AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.959

Köpråd F10 5-serie önskas

Sida 2 av 2
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
5-serien GT är en bra kompromiss mellan 7-serie, sedan och kombi. En del säger att den är ingetdera. Den är större än F10, särskilt baksätet är kanonstort. När man fäller bak blir den mycket stor. Sedan är det ju utseendet, antingen gillar man eller inte. Vad gäller driftskostnader gissar jag att den ligger närmare en likvärdig F10 än en F01. Hjul, chassie och annat är som en 5-serie. Skall sälja min fina 530dGT, men bor dessvärre i Skåne.

Hej, Matthias.
Alla bilar verkar ju ändå finnas i Göteborg/Skåne, så det kan kvitta.
Vad begär du för bilen? Ligger den inom min prisklass?
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
@Grelle Ja det är fler saker som spelar in, där bränsle definitivt är en. Bensin har lägre verkningsgrad och därmed förvandlas mer av bränslet till värme än hos diesel. Som du nämner så så motorgenerationer också påverkan, den nya 2.0d xdrive Euro6-motorn sänkte bränsleförbrukningen med ~10% jämfört med Euor5-motorn, från höga 0,4l/mil till mellan 0,4l/mil. (Det är en rejäl sänkning).
Samtidigt ligger 3.5d xdrive på 6l/mil (NEDC). Även mot Euro5-varianten ligger 3.5d iaf 20% högre i förbrukning. Dessa 20% kommer sig inte av att bilen är avsevärt tyngre eller andra skillnader, utan beror på en större energiförlust i den större motorn.
Sedan finns det alltid specialfall där en liten motor kan dra mer än en stor, tex om bilens belastning, tex om man drar släp eller kör i höga hastigheter, tvingar den lilloa motorn att jobba hårty med rejält turbotryck medan en större motor är mindre belastad och går som sugmotor.
Men generellt medför en stor motor att en större mängd vikt i motorn skall förflyttas, anläggningspunkterna i lager etc är fler och större, och ffa ytor med friktion är större i en större motor, speciellt om den större motorn även har fler cylindrar.
Ja, nu efter några snabba vändningar från sjuserie till fyradörrars femserie, från bensin till diesel, så har jag faktiskt slagit till på den svarta GT’n.
Jag blir nog nöjd. :)
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
"Vad gäller driftskostnader gissar jag att den ligger närmare en likvärdig F10 än en F01. Hjul, chassie och annat är som en 5-serie. Skall sälja min fina 530dGT, men bor dessvärre i Skåne."

Detta stämmer ju inte riktigt. 5 GT's hjul, chassi etc är som en dåtidens sjuserie F01. Bakaxeln tar t.ex. enorm plats från bagageutrymmet :-)

Däremot är 6 GT mycket mer 5-serie, bakaxel från 5-serie touring, möjlighet att köra 17" hjul etc. Billigare för BMW!

5 GT är verkligen en fantastisk kompromiss tycker jag, ett ganska galet projekt egentligen.

Googla "f07 complete vehicle" för att hitta en extremt nördig PDF som beskriver hela bilens arkitektur och vad som lånats från 7- respektive 5-serien.

/M

Mina bilar: Länk
Visa användare
1.455
tegel
E82 125i Coupé 2012
F07 530d xDrive 2016
Här kommer länken:

Länk

/M

Mina bilar: Länk
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Tegel: Jag bytte stötdämpare runt om nyss, standard, låg på 5750:- för fyra styck Sachs. Kostar på motsvarande F10 5546:-. Samma hjullager för båda. Vad gäller olja och filter är det ju samma. Mer har jag inte behövt byta som väl är. Därav min gissning.

Tack, Tegel!
En synnerligen intressant läsning.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Kan tipsa att det på Youtube finns några riktigt intressanta filmer, eller det är mer som en serie. Där man får följa hela utvecklingsarbetet runt 5GT. Riktigt intressant pch andas lite skönt 00-tal.
Då var bilen hemma!
Nu återstår bara att lära sig alla knappar och finesser...
An
436
AnderZ007
530iA-08 N53.272 hk.
CLA220 -20
Är smått avundsjuk på dej.
Gäller din fina 530 får jag tillägga.
Ett stort rejält Grattis!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.