|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej alla! Efter 10 år sedan jag senast ägde en m-bil känner jag nu suget igen. Har snöat in mig på m3/m4 f80. Dels för motorn, utseendet samt prisklass. Just när det gäller priset så skulle jag vilja ventilera över hur jäkla högt alla dessa och liknande bilar står sig. Jag menar 6-9 år gamla bilar med 6k+ mil ligger en bra bit över en halv mille. Dessutom i dessa tider! Många ligger ute på annons väldigt länge, men prissänkningar syns knappt. Tror ni värdet kommer hålla sig för framtiden också? Man vet ju inte vad dom verkligen säljs för men jag har trott på ett prisras på "hobby/sportbilar" i två år nu, men icke.. Folk verkar ha råd att ha sina dyra bilar ståendes trots el- och bränslepriser och en röd börs. Aja man kan ju inte vänta hur länge som helst.. Nu till mina riktiga frågor. Har googlat som tusan kring crank hub failure. Jag är medveten om att det händer samt hur man undviker det. Men jag kan inte hitta något fall där man enbart monterat capture plate men trots det har huben spunnit. Vet ni om något sådant fall? Teoretiskt är det ingen permanent lösning med enbart Plate, men har inga ras registrerats så är det kanske bättre än man trott? Ni som äger en, vad har ni för erfarenhet kring bilen? Använder ni den som en daily driver på sommaren? Blev mycket text.. Kan även nämna att mitt andra alternativ är en rs4 b8 2015. Men bmw är ju alltid bmw. Mvh J | |
| Har varit sugen på en m3/m4 f80 länge men bara tanken på att motorn är en tickande bomb gör att jag har tappat suget. Det stora problemet med s55 motorn går att lösa men då kostar det 60k för crank hub-kittet från Gintani + installation, 35k för den "billigare" lösningen som du nämner. | |
|
Jag har en M4 cab med S55 motorn, och sover gott om nätterna! Faktum är att alla N54 & N55 (S55 baseras ju på N55) har samma lösning med sk crank hub. OCH, hade det varit ett problem skulle man hört mycket mer om det! Kollar man på nätet är ju allt fel och det rasar så fort man vrider om tändningen, tror det hela är mycket överdrivet så länge motorn är i sitt originalutförande. S55 är ju tacksam å trimma, det kan eventuellt va en issue när man pressar ut +600 hk. Men å andra sidan gäller ju det för alla motorer, tar man ut betydligt mer effekt än konstruktionen är tänkt för rasar det förr eller senare. Har du inga planer på att vråltrimma kan du lugnt köpa en M-bil med S55 maskinen och sova gott. |
|
![]() 121 BMW M4 competition 2017 M performance.
BMW 320 Si 2006 BMW 320i m sport edition 2011 BMW M3 E46 2002 |
Hej! Till att börja med så är hela vavaxelhubsgrejen kraftigt överdriven. pratar man med BMW, tittar på alla deras tävlingsbilar av F8X-serien och även bilarna som går på nurburgring, Misha och Apex) så har ingen av dessa några problem. Lyssnar man på alla forum så räcker det med att ett par stycken hubbar har släppt så sprider det sig som en löpeld över hela världen i stort sett. Sen är det väldigt många "experter" som tycker att dom har koll och rekommenderar t.ex att man inte ska ha mer än 500 hästar utan att byta hubben. När man sedan frågar på vilket sätt effekten påverkar hubben så är det ingen som svarar, men dom lyssnar gärna på andra "experter och skriver samma sak som någon annan. Vad det gäller värdet på bilarna så är det säkert en och annan som kanske blir tvungen att sälja/byta in sina bilar men då är det istället finansbolaget/firman som sätter priset. F8x-serien håller nog sitt värde bättre än en vanlig F3x. Många har svårt för dom nya "bävrarna" och sen har priset gått upp kraftigt på den nya modellen vilket gör gott för oss som äger F8X-bilar. Jag kör M4 Competition 2017 med manuell låda. En ovanlig bil. Jag har enbart kört på sommaren med min när vädret är bra jag har inte haft några problem med min, däremot gjort lite ändringar så jag får den som jag vill ha den. Det "sämsta" på dessa bilarna som jag upplever det, är fjädringen. jag är iofs nördig men jag kom inte överens med EDC-chassiet. Jag är purist och gillar analoga bilar där jag kan justera allt själv, växla själv, motorbromsa själv, starta själv, ha äkta avgasljud, inget fejkat burbel och skit så allt detta har jag programmerat bort. jag monterade även ett Öhlinschassi. I övrigt är bilen solid och pålitlig, grym motor och överdimensionerad drivlina. |
