|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Min E92:a 320 -09 gått 10200 har dragit ca 1 dl olja sedan oljebytet i maj -22 ca 600 mil bara detta kan väl inte vara som det ska? Har inte sett någon oljefläckar under bilen i garaget så inget som verkar läcka i alla fall och detta skedde för ett par år sedan också på den gamla oljan som byttes i maj men då sas det här att det är normalt efter motorbyte men nu är det igen men efter ca 200 mil kortare körsträcka än då Fyllde av misstag på 2 dl istället för 1 dl måste jag lossa lite på oljepluggen så det sipprar ut en dl? För om det är för mycket glykol och vatten kan ju kylsystemet sprängas och tänker att det blir för högt oljetryck och vissa delar får utstå onödigt högt tryck och slitage? | |
|
Bmwbamze, den här tråden påminner om tidigare trådar från dig. Något har skett och du eldar igång dig själv att det är en superstorgrej när det inte är något fel att prata om. 1) 1 dl oljeförbrukning på 600 mil är helt normalt 2) 1 dl över max säkert löst sig till nästa gång du byter om den drar 1 dl på 600 mil. 3) om detta stör dig och du vill tappa ur, sug via oljepåfyllningen, inte genom att tappa en dl ur oljepluggen. |
|
|
1dl på 600 mil motsvarar 1l på 6000 mil, dvs "ingenting". 1dl för mycket är definitivt inom felmarginalen, det är som om bilen står i liten liten lutning när man kollar stickan och vill ligga exakt på max. Absolut inget att oroa sig över. 1l för mycket så hade man kunnat börja fundera på om man skall oroa sig, men 1dl är ingenting. |
|
|
Gällande kylsystemet är jag tämligen säker på att enventuellt övertryck ventilEras ut genom locket på expansionskärlet. En dl olja borde inte vara så mycket att man börjar vispa in luft i oljan och få nedsatt smörjning. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Måste ha varit lååångt tillbaka i tiden ett kylsystem kunde explodera om det överfylldes, det finns övertrycksventiler som öppnar om så är fallet idag. Men man ska så klart inte fylla över max ändå. |
|
Grelle: Jag tänker att när för mycket kylarvätska kan få kylsystemet att sprängas enligt en tekniker på Bilia så kanske för mycket motorolja också göra det? eller åtminstone orsaka högre tryck som inte är bra för alla delar inkl. packningar? Motorn har bara gått 3600 så vill ju såklart sköta den exemplariskt Kolvsallad och Westersund: Enligt en tekniker på Bilia kan kylsystemet sprängas som han uttryckte det om det är för mycket kylarvätska Kolvsallad: Vad menar du med att "man börjar vispa in luft" genom att bara fylla på lite olja? |
|
|
Som referens till din 1dl "överfyllning" kan jag referera till vad BMW själva säger om t ex N63 (4,4L V8 Dubbelturbo) som sitter i min 750Li. "Om kunden klagar på att bilen drar mycket olja när kunden kommer in för att få olja påfyllt så istället för att fylla på 1 LITER så fyll på 2 (TVÅ) LITER så upplever kunden det som att förbrukningen gått ner eftersom det tar längre tid innan bilen säger till om mer olja". Fritt översatt från den amerikanska guidelinen till verkstäderna "over there" då dessa maskiner var nya och vanliga. I USA var det vanligt att det ingick påfyllning av olja vid behov i deras upplägg med bilen. Leasing var/är vanligt och man vill få kunden att uppleva ägandet som enkelt. Den motorn har 8,5 liters oljevolym och om man då fyller på 1 liter extra, dvs ca 12% mer och det inte påverkar motorns funktion alls så..... Niklas Fransosen |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Nu vet jag inte vad teknikern på Bilia skruvar på, men jag vet att Volvo har haft lock till kylarsystemen som släpper ut övertryck sedan länge. BMW likaså. Men så klart om bilen är gammal och slangarna riktigt torra kan dom väl "sprängas" innan övertrycksventilen reagerar, sen kan övertrycksventilen kärva fast också med samma resultat som följd. Men poängen med övertrycksventilen är just att den ska släppa ut övertycket för att inte skada resten av kylsystemet. |
|
Konsensus verkar råda att inget problem finns och det är väl skönt. Jag rekommenderar dig att inte dutta med dl, utan du fyller 1 liter när oljenivån är på min, eller en halvliter när det är mitt mellan min och max. Det finns en oljereservoar, så det är inte problem att vara nära min, men undvik vara under min. "Trycket" på oljan påverkas inte märkbart av om du ligger nära min eller max. |
|
|
Vill även minnas att BMW har en rätt frikostig tolkning av vad som är att en motor drar "mycket" olja. Har för mig att det faktiskt anses vara helt inom toleranserna om motorn drar 1l per 100 mil...... Jag kan minnas fel då schweizerosten mellan axlarna ibland kommer ihåg saker fel eller inte alls. Niklas Fransosen |
|
|
Sett och hört samma siffra. Även i diskussioner om vissa Audi-motorer finns liknande siffror. Låter horribelt mycket tycker jag. |
|
|
Lättare att påstå att det OK hellre än att erkänna att det är ett fel som är trasigt. Sen verkar det även vara väldigt individuellt mellan olika motorer av samma familj. Men visst är en sådan förbrukning av olja helt uppåt väggarna. Niklas Fransosen |
|
|
