|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej, Börjar smått ge upp detta men hoppas på en del bra tips! Bilen stannade på väg hem från jobbet och startar inte därefter. Det som jag har bytt är: - Bränslepump - Bränslefilter/regulator - Kamaxelgivare 2st - Vevaxelgivare Säkringar och relän kollade. Pumpen har jag testat och den går. Däremot får jag ingen soppa fram till ’fuelrailen’. Väldigt tacksam för bra tips för vidare felsökning! | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
@pema74 : Vilka felkoder har du läst ut? @pema74 : När du säger "Pumpen har jag testat och den går", under vilket scenario? Var det med tvångsmatad ström direkt på (eller nära) själva bränslepumpen? @pema74 : Vilket märke på de två kamaxelgivarna och vilket märke på vevaxelgivarn är det på de nu nyligen monterade? Inget bränsletryck i fuelrailen är dock en bra första felsökningsfakta! :-) Dessa har ju en schrader-ventil så det är tokenkelt att ta fram sin bränsletrycksmätare och kolla bränsletrycket! @pema74 : Vad är statusen på de fyra pinnarna i bränslepumpreläsockeln? * Load side voltage supply : Har du spänning? Även under crank? * Load side ground : Har du acceptabel överföring fram till bränslepumpen (måste verifieras med last dvs man måste göra kabelintegritetstest från reläet och hela vägen fram till anslutningen på bränslepumpen och detta MÅSTE verifieras UNDER LAST)? Den här kan man vänta med till allra sist att verifiera, då det är viktigare att se att de övriga tre pinnarna beter sig som de ska. * Control side voltage supply : Har du spänning? Även under crank? * Control side ground : Sluter den mot jord när den ska? Vid vilka scenarios sluter den mot jord? När du öppnar dörren? När du slår på tändningen? När du försöker starta motorn? FYI : Control side av bränslepumpreläet är ground side switchat (av DME). Därför är det så intressant att se hur denna pinne beter sig. @pema74 : Har du verifierat acceptabel jord för bränslepumpen (man veriferar alltså från jordanslutningen på bränslepumpen till den negativa batteripolen UNDER LAST)? Den här kan man vänta med till allra sist att verifiera, då det är viktigare att se att de övriga tre pinnarna beter sig som de ska. |
|
Tack för all info och frågor, jag ska försöka besvara så gott jag kan. Jag använde mig av en billig felkodsläsare som då visade fel på ’camshaft’ alltså kamaxel, bytte dessa två utan resultat. Ringde sedan BMW där de sa att billigare felkodsläsare kan ange felaktiga felkoder och med symptomen att bilen inte startar så nämnde de vevaxelgivare, som då alltså inte har löst problemen. Märken på både kamaxel- och vevaxelgivare är Hella. Jag monterade ur pumpen och kopplade in den med kontakten som ska sitta där (vet inte om jag uttrycker mig så du förstår…) sen vred jag på tändningen och pumpen gick. Det övriga har jag inte mätt upp så det kan jag inte svara på. Jag får försöka med det. Ska tilläggas att jag är en amatörmekaniker och definitivt inte riktigt komfortabel med all testning av el. |
|
|
Jag spekulerar lite nu men "att pumpen går" betyder det att den verkligen pumpar bränsle? Tänkte att den kan låta men ändå vara defekt. Sen kan ju sugfunktionen mellan tankhalvorna sluta fungera. Då stannar bilen när det typ är 30 liter kvar. Hur mycket har du tanken? Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Hej, Håller med Ola där. Ett sådant plötsligt uppträdande fel borde inte vara av komplicerad art. Pumpen i första hand, sedan vevaxelgivaren. Men låg nivå i tanken, i kombination med den alltid lika förrädiska som bortglömda ”sugstrålepumpen” i den vänstra tankhalvan, är ju en nästan klassisk grej! Som sagt, bränslemängd i tanken? (Fast gräns-kravet är nog inte så mycket som 30 liter. Tror jag.) /Lennart |
|
