|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Hej! Jag måste köpa helt nya lambdasonder (reglersonder) som sitter före katten. När jag läser realoem så får jag upp rätt nummer (11781704259) inga problem. Nu är detta känsliga delar och problemet som uppstått är att kabellängden inte stämmer alls. Varierar från tillverkare... hur hade ni gjort? Jag hittade ju tex exakt rätt sond men då va kabeln nästan dubbelt så lång?just den hemsidan sa att det var fel till min bil (denna delen passade 540i) men var samma OEM nummer!! En annan sida stämde inte OEM nummer, men passade till min bil (hävdade att jag hade 740iL) och då var kabeln rätt längd...! Alltså detta är ju lite våghalsigt??, tänker närmast på längden på kabeln då kanske ohm värde förändras, och mätvärdet....., sedan finns ju universial sonder också som grädde på moset!! ja!? har någon erfarenhet av detta så får man gärna komma med förslag! ha en bra dag! | |
![]() 13.392 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Jag brukar alltid köpa exakt samma märke och sensor som satt där original. Oftast brukar det vara Bosch och då har det alltid stämt överens med allting. Det är till din E38 740iA -95 och då borde det vara en M60B40 motor. Och du är säker det inte är en M62B44 motor som sitter där? Den kom för nästa årsmodell, så det borde inte vara det. Men vill bara dubbelkolla... Men yes, då ser man mycket riktigt att det är två upstream syresensorer med artikelnummer 11 78 1 704 259 (och ETK säger 320 mm) Länk Men! Jag kollar hos Bosch och deras egna korsreferens (som brukar alltid vara spot on) säger att BMW 11 78 1 704 259 motsvaras av Bosch 0 258 003 810 (som är en LSH-6 men intressantare är att den är 600 mm). Länk Aha... Jag ser nu vad Bosch gjort... De har tvingats till att skära hörn bland eftermarknadsutbudet för att kunna stanna kvar (då inga köper kvalitet längre). Många modeller använder exakt samma sensor och exakt samma kontakt, men endast olika kabellängder. Blnad korsreferensen går Bosch 0 258 003 810 till både 320 mm, 380 mm, 480 mm och 600 mm långa BMW artikelnummer. Så de har helt enkelt kollat vilken som är längst och sagt att denna 600 mm passar alla de andra med kortare kabel (vilket är tekniskt korrekt). Det är förresten E36 M43 som har den där långa varianten på 600 mm. Och denna Bosch 0 258 003 810 kan man hitta på tex AutoDoc Länk Men på AutoDoc finns även Bosch 0 258 003 453 och denna är rätt typ (LSH-6) och har den korrekta längden. Och det är egentligen denna som jag förväntade mig skulle dyka upp vid sökningen hos Bosch. Länk Jag undrar.... |
Och jag hittar inte produkten 0 258 003 453 hos Bosch... Jag undrar om den kort och gott blivit Discontinued. Ja, ser nu att produkten 0 258 003 453 har blivit discontinued och ersatts av 0 258 003 810. Aha, och ser nu att för produkten 0 258 003 453 (som jag är säker på blivit discontinued) så har de skrivit "MEDDELA MIG VID TILLGÄNGLIGHET" :-) |
Och det är endast Bosch eller NGK som gäller (du kan filtrera bort alla märken) - så plocka en icke-universal från Bosch eller NGK som är korrekt så är du hemma. |
|
tack slangen för input,!!! hittade som sagt nu bosch till mycket bra pris och slår nog till då trots den längre sladden... vidare tänkte jag på hella och marelli, är inte det bra märken? tänkte mest på marelli, för jag höll på att investera i sådan sensor.... från det ena ....vad skall det va för moment på sensorn? |
|
|
Den skillnad i sladdlängd kommer inte att påverka mätvärdet alls i motorstyrningen. Däremot kan det bli problem om man låter för långa sladdar hänga och dingla i motorrummet - då kan de fastna i något rörligt eller bränna sönder mot grenröret eller annat... Jag skulle hellre ta en lite längre sladd än att börja skarva och klydda med "universal-lambdasonder"! Momentet brukar stå på kartongen om det är bosch eller NTK. Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej, För rätt många år sen köpte jag samtliga fyra Bosch-sensorer på ebay.de. Helt efter OEM osv. När jag monterade dem, visade det sig att de främre (regler)sonderna hade onödigt långa kablar. Men jag ringlade ihop dem och fäste härvorna med buntband på något oömt ställe. No big deal,, som här redan sagts. /Lennart |
