AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
4.047

Min M4 äter bakdäck

Sida 2 av 3
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
?den har väl (negativ) camber från fabrik? Min hade ca -2grader fram. Många som vill öka det installerar så klart camberplatter fram.
bl
2.294
blixten
325i -88
Om din M2 hade -2 grader camber per hjul fram vid nybilsleverans, så var den sannolikt inte gjord enligt BMW:s rekommendationer avseende hjulupphängning.
bi
202
bikermike
M3 E46 SMG2 -02
M2 Competition -19 såld
Z4 M Coupe -07 såld
Volvo S60 T5 -02
Min Competition hade nog närmare noll från fabrik som blixten säger.
Har du -2 så har den garanterat ställbara topplagringar.
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Jag har sålt bilen så jag har inte protokollen kvar, men vad jag minns hade jag ca 2 fram och närmare 2 bak. Jag monterade M Perf suspension direkt, så jag såg aldrig helt standard, men den lilla sänkningen kan bara ändra vinklarna lite. Jag hade inte ställbara topplagringar.
Jag googlade lite på M2/M4 och standard verkar vara ungefär:
Front Camber: minus 1.1-1.4 degrees
Rear Camber: minus 1.2-1.4 degrees
Front Toe: ca 0mm
Rear Toe: ca 4mm
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
1,1-1,4 grader camber låter rimligt från fabrik, din sänkning tog den till ca 2 grader. Bärarmarna hänger en bit under parallellt (med marken) vid standard höjd och beroende hur mycket du sänkte så nära nog parallellt med marken vilket effektivt gör bärarmarna längre (från infästningspunkten) och skjuter ut fälgen/däcket i nederkant vilket ökar cambern.

Det ingick inte andra topplagringar till M Performance stötdämparna?
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Nej, det gjorde det inte.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Det var lite snik tycker jag. :D
Visa användare
871
aerobat
Porsche 718 Spyder
Jag köpte original M Performance och fick det gratis monterat av BMW vid leverans av bilen ny. Alla garantier gällde då fullt ut. Jag hade varken fått det gratis eller full fabriksgaranti med eftermarknadscamberplattor. Dessutom körde jag aldrig M2an på bana under de knappt 5 åren jag hade den, har en annan bil för det.
Visa användare
121
JohnnyLehti
BMW M4 competition 2017 M performance.
BMW 320 Si 2006
BMW 320i m sport edition 2011
BMW M3 E46 2002
Hjulvinklarna blir ju vad man ställer dom på. M3/M4 ska ligga på ca 1,5 grader från fabrik. Sänker man bilen får man justera om. Jag brukar lägga mig på ca 1,3 grader bak. Fram ca 1,5. Jag gillar inte att åka med camberplattor. Hela konstruktionen är en kompromiss med ett lager som ska stå upp men ligger ner, plus att det blir mycket vägljud. Nu har dessa bilarna kraftiga fjädertorn, annars kan det också vara ett problem. Däremot brukar jag öka caster istället. Jag använder justerbara excentriska bussningar med ledlager. Då slipper jag problemen med att åka med camberplattor som ger för mycket camber när jag kör rakt fram och däckslitage på insidan samt sämre bromsverkan. Med mera caster får jag bara mer camber när jag svänger. Dessutom bättre kursstabilitet, bättre instyrning, något mer överstyrning vid skarpare sväng. Sen brukar jag lägga mig på det lägsta gränsvärdet för toe-in. Personligen tycker jag att det är lite konstigt att inte fler ökar caster, speciellt på gatbilar men folk kanske inte vet hur det funkar utan "följer trenden" bara.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Om du ökar castern på en McPherson framvagn utan att flytta styrväxeln uppåt alternativt shimsa ner yttre styrleden kommer du introducera toe in vid infjädring och toe out vid utfjädring. Ska man vara petig skall du kompensera casterökningen med att flytta styrväxeln framåt eller bakåt lite också beroende på hur du ökar castern.

Kör du med stoppskruvar när du kör excentriska bussningar? Gör du inte det kommer bussningarna med största sannolikhet att vrida sig i lagerhusen vid hård körning.

Framvagnen i M2/M3/M4 är konstruerad på så sätt att den ökar caster/camber mer vid rattutslag, p.g.a. de dubbla bärarmarna/infästningarna i spindeln, jämfört med en gammal framvagn från E46 eller äldre.

