|
Sida 1 av 2
|
|
|---|---|
|
Jag har märkt nu i sommar några gånger att när jag kommer till en kurva och saktar ner och sedan skall accelerera upp igen så hackar motorn och varvräknaren hoppar lite. Ofta sker det runt 1000 varv, men det har inte gjort det förr. Det brukar vara en len acceleration upp igen i hastighet. Detta sker inte varje gång, bara ibland. Inga övriga fel finns på bilen Vad kan vara felet? Bilen är en 330i 2008 /Julia /Julia Kanske inte är så bra på att meka, men är bättre på att baka. | |
We 2.000 BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12 BMW Z4 M Coupe -06 BMW M3 -02 BMW Z3 Coupe -99 BMW 740i/6 -96 BMW M5 3.8 -92 BMW M535i -87 |
Första tanken som slår mig är, när byttes tändstiften senast? Ta ur och kika på dom eller om det var ett tag sedan är det värt att byta dom, kosta ca 600:- om du beställer tändstift från Tyskland. |
|
Standardsvaret brukar många gånger vara att du som första steg bör göra en felkodsavläsning.. Antingen via någon "kompis" som har en bra felkodsavläsare för din modell, eller kosta på en sådan avläsning på en bra verkstad. Kan såklart vara serviceberoende(typ tändstift, bränslefilter etc. ), men kan vara annat "svårhittat" likaväl såsom t.ex. luftläckage, någon givare, tändspole,vevaxelgivare, kamaxelgivare eller dylikt.. Ska väl också skriva att många "småfel" brukar lösa sig efter en service.kan vara idé att göra en service(inkl åtminstone bränslefilter, tändstift+ givetvis annat oberoende ditt nuvarande fel som t.ex.---> oljebyte och oljefilter) om du vet om att det är ett tag sedan detta gjordes sist..eller inte vet när det gjordes öht. Ja.. Kostnad på verkstad för felkodsavläsning varierar, men brukar vara runt 500-700kr, BMW verkstäder(auktoriserade) brukar dock vara en smula dyrare än så.. Med lite tur så hittas orsaken till det felande beteendet efter en avläsning. Lycka till! Mvh Janne. |
|
| Min n52 gör lika dant kanske inte riktigt lika ryckigt om du beskriver men sakta på 2an är i en korsning är inte alls som på vår volvo eller toyota. Jag tycker hon går mjukare med 98 oktan men inte perfekt | |
|
Tack killar för alla fina svar. Bilen skall in på service nu i september, men de kommer nog inte byta tändstiften eller vad det nu heter. 98 oktan har jag alltid tankat i bilen, för jag har en annan gammal bil som bara skall gå på 98 (har dom sagt till mig). Jag har inte läst av om det finns felkoder med en sån där manick, men motorlampan lyser inte på bilen. Hoppas ni får en fin dag /Julia /Julia Kanske inte är så bra på att meka, men är bättre på att baka. |
|
|
Gör en felkodsavläsning som föreslagits! Det är långt ifrån alla fel som renderar i en tänd motorlampa... Kolla även så det är RÄTT tändstift då BMW-motorer är kinkiga för detta. NGK och Bosch (av rätt sort) brukar vara det som funkar, allt annat är en chansning som inte alltid funkar så länge... Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Hej! Jag hade fel, de skall byta tändstiften på servicen, då får vi hoppas att det är felet :) Standardomfång (Vad det nu innebär) Tändstift Motorolja Mikrofilter Luftfilterinsats /Julia Kanske inte är så bra på att meka, men är bättre på att baka. |
|
|
Be dem läsa av felkoder när den är inne på service! För tydlighetens skull ska ALLTID oljefilter bytas med oljan - ingår säkert i deras "plan" man kolla för säkerhets skull. Kolla också att de byter till RÄTT stift! Är det en BMW-verkstad är det inte några problem, men om det är en "allmänverkstad" är det risk att de monterar stift av fel fabrikat som "motsvarar" de korrekta stiften som BMW monterar - det resulterar inte helt sällan i att motorn inte går som den ska...! Om du går in på www.realoem.com och knappar in de sista sju symbolerna i ditt chassinummer så kommer du automatiskt att få upp rätt stift i reservdelskatalogen när du klickat dig till motor och tändning. Använd informationen som står där så blir det rätt! Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Captur Intens II-19 |
