AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
4.661

Det skriker om bilen när man svänger (E39)!

Sida 1 av 2
he
28
heek
523i Sedan -98 (E39)
Hej!

Idag när jag skulle köra hem från jobbet nästan skrek det i fram när jag skulle svänga! Visst, ljudet kanske inte var så högt att folk vände sig om efter bilen, men visst hördes det. Lite bättre blev det efter en stunds körning, men ändå. Har aldrig varit med om detta tidigare. Våra däck är mycket slitna men detta borde väl inte kunna vara anledningen? Det lät alltså bara i fram.

Det kan ha varit inbillning, men jag tyckte att motorn lät lite konstigt också. Den lät lite "tjurig" på något sätt.

Ibland när jag startar bilen på morgonen, brukar det tjuta lite när jag lyfter kopplingen för att komma iväg. Är det för att bilens delar är kalla? För ljudet försvinner när man kört ett tag.

Många frågor blir det, hoppas på svar.
Tack på förhand!

MVH Henrik
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Kolla så att servooljenivån inte är för låg! Då brukar servopumpen skrika när man vrider på ratten.
Det är inte nyttigt för pumpen att pumpa luft, det sliter på den och i värsta fall kan den skära ihop.

Mvh
Kan inte låta bli att delge en historia då det gäller missljud i bilar:

Två personer stod och pratade och den ena frågade.
- Fick du bort det irriterande missljudet du hade i din bil?
- Jajmensan, jag skiljde mig!
In
126
Ingmar

BMW X3 3.0iA -05
Hade samma problem men det var låg nivå i servo oljebehållaren så efter påfyllnig tystnade det.

Br
39
Brandes
528iA Touring -00
Tjenare Heek,
Jag är inte nån världsmästare på att meka men om det är så at det bara skriker när du svänger åt ett håll låter det som om du behöver byta hjullagren. Så var det i varjefall på min gamla volvo 850(hemskt ord på denna sida)!

TuffeUffe
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
X1 Sdrive 20i M-sport LCI -13
Suzuki Ignis Sport -04
Jag har samma problem men i Min E28 M535...

skulle kolla servo-olje-nivån ikväll men hittade inte behållaren...!?
det fansn ingen sån typisk runt sak som brukligt under min Huv...
kan det va så att styrservo oljan finns i den metall "burken" som sitter framför (mot bilens front) broms servo olje behållaren...?

om det är den burken eller om nån kan tipsa mej om vart ja ska leta och dte visar sej av för lite olja i... vad ska ja då fylla på med för olja?
har hört att e28orna kan va tjinkiga på va dom får för servoolja...?

/Jonas
av
315
avn
635CSI -85
523i -96
azkikr

Servooljan finns i den runda metallburken. Pumpa med bromsen tills det blir ett hårt motstånd i pedalen (ca 10 gånger). Nivån i burken ska då ha stigit till ca: 10mm under burkens kant. Annars är det bara att fylla på tills ytan kommer upp i rätt nivå.

Vilken olja du ska ha i din bil vågar jag inte uttala mig om. Det sägs att det är mycket viktigt att du häller i rätt typ av olja. Kontrollera om det finns någon etikett på burken där det står vilken olja som det ska fyllas på med.

/Anders
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

azkikr>>>På mina kör jag alltid Castrol LHM olja..enligt vad som står på oljeflaskan så får man EJ hälla i denna LHM-olja i servosystem med svart färg på behållaren !?(mina är iaf ljusgröna)...men jag har bara fyllt på med denna olja och inte bytt ut allting o fyllt på igen med LHM:en.Dvs endast påfyllningsolja..

Jag har frågat en erfaren BMW mek om detta och han rekommenderade denna LHM-olja till mina bilar iaf...

Ps. På min 528i-85 står det på en etikett(som avn skrev) i motorrummet att endast LHM olja skall fyllas på..Ds.

Mvh Janne.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
avn: vad har bromsen med styr servot å göra? bromsen har ju en egen behålalre för hydral oljan...!?

Jag har iaf kollat oljan i metallburken och det fanns ingen olja ovanför filtret så det var några centimeter ner... (detta var efter jag trampat på bromsen 10 gånger vara sej det behövs eller inte)

ska jag alltså fylla på tills det är 10mm till burkens kant... alltså en bra bit över filtret?

JanneT: det fanns en gulnad vit lapp på behållaren, men nån text gick inte att utläsa... så jag Köper väl LHM olja... vart köper jag de? finns det på OK?

tack för svaren...