|
Som föregående redan beskrivit, inga problem med en lite för lång kabel (bara rulla upp slacket vid lämpligt ställe och fäst med buntband eller liknande). Och precis som Johan B säger, lite längre kabel alla dagar än att fippla med universalvarianter (såvida det inte finns ett väldigt specifikt behov). Bosch säger mellan generellt mellan 40-60 Nm beroende på applikation. Bentley säger 55 Nm. BMW säger 55 Nm. Länk Så en 50-55 Nm blir finfint. Bosch kommer förresten med gängorna redan täckta med antikärvpasta, så det behöver inte göras. Hella och Marelli är mycket respektabla märken, som jag generellt litar fullt ut på. Men när det gäller sensorer som är mycket nära själva motorstyrsystemet så kan det ibland bli fel om motorn och dess mycket komplicerade motorstyrsystem utvecklats med en viss specifik komponent och man försöker använda en annan komponent (vars kvalite kan vara top-notch och fungera oklanderligt precis som den ska men kan kanske bete sig på ett något något något aningens annorlunda sätt som motorstyrsystemet kanske inte förväntar sig). Sen ska man vara uppmärksam på senare tidens uppköp och sammanslagningar. Det är numera ganska vanligt att gamla kvalitetsmärken köps upp av främst då kinesiska företag (men även japanska och thailandska förekommer) då man vill åt märkets rykte. Ofta bibehåller man en någorlunda hög kvalitet, men naturligtvis handlar det alltid överlag om en sänkning av kvaliten och även större variationer i kvalitet både mellan enstaka exempel och även mellan olika produkter. Magneti Marelli har ju alltid varit ägt av FIAT (och följde med via FCA), men vet att för några år sedan så såldes det till ett investmentbolad och nyligen mergades det med ett gammalt japansk företag och det nya företaget heter bara Marelli om jag minns rätt. |
|
Mycket fin input! Kommer bli bosch då ja hittade på hemmaplan till mkt bra pris... Ha de bra! |
|
|
Liten update! Beställde ngk....men..när de kom så fanns ingen anslutning/kontakt?troligtvis skulle man löda... Och det vågar jag mig inte på... Forts. Följer... |
|
Då har du beställt fel... Eller beställt från ställen man ALDRIG ska beställa ifrån... :-) Även till universal-varianterna medföljer en speciellt anpassad skarvhylsa (finns en bra anledning varför det behövs). Bosch förklarar det ganska bra här. Och Bosch har ganska bra koll på det här med syresensorer. |
|
Hej. Jag beställde på regnumret! Det var anslutningar liknande de i videon..men, jag vågar som sagt inte mig på det. Forts följer! |
|
|
Update* Äntligen fått tid över och gjort färdigt. Beställde som sagt marelli, men företaget verkade vi inte få tag på sonderna, så jag fick bosch till samma pris!!! Det var exakt det numret på dem som du skrev slangen! Har nu fått igång den, men många problem återstår... Dessutom hör jag direkt att den inte går på alla 8.... Så det blir o läsa felkoder..troligtvis är det olja i någon brunn.. Eller.. olika stift?🤔 Denna bil verkar ha fått mycket stryk under senare delen av sin livstid.... Hittar både det ena å andra... Tex står den i garage och.blev fundersam över glykol halten när kylan kom, fick lite bråttom när jag upptäckte att det nästintill var enbart vatten. Återkommer! |
|
Jupps, det är bara att gå på nästa problem - vilket verkar vara misständning. Och helt rätt, kolla först efter mer uppenbara problem (som exempelvis olja/vatten i tändstiftsbrunnar, felaktiga/gamla/utslitna tändstift, skador på tändstiftförlängningsrören och mycket mer). Har ett gäng gamla billiga tändspolar liggandes här, om det skulle behövas nån gång (fast det är Bosch 0 221 504 004 och är för M62-motorn medans du rimligtvis borde ha ha M60-motorn). Låter som underhållet blivit rejält eftersatt på denna E38, vilket är dock ganska vanligt på lite äldre bilar och speciellt då 7-Serie och liknande. Så yes - du lär nog upptäcka mer med tiden :-) |
|
