AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
3.712

Bästa M-kompromissen i hårda tider ?

Sida 1 av 2
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Hejsan ,, efter att ha haft en del andra väl presterande bilar än bmws M, så börjar man drömma sig bort till tiden då jag körde e36m3 och e46m3 , det va rejält roliga bilar ( iaf då, men vet inte hur jag hade upplevt dom idag?)

Idag har jag sålt alla mina bilar och kör ”skrot”, sista nya bmwn jag hade va en G31 , jag sålde allt efter all skit med corona, bränslepriser, och kände det läskigt att sitta på dyra grejer som jag kanske aldrig får sålt.

I slutet av sommaren köpte jag dock en 328i e36 cab, som jag har fixat alla typiska fel på, den känns fräsch!! Men man saknar något nyare, man saknar effekten, och allt snack om hur kul manuellt är- det stämmer bara om man har en diffspärr och rätt effekt, för all ”den sortens körning” blir inte av i 328an , man är bortskämd !

Därför, funderar jag på M4, i mitt huvud är den snålare i bränsleförbrukningen (som faktiskt spelar roll även om det är en kul bil, jag har kört 15-20 mil på en tank med måttlig körning med föregående bilar och det är tråkigt) ,, turbosexa känns väl vettigare rent ekonomiskt än sugsexa eller åtta ?

Så dom kommer väl den egentliga frågan, : är M4 roligare/bättre/vettigare, än att köra e46 eller e9x ?

Och när man kollar i prisklassen, så ser man exempelvis M6 Gran Coupe, den vackraste M i mina ögon, lyxen, komforten, exklusiviteten , och den rejäla motorn, på gott och ont

Och åter till M4, en cabriolet är ju en trevlig ”utrustning” och dom ser så jäkla snygga ut och verkar inte kosta så mycket mer, sedanen M3 är ju dyrare ?

Jag tänker mig 400-500 i inköpspris, tanken är att köpa något med minimalt värdetapp , jag skruvar och servar själv men kan lämna in för något enkelt just för stämpeln

Hade ni köpt äldre bil som min 328, , stor m6 som sörplar men är dyrast av alla till billigast pris? M3 eller M4 , ?

Jag ville mest bolla dessa alternativ, sommaren är ju faktiskt inte så jäkla långt ifrån även om vintern precis började :)
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Kanske blir en m6 lite klunsig, jag hade nog försökt hitta en stark 4wd all-round typ en sån här

Länk

och då blir det ju lite pengar över för en skön bilresa ner på kontinenten

/M

Mina bilar: Länk
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Hade valt utifrån hur beroende jag är av att bilen ska funka till vardags, åka till jobb osv. Kunde jag jobba hemma / ha nära till jobbet och ha så pass god ekonomi att jag kunde köpa en bil bara för att ha kul skulle jag nog välja en äldre.

En e60 m5 hade nog legat bra till. Tror de kan hålla värdet riktigt bra och känns som en av de sjukaste m bilmodellen. Designen sticker ut, tror det kommer va positivt på sikt.

Tanken är också att det är skönt att inte äga en väldigt ny/dyr bil om man använder den väldigt sällan.

Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Tegel: den va grym, jag har inte tänkt i dieselbanorna :)

Henrik335: e60m5 är cool, har haft både den och m6, men det har blivit lite av en no-no, jag har slutat tycka om den generationen och gonggongljudet , modelltypiska felen, och förbrukningen i v10 ,, jag behöver inte bilen till jobb alls, men ändå, har jag stört mig på förbrukningen när jag haft 5+ liters motorer, och v10 i synnerhet :) ,, och jag håller med, att använda en ny och dyr bil sällan, är inte kul, och just för att få bort ”sällan” så vill man ha en så låg förbrukning som möjligt och det är väl där tekniken i nyare kärror kommer till pass , tror jag ,, :)

Det är synd att man inte är gjord av guld, det är svårt att få provköra , jag har typ alltid fått gå och drömma om bilar jag varit intresserad av, och sen köpt dom , för att sedan byta dom kort därefter , och förnuftet spelar en viss roll nu och säger att jag ska köpa något jag verkligen vill ha och som då ska vara en kompromiss på dom punkter som är viktiga just idag 😄
si
470
sirtobbe
Bmw M2 competition - 2019
Bmw 325i touring - 2008
Jag lägger förslaget M2. Kanske tillockmed första versionen med N55 motor och enkelturbo. Mycket körglädje och vettig förbrukning. Skiljer faktiskt ganska mycket kostnadsmässigt mot M4 eller M3. Försäkringen är lägre också. Men också service och delar, där M2 an inte har M4ans dyra lösningar tex kolfiberkardan eller svindyrt lågviktbatteri vilket blir kostsamt vid byte. För att inte tala om kolfiberbromsar och vad byte av belägg/skivor betingar........ Själv har jag en comp med S55 motor, men har kört N55 med. N55 duger gott, om man vill ha en lekfull bil med manuell låda, diffspärr och nätt och smidigt chassie, dessutom på tal om manuell låda, så har du 146 bilar att välja på. Compen 32.
bi
202
bikermike
M3 E46 SMG2 -02
M2 Competition -19 såld
Z4 M Coupe -07 såld
Volvo S60 T5 -02
Jag skulle köpt en M2 og om du vill ha en modern bil. Har själv ägt en M2 men även kört kompisens M2 og. Byta ic och dp med mjukvara så blir den perfekt
m5
975
m5toureg
E34 M5touring '95
E9 CS-A '75
AUDI A6 Avant 2.4 Quattro
provkör en G81 M3touring och se vad du tycker…..;)
-
Länk