Maxmarkeringen på stickan sitter där (med marginal) för att vevaxeln ska gå fri från oljan. Lite extra olja är ingen fara, det är först om vevaxeln börjar ”vispa” i ytan på oljan i tråget som det är risk för allvarliga skador, både genom ökat motstånd på vevaxeln och genom att oljan börjar innehålla små luftbubblor. Vevhus och oljetråget är inte trycksatt, de flesta motorer jobbar med ett litet undertryck i vevhuset som skapas av undertrycket i insuget (turbobilar har extra grejjer för att hantera laddtrycket). |
|
|
Fransosen: Låter ju helt galet idiotiskt att fylla på 2 liter olja och låter också otroligt om det inte gör någon skada i längden efter 5-10 000 mil för annars behövs ju inte de exakta måtten som Bmw anger från fabrik i min ska det enligt Bmw vara 4,25 liter och det måste vara satt av någon viktig anledning annars kunde de likaväl angivit "ca 4 eller ca 4,5" men eftersom alla ni kunniga säger det inte är nån fara så litar jag på er och det känns skönt att inte tvingas suga ur eller byta oljan på grunda av detta Grelle: Ja det känns himla skönt och nästa gång kanske jag ska strunta i att fylla på 1 dl eftersom det tydligen inte gör någon skillnad om det är 4,15 eller 4,25? Westersund: Tydligen finns det ingen övertrycksventil på min eftersom Bilia på vårkontrollen tömde ur lite kylarvätska och det var då efteråt han sa att det kunde sprängas annars och locket är helt tätt och ingen liten slang vid sidan av expansionskärlet heller så det var väldigt bra att jag gjorde den kostnadsfria vårkontrollen för jag hade kört med för mycket rätt länge och hade fortsatt när ingen varningslampa tutade eller lös tills än idag om det inte hade sprängts innan såklart Kolvsallad: Finns ingen oljesticka på min och bilar de senaste 20 åren eller nåt så kollar enbart på färddatorn och den visade ett streck under max men hur ska man kunna veta om det "vispar runt" eller inte? |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
Jo det finns det, den är inbyggd i locket. Ska utlösa vid 2 bar. Nummer 7 i länken nedan. Länk |
|
Om jag minns rätt från tidigare trådar så hade det även då blivit missförstånd som spridit sig från dialog med tekniker. Antingen så har de sagt fel, eller så kan du ha uppfattat fel. Oavsett så är det alltid bra att reda ut saken med sprängskisser istället för hörsägen. |
|
|
Westersund: Då kan den inte funka så jättebra för jag minns jag hade kört över ett halvår med för mycket kylarvätska eftersom jag minns när jag fyllde på efter varningslampan tjutit men detta är gammalt och blev fixat på vårkontrollen för snart 2 år sen men värt att tänka på för andra som läser och inte vet hur noga det är med rätt mängd kylarvätska och kan spränga kylsystemet som det ordagrant stod på rapporten man får efter gjord vårkontroll Grelle:Syftar du på hur noga det är med oljenivån eller inte som jag ställde en fråga om? eller kylarvätskenivån? |
|
|
@Bmwbamse, min motsatta observation är att du hade märkt om kylsystemet hade sprängts så antingen har din för höga nivå inte orsakat för högt tryck eller så har övertrycksventilen fungerat som den skall och släppt ut övertrycket. (Allt som skrivs är tyvärr inte automatiskt korrekt ;) |
|
|
Bmwbamze, Jag syftar på kylarvätskan och att systemet har en övertrycksventil. Sedan är övertryck och för mycket mängd vätska är inte samma sak. Tryck mäts i bar och och mängd i liter. |
|
|
Ang övertryck i kylsystemet blev jag tipsad om att byta mitt kylarlock på caben, e46 330CI från det som sitter som standard för bensinare till det som kommer med dieselmaskinerna. Detta för att de släpper ut ett ev övertryck tidigare (lägre tryck alltså) än det som monteras på bensinbilarna. Varför? Jo för att minska risken att kylaren som är i plast med tiden deformeras och till sist går sönder. Vet inte om det är ett vedertaget sätt att lösa ett "problem" på men det har inte påverkat funktionen i min bil alls vad jag kan notera och om det skulle bidra till att den nya kylaren jag fick monterat förra året (den gamla var deformerad och läckte lite här och var) kommer hålla lite längre så tyckte jag det var en vettig investering. Tror jag köpte det nya locket för nån hundring. Sen kör jag iofs bara typ runt 400 mil med den bilen om året så det ska väl hålla många år hoppas jag :-) Varför det är olika lock på bensin och diesel framgick inte. Niklas Fransosen |
|
|
Bmwbamze, ja jo jag kan hålla med dig att det låter helt uppåt väggarna att hälla i en extra liter men med tanke på att man i USA stämmer häcken av varandra för minsta lilla och deras konsumentskydd och garantier på bilarna är på en helt annan nivå än vad vi har så misstänker jag att BMW gjort sin analys grundligt. Det skulle ju vara helt kontraproduktivt att be verkstaden hälla i den där extra liter oljan om det i sin tur skulle skapa mer problem för kund, verkstad och till slut BMW i form av olika ersätttningar och sura kunder. Varför eller hur det inte påverkar motorn och varför det finns så stor marginal, det kan jag inte svara på. Men det är väl skillnad mellan dina 4,25 liter och mina 8,5 liter som gör att min motor klarar 1 liter extra medan din rimligen utan problem kan hantera 0,5 liter extra (12%) men förmodligen får bekymmer om du skickar i 1 liter, dvs ca 25% mer.... Niklas Fransosen |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.