BMW E46 325 CI-03
OK, ska göra om det!
Återkommer med svar.
da
2
danX
520Xd -15
Hej,

Har också vibrationer i min bil (F11) och byte drivknut yttre fram båda sidor. Hjälpte 2-3 månader och sen kom de tillbaka. Funderar på att byta länkarmarna fram i framtiden.
Försök också se över däckbalanseringen, har hjälpt mig att minska vibrationerna i min bil ganska mkt.

/Daniel

Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
Kan ju ändåså ge lite feedback på det Edin_BHF mätte upp initialt (även om en ommätning behövdes för att mätvärdena ska vara tillförlitliga).

Nu ser jag inte detta på videon, men jag antar att det som används är en av de vanligare indikatorklockorna där upplösningen är 0.01 mm och ett varv motsvarar 1.00 mm rörelse (dessa brukar dessutom ha ett mätområde på 0-10 mm).

Då ser jag att totalt slag (skillnaden mellan högsta och lägsta värde) är runt 0.40 mm för vänster fram och 0.10 mm för höger fram.

!!! Notera !!! Dessa värden är med största sannolikhet felaktiga och är i verkligenheten mycket mindre (detta då de mättes upp på fel sätt - se tidigare inlägg).

Men låt oss ändåså bara prata allmänt om runout...

Mer än 0.10 mm vill jag personligen aldrig se (för en bromsskiva sittandes på bilen).

När jag mätte upp bromsskivorna fram på mina E34'or så fick jag totala slag som exempelvis 0.02 mm, 0.04 mm och 0.07 mm. Alla dessa mätvärden är helt ok. Som sagt vill jag personligen aldrig se mer än 0.10 mm.

BMW själva uppgav för E34 följande gränser:
0.20 mm (rotor installed)
0.05 mm (rotor removed)
Ed
184
Edin_BHF
BMW F11 520d -16
BMW E46 325 CI-03
Nu har jag bytt bromsskivor och bromsbelägg, efter bytte käns bilen som ny. Vibrationerna har försvunnit helt.
Visa användare
ProPro-medlem
13.392
bmw-slangen
120i E87 -06
BMWCS #10072
@bmwslangen (Instagram)
@Edin_NHF : Vilket slag mätte du upp på de gamla bromsskivorna?
Ed
184
Edin_BHF
BMW F11 520d -16
BMW E46 325 CI-03
Jag mätte aldrig, köpte nya skivor direkt.
Ne
316
Neues
530d G30 2018
120d F20 2012
Hur långt hade bilen gått när du fick vibrationer?

Har en F11 som bara gått 9500 mil som vibrerar mest i stolen. När man ”bromsar” med farthållaren vibrerar det rejält vilket jag fått höra tyder på bakskivorna.
Nya beställda men hjälper inte det får jag prova vidare och tänker då att jag börjar med främre nedre undre länkarmen / bussningen men känns väldigt tidigt om den är slut innan 10000 mil.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
alltså, det är inte vanligt att bromsarna (skivorna) bak blir dåliga bara sådär. Min prio är dåliga bussningar först. Men, speciellt bak händer det att oken blir dåliga och kolven i oken fastnar/kärvar och orsakar sedan dåliga skivor. Så att bara sådär byta skivor och eventuellt belägg utan att kontrollera oken är en dålig affär. Gäller också fram såklart. Men bakbromsar motioneras inte så mycket under vardagskörning så där händer det lättare.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.