|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Har precis kompletterat min beställning med laser för en vecka sen och idag kom det ett gruppmejl från min säljare som vittnar om allvarliga problem med leveranserna det senaste året, historiken går bak enda tills 5/1 2022. Alla möjliga problem listas genom tiden, även sånt som jag trodde i min enfald att vi i Sverige är befriade från, som problemen i hamnarna. Jag trodde att alla våra bilar kommer på lastbilar eller tåg. I alla fall, tråkigt nog så meddelar dagens mejl att laser och aktiv protektion begränsar produktionen. Även 20" fälgar samt dragkrok. De sista två bryr jag mig inte om, men första två är viktiga och ingår i min bil. Ni som har fått era bilar under året, saknar ni något som ni har beställt men inte fått? Vad i så fall? Nu är min beställning endast fyra veckor gammal, så det är onödigt att oroa mig och kanske finns en chans att det löser sig innan min leverans, men vissa saker är ett MÅSTE för mig, annars blir det ingen affär för min del. | |
|
När såg du ett tåg med nya bilar? Alla BMW kommer med båt till Sverige. |
|
|
Jag är inte train spotter, så jag har ingen aning. Båt känns lite överdriven. Jag menar det är uppenbart att bilarna måste transporteras på tåg eller lastbilsflak till Bremerhaven och sen då...? Runda Danmark och lägga till var...? Göteborg? Inte Malmö, för här lastas det inte av bilar mer, så vitt jag vet. I vilket fall som helst, så var min poäng att det är ganska ologisk och komplicerad transportväg med båt från Tyskland till Sverige. I vilket fall som helst så måste bilarna transporteras inom Sverige och Tyskland också. Fast min huvudfråga var: Ni som har fått era bilar under året, saknar ni något som ni har beställt men inte fått? Vad i så fall? Själv väntar jag på en i4 e40 och egentligen struntar fullständigt i hur den tas hit, bara jag får den som jag har beställt. |
|
| BMW tar väl in sina bilar från Tyskland i Halmstad, Bremerhaven => Kielkanalen => Halmstad. | |
| Alla Toyotor skeppas till Malmö. BWM skeppas till Halmstad. | |
|
Jag tror bortfallet är beroende på modell, vissa tillval plockades helt bort från vissa modeller men behölls för andra. Vår beställda X3 landar snart i Sverige och den har inte touch på iDrive-vredet men utrustning enligt beställningen i övrigt, men jag vet att andra bilar levererats utan "öppna med spark"-funktion på bakluckan, laserljus och HUD plockats bort från vissa modeller som tillval, inställningsmöjligheter på stolar plockats bort (ofta passagerarstolen i första hand), 360-kameror plockades bort ett tag, night vision tror jag försvann på vissa modeller som tillval, osv. Så visst har det funnits problem, men generellt så ska ändringar synas på din specifikation med en utrustningskod som säger att utrustning plockats bort. På vår spec så finns "S6UX Deletion BMW Controller touch function" med i utrustningslistan. Dock finns det säkert fall på bilar med längre leveranstid att problem uppstår mellan beställning och leverans. Jag ser att nya M550i Ultimate edition som kommer ut på blocket nu inte har B&W-stereon längre vilket ingick tidigare, så man får nog vara lite vaken. |
|
|
Min330e. Jag fick min eDrive40 levererad den 22/10-2022. Jag hade tur i oturen om jag ska hitta något uttryck som möjligen kan spegla resan från beställning. Under året som jag väntade accepterade jag vid olika tillfällen att vara utan kick funktion för baklucka, mörktonade lyktor, touch funktion för iDrive kontrollen och 360 graders kamera . Ett tag var även dragkroken ur produktion. I september började även information komma om att laserljusen var på väg att försvinna från slutet oktober/början november. Men sen lyckades jag pricka några veckor i september där all utrustning utom 360 graders kameran återkom i produktion, min bil var färdigbyggd den 20:e september. Så det enda jag saknar från min ursprungliga beställning är 360 graders kameran, och den verkar ju förbli borta på eDrive40. Min bil har paketen Fully charged, M-sport och innovation. När det gäller transporter så går i4:an med tåg/lastbil upp till Cuxhaven och därifrån med båt till Halmstad. Det tog en månad för min bil att fraktas från München till ÅF. |
