AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
4.801

Manuella stolar i i4M50 saknar tippfunktion

Sida 1 av 2
MJ
86
MJ
328i Touring -13
Någon som har icke elektriska sportstolar (ej M-stolar) som också saknar tippfunktionen (stolslutning)?
Det står i manualen att det ska finnas, men jag har ingen spak för det.
Har haft BMW i hela mitt liv, de flesta med manuella stolar, och alla har haft detta.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Jag hoppas att du har fel. Jag har precis beställt en bil med standard sportstolar men lutningen utgår jag ifrån att det går att ändra. Jag frågade säljaren om skillnaden mellan min nuvarande stol och den kommande, och han sa att endast svank och bredd inställningen som inte finns, annars är det samma.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Jag har precis slagit upp manualen, på sidan 28 punkt 7 i bilden säger "Ryggstödslutning" och pekar på spaken som du måste dra upp. Men min bil är inte M50, så kanske din stol är annorlunda, dock låter det som 100 år bak i tiden om lutningen är "one size fits all" lösning.
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Hej 330e

Var har du hittat manualen någonstans? Den enda jag har fått tag på hittills är en på engelska och den är rätt "gammal"
Väntar själv på en i4 som borde komma kring maj -23
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Men när jag tittar i den så finns det en spak för seat tilt om det är manuella stolar och en knapp om det är elektriska.
Såg en amerikansk site där någon (från sverige) skrev att den spaken saknades och någon annan svarade med att den saknades på hans/hennes bil också.
Så det verkar som att det finns bilar/stolar som saknar den spaken.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Nej, den spaken skall finnas. Annars är det tillverkningsfel. ...förutsatt att vi pratar om samma typ av stol, dvs. vanlig standard "Sportstol".

Manualen kan laddas ner om du har WIN-numret till en svenskregistrerad bil. Jag tror att jag har hittat bilen genom Goggle, hittade bilder med regnumret, gick in i TS registret och kollat WIN-numret där. Men om du går in till en BMW säljare och kan hitta den rätta bilen då kan du nog få ett WIN-nummer från säljaren också. Har du bra kontakter kan du fixa det utan att köra dit, bara mejla honom.

Sen är det så, att min säljare sa att man kan ändra konfigurationen enda fram tills bilen är låst och tillverkningen har börjat. Så du och jag kan fundera lite till, men efter att jag har skrivit dessa rader skall jag skriva ett mejl till min säljare och fråga om fakta ang. tippningen. Jag kan leva utan svank och utan breddinställningsmöjlighet, men tippning, höjd och fram/bakjustering är ett måste. Manualen är tydlig och jag har utgått ifrån den innan jag skrev på beställningen i fredags.

Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
@Mården, jag fick svar från min säljare:

"Självklart finns ryggstödslutning på bilen. Det gör det på alla ”normala” BMW idag (undantag kan finnas för racebilar).

Så det behöver du inte oroa dig för."

Så det är lugnt, lutningen finns, jag vet inte varifrån han (din källa) har fått informationen. Kanske en troll...???
328
mården
G26 i4M50 -23
E92 325xi -08
Hej Min330e

Ryggstödlutning är en sak men det som MJ undrade över var lutning på själva sitsen.
Inte ett problem för mig då jag har valt M-stolar.
Men det verkar vara lite si och så gällande lutning av själva sitsen (inte ryggstödet).
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Hej mården,

För att förtydliga, klicka på länken som visar sidan i bruksanvisningen som innehåller alla stolsinställningar.

Länk

Spak 3 är lutningen av stolen, 7 är ryggstödet. Jag ser inte andra kontroller på elstolen, skillnaden är att där lutning och höjd ändras med samma spak.

Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
MJ, har du hittat spaken för stolslutning? Kolla manualsidan om du fortfarande letar efter den:

Länk

Spak 3 är lutningen, men det kan vara svårt att komma åt om du har dragit ut lårstödet.

Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
@MJ, ta inte mina ord för givet, ta kontakt med din säljare och fråga. Hen måste kunna ge dig ett svar, och om du inte har inställningsmöjligheter i manuella stolen, då borde du kunna ändra konfigurationen och lägga till elstol.

Jag har i alla fall skickat frågan till min säljare angående sittytans lutning också, och fick följande svar:

"Jag vet att själva lutningen av sittytan har de varit varierande tillgång på. I produktunderlaget framgår följande.

