AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
2.861

Fyllde på 1 dl för mycket olja och hög oljeförbrukning

Sida 2 av 2
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Nej, stopp nu! Att du hade fyllt på lite mer än max skapar inte det övertryck som behövs för att locket ska avlasta. Övertryck hade det blivit om du hade fyllt på så mycket att hela systemet är fullt till kanten av reservoaren och kylvätskan sedan hade expanderat p.g.a. högre temperatur. Att du har fyllt på lite mer än max kommer inte att skapa detta övertryck.

Får en känsla av att du skapar en egen sanning av det som sägs och det behöver inte nödvändigtvis bli rätt.
Bm
504
Bmwbamze
320 Coupé
Grelle och Bmw21: Ja man får tydligen inte ta hans ord han skrev i rapporten så ordagrant men en tekniker vet ju detta så han kanske bara ville uppmärksamma detta lite väl kraftigt och samtidigt påtala att övertrycksventilen inte tömmer ut tillräckligt mycket om det är 1-2 dl för mycket och det ska väl också synas rinningar på sidan av plastburken

Fransosen: Tack för tipset om kylarlocket men min kylare är lika gammal som bilen så den verkar hålla väldigt bra "bara" vattenpumpen som pajade efter bara 6000 mil och expansionskärlet fick mikroskopiska sprickor...

Ja du har nog helt rätt i att detta vore ju ett dundermisstag av Bmw verkstan i Usa om all den extra oljemängden skulle orsaka att oljepumpen, oljetrycksgivare, packningar m.m. pajade på grund av detta och Bmw skulle få dåligt kvalitetsrykte och din monstermotor slukar ju dubbelt så mycket olja som min lilla fyra sedan tycker jag även om min och många andra nästan nya moderna motorer inte "drar nånting" så tycker jag det är för mycket 1 dl per 600-800 mil min gamla E46:a drog knappt inte en droppe mellan oljebytena behövde aldrig fylla på men det beror väl på att motorerna från 06/07 är väldigt känsliga för nästan allting i kombination med de hårda utsläppsreglerna och få ner bensinförbrukningen så mycket vid landsvägskörning för övrig körning är den samma som på 90-tals bilarna och har alltid undrat varför det är två bensinpumpar på min lilla "GTI fyra" på 170 pållar känns väldigt onödigt och ingen Bmw tekniker vet varför
Jag vet jag kom ifrån ämnet nu men det är ju valfritt att svara annars tackar jag er alla för att ni delat med er av er kunskap och erfarenhet! :)

We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Fransosen: Tänkte på ditt tips om att byta från 2 bar kylarlock som M54 har till ett lock från en diesel som har 1,4 bar kylarlock. Expansionskärlet på min M2 började läcka i somras när jag var nere vid Ringen så nu kollade jag ifall ditt tips eventuellt kunde fungera för M2:an också när jag ändå ska byta expansionskärlet. Verkar som att BMW helt har gått över till 1,4 bar kylarlock på alla icke M-bilar eller bilar med V8-V12 från E60/E90 generationen. Så ditt tips om att byta kylarlock på en M54 är alldeles utmärkt.

2 bar kylarlock: Länk

1,4 bar kylarlock: Länk

Edit: Vid närmare undersökning verkar det som att min M2 LCI har 2 bar kylarlock, kollar på bmwfans och dom har bara till årgång 2016 och då hade tydligen M2 1,4 bar kylarlock. Så det blir till att beställa ett nytt 1,4 bar kylarlock sen och förhoppningsvis spricker inte det nya expansionskärlet!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.