Nja du Johan BMW verkstad ,hittade 3 Beru och 1 Champion i dottras F20 Är 4 fel från början med extrabonus ///MVH Yngve "Hasso" Carlsson Länk |
|
Ok, Hasso....man ska kanske aldrig säga aldrig..! ;) Mvh Johan B BMW – Weltmarke aus München! |
|
|
Tack för svaret, gulliga är som hjälper med så fina svar Det är en BMW verkstad som skall göra servicen och jag skall se till att vara noga med vad de stoppar i. Hoppas de lyssnar på en tjej som mig, i de lägen. /Julia Kanske inte är så bra på att meka, men är bättre på att baka. |
|
|
Lite uppdateringar om mitt problem. Den har varit på service och bytt olja och tändstift. Problemet finns fortfarande kvar. Nytt är att när jag inte släpper av på gasen, så tänds motorlampan. En väninnas bror hade en grej att stoppa i ODB uttaget och när jag körde så loggade den värden. Tändspole på cylinder nr 2 läser 0V och 0A när det rycker. Den får inte ström till sig att fungera tydligen. Byta tändspole hjälper nog inte om den ine får ström till sig. Funderar på hur jag skall tänka nu. /Julia Kanske inte är så bra på att meka, men är bättre på att baka. |
|
|
dåliga tändspolar är inte ovanligt. (en forummedlem åker alltid med en extra i bilen.) enklast är att byta plats på den som inte fungerar helt och se om felet återkommer på nästa plats, då har du fel på spolen och kan enkelt byta den. |
|
|
Tack Matthias Jag menade injektorn på cylinder 2 visar 0V och 0A inte tändspolen. Det kanske är tändspolen som är problemet. Tack för svaret, skall kolla detta vidare /Julia Kanske inte är så bra på att meka, men är bättre på att baka. |
|
| Hmmm, du kanske har N53 motorn, då finns det flera möjligheter till problem. Jag har aldrig haft en sådan, men det finns många trådar här om injektorer... Hoppas någon annan med kunskap om dessa motorer hoppar in. Men kolla vilken motor du har - N52 eller N53 | |
|
Hej igen! Jag har N54 enligt mina papper. Någon sa till mig att om injektorn inte får spänning så är det inte tändspolen, den sköter bara tändstiftet. Det skall finnas någon typ svart box med reläer till injektorerna sa han, det kanske kunde vara det. Mer än så fick jag inte veta. Får kanske googla på det. /Julia Kanske inte är så bra på att meka, men är bättre på att baka. |
|
|
hej har du en 335i? |
|
| Nej, en 330i står det ibak | |
|
Nu kanske jag är ute och cyklar men jag har en teori som jag inte är söker på, men skriver den ändå. Om det är reläer som styr injektorerna, om reläer för cylinder 2 är dåligt och känsligt för spänningsfall, så när man gasar vid låga varv så belastar man elsystemet och spänningen sjunker lite och reläer ger upp tills det går tillbaka till fungerande stadie. Jag fick motorlampan att lysa en gång och jag stängde av bilen och starta den igen, vips så var lampan borta. I min teori så startade relät om och fick ny ström. Ingen aning om detta kan vara så, men vill dela med mig av min teori /Julia Kanske inte är så bra på att meka, men är bättre på att baka. |
|
|
Kollade lite på youtube, verkar vara ett relä för alla injektorer. Så ni kan bortse från min kommentar över /Julia Kanske inte är så bra på att meka, men är bättre på att baka. |
|
|
Hej igen! Kan det vara DME styrboxen, efter att ha sett ett diagram på hur kopplingen ser ut på en gammal BMW E23 [BAT (+)]--->[MAIN RELAY]--->[SPRIDARE]--->[DME]--->[BAT (-)] Kan min box stänga av strömmen på cyl 2 om det blir någor fel på den? /Julia Kanske inte är så bra på att meka, men är bättre på att baka. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.