Det är inga som helst problem med bromsprestandan även vid 2,7 grader camber. Camber ökar inte slitaget nämnvärt på insidan av däcket, men att kombinera det med toe in gör det. Jag kör toe 0 med 2.7 grader camber utan konstigt slitage alls.
Visa användare
121
JohnnyLehti
BMW 320 Si 2006
BMW M3 E46 2002
Jag har SPL casterbussningar i aluminium. Än så länge har ingenting flyttat på sig och jag har inte hört eller läst att någon har haft problem med det. Det verkar funka utmärkt. Nu har jag ökat caster 0,5 grader så det är inga radikala förändringar men den lilla ökningen ihop med en solid bussning gör stor skillnad för styrkänsla och stabilitet. Bilarna har ju inbyggd understyrning från fabrik så lite av det vill jag få bort. Jag är nöjd med hur bilen är nu. Främre bussningen i casterstaget är ju den största och mjukaste i hela framvagnen. Jag kör ju inte bana så jag har ingen fördel av mycket camber.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Hade du kört bana skulle risken vara ganska stor att dom excentriska bussningarna skulle rotera i husen p.g.a. dom belastningarna som uppstår, om stoppskruv inte används. Jag har Millways bussningar till de främre bärarmana och det gör stor skillnad för styrkänslan och stabiliteten vid inbromsning.
Du hade kunnat bli av med understyrningen genom att ställa toe 0, bilen blir inte spårig alls av det, i princip alla bilar som säljs till kreti och pleti har inbyggd understyrning p.g.a. att dom har toe in både fram och bak. Bak är det ett måste att blir bilen rent av farlig att köra, men fram behövs det inte.
Visa användare
121
JohnnyLehti
BMW 320 Si 2006
BMW M3 E46 2002
Ja, jag vet, jag har kört med 0 i toe förr. Nu har jag inte kvar den i mitt tycke dåliga EDC-fjädringen utan har Öhlins istället så det får väl bli att prova lite bana vid tillfälle för att utvärdera bilen lite. Men den kommer inte bli någon banbil utan mest en finbil för gatan. men det var en stor förbättring med Öhlinarna.
bl
2.294
blixten
325i -88
Upplevde du att även vardagskomforten blev bättre med öhlins?
Visa användare
121
JohnnyLehti
BMW 320 Si 2006
BMW M3 E46 2002
Bilen är fastare i chassit men mer komfortabel.
När jag köpte kitet var det mycket som var fel. Allt från inställningsuppgifter, märkningar, stötdämparlängder o.s.v. Jag skickade en lång lista till Öhlins och förklarade för dom på telefon vad som var fel också. Detta åtgärdades snabbt och bra så det blev ju bra sen men ändå förvånande.
Sen har jag ändrat på mina fjädervärden mot vad som ingår i kitet. Två gånger bak och en gång fram. Jag tyckte bilen var för hårt satt helt enkelt. Nu är jag väldigt nöjd och när jag ser vad dom kör med för fjädervärden på dom modifierade kiten i USA bl.a. så har dom valt exakt samma som jag gjorde faktiskt så jag känner att det är lika bra som det känns. Som jämförelse så har en Competiion M4 45 N/mm fram och 105 N/mm bak i fjäder och Öhlins har 90 N/mm fram och hade 230 N/mm bak, som sedan ändrades till 190. Jag har 80 N/mm fram nu och 160 N/mm bak. Dämparna är grymma Fördelen med att inte ha EDC-funktionen är att man kan finjustera i 20 lägen istället för tre och att man även kan ändra bak eller fram separat vid behov.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Tycker definitivt att du ska prova lite bana vid tillfälle! Du behöver inte ligga på gränsen, det är kul ändå även fast man har lite marginal.
Visa användare
121
JohnnyLehti
BMW 320 Si 2006
BMW M3 E46 2002
Ja, jag har ju kört mycket bana förr i tiden med min Sierra och jag körde med M4:an på Knutstorp en dag när jag precis hade köpt den. Det gick ju bra, bara man stänger av alla stabiliseringssystem. Annars är den hopplös att lära sig att köra. Det vore såklart kul att se hur Öhlinschassit förändrar den när man kan ligga närmare gränsen.
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Tycker MDM läget fungerar bra, vågar inte köra helt utan hjälpsystem på Ringen. Det går att få MDM läget kodat som GTS/CS som tillåter ännu mer frihet innan systemen ingriper. :D
Visa användare
121
JohnnyLehti
BMW 320 Si 2006
BMW M3 E46 2002
Ja, jag får koda om det, eller be någon rättare sagt. original på Comp. är helt kasst om man vill kunna hinna korrigera bilen själv.
bo
283
borka
325i Cab -10
Hej,

Sticker in med en fråga.. just justerbar caster verkar inte finnas på så många kit vad jag sett, det ska gå att köpa till i länken nedan. Fråga: Är det 'mycket pang för pengarna' om jag vill uppgradera chassiet på min E93.a? Är ute efter bättre instyrning i kurvorna. :)

Länk

/mvh Anders
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.