Länk

Utgå ifrån att det ska gå att luta."

Observera att bilden i länken visar tydligt alla kontrollmöjligheter. I alla fall, tack för tråden. Jag kommer definitivt att bevaka frågan för min egen del, eftersom utan dessa inställningar vill jag inte ha bilen alls, eller vill jag ha elstol med kraftig rabatt, vilket min säljare är medveten om också. Jag kan vara utan den utskjutande lårstödet, men inget annat.
MJ
86
MJ
328i Touring -13
Oj, många svar... Har visst missat att kolla.
Det var jag som skrev i i4talks också, där jag bifogade bilden från manualen.
Jag har definitivt ingen spak!
Frågan är om det bara är själva spaken som saknas (känns osannorlikt), eller om hela funktionen tagits bort.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Det var tråkigt att du inte har den spaken. Jag tänkte precis länka till en video som Björn i Norge har gjort, vid 2:08 pekar han på spaken.

...men det hjälper inte dig nu.

I alla fall, du kan fråga BMW vilka delar som saknas, jag tror att det är mer än spaken, eftersom det behövs en mekanism också, men om det är enkla saker då kan du kanske fixa det själv om du är händig, eller kan be någon att fixa det för dig om du känner att du behöver det.

Hur känns det att köra utan? Jag förstår att din upplevelse måste inte vara samma som min, men jag är nyfiken. Saknar du den, eller bara letade efter den eftersom du såg i manualen att den skall finnas? I alla fall, något att tänka på för oss som fortfarande väntar på bilen. Chansa eller komplettera/ändra beställningen med elstol...? Jag har några månader att fundera på det.

Jag fattar dock inte, hur kan det vara svårt för BMW att hitta alternativa leverantörer för en så enkel detalj som trots allt, även om det är mer än spaken som saknas, MÅSTE vara en enkel grej. Jag hade förstått om det var motsatsen som var problemet, svårigheten att leverera bilar med elstol, men en gammal hederlig manuell stol...?

MJ; Så dåligt (skött) av BMW. Jag fick själv upptäcka att min passagerarstol saknade svank och breddinställning (M440 beställd innan "komponentbristen").
Jag tycker du skall flagga upp bristen till leverantören. Du kommen antagligen inte lyckas få en komplett stol, men någon kompensation borde du kunna få.
MJ
86
MJ
328i Touring -13
Min33e: Ja, saknar den absolut!
Vill ha stolen mer bakåtlutad. Nu känns det tex som att lårstödet inte används alls.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
MJ, det var tråkigt att din säljare inte meddelande dig i tid för dig att kunna ändra till elstol. Min säljare lovade i alla fall att bevaka min beställning ordentligt och förklarade att vid eventuella avvikelser jag kommer att kunna göra ändringar för ett förmånligt pris eller få avdrag om jag skulle välja det, alternativt hoppa av avtalet. Jag förstår att du är besviken, men jag tycker absolut att du skall ta upp det med din säljare och kräv kompensation. Tråkigt är det i alla fall. Köper man en så dyr bil så vill man inte ha dessa överraskningar.
Ru
110
Rule Germania
G26 I4 Edrive40 -22
Jag tillhör också dem som saknar tiltfunktionen på den manuella sportstolen. Att man får ställa in stolen manuellt har jag inga problem med - de få gånger min fru kör bilen vågar hon knappt ändra inställningarna - men att inte kunna ställa in lutningen på sittdynan är klart dåligt. Jag kommer från en G30 530e med elektriskt inställbara sportstolar (utan minne) och var införstådd med att jag skulle få göra inställningarna manuellt. Men ingen stans framgick det att tiltfunktionen skulle försvinna! Extra dåligt när den dessutom beskrivs i instruktionsboken!!!

Jag kör 2 x 54 mil ungefär en gång i månaden (uppdelat på två dagar) och det var aldrig tröttande i stolen i G30-bilen. Däremot märker jag av att jag inte sitter bra redan efter en halv till en timme i I4:an och sedan försöker jag kasa runt för att hitta en vettig sittposition med jämna mellanrum. Klart irriterande!

Detta framgår inte på något sätt i konfiguratorn. En annan tråkig upptäkt var att ratten jag fick var betydligt tunnare än den ratt jag hade i G30´n. Hade jag kunnat läsa ut detta på något sätt så hade min beställning sett annorlunda ut.

