|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Vet inte riktigt hur jag skall bära mig åt nu...? går forfarande inte bra ...1 eller flera cylindrar har ingen gnista eller bensin? kollade de yttre stiften på tändspolen med multimeter och de visar alla "8" samma värde. och det är ingen metod att kolla tändspolen. misstänker att man måste ha ström på något av de 3 stiften för att få ut ström genom tändstifts anslutningen. när jag startade upp den med nya stift och allt,. så första sekunderna gick den bedrövligt i 5-10 sekunder....sedan hoppade den igång....och när den blev varm så gasade jag väldigt försiktigt, och då hörst det tydligt att den inte tänder på alla. stiften jag plockade ur...plockade ur såg minst sagt bedrövliga ut..Länk och misstanken om trasig tändspole kom härifrån. fast....det kanske inte är så. ok felkoder..? jag har nu med fräscht batteri kopplat upp med bmw scanner, och ??den sätter felkoder på allt?? vänta nu? bilen har ju nu stått utan batteri i månader, självklart borde det skapa problem. dessutom är felkoderna konstiga? skall se om jag kan bifoga dokument..eller så här: DME sätter "bara" denna kod: DME 1A/24 - Control unit Permanent supply? kollar man längre ner i listan...hittar man detta: IKE 3F/88 - Overcurrent in instrument circuit... listan så ut så här från början: DME -> 1.744.605 00 29 1 error EGS -> 1.421.647 21 29 4 errors EWS -> 8.362.277 02 01 4 errors ABS -> 1.162.889 54 01 1 error A/C -> 6.903.202 20 16 4 errors SRS -> 8.362.119 01 56 no errors IKE -> 8.369.051 07 12 5 errors LCM -> 8.370.874 00 11 5 errors / 9 errors ZKE -> 8.364.696 14 10 12 errors / 12 errors MFL -> 8.352.494 32 19 1 error PDC -> 8.352.279 07 18 1 error RAD -> 8.352.863 26 31 2 errors TEL -> 8.375.061 06 09 no data .. Detta är min fråga...fortsätta kolla tändspolarna? hur gör man exakt? (mätning) kan det vara spridarna? den har ju stått minst 6 månader (och utan batteri) eftersom den inte går rent eller missar tändning, förstörs väl katalysatorn ganska omgående? hade en liten (men dålig) tanke att ta den på en provtur ...så att den jobba som vanligt (inge jävla tokgasande)....men det hjälper nog inte.... ja....någon som har en ide? mvh |
|
|
Den där listan över moduler och antal felkoder följs normalt upp lite längre ned i loggen med - vilka - koderna är, dessutom med någon kort förklarande text. Kan du komplettera med dem? BMW Scanner sparar f ö loggen som en textfil i programkatalogen. Borde du kunna hitta och kanske klistra in filens innehåll här. /Lennart |
|
|
hej! jodå den finns ..ville bara inte dränka er med info...här kommer det... DME -> 1A/24 - Control unit Permanent supply EGS -> 39/20 - Error number 39 27/21 - Error number 27 29/01 - Error number 29 1A/C1 - Error number 1A EWS -> FF/FF - General reset 13/01 - Toleration of changing code increased, key 1 11/01 - Wrong password, key 1 01/01 - Wrong password, key 0 ABS -> 06/FE - Wheel speed sensor front right A/C -> 21/44 - Park heating Low voltage 2D/02 - Auxiliary water pump 2E/02 - Water valve left 2F/42 - Water valve right IKE -> 8D/84 - EGS signal line disturbed 92/84 - Gong tone (T1) C3/88 - Speed signal from engine control unit CD/88 - Consumption signal from engine control unit 1 3F/88 - Overcurrent in instrument circuit LCM -> 16/21 - Wire, HVAC (LRA) potentiometer, open circuit 17/01 - Wire, dimmer potentiometer, open circuit 1F/21 - Activation, motor for HVAC (LRA) 1 20/21 - Activation, motor for HVAC (LRA) 2 28/1F - Thermal oil-level sensor defect Shadow-memory: 52/01 - Check brake fluid 53/01 - Engine oil pressure 54/01 - Coolant temperature 59/05 - Transmission failsafe program 5A/0E - Brake pads 5B/1F - Level washer fluid 5E/1F - Battery for