AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
3.958

Köpråd F10 5-serie önskas

Sida 1 av 2
Hej!

Efter att ha haft oövertänkta planer på att skaffa mig en F01 7-serie så har jag av hjälpsamma forumanvändare blivit tipsad om F10 5-serie istället, och har nu fastnat ordentligt för modellen.

Jag har tänkt köpa bilen som bruksbil, så det är viktigt för mig att den är någorlunda bränslesnål, (under litern), driftsäker och inte kostar skjortan att underhålla och serva.
Jag kommer att använda bilen mest vintertid, på sommaren kör jag nästan bara mc, och max några gånger i veckan, och då mest korta körningar.
Några gånger om året blir det långkörningar på runt 100 mil.

Vilken motor ska jag välja? (Krav: bensin och automat).
Finns det någon känd svaghet på modellen jag bör ha koll på?
Är det en bil man kan serva och underhålla själv om man är duktig att skruva?
Vad drar en sådan här bil/mil om man kör som folk?
Är detta rätt eller fel bilmodell för mig, utefter mina önskemål och användningsområde?

Jag har en maxbudget på 150.000:-

Tack så hemskt mycket på förhand för tips och råd.
js
1.928
jsn
i5 m60 -24
Med körbeteendet "Jag kommer att använda bilen mest vintertid, på sommaren kör jag nästan bara mc, och max några gånger i veckan, och då mest korta körningar." Så skulle jag satsa på en större motor, iaf 540i. Dels för att korta körsträckor inte drar jättemånga liter oavsett snittförbrukning, men framförallt för att få en motor som hinner bli varm även på korta turer. Bilar och motorer tycker inte om mestadels kallkörningar...
En vinterbil bör enligt mig ha x-drive.
Försök hitta en LCI, dvs MY-14 eller nyare.
Blir en stor motor varm fortare än en liten?
Den kommer att få motorvärmare installerad, och kommer alltid att ha blivit värmd ett par timmar innan start.
Är 540 en sexa eller åtta?

Det närmaste jag hittat din rekommendation är denna: Länk

Men milen… -Och inredningen! Jösses.
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
535i är trevlig motor, har själv ägt en bmw med den motorn och saknar den. Finns en del sedaner på blocket att välja på. Gamla bilar kommer ev sjunka i pris närmsta 6 månaderna så kan va bra att vänta lite.

535i är sex cylindrar och turbo.
Finns ej 540i på f10.
550i finns, det är v8 turbo som har mycket svaga punkter.

Välj utan 4hjulsdrift, den går också ofta sönder.

Bilen du länkar till ligger väldigt högt i pris mtp milen.
Hur är 523-motorn?
Jag hittade denna som jag fastnade lite för: Länk

Den borde dessutom gå att pruta ner en hel del då den varit till salu lääänge.

Var går smärtgränsen för hur långt bilen bör ha gått innan dyra reparationer är i antågande?
En annan fundering som jag har: Är dieselmotorerna driftsäkrare än bensinarna?
Är det mindre reparationer och underhåll på en diesel?
He
355
Henrik335i
523i e61 -08
Tyvärr är 523i motorn aningen bristfällig också. Man ska va beredd att behöva byta högtryckspump, och spridare. Den kan också dra olja så man får fylla på några liter olja mellan servicarna.

Är man medveten om dessa brister så är det nog en ok motor i övrigt. Hyffsat robust. Har man tur kan spridarna va bytta redan och då ska de senaste upplagan av spridare hålla länge. Samma med Högtryckspumpen.

Svårt att säga när dyra reparationer kommer, allt är relativt. Ju äldre bilen blir desto mer lotteri är det. När en bmw börjar närma sig 15 år får man nog räkna med att mycket börjar ge efter. Ac, startmotor, vattenpump, generator, bromsar börjar kärva, det blir lite utgifter.
Vilken av alla motorer är bäst då?
Bensin eller diesel?
Är en dieselmotor i regel slitstarkare och går längre än en bensinmotor?
Jag ser 5-serier som gått 45-50.000 mil på Blocket, kan man räkna med att man har många problemfria mil kvar om man köper en diesel som gått runt 20.000 mil?