E9-Coupe Register Sverige
Global E34 M5touring Registry
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Tackar för alla svar, det är kul att forumet fungerar, för jag tror att dom sociala medierna kommer falla ur , det kan inte bara vara jag som tröttnat på ansiktsboken:)

Alla verkar tycka M2, jag funderar på varför M4 är dyrare begagnad när den inte verkar vara lika populär,,, lite som m6 som totalt havererar nypriset jämfört med ovan nämnda 🤣

Jag har mer och mer börjat förälska mig i S55 och har lagt mycket tid på youtube och nätet för information och motivation ,, jag har ett mission och det är att åka och titta på både m2 och m4 här runt Skåne

M3 touringen hade jag säkert älskat, den är dock så pass utanför min budget att jag inte vågar provköra den, för känner jag mig själv rätt , så kommer allt i mitt huvud prioritera om, och så står jag med en bil för dubbelt av vad jag egentligen velat betala 🤣🤣
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Kul, visste inte att du betat av e60 m5 redan. Då blir ju läget ett annat. M2 eller m4 blir nog trevligt.
Inte funderat på en M135/M140? En bra kompromiss och går att få både ned N55/B58 Manuell/DCT

Tror inte man behöver diffen om man inte plågar den på bana, och då går det ju enkelt montera en :)
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Av dom modernare BMW får jag väl slå ett slag för M2, sen om du väljer en vanlig med N55 motor eller en Comp med S55 är en smaksak. Så länge du inte behöver det extra utrymmet slår den en M3/M4 som helhet tycker jag. M3/M4 har lite lyxigare inredning, M4 är lite lägre och bredare men M3 ungefär likadan i proportionerna. M2 är lite lättare och nättare men framförallt är ägarkostnaderna klart billigare, betalar ca 2200:-/år i skatt och ca 1000:-/mån i helförsäkring. Kollade även på M3/M4 när jag köpte M2:an och då är skatten högre men framförallt kostar helförsäkringen ca 2500:- månad, 18000:- mer per år är det inte värt tycker jag.

Jag valde en M2 LCI p.g.a. de traditionella njurarna (sitter ej ihop), ljudet från N55:an och för att det är den finaste designen av alla moderna BMWs i mitt tycke.
si
470
sirtobbe
Bmw 325i touring - 2008
Du har definitivt en poäng där. Rent designmässigt tycker jag M2 LCI slår min M2a. Speciellt combon med njurarna isär och de octagonformade angeleyes tycker jag är särskilt snyggt Dock gillar jag stolarna bättre i min. Finns de på nätet som monterat M4 stolar (som har mer exklusivt skinn) i den gamla M2. Färg på lacken är ju en smaksak. Min är blå, men svart framhäver formerna ännu bättre.
bi
202
bikermike
M3 E46 SMG2 -02
M2 Competition -19 såld
Z4 M Coupe -07 såld
Volvo S60 T5 -02
Sirtobbe har du sportstolarna i din Competition ? Jag tyckte inte mina var speciellt sköna, tyckte man satt uppe på stolen. Däremot snyggare än standard stolarna.
M4 stolarna är mycket sköna och snyggast.
si
470
sirtobbe
Bmw 325i touring - 2008
Jag har samma stolar som M4 hade vid lanseringen. Alltså INTE competition stolarna som kom runt 2016 och som har hål rakt igenom. Dessutom skiljer läderkvaliteten. M2 stolarna har det grövre skinnet som inte är lika mjukt. Tycker om mina stolar som är manuella, men har både el-breddning samt el-svankstöd. Det senare gör stor skillnad.
bl
2.294
blixten
325i -88
Stolarna i 370 hk m2 är ju skönare än de som är standard i comp. Dessutom har dom justerbart/utdragbart lårstöd vilket jag tycker är en stor fördel.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Stolarna i vanliga M2 är definitivt bekvämare än Compens, men också definitivt fulare. M4 Competitionstolar i en M2 skulle vara perfekt, manuella så klart.
Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Idag har jag varit och kollat på några bilar, utan att bestämma mig- mest för skojs skull,, En M4 Comp -20, en M2 , och en 1M ( häggenäs i hörby)

Först såg jag 1M och vid snabb inblick i lokalen trodde jag den va en M2 , första tanken va ”fan va snygg, det är ju en krympt M3e36 , haha! ”