remote-control-key 5F/1F - Check coolant level 60/13 - Engine oil level, thermal sensor TOG ZKE -> C7/03 - Driver's seat seat height: blocking below 81/3F - Servo-valve or wire, short circuit C2/03 - Driver's seat longitudinal adjustment: blocking front D9/01 - Driver's seat top of seatback: short circuit 94/01 - DWA-LED: open circuit or cable DWAL, KL30 04/22 - Terminal R wire on the GM III 30/01 - Wiper switch, potentiometer D2/01 - Driver's seat headrest: blocking above 31/03 - Wiper motor blocked, reset contact, wiper relay C0/09 - Driver's seat longitudinal adjustment: communication error CC/03 - Driver's seat seatback: communication error C8/02 - Driver's seat seat angle: communication error Shadow-memory: 8B/3F - DWA-Alarm: rear window or interior security 93/3F - Power up from the GM III 71/21 - Servo-valve or wire, short circuit 83/02 - DWA-Alarm: door contact, driver's door 89/03 - DWA-Alarm: hood/bonnet contact 85/01 - DWA-Alarm: door contact, rear, driver's side 86/02 - DWA-Alarm: door contact, rear, passenger's side 80/08 - DWA-Alarm: Terminal R 84/07 - DWA-Alarm: door contact, passenger's door 94/22 - Power up from the driver's door module 8A/01 - DWA-Alarm: tilt alarm sensor 95/24 - Power up from the passenger's door module MFL -> 01/05 - Signal wire to MFL interrupted PDC -> 02/C8 - Converter, front centre left RAD -> 00/3F - Energy saving mode active 02/03 - Error power-supply for antenna # SCAN END |
|
|
Rätt många kommer från strömlösheten. Andra kanske av långtidsstillestnd och oxiderade kontakter. Högst intressant är det att ingen misständning rapporteras (under DME). Rensa och se vilka som kommer tillbaka efter körning en stund. Du knäcker knappast katalysatorn /-erna genom en stunds lugn körning. /Lennart |
|
|
Ja detta är ju ett objekt med stora bokstäver.. Det är ju helt klart ett konstigt elfel. omgående när jag kopplar på batteriet så lyser indikatorn på växelväljaren....det kan ju va bra om det är mörkt men jag har ju inte ens nyckeln i... sedan så är ju kupefläkten stendöd, så...måste hitta felet först där... och sedan som du säger finns inga koder på misständning... |
|
|
När du kopplar på batteriet - väl laddat och i övrigt i bra kondition? - vaknar bilen. Inget konstigt med att växelväljarlampan tänds då. Den borde slockna efter ca 16 minuter, om du inte rör något under tiden. Den tiden tar det alltid från det att tändningen slagits av och bilen inte vidare aktiveras genom att t ex öppna en dörr eller på annat sätt väcka systemen. /Lennart |
|
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Orkar inte läsa igenom allt, men förstår att bilen har stått länge. Hur gammal är bensinen? |
|
Skulle tro 6 månader Fyllde ny,..förra veckan 5 liter . Kollade de gamla stiften och de är inte svarta eller oljiga. |
|
|
Update! Jag är lite dålig på att bekräfta problemlösningar och...ja här kommer en liten rapport... Har bytt vevhusventilationen, och eftersom torx skruvarna var förstörda så var jag tvungen att demontera insuget. Har nu bytt vevhusventilationen (plasten spräckt!), packningar insug, vacumslangar och vakumslang mellan insug och bromsservo var förstörd och backventilen var felvänd. (Också denna del är jag osäker på funktionen....) Bytte o-ringar spridare, här försökte jag också testa spridarna genom att låta spridarbryggan hänga lös och starta, men någon signal måste ha saknats för det funkade inte. Det sitter under gasspjället en gummiplugg som också var spräckt och torkad.. Bilen går något bättre men, jag är fortfarande lite osäker. Kan tipsa övriga 740 730 ägare att även kolla bensin slangarna till spridarbryggan... Mina var dåliga och hade börjat läcka. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.