Yes, billiga felkodsläsare är inte så pålitliga. Var det en intern BMW felkod som avlästes eller var det en generisk OBD II felkod (du vet de som ser ut såhär P<fyra siffror>)? Men att en felkod har satts kring kritiska givare är lite oroväckande. Men samtidigt kan en billig visa fel och visa en helt oviktig felkod. Men är det generiska OBD II felkoder så brukar dessa vara lite pålitligare från billiga felkodsläsare (än om man läser interna BMW felkoder från billiga felkodsläsare - där blir det nästan alltid fel). Om du rensar felkoder precis innan du försöker starta bilen, sen försöker starta och sedan läser av felkoder - vad får du då? Hella är OK för dessa lite äldre motorer - det bör inte vara några problem. Men absolut först måste vi dela upp felsökningen - divide and concquer. Vad vi först måste fastställa är om DME ens försöker slå på bränslepumpreläet (det tar 3.14 sekunder att utföra detta test). Om den inte ens gör det så kan vi för stunden ignorera ALLT vad som har med bränsletank, bränslefilter, bränslepump, fuel rails - you name it... Det går att göra någorlunda utan att mäta. För det enda vi vet är att pumpen går när primningen kickar in (beror dock på hur man tolkar "sen vred jag på tändningen"). Betyder det uttrycket att man bara slog på tändningen (och det var primningen vi hörde)? Eller var det ett crank-no-start scenario som höll på ett tag och under hela tiden gick pumpen? Men om pumpen går kontinuerligt medans du försöker starta motorn så vet vi att DME drar reläet och slår på bränslepumpen (betyder dock inte att alla sensorer fungerar för DME slår inte på spridarna förräns den har alla signaler den behöver). Men problemet just nu verkar vara bränsletryck - vi verkar inte ha något ut ur fuel railen! @pema74 : Hur veriferade du att "får jag ingen soppa fram till fuelrailen"? Sen ska vi tänka på att ett antal variabler har introducerats! Vi har en ny bränslepump. Kan den ha monterats fel (jag har sett många bakvända / polvända pumpar)? Är det Kinesium och den fungerar inte alls? Vi har nya sensorer - nytt betyder inte att de fungerar - de kan vara defekta. Vi har ett nytt bränslefilter (som har inbyggd bränsletrycksregulator). Högst osannolikt att det är ett problem där (jag har inte sett ett igensatt bränslefilter sen 1976), men det är en variabel. Det är inte första gången jag ser man byter delar och fixar ett fel och introducerar ett nytt. Att byta utan att felsöka är inget bra. Ett exempel på hur det kan gå till (säger inte att det gjorde det i det här fallet) är att allt började med att det var vevaxelgivaren som gav upp och man fick följande sceanario: * Bilen startar inte och man märker det inte kommer något bränsle ur spridarna (DME vägrar öppna för den får inte de signaler den vill ha). * Man chansar och byter bränslepump och bränslefilter till en bränslepump som inte fungerar och därmed introducerade ett nytt problem. * När det inte gjorde någon skillnad så byter man vevaxelgivare (och fixar det ursprungliga problemet). * Men bilen beter sig likadant, den startar inte och det kommer inget bränsle - men man har löst ett problem och introducerat ett annat. Det här är otroligt vanligt förekommande, händer mycket ofta numera (stor del på grund av allt Kinesium som flyter omkring). Och sen har vi mycket riktigt den "berömda" delade bränsletanken som olaO och lenwib pekar ut - med den där sugstråleöverföringen eller vad tusan det heter! Så bränslemängd är nog en bra idé att kolla upp så det inte är en sådan enkel sak. Helt klart värt att börja med det! Är du inte bekväm med att felsöka el (jag är fascinerad av att det finns så många duktiga och extremt kunniga toppmekaniker men det finns i princip bara ett fåtal som ens använt en multimeter på en bil någon gång - trots att bilar är rullande smartphones / datorer / Internet), så ge dig inte på det. Lämna isåfall in bilen för felsökning hos en kompetent verkstad när du börjar köra fast riktigt rejält. Det är lätt att bränna och förstöra saker om man inte vet riktigt vad man gör (det är en del saker som är hot-at-all-times runt dessa reläer och saker). |
|
Mycket riktigt en OBD II. Den visar inga felkoder alls, även när jag försökt starta bilen. Glömde det, men jag har även bytt ’sugstrålpumpen’ och jag har ca 40 liter i tanken. |
|
|
Nu börjar det bli krångligt. Det där med att ha polvänt kontakten till pumpen, som bmw-slangen föreslår, är väl inte möjligt? Annars kunde det ju vara en ”naturlig” förklaring. Inget tryck i railen, trots att pumpen går…. Är det ändå pumpen, som felar? Trots ny. Eller monteringen? Glömt nån slang? Kan inte släppa tanken på ”enkelt fel”. /Lennart |
|
|
Lennart: Jag är ganska säker på att den är rätt monterad och jag har försökt kontrollera alla slangar. Däremot så funderar jag på själva slangen från pumpen… om den är trasig, alltså hål i, vad händer då med trycket pumpen ska åstadkomma, då rinner all bensin bara tillbaka i tanken? |
|
|