| Kan bara hålla med Johnny i allt han skriver. | |
|
Tack för svar. Som ni skriver så tror jag också det är ett överdrivet fenomen. Men jag tänker att man säkert vill klämma ut lite extra hk efter ett tag så kan man lika gärna kosta på sig att göra det riktigt. Vad jag har läst så kostar det inte riktigt 60k men dyrt är det :D Varför jag undrar om plattan är ju för de flesta som säljs med steg2 etc har endast den plattan monterad och har som sagt inte hittat något fall där det rasat med detta. Men precis som du så verkar de flesta ägarna väldigt nöjda med bilarna. Vissa klagar lite på DCT-lådan men det är ju inte aktuellt i ditt fall. Mvh |
|
| En ytterligare anledning till att prisnivån ligger/upplevs vara på en hög nivå, är att den svenska kronan har försvagats mot euron. Priset följer alltså euron mer än kronan. | |
JAckiechan: Ja, en "capture plate" kan man ju montera såklart. Den tror jag fungerar då man misstänker att dom få hubbar som har slirat lite kan bero på att vevaxelvibrationer/resonans kan göra att bulten tappar sitt inspänningtryck. Men jag säger emot dom flesta och säger fortfarande att det inte är ett effektrelaterat problem. När jag ställer frågan till folk som tar upp detta och frågar vad det är i en effekthökning som gör det tyngre att driva runt runt kamaxlarna så får jag inga svar. Det är för att det inte finns några. Det enda som påverkar hubben är extremt snabba varvtalsförändringar i motorvarvet. Detta kan uppstå på precis samma sätt oavsett om bilen har 431 hästar eller 800. Alltså kan du åka med massor av effekt utan några som helst problem medans din polare står på dragstrippen med kletiga slicks och tokvarvar bilen, dumpar kopplingen och har extrem otur och hubben slirar. |
JAckiechan: Ja, en "capture plate" kan man ju montera såklart. Den tror jag fungerar då man misstänker att dom få hubbar som har slirat lite kan bero på att vevaxelvibrationer/resonans kan göra att bulten tappar sitt inspänningtryck. Men jag säger emot dom flesta och säger fortfarande att det inte är ett effektrelaterat problem. När jag ställer frågan till folk som tar upp detta och frågar vad det är i en effekthökning som gör det tyngre att driva runt runt kamaxlarna så får jag inga svar. Det är för att det inte finns några. Det enda som påverkar hubben är extremt snabba varvtalsförändringar i motorvarvet. Detta kan uppstå på precis samma sätt oavsett om bilen har 431 hästar eller 800. Alltså kan du åka med massor av effekt utan några som helst problem medans din polare står på dragstrippen med sin originalbil, kletiga slicks och tokvarvar bilen, dumpar kopplingen och har extrem otur och hubben slirar. |
| För de flesta är det väl ganska uppenbart att högre effekt, vid nyttjande, medför högre belastning på de flesta komponenter i en drivlina. En rivstart med klibbiga slicks medför också en väldigt hög belastning. | |
Ja, men inte på kamdrivningen. |
| Vad jag förstått så är det på vevaxeln som drevet på vissa bilar lossnar och inte på kamaxeln och på vevaxeln är det en hel del belastning. | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Drevet som driver kamkedjan sitter på vevaxeln och det har i vissa fall roterat vilket gör att timingen mellan kam/vevaxel går förlorad. Kraftigt överdrivet problem som Johnny säger. |