Är den här ett säkrare köp? Länk

Eller den? Länk
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
530d är mycket driftssäker (och trevlig)

js
1.928
jsn
i5 m60 -24
En stor motor blir varm snabbare än en liten motorn större motor drar mer bränsle vilket alstrar mer överskottsvärme vilket snabbare värmer upp motorn. Detta då verkningsgraden inte är högre än 30-40%.
Som exempel av egen erfarenhet - min 535d behöver aldrig mer än max 10km för att bi normalvarm, även om det är -20 grader ute. Har kört så många gånger. en 520d av motsvarande årsmodell kräver uppåt 2 mil eller mer för att nå samma arbetstemperatur, detta när det är +15 grader utomhus, samma körsträcka.
Tack för förklaringen om hur en större motor kontra en mindre alstrar värme.

Är 26.000mil på en 530d för mycket?
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jsn, jag vet inte om det är så enkelt. Generellt så blir ju en bensinmotor snabbare driftvarm än en dieselmotor, då dieselmotorn har högre verkningsgrad och genererar mindre överskottsvärme. Men att större motor alltid blir varmare snabbare, stämmer det?

Längesedan jag körde diesel nu, men jag minns 325d av E91 och det var en 3-liters sexa som din 535d och jag tyckte inte den blev varm särskilt snabbt, tvärtom. Oftast när jag tänkte på detta var det markant kallare och då tyckte jag det tog lång tid för motorn att nå driftvärme.

Är det inte snarare så att en 20d av -16 årsmodell är en nyare motorgeneration medan 535d har den äldre? Den nya 2-litersdieseln kom väl där, men 35d motorn är samma som varit aktuell flera år innan. Dvs, den nya 20d kan vara mycket effektivare och det leder till längre tid att bli varm.
Vilken av dessa skulle ni rekommendera?

En 2014 som gått 26.000 mil? Länk

Eller en 2011 som gått 20.000 mil? Länk

Eller en välutrustad 2011 som gått 17.500 mil? Länk

Jag tror att det kom en facelift 2014?
Exakt vad är det som skiljer mellan dom?
Sw
48
Swejok
525 -02
X5 -01
545 -06

Med risk för att bli hängd säger jag som jag brukar. Undvik N53 och xdrive så ska du se att det blir bra.
Vad är N53?
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Faceliften var ganska mild så det är nog inget du behöver jaga. N53 är en motormodell som har varit problematisk, såldes som lite olika beteckningar. Jag tror 523i är N53, men den såldes väl som 525i och 530i också har jag för mig (kanske inte 525i på F10?).

2011-orna som du länkar tycker jag ser trevliga ut, den bruna har bra utrustning med HUD och komfortstolar. Bara två privatägare också ser det ut som.
Tack, Wiberg.
Då är jag lite klokare.
Fasen så svårt det ska vara att leta bil.

Nu ramlade den här in på Blocket också: Länk
Har den också komfortstolar?
Har GT högre markfrigång än en vanlig 5-serie?
Alltså, sitter man högre?
Wi
2.100
Wiberg
iX40 -24
X3 30e -23
Svårt är det, men ganska kul! :)

Ja, den har komfortstolar. Om man sitter högre eller inte vet jag faktiskt inte.
Al
1.392
Alpinabiturbo
i4 M50 -23
E38 740ia -97
E28 535i -87

En 5-serie GT har samma bottenplatta som en F01 7-serie så den är större och mer komfortabel. Baksätet och bagaget är enormt. N57 motorn som 530d har är ett mycket bra val. Låter som GT är perfekt för dig som först var inne på en sjua! Den du länkar har stolarna man vill ha! En GT har också oftast mer utrustning generellt än en vanlig sedan.
Då får det bli den svarta GT:n.
Ska ringa på den imorgon.
Men om en GT delar bottenplatta med sjuan, är inte GT:n mycket dyrare att underhålla än en vanlig femma då?
Synd bara att den är typ 100 mil bort.
Alla jäkla bilar tycks stå i Göteborg.
Först skriver du automat samt bensinmotor som krav. Bästa alternativet är en rak 6:a: 530i eller 535i (även om en 520i) nog hade gjort dig nöjd. Håller med Löwet om att 530d är bästa motorn.

Att betala 150 tkr för en tretton år gammal Euro5-bil som en handlare köpt för 105 tkr veckan innan kan inte rekommenderas. I denna prisklassen gör du en bättre affär privat. För övrigt behöver du läsa på. Svar på dina frågor finns en sökning bort. Lycka till!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.