/Jonas
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Azkikr, LHM-olja brukar säljas på mer välsorterade mackar. Det är Citroéns hydraulolja som de använder i sitt hydraulsystem (Fjädring/broms), den är grön.

Kolla att du har LHM och inte ATF (automatlådeolja, den är röd) Det brukar börja läcka om du blandar de två kvalitéerna.

Sedan finns det ett tredje alternativ som det kan vara! CHF-olja (ny version på Citroéns hydraulolja, grön).

Vad står det i instruktionsboken?

Mvh
av
315
avn
635CSI -85
523i -96
Det finns ju en hydraulikolja som är till för att förstärka kraften du använder för att trycka på bromspedalen, jag tror det kallas bromskraftsförstärkare. På min 635:a är det samma olja som i styrsystemet. Jag antog att det fungerade på samma sätt på din bil men du kanske har två helt seperata oljesystem.

/Anders
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

azkikr>>>Broms(som avn skrev angående bromskraftförstärkaren,hydraulisk) o styrhydrauliken har samma påfyllnadsbehållare(om inte din är ombyggd på något vis!?),förväxla inte det med påfyllningen till bromsOLJEbehållaren bara ;)

Mvh Janne.
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Janne, det finns inget som heter bromsolja! ;o)
Det är en glykolbaserad produkt.

Blandar du olja i bromsvätskan (räcker med någon droppe!) så löser du upp alla gummipackningar i systemet - okul!

Mvh
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Johan B>>>OK,jag tog för givet att det inte skulle bli något missförstånd med min oljestämpel på bromsvätskan ;))Fast man ska vara tydlig,helt rätt Johan..;)

Mvh Janne
Jo
24.791
Johan B
318dT X-drive F31
Mercedes C220CDI S204
Janne, det är rätt många som benämner bromsvätskan som bromsolja (undrar varför!).
Stor risk för förödande konsekvenser om någon mindre mekarkunnig person får för sig att slå på olja i bromsvätskebehållaren.

Mvh
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja Johan,det kan och har säkert skett på en o annan bimmer oxå(felaktig fyllning),även fast vi kanske är lite mera intresserade av teknik än den "vanlige" bilisten...Iofs så börjar så många att köpa märket så det är ju så att "alla" nu har en BMW på garageuppfarten,vilket även inkluderar den mindre tekniskt intresserade kunden så att säga...:)

Mvh Janne.
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
det står i Haynes att det ska vara ATF olja i styrservot... (har ingen vanlig instruktionsbok)

kan jag alltså se skillnad på oljan på färgen grön/röd?

nu var det ju så lite olja i min att det inte syntes nånting över filtret... å filtret verkade sitta fast...
nån som vet hur jag gör för att få ur filtret?
JanneT kanske? du verkar verkligen hemma på E28an...

tack avn, johan, janneT

/Jonas
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

azkikr>>>Silen har jag oxå försökt att plocka ur,utan att lyckas(filter finns icke vad jag vet)..

Hemma o hemma på E28,tja man har ägt denna modell så länge att det inte har gått att undvika att lära sig en del.
Sen är detta eminenta forum ett väldigt bra sätt att lära sig mer om den och alla andra BMW vagnar oxå.

Mvh Janne.
av
315
avn
635CSI -85
523i -96
azkikr:
Prova att sticka ner en smal skruvmejsel mellan silen och burkens vägg. Om du lyckas få ner en skruvmejsel borde den ta med sig lite olja upp.

/Anders
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
janneT: jo det va silen jag menade... den verkade sitta fast rätt hårt... e nog inte meningen att den ska gå å ta ur...

Hur ska jag nu då veta vad de e för olja i när ja inte kan kontrollera färgen?
Ska jag pynta i LHM-olja eftersom det verkar va vanligast... men jag vill inte att de ska leda till läckage...
Det verkar ju iofs vaar ATF oljan som rekomenderas från BMW... är den sämre på nåt vis än LHM?

/Jonas (som blir mer å mer sur på sin servo...)
Visa användare
2.543
azkikr
135i Cab M-sport -08
Suzuki Ignis Sport -04
avn: där han du förre mej.. skrev inlägg samtidigt typ...
ska testa med en smal mejsel eller dylikt i morgon,
är det tydlig färg på oljan? så jag ser lätt om den är röd eller grön aså...

/Jonas
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.