|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej, Lång rubrik men som den säger så slutade helt plötsligt Apple carplay fungera i förrgår. Har en 520 årsmodell 2020 med idrive 7. Detta helt utan vidare. Inga nya uppdateringar som ligger bakom. Kört iOS 16 sen det kom utan problem. Har hållt in volymknappen och ”botat om idrive” raderat telefonens anslutningar både Wi-Fi och blåtand. Resetat telefonen och testat med annan telefon. Det går fint att ansluta med/till Wi-Fi så det blir det där direct-bmw vad det nu står. Men varken telefonen eller bilen ser varandra vid carplay eller blåtandsanslutning hur jag än gör. Det här brukar inte direkt va rocket science. Googlat och försökt hitta tips men blir inte riktigt klok på detta. Någon som har nån idé? Fungerar inte med sladd heller ska jag tillägga. Telefonen börjar ladda men får ingen carplay med sladd heller.. En tanke var att uppgradera bilens infotainment/idrive 7. Men jag har ingen Software upgrade meny i varken bilen eller i my BMW appen. Är inte det märkligt? Har även försökt manuellt ladda ner på USB och skrivit in mitt VIN på bmw-sidan för uppgraderingar men där står det bara att det kommer ske automatiskt. Har haft bilen två år men aldrig sett någon slags uppdatering automatiskt. Förvisso har saker som android auto automatiskt smugit sig in. Så kan det va så att den här bilen helt enkelt bara uppdaterar sig själv helt sömnlöst? | |
|
Vad har du för stereo i bilen Jag har H/K i min men den stänger ljudet helt i telefonen när den varit uppkopplad Tänkte mest om du har det problemet med Ha deT |
|
|
Bra fråga thom525. Har nog "Original/standard" ingen Harman Kardon. Då borde det stå lite varstans tycker jag. Jag har inga ljudproblem överhuvudtaget och aldrig haft så det här rör sig alltså "bara" om att bilen inte syns för telefon och vice versa när man försöker para. Wifi fungerar som sagt kanoners, men bluetooth gör det inte. Suttit i bilen under morgonen och testat med flera telefoner, fabriksåterställda telefoner och bil. Verkar inte bättre än att det är en verkstadsgrej. Därför jag va lite frågande kring det här med uppdateringar också på idrive/bilens OS... |
|
|
Hej Du ser om du har HK då har du diskanter i dörrarna vid fönstret Ha deT |
|
| Carplay var ju en kostnadsoption i början, kan det ha blivit något strul med förlängningen av abonnemanget nu när det ingår kostnadsfritt? Fyllde bilen precis tre år? Om du går in på BMW Connected-sidan för din bil, står det att du har Carplay där? | |
|
Det står: "SMARTPHONE-INTEGRERING Med smartphone-integrering stöder din bil Apple CarPlay och Android Auto via trådlös anslutning från din mobila enhet. [1] Obegränsad, så länge de tekniska förutsättningarna finns för den här bilen" Bilen fyller 3 år i sommar. thom525 nej har inga diskanter vad jag vet i dörren. ska kolla när jag ger mig ut strax! |
|
|
Ja, då borde den ju inte stängt av tjänsten i alla fall.. Får du upp Carplay-alternativet i telefonen för blåtandsanslutningen? Jag förstår det som att du lyckas koppla blåtand och det fungerar som vanligt men inte Carplay? Om du går in i blåtandsanslutningen i bilen, finns Carplay med bland alternativen där? Brukar vara bra att ta bort anslutningarna från både bil och telefon och "börja från noll", men det låter som att du gjort det med tanke på att du testat fler telefoner? |
|
|
Jag använder varken WiFi Hotspot eller Carplay, så jag kan ha fel, men min förståelse är att nätnamnet "DIRECT"-BMW:xxxxx kopplar till bilens hotspot. Det är väl inte den som skall kopplas upp för att använda Carplay? TS nämner att Bluetooth inte fungear vilket jag tror är en förutsättning för att sedan också koppla upp en wifi-anslutning (men inte till internet utan bara mellan telefon och bilen.) Om jag förstått rätt så heter denna BMWxxxxx. Så jag skulle börja med att ta bort "DIRECT-BMW_xxxxx" och få bluetoth att fungera. I iDrive telefon-menyn ändrar du sedan till carplay. |
|
|
Nej jag har faktiskt inte ens lyckats få någon telefon att anslutas med blåtand överhuvudtaget nu sen Carplay ballade ur. Så det är nog ett bluetoothproblem i grunden som det känns just nu. Kan ansluta med Wi-Fi utan problem. Uppdatera appar fungerar via optionsknappen i idrive. Men i telefonerna jag provat med syns inte bilen under bluetooth. Och i bilen syns inte telefonerna. Har testat reseta bil och telefoner. Olika iOS versioner samt en androidtelefon. Gjorde tillslut en total återställning av idrive eftersom jag inte har nå viktiga inställningar osv. Men det hjälpte inte heller. |
|
|
Oj, sorry bmw21 jag skrev och du måste postat ditt medan jag skrev. Skriver på telefonen så det är lite yxigt :) Jag har tagit bort telefonen helt från bilen dvs den finns varken via wifi eller bluetooth. Så jag försöker alltså få till en traditionell blåtandsanslutning nu primärt men bilen ser inte telefon och telefon ser inte bilen. Som jag förstått använder själva carplay både Wi-Fi och blåtand sen när det väl fungerar. BT för att styra och para ihop sen Wi-Fi ”hotspoten” för stream mellan telefon och bil. Dvs det är telefonens data man använder för Spotify osv. Wi-Fi hotspot enbart mellan telefon och bil. Men dit kommer jag inte utan det är stendött på bluetooth sen ett par dagar tillbaka trots återställd bil och telefon. |