Blixten: Ja, det sitter ju på vevaxeln men det driver ju kamaxlarna. Det är ju där motståndet finns. Det jag menar är att det blir ju inte tyngre/trögare att driva runt kamaxel/ventilmekanismen för att du har en annan programvara. |
| Det är kanske kraftiga förändringar i rotationsmomentet/kraften i vevaxeln som orsakar större delen av "problemet" med att drevet lossnar på vevaxeln och i mindre grad andra faktorer som tex kamaxlar. Kvaliteten på drevets fastsättning på vevaxeln varierar kanske också av någon anledning. Bmw själva vet antagligen svaret. | |
|
Som sagt överdrivet fenomen. Men jag har nyligen ägt en rs4 b7 där ett liknande snack flödade på forum ang "flapsen" i insuget som kunde lossna och åka in i motorn och skapa katastrof. Jag kunde inte sluta tänka på det varje gång jag körde vilket resulterade i konstant oro. Så blir det en m3/m4 f80 så kommer jag åka original eller åtgärda problemet endast för att kunna slappna av och njuta. Det får vara värt varenda öre då, samt om det uppstår fler o fler historier kring detta i framtiden så underlättar det den dagen man eventuellt ska sälja igen 😁 Tack för era tankar och svar. Tar gärna emot fler svar kring DCT lådan och övrig info. |
|
|
@Jackiechan exakt vad jag försökte få fram, konstant oro att det kan hända om man göra en kickdown, kör bilen med växellådan på nr 3 eller gasar på från låga varvtal. Gå med i gruppen BMW M4 Club ll ///M3 F80/G80 ///M4 F82-F83/G82-G83 ///M2 F87 Enthusiast på facebook och sök på ämnet så får du se att det inte är så ovanligt som folk säger. |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Spara pengarna som du tänkt lägga på "crank hub bolt capture" och ha dom som buffert till maskinskadeförsäkringen istället om du vill slippa oroa dig, dom flesta maskinskadeförsärkingarna täcker 10 år/15000 mil. Problemet med att drevet snurrar på vevaxeln är inte för att skruvarna lossnar utan att det inte finns någon "key"/spline som låser drevet på vevaxeln. Det är lite konstigt att BMW inte har något sådant men det är väl ekonomernas fel. Men dom du verkligen vill lösa "problemet" på riktigt och aldrig oroa dig är det detta du ska göra: Länk Med det sagt, problemet är överdrivet på internet som vanligt. |
| Googla på exhaust camshaft s55, kan uppstå, lät på min M2C när den var kall men nybilsgarantin åtgärdade. | |
Man kan läsa på dom Amerikanska forumen att några stycken hubbar har sliret. Om man tar det i paritet till nästan 100000 bilar som är producerade med denna motorn så är det extremt få. Tar man sedan med i beräkningen att i stort sett alla som har slirat hänger på dessa forum och skriver om det så är det ännu mera ovanligt. Sen kan man fundera på hur populärt det är i USA att köra på strippen med klistriga däck och över 700 hästar. Sen den värsta fatorn av alla: Uppdaterade kopplingar. Det som gör att hubbarna släpper är extremt snabba varvtalsförändringar, som att man står på strippen med en preppad koppling, kletiga däck, massor av ridmoment och "dumpar" kopplingen. Jag kan garantera att nästan alla som slirar gör det på grund av detta. Kanske inte märkbart just då men börjar det slira liiite så har friktionsplattorna redsan blivit skadade. Som jag har sagt innan: Varför händer detta aldrig på BMW:s tävlingsbilar, inte på bilar som går på Ringen? Varför har inte hubbarna slirat i högre grad på M4 GTS än dom andra? Den har ju högre effekt. |
| Min åsikt i frågan är att det händer över tid då vibrationer och snabba varvförändringar gör att bulten till crankhuben lossnar lite i taget, tills friktionsbrickorna inte står emot längre. BMW borde ha monterat en captureplate på varje S55a sen 2014 så hade fenomenet överhuvudtaget inte existerat. Jag monterade min captureplate hemma i garaget vid 1600 mil på min M2. Har kört 800 mil sedan dess och kör nu med stage 1. Inga problem än så länge att rapportera😎 | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.