|
| Tack Jocke! Laser, PAP och DAP är ett måste för mig. Utan dessa hoppar jag av helt och behåller min nuvarande bil ett tag till, eller köper något annat, till exempel en EV6 till. Min fru skall ha en som hon har beställt, och den är också en fin bil. Jag kan leva utan sparkfunktionen men inget annat får tas bort från min beställning. Krok och mörktonade lyktor och tonade rutor bryr jag mig inte om och inte heller beställt. Kan det vara så att du inte fick 360 vy kameran eftersom det normalt ingick i något av paketen du beställde? Jag har inte beställt något paket utan sytt ihop bilen från grunden. Hur kunde du "pricka" tillverkningsvecka? Jag menar, det kan man väl inte styra själv. | |
| Nej, man kan inte styra produktionsvecka själv. Jag hade bara ren tur och det kom som en blixt från klar himmel, bilen hade hoppat ur planerad produktion flera gånger tidigare. Kod 112 som bilen får när den är planerad för produktion ändrades vid några tillfällen och planerad produktionsvecka flyttades framåt. Jag hade bland annat planerad produktionsvecka 29 och när jag kollade med ÅF på fredagen vecka 28 så var den fortfarande planerad för vecka 29. Sen på måndagen när säljaren kollade igen så hade bilen kod 105 (ingen planerad produktion). Sen helt plötsligt vecka 36, den 9:e september fick bilen plötsligt kod 150 och låstes i produktion. Och då var det bara 360 graders kameran som saknades vid det tillfället. Kameran ingår ju i PAP som jag hade på min order. Och är en förutsättning för DAP. Det sista jag hörde var att det inte finns någon prognos för när 360 kameran är tillbaka på eDrive40, men det kanske kommit ny info nu. Tror inte det har tillverkats en eDrive40 på bra länge med DAP och PAP. Kan vara bra att kolla detta med din säljare. Men som du själv skriver så är ju produktion och leverans ganska långt bort för dig idag så det hinner hända mycket, åt det ena eller andra hållet:-) | |
| Beställde Sept 2021, leverans Juni 2022. I4 M50 super charged, det mesta ikryssat, fick allt. Var aldrig tal om att ta bort något. Jag flrdtod på min säljare att M50 har "prio" på bristvaror. Generellt premieras de "lyxigare" modellerna före de andra. Rätt eller fel, vet jag inte. Men jag fick allt som jag bett om. | |
| Jocke, den i4e40 jag provkörde var helt ny, med mindre än 100 mil i och den hade allt jag vill ha utom laser. 360° kameravy har varit tillbaka i USA och Kanada den senaste tiden och det är inte nämnt i mejlkedjan som min säljare skickade ut till mig. Jag fick alla mejlen för hela 2022 och där står inget som är intresse för mig utom i sista med laser samt transportproblemen, som dessutom nu tycks vara lösta. | |
| Jag frågade min säljare om priolista, ifall jag kan få fortare leverans om jag beställer M50, betalar kontant vid beställningen eller sätter diverse kryssar i "rätt" ruta, men svaret blev nej, det finns bara en priolista, det är ordningen på beställningarna, det spelar inte heller någon roll om du heter Zlatan eller någon annan kändis eller hur många bilar du beställer samtidigt. Varken utrustningspaket eller antalet kryss är avgörande. Sant eller inte har jag ingen aning om, men han känner mig så jag tror att han hade sagt att M50 med alla kryssen kommer fortare och med allt enligt beställningen. Skulle M50 prioriteras då skulle inga e40 levereras alls eftersom jag tror att det skulle suga upp alla resurser. Sen är det så att oavsett hur många kryss du sätter finns det en grundmodell, dvs. den skall ALLTID göras. Min fråga till honom var också en bil utan några kryss alls, och utan färg kan fås fortare eller inte, och även där blev svaret nej, oavsett variant. Sen kan det mycket väl vara så att BMW AG har en egen lista, det har vi ingen aning om, men i så fall ljuger företaget till säljkåren. Naturligtvis kan jag vara naiv, och han kanske var mer säker på att jag skriver på en e40 än en m50, precis som i ditt fall, säljaren kände på sig att du mer än gärna kryssar i alla paket och val, så klart han sa de du ville höra. Ingen av oss vet med 100% säkerhet vad som händer efter att vi har skrivit under beställningen. | |