Tack för input slangen! Vet inte varför jag måste hålla på med dessa gamla bumsar...(en kollega sa skrot-hög), känner på något konstigt sätt att jag vill rädda dom?? Denna är dessutom påkörd höger sida..men ,räcker med nya dörrar....😇 Så nu blir det helt nya stift(ngk) Undersöka varför inte eml lampan lyser med tändningen påslagen🤔 Leta felkoder(igen) Varför växellägesindikatorn lyser när bilen är avstängd 🙈 Massor av roliga utmaningar👋 Ha det bra |
|
|
lucasm54: är du säker på att det finns en motorlampa (MIL) ? Nu minns jag inte längre hur det var på min -95:a, men min nuvarande -99:a har ingen (och det skall heller inte finnas någon). /Lennart |
|
EML betyder Elektronische Motorleistungsregelung och är system för att hantera tomgång, farthållare, luftflödesbalansering mellan banker (endast M70, S70, M73), fartbegränsare, effektkontroll för ASC/DSC. EML fanns bara mig veterligen till E38 med M73 (där Siemens IIIs systemet användes). Så någon EML lampa bör du inte kunna se lysa / inte lysa på din E38 740iA. Kan det vara så att du blandar ihop / förväxlar EML lampan med ASC+T/DSC lampan? En ASC+T/DSC lampa har du däremot, den sitter mitt emellan hastighetsmätaren och varvräknaren (och ser ut som utropstecken i en triangel inuti en pil som rör sig moturs). Eller är det så att du blandar ihop / förväxlar EML med MIL? Vissa E38 hade Check Engine lampa (aka MIL lampa), men jag tror det var vanligare på marknader som Canada (och kanske även USA till viss del). Så det kan mycket väl vara som lenwib säger att det inte finns någon på din. |
|
Ja, jag utgick från att det handlade om en förväxling. Min bil (med M73) har förvisso en EML-modul, men denna övervakas inte via någon kontrollampa, så vitt jag vet. (Men modulen kan sätta felkoder, även om jag hittills sluppit sådana.) /Lennart |
|
Precis, är också så jag kommer ihåg det. Det var väl främst E32 som hade en EML-lampa. Vet det då jag har ett par E32 instruktionsböcker där denna visas men kommer även ihåg det från ett E32 instrumentkluster som jag använde till min E34. Går att skymta EML-lampan här i denna bild (ett E32 730i -90 instrumentkluster) Länk Men själva symbolen fanns faktiskt även på mitt original E34 535i -89 instrumentkluster, men kretskortet hade såklart ingen lampa för att tända denna (man återanvände det yttre höljet till många E34- och E32-modeller och därav fanns det ofta fler symboler i glaset än vad som faktiskt användes). Länk |
|
Vad skulle jag göra utan er!!!?? självklart finns det inget sådant påfund! nu har jag dessutom läst manualen igen och konstaterar det ni redan sagt. Tack! fick bara för mig det , det roliga var att jag läste era svar...några minuter innan jag tänkte riva instrument brädan hihi... ok så olja fanns det mycket riktigt överallt. jag tog isär allting och det har även sugits upp olja i gummiförlängningarna ..det tog flera minuter innan allt rann ur. Desvärre har ja inge tryckluft så jag fick göra rent dem på mitt sätt.... en tvättmaskin för oljeindränkta tändspolar... tänkte även ohm mäta spolarna för att säkerställa att de inte brunnit innan jag sätter tillbaka allt. (ohm mätning säkerställer inte kvaliten på gnistan) men,,,är de döda så måste jag ju fixa nya..ännu märkligare var att nästan alla skruvar vibrerat loss.... eller någon försökt skruva och gett upp för något större problem. Skall försöka igen här med bilder! Länk Länk Länk Länk |
|
Bilderna fungerade finfint - där var det ju lite olja vilket kanske inte var så överraskande! Ja, sånt är bäst att fixa till innan man dyker djupare i någon felsökning (det ska fixas till oavsett). Kompressor är nog bland det viktigaste verktyget jag skaffade mig sen jag började meka med bilar (tog faktiskt över pappas gamla stabila FIAC kompressor som han hade på sitt företag men inte behövde längre). Har varit helt oumbärlig när det kommer till rengöring och liknande (men när jag ändåså har den så har den även tagit rollen att driva de obligatoriska mutterknackarna men även mindre verktyg som kapmaskin, slipmaskin, bandslip, nålpistoler, mejselhammare med mera). För rengöring och mindre småsaker (fylla däck och lite annat) räcker faktiskt en liten kompressor alldeles utmärkt och är ett riktigt bra verktyg när man mekar (och kostar bara mellan 1000-1100 SEK): Länk Länk |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.