Jag hade börjat med att fylla på soppa. Alternativt kolla i de dolda menyerna exakt hur mycket det är i varje tankhalva. Länk Soppapumpen i min M5 e39 hade den goda smaken att lägga av på Stadsgården, i höjd med fotografiska..inget bra ställe. Hade dessutom precis fyllt upp bilen med bensin. Hursomhelst så byttes pumpen och bilen gick bra. Men när jag kört ca halv tank så la den av igen. Det visade sig att jag inte riktigt fått i slangen till sugprylen från halva 2. Väldigt lurigt då den såg ut att sitta bra. I övrigt har jag bytt pumpen på alla mina e39 (4st) genom åren vid 20-25000 mil. Men jag tycker som sagt att enklaste steget framåt är att hälla i mer soppa för att iallafall utesluta "sug-problemet" Värt att notera är att trasig bränslepump på e39 inte ger någon felkod. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Ola: Tack, ska kolla detta ikväll! |
|
|
En fråga: Exakt hur betedde sig bilen när den la av? Om den "tynade bort" kan man misstänka soppabrist. Om den "tvärdog" kan man misstänka "tändningsfel". Lite intressant kan också vara att få mer kött på benen kring när den la av - var det under färd, direkt efter start, ville den inte starta etc.? Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: Den ’tynade bort’ under färd så jag misstänkte också problemet med för lite bensin i tanken, tankade upp ca 35 liter då men utan resultat. |
|
|
Ingen risk för att det har felkoppling här? (I grunden inget misstroende, men om pumpen går och ingen soppa fram.... ) Länk /Lennart |
|
|
Lennart: Nej filtret är inte felkopplat. |
|
|
Ett litet förtydligande: "Soppabrist" är menat som allmänt begrepp - dvs. att motorn inte får bensin av någon anledning och det kan ju bero på många faktorer. Men jag skulle nog felsöka bensinsidan före "tändsidan" i detta fallet. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Johan B: Förslag på vad jag ska ge mig på? Tycker att jag kollat en del men uppenbarligen inte lyckats. |
|
|
Jag funderar lite på hur bränsletrycksregulatorn fungerar - den jobbar med vakuum. #10 Länk Vad händer om du får ett avbrott i vakuumslangen och regulatorn då inte påverkas av vakuumregleringen? Stänger den ventilen (dvs. stänger av flödet) eller ställer den sig i öppet läge (dvs. fullt flås)? Jag har inte den kunskapen men det bör vara rätt enkelt att läsa in sig på med rätt litteratur... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
Det är lite för mycket gissande och fluffiga fakta här - känns som om Di Leva kom in och började felsöka :-) SÅHÄR SKA DU GÖRA! :-) === STEG 1 === @pema74 : Exakt hur veriferade du att "får jag ingen soppa fram till fuelrailen"? Detta är en mycket viktig pusselbit (det är en enorm skillnad att göra detta genom att kolla om bränsle kommer ut ur spridarna eller faktiskt mäta bränsletrycket på fuel railen). Tyvärr så får jag anta att du inte har en bränsletrycksmätare - om du kan så låna/skaffa en - ett viktigt diagnostikverktyg för en som ska felsöka på sina bilar! Annars får du bonngissa lite genom att se om det sprutar ut en del när du trycker ned Schrader-ventilen eller... Det snabbaste är som sagt att koppla in en bränsletrycksmätare, men har man inte det så är det näst säkraste att skruva loss matarslangen och förläng den och låt den dumpa bränslet ned i en behållare. Då ser man när det kommer något, hur mycket samt man kan även mäta hur mycket det flödar. === STEG 2 === @pema74 : Aktiveras bränslepumpen när du försöker starta bilen (dvs under crank-no-start scenariot)? Kan du höra att den faktiskt aktiveras under tiden du försöker starta bilen? @Johan B : Bränsletrycksregulatorn justerar bara trycket ett halvt bar eller så beroende på inget eller fullt vakuum (när det är högt vakuum så sänks bränsletrycket en aningens då vakuumet hjälper till att suga in lite extra bränsle). |
|
BMW-slangen: Precis så, inget tryck från Schrader-ventilen. Jag har även lossat slangarna till bränsle-filtret och där är också torrt. Att det inte kommer bränsle ens till filtret gör kanske att man kan misstänka att det är något med pumpen ändå, eller? Är nog dags att inhandla en bränsletrycksmätare. Jag hör bara att bränslepumpen aktiveras när jag vrider tändning till steg 2. |
|
|
Idag byter jag bränslepumpen till en som är funktionstestad, återkommer med uppdatering. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.