|
|
Ajdå, ja då blir det ju svårare. :( Precis som du säger så används Wifi för Carplay när du väl etablerat blåtandskontakt men normalt behöver man inte bry sig om Wifit "i bakgrunden" utan man kan välja att aktivera Carplay i telefonen så använder den Wifit, precis som bmw21 beskriver det, utan att man själv behöver välja Wifi i telefonen. Vad jag vet är det ingen inställning i bilen för att slå av blåtand helt utan den borde gå att upptäcka när du väljer att lägga till enheter, så jag har nog ingen bra gissning på vidare steg utan att kanske besöka verkstaden då.. |
|
|
Exakt för så var det när jag anslöt initialt. Det var ju helt okomplicerat och allt skötte sig automatiskt. Det går inaktivera och aktivera bluetooth och Wi-Fi i menyn och det har jag testat göra flera gånger och även väntat länge mellan varje gång samt slagit av bilen och väntat en halvtimma och slagit på igen. Två tusen spänn i felsökningsavgift skulle dom ha så det är väl bara gilla läget! Får hoppas det är nå billigt och/eller att de kan ta det på goodwill pga bilen är så pass ny. Garantin gick ut i augusti i år. |
|
|
Långskott, men det finns ett menyval, när man är inloggad på sin connected drive förarprofil att inte tillåta andra att ansluta sin mobil. Är du inloggad när du provar? (eller kanske prova som gäst eller skapa ny profil?) |
|
|
Bra tips! Är inloggad som mig själv, samma konto som vart hela tiden. Men det skadar ju inte att testa. Har dock inte sett någon sådan inställning du nämner. Men ska testa som gäst eller skapa en temporär ny profil. |
|
|
Haft sjukstuga här hemma så har inte haft tid att testa. Men provade precis nu att logga in som gäst samt så skapade jag en ny profil och provade med. Blev dessvärre ingen skillnad. Ingen telefon hittas överhuvudtaget via bluetooth. |
|
| Dags att kolla om den har lagrat felkoder? | |
|
Vart på BMW nu. Inga felkoder. Ingenting! Och dom hade aldrig någonsin vart med om att bluetooth bara stendött. Dom hade in tekniker som testade med flera telefoner och ja gjorde väl troligen allt jag redan gjort. Just nu vet dom ingenting utan det blir att byta ut komponenter som nästa steg. |
|
|
Tråkigt och hoppas BMW löser det åt dig utan alltför stor kostnad. Men nånstans känns det ändå som det var enklare förr, med en vettig stereo och CD-skivor ;-) Har iofs tillgång till Carplay i min bruksbil men använder det inte och utifrån vad jag läser så kommer jag inte att göra det heller...... Niklas Fransosen |
|
|
OT/ Jag har inte heller behov av AA/AC, men om man vill kunna tala i telefon i bilen så är det ju blåtand (och handsfree) som gäller. En bättre ersättning för CD-skivor (och växlare som jag haft i ett par bilar) är ju att spela från USB-minne (som ju fortfarande stöds). Om bara BMW kunde förmå sig att lägga till svenska i röstavkodningen (av namn och adresser) så skulle det bli perfekt.../OT |
|
|
Jag har oxå en 520D -20 med iDrive 7. För några dagar sen fick jag meddelande att jag behövde logga in i iDrive, men jag var inloggad. Apple CarPlay slutade att funka oxå. 1. Loggade in i iDrive igen, då var det löst. Men Apple CarPlay funkade fortfarande inte. 2. För mig funkade Bluetooth, men inte WiFi. Gjorde en omstart av iDrive (hålla in volymknappen 30 sekunder). Sen kickade allt igång. |
|
|
Ja det är ju främst för att kunna se när någon ringer och hantera samtal eller lyssna av SMS. Spotify fungerar fint med den BMW native appen som finns i idrive. Det går via wifi mellan telefon och bil. Så jag är bara halvt vingklippt :) En liten uppdatering kring läget. Haft bilen inne en gång till utan att dom hittat felet. Lite oklart vad dom gjordes ärligt talat. Fick bara info att dom måste göra en ”utökad felsökning”. Har inte betalat en krona än även om de försökte få mig betala 2 tusen spänn för felsökningen. Jag betalar isåfall när man hittat felet var mitt argument och det godtog dom. Jag menar det kan ju va goodwill, försäkringsärende osv. Så jag kände inte för att betala felsökning i det här läget. @tigern jag fick också sådär att jag behövde logga in igen fast jag redan var inloggad. Men om det hade samband vet jag ej. Idrive är omstartad flera gånger med 30 sekunders-grejen. Gjorde även en hel reset av idrive (master reset) så alla inställningar nollades. Troligen är ju felet i min bil hårdvarurelaterat annars borde det hoppat igång vid det här laget. Får väl se om de löser det tredje gången gillt om ett par veckor. Är en nätt bilresa på 20 mil varenda verkstadsbesök också dessutom. Det här är ju inte direkt det första man tänker sig att man har sin bil på verkstad för. Framförallt inte tre separata besök… |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.