|
Sida 1 av 3
|
|
|---|---|
|
Hej fick plötsligt problem ikväll med att starta bilen med ordinarie nyckel. Det tog som inte när ja vred om nyckeln Dock när jag tog fram reservnyckeln ur handskfacket startade den på en gång !! Sedan testade jag några ggr till med std nyckeln och den startade då lite från gång till gång!!! Vad händer är std nyckeln på väg att bli sliten? Klart bilen har ju vandrat 35.000 snart Reservnyckeln var den utan fjärrlås ?? Vad skall man göra tips? För att bara börja använda reservnyckeln att starta med funkar väl inte?? Då laddas väl inte batteriet i std nyckeln så då kan jag väl inte låsa upp med fjärrlåset??? | |
|
Feedback Nu har jag lämnat in för felsökning hos BMW De hävdar att problemet är för låg spänningsnivå hos batteriet? 650 EN istället för 900 EN Spänningsnivå 12,66 V Bad & replace Tycker det verkar som en konstig orsak. När jag sätter i huvudnyckeln och den inte funkar att starta med sen stoppar jag omedelbart i reservnyckeln och då startar den omedelbart. Har även hänt att huvudnyckel ej funkar vartefter jag testat reservnyckeln med samma resultat men då vid användande av den 3:e nyckeln i plast har den startat!!! Kommentarer på detta tack 🙏 |
|
| om bilen startar bra med annan nyckel så är det knappast bilens batteri som är den primära anledningen till att bilen inte startar. | |
|
Håller med blixten. Man ska inte lämna sin BMW på BMW, paradoxalt nog. Speciellt inte en äldre. Det är nog nyckeln som gett upp och inte sänder till EWS. Bara att köpa en ny. Det går att se i Inpa huruvida nyckeln kommunicerar. Kollade de inte detta på BMW? Sörgissjö, du har väl Inpa har jag för mig? Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Kanske jag som varit otydlig Bilen startar med alla tre nycklarna dock inte jämt och ständigt Ibland när den inte startar med fjärrnyckeln så startar den direkt med reservnyckel 2 den i stål . Senast så startade den inte med varken fjärrnyckeln eller reservnyckeln i stål men dock då startade den med den tredje reservnyckeln i plast? Igår startade den inte heller med fjärrnyckeln dock startade den med reservnyckel i stål. Idag startar den helt plötsligt med fjärrnyckeln!!!! |
|
|
Ok, går det att vrida alla nycklar som om allt är ok men att den bara inte startar? Har jag förstått rätt då? Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Det där slumpartade beteendet, där alla nycklar fungerar, fast bara ibland... Lutar det inte åt att tändningslåsets kontakt glappar? Verkar nästan värt att byta den på chans, åtminstone. /Lennart |
|
|
Vad händer om du tar ut nyckeln som inte funkar temporärt och sätter i den igen och gör ett nytt försök? Om det är slumpvis funktion på flera nycklar är det som Lennart är inne på, troligare att det är något strul med bilens hårdvara och då troligen kring tändningslåset i sig eller antennen i detsamma t ex. Att läsa av vad som händer med varje nyckel och bilens styrsystem när de inte funkar/funkar, som Ola är inne på, ger dig väldigt viktig information som kan göra att du slipper gissa vad du ska byta... Gissningsleken "byt delar på måfå" kan bli väldigt lång och dyr! ;) Oaktat dina problem med startnyckeln, verkar dock startbatteriet vara på upphällningen och det bör du nog byta. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
| Ja Ola du har förstått rätt | |
|
Ja Johan B Om jag tar ut nyckeln igen och prövar händer samma sak . Dvs ingenting Först när man byter nyckel brukar det ändra sig🤔 |
|
|
Ok bra då är det ju inte själva tändningslåset. Mycket pekar på "ignition switch" som Lennart sa. Denna: Länk Jag får då och då frågor kring EWS så jag gick ut till min 540 och spelade in en film. Finns på min Instagram: Länk Kolla detta på din bil och ser allt bra ut, men den startar inte, så är det mycket sannolikt "ignition switch" som är sliten. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Uppföljning: Bmw:s dom att batteriet är nedsatt har blivit punkterat. De läste fel på bef batteri när de dömde ut det. Kapaciteten på batteriet är 720 EN och inte 900 som de gissade på BMW. Var till batterilagret där jag fick ett datablad på bef batteri och där stod 720 inte 900 EN. Däremot var strömstyrkan 90 Ah. Har nu varit till batterilagret som gjorde en avfosfatering tror jag det hette ja en rekonditionering kan man säga. Men fortfarande samma intermittenta startproblem. Har även köpt en ny huvudnyckel hos BMW men fortfarande sammaproblem.De har faktiskt startat och tillverkat nya diamantnycklar igen för info!!! Tog upp det här med ignition switch men det trodde de inte på . |