M2 såg ut att vara lite längre, men fortfarande snygg som fan, större än 1M och större än vad jag trodde den skulle vara, såg riktigt rolig ut och jag förstår precis varför ni älskar dom. Den gav mig dom vibbarna som en golf gti gör för ungdomar, ”den här ska man beställa roliga saker till och och ändra hur mycket som helst” , en riktig entusiastbil, en 1M ska vara orginal i jämförelse

Sedan tog jag en rejäl titt på en 2021 M3 , en grön sedan, och NÄ, den är till för dom som vill ha eller har haft en M5 men vill ha en mindre och mer bränsleekonomisk bil i samma klass,—- lyxkryssare, jag fick inte mycket ”sportsedan” känsla , bara vass muskelvardagsbil… och därför, är det bara touringen jag hade kunnat köpa !!

Och M4:an, sista året, skodd med PS4S , 3 brukare som kört 9000 mil säger mig att modellen är jävligt go att köra om var brukare lyckats köra 3000 mil var fördelat på 8 månaders ägande, om vi går på snitt :) kanonskick, och vilken jäkla inredning, M4an glänste faktiskt med inredningen , röd/svart skinn, gjorde sig bra i verkligheten. Bilen såg rätt stor ut, men bredvid den nya m3 så såg ju den nya större ut

Detta är svårt för mig, ärligt talat så hade jag velat ha både M2 och M4 men det går inte , båda va ju tillräckligt fina ( inredningen såg lyxig ut) för att köra med varje jävla dag .. säljaren tyckte att M4 passade mig sett till vad jag brukar köra och han sa att M4 upplevs rå och snabb medans m2 är busig och snabb ,

Men jag måste säga att det är jävligt skönt att sitta och läsa, kolla videos, och klämma och känna inför ett köp, det är trots allt ett tag kvar till säsongen börjar för mig ,, och jag är tacksam för er input !!
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Trevliga bekymmer:-) Halva nöjet är jakten och att kolla bilar. Oavsett vad du väljer kommer det bli kul.

Visa användare
460
Patrik.E
M6 "indy" -05
525da Touring Xdrive -14
Idag har jag varit och kollat på några bilar, utan att bestämma mig- mest för skojs skull,, En M4 Comp -20, en M2 , och en 1M ( häggenäs i hörby)

Först såg jag 1M och vid snabb inblick i lokalen trodde jag den va en M2 , första tanken va ”fan va snygg, det är ju en krympt M3e36 , haha! ”

M2 såg ut att vara lite längre, men fortfarande snygg som fan, större än 1M och större än vad jag trodde den skulle vara, såg riktigt rolig ut och jag förstår precis varför ni älskar dom. Den gav mig dom vibbarna som en golf gti gör för ungdomar, ”den här ska man beställa roliga saker till och och ändra hur mycket som helst” , en riktig entusiastbil, en 1M ska vara orginal i jämförelse

Sedan tog jag en rejäl titt på en 2021 M3 , en grön sedan, och NÄ, den är till för dom som vill ha eller har haft en M5 men vill ha en mindre och mer bränsleekonomisk bil i samma klass,—- lyxkryssare, jag fick inte mycket ”sportsedan” känsla , bara vass muskelvardagsbil… och därför, är det bara touringen jag hade kunnat köpa !!

Och M4:an, sista året, skodd med PS4S , 3 brukare som kört 9000 mil säger mig att modellen är jävligt go att köra om var brukare lyckats köra 3000 mil var fördelat på 8 månaders ägande, om vi går på snitt :) kanonskick, och vilken jäkla inredning, M4an glänste faktiskt med inredningen , röd/svart skinn, gjorde sig bra i verkligheten. Bilen såg rätt stor ut, men bredvid den nya m3 så såg ju den nya större ut

Detta är svårt för mig, ärligt talat så hade jag velat ha både M2 och M4 men det går inte , båda va ju tillräckligt fina ( inredningen såg lyxig ut) för att köra med varje jävla dag .. säljaren tyckte att M4 passade mig sett till vad jag brukar köra och han sa att M4 upplevs rå och snabb medans m2 är busig och snabb ,

Men jag måste säga att det är jävligt skönt att sitta och läsa, kolla videos, och klämma och känna inför ett köp, det är trots allt ett tag kvar till säsongen börjar för mig ,, och jag är tacksam för er input !!
Visa användare
308
igelkotten
BMW M550i individual -21
Alfa Romeo Gt 3.2 -07
Audi A2 1.4tdi (90hk) -04
Volkswagen Transporter T6 -16
Kanske ett sidospår men en Alpina B3 cabriolet tror jag håller värdet otroligt bra med god potential att över tid öka i pris, särskilt om du finner en med Lavalina inredning. Den ger god prestanda och är skönare för vardagskörning om än inte lika hård och busig som en M2/M3/M4.
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Patrik.E

Verkar som du är i drömmarnas värld.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.