|
Biltillverkning är en väldigt stor logistisk process. Så tillverkningordningen av enskilda bilar styrs av måååånga parametrar. Det gäller helt enkelt att ha tur. |
|
| Så är det, naturligtvis. Rätt tid och en stor portion tur som behövs. I alla fall, jag tror att det finns en missuppfattning i att ju dyrare och "finare" desto fortare... Så är det naturligtvis inte. När det gäller BMW så tror jag faktiskt att BMW tjänar mer på högre volym e40 än på lägre volym M50 bilar, så det ligger inte i BMW:s intresse att prioritera ner bilar med högre volym bara för att kunna tillverka flera M50, vilket också visar nuvarande flödet till USA och Kanada, där nu är leveranstiderna längre på M50 än diverse e40 varianter. ...men alla vi här bara gissar. | |
| I alla fall, nu finns det en eDrive35 också på Amerikanska marknaden som konkurrerar med oss. Här i Sverige finns den inte än, men jag antar att det kommer. Nu när det inte finns bonus mer kommer BMW att behöva ha billigare modeller som alternativ också, även om priset är kortare räckvidd. | |
|
Nästan spamvarning i den här tråden snart? /Anders |
|
|
@Med känsla: Så är det..... Lennart Bornhall BMW CS #1085 |
|
|
@Med känsla och Bavaria1...varför ha åsikter om trådar ni inte är delaktiga i? |
|
|
Hej Fick min levererad 18/8 Jag kunde inte välja 360 kamera, Comfortacces, softclose . Det var antingen vänta på nytt besked eller gilla läget. Jag har laser och tycker inte det är värt pengarna men adaptive led är ett måste , man har till och med tagit bort kurvsljus funktionen med adaptive led så hela upplägget känns meningslös, dock funkar kurvsljus endast ihop med helljus. Mitt tips testa en bil med laser innan du kan faktiskt lägga pengarna på annat. |
|
| @Med känsla och Bavaria1, vet ni vad "spam" betyder överhuvudtaget? Att NI inte önskar läsa om brister och leveransproblem gör INTE en diskussion till spam. Hoppa över om ni tycker att ämnet är ointressant. Vad som är spam här, är era intetsägande kommentarer. | |
|
@catch_me, tack för den informationen. Utan 360 kamera är det inte PAP, och det vill ja ha. Är det bara sparkfunktionen som skulle falla bort så är det ingen stor grej för mig, i min nuvarande bil har jag använt en handfull gånger under tre år, så det kan jag leva utan. Jag vet inte vad "soft close" är. Jag håller med dig att adaptiv LED strålkastare är ett måste och det finns endast med laser idag. Menar du att "rondellljus" inte fungerar på din alls? Det skulle innebära att BMW avviker från specifikationen som laserljuset säls med. Hur är vägkantsbelysningen? Min 330e har endast vanliga LED, men adaptiva och automatiska, och den bilen lyser upp höger och vänsterkanten ordentligt. Jag kör mycket på slingriga mörka småvägar, så det är viktigt med belysning för min del. Har blivit erbjuden att låna en bil över helgen för att testa, men jag tackade nej. Jag tror att laser är bättre, dessutom fick jag en ganska häftig rabatt på den när jag uppgraderade. Jag blir inte glad om delar av funktionen är borta, men det är nog för tidigt att diskutera det med säljaren. I alla fall, innan mitt beslut att lägga till laser tittade jag på Björns video, och där ser det ut som att även halvljuset svänger, fast inte lika tydligt som helljuset. I vilket fall som helst, den adaptiva funktionen är i högsta grad användbar också. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.