Jag kanske är för mycket "old school" men ärligt talat tycker jag det är skit att man inte kan få en vettig tryckt broschyr som verkligen beskriver de olika tillvalen på ett tydligt sätt när man skall betala två tredjedels miljon av skattade pengar för en ny bil. Miljöargumentet att inte trycka broschyrer ger jag inte ett öre för. Istället är det ren snålhet att inte göra ordentliga trycksaker som beskriver en komplex produkt. Jag är säker på att möjligen undantaget företagsförsäljningen där det finns ett maxbelopp per bil, så skulle BMW få "tilläggsbeställningar" på 10 - 25 000 per bil om man stoppade en vettig broschyr i händerna på tilltänkta kunder.

Dessutom skulle man till stor del slippa besvikna kunder som inte "förstod vad de beställde" och vad de missade.

My Two cents

Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
När det gäller ratten så förstår jag vad du menar. Du gjorde samma misstag som jag gjorde 2019 när jag köpte min 330e, och beställde med Sportratt, vilken jag trodde var samma som på provbilen, men tyvärr hade provbilen en M Sportratt. Skillnaden var tydlig när jag rullade ut från hallen med min bil då, och jag blev också besviken. Denna gång provkörde jag också en bil med M Sportratt och det var det jag beställde.

Men att säteslutningen inte går att reglera i vissa bilar är en skandal, eftersom allt som behövs är några plåtbitar och fjädrar, inget som inte vilken mekanisk verkstad i Tyskland eller var som helst i världen hade kunnat tillverka lätt.

Jag håller med dig delvis angående en tydlig broschyr, men jag har varit runt i ett par månader nu hos många märken och tittat runt eftersom vi skulle köpa två bilar samtidigt, och i ärlighetens namn tycker jag att informationen från BMW är bäst. Sen håller jag med att för en konsument som inte är expert på just denna modell är det lätt att missa detaljer och tro att något ingår som egentligen inte kan väljas. Till och med min säljare gjorde fel och gav mig fel svar på en tydlig fråga, som nu har tyvärr visat sig kostar en hel del extra för mig.
st
46
steiner
Z4 3.0i - 04
Plockade ut min i4:a för drygt en vecka sedan efter 13 månaders väntan och bortplockning av Driving Assistant Pro som gjorde mig sjukt besviken. Hade dock svalt det och gått vidare.

Vid leverans sätter jag mig och ska ställa in stolen, den manuellt inställda sportstolen och börjar leta efter spaken. Frågar säljaren som hävdar, "den här modellen saknar tiltfunktion på dynan". Det här tar mig helt på sängen och hela leveransen blir lite av en besvikelse.

Vid beställning i 2021 testade jag en 4-serie med manuella sportstolar och den hade förstås tilt så jag kollade inte ens specifikationen på stolen i min bil. Jag har ägt fyra BMWs genom åren, alla med sportstolar och alla har haft tiltfunktion. Jag kan inte för mitt liv förstå hur det kan ta bort en sådan funktion. Sparar det 200 spänn?

Stolen är ok-ish men den borde varit helt perfekt. Jag hade hellre tagit bort det utdragbara stödet för det får noll effekt eftersom stolsdynan är för platt.

Som tidigare inlägg sagt, finns ingen info om detta på BMWs hemsida MEN i manuelen som man laddar ned på VIN numret visar den tydlig spaken för tilt. Sjukt!
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Steiner, lider med dig!

Men det är väl klarlagt att funktionen försvunnit pga komponentbrist, dvs de får inte tag i tillräckligt antal delar för att bygga bilarna så för att fortsätta produktionen och leveranser så tas funktioner bort. Det är inte för att spara småpengar.
st
46
steiner
Z4 3.0i - 04
Hej!

Jag är själv i branschen för elektronik- och mekaniktillverkning och vet vilken sjuk marknad det är. Jag förstår att de har problem med allt som har med elektriska komponenter att göra men jag kan inte förstå svårigheten att få fram en lite mekanisk spak.

Vad jag vet har det inte funnits några kritiska brister inom fästelement, smidda/gjutna maskindelar, fjädrar eller pulverlack de sista 6 mån i Europa. Det har blivit dyrare och lite längre ledtider men allt går att få tag på. Ser inte att det finns några andra detaljer som påverkar de manuellt inställda stolarna.

Jag har ju dock ingen insyn i BMWs sourcing och de volymer de tar hem. Du kanske har rätt. Ska försöka luska via återförsäljaren.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.