|
|
Hej, Tack för din uppföljning! Jag hoppas att dina resor och besök hos olika leverantörer inte kostar dig mer än bensinen, en ny nyckel och ökad förvirring. ;) Men om du någon gång vill slå på stort, kan du välja att montera något av de här alternativen (även om BMW "inte tror". Var det förresten BMW som övertalade dig att investera i en ny huvudnyckel? För 2000kr?): Länk Om du inte gör det själv, tillkommer monteringskostnad, naturligtvis. Och går du till BMW så lär ett byte (material + arbete) knappast hamna under 2500. Men det är ett enkelt GDS-jobb. Och det finns andra verkstäder än BMW. Sen, för att reda ut begreppen lite: Batteriets polspänning skall vara ca 12,7 volt (12,9 för ett AGM). Om bilen har ett vanligt blybatteri, är dina uppmätta 12,66 volt således godkänt. Batteriets kallstartsförmåga uttrycks i värdet CCA EN 720 A. Detta värde skulle jag vilja tillskriva en för normalanvändaren enbart teoretisk betydelse, om man inte räknar med att ofta parkera i mycket kalla områden. Ditt batteri räcker (förmodligen) alltså till. Batteriets lagringskapacitet uttrycks i värdet 70Ah. Om det är fulladdat, kan du alltså teoretiskt plocka ur en ström på t ex 1 ampere (A) under 70 timmar (h) eller 10A under 7h. Som sagt, om batteriet är fulladdat. Och det vet man inte utan vidare. Men det kollade väl Batterilagret? De kan sådant. Till slut om batteriets kondition kan förorsaka det uppträdande, som du inledningsvis beskriver, då finns det spöken också. ;) /Lennart |
|
|
Hej Lennart och tack för din support. Nä jag köpte ny nyckel för att jag behöver en ny sedan tidigare. Passade på nu när det fanns. Nyss uppenbarade sig nys fenomen När jag startade bilen började höger blinkers och blinka Även fast spaken stod i neutralläge När jag dlog spaken till vä blinkade höger och vice versa Var omöjligt att stoppa blinkningen utan att stanna bilen. Hursomhelst nu har den plötsligen gått till sig Ytterliggare något som kan kopplas till ignition switch tro? |
|
|
Ola håller på och kopplar upp INPA men får ej kontakt mee bilen . De två ringarna är ej svarta. Vad kan det bero på? Har funkat förut? |
|
|
Fel på tändningskontakten kan förorsaka många konstiga problem. Det där med blinkersen verkar bekant, men jag är långt ifrån säker. Däremot får jag lite mer vatten på min kvarn, när INPA inte vill. Om jag minns rätt, betyder den ena ringen ”tändning på” och den andra ”konstant spänning”, (Terminal 30”). Vi får hoppas att Ola snart har hämtat sig från resultatet av Melodifestivalens första omgång och kan samla tankarna till en utredning här. :)) /Lennart |
|
|
Det första man ska kolla när inte man får kontakt med Inpa är att kabelinställningarna i enhetshanteraren är rätt. Måste vara Com 1 och Latency Timer 1. Se här en beskrivning i ämnet, dock så i detta exempel har de Com 3. Länk Lennart, numer, oklart varför, så går båda "prickarna" på tändning. Tror det har att göra med de modernare Inpa-kablarna som även klarar dcan att göra. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
@Ola: Härligt! Ny kunskap, redo att sättas på prov om ett par månader, när tolvan väckts ur sin vintervila. :) /Lennart |
|
|
Ok Ola har bytt till Com 1 och latency timer 1mS Den stog på Com 3 resp Latency 16 ms Väldigt konstigt har inte gjort nån ändring Nu får jag även kontakt med bilen hurra !!!! Dock kan jag inte gå vidare blir versions do not match . Malfunction possible |
|
|
Tryck bara ok på det. Det är standard det där meddelandet. Mvh Ola Min webshop: Länk Mina bilar: Länk |
|
|
Går in på body och EWS nu Reading internal state Key is sending Yes DME line switched free. Yes |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.