|
Sida 2 av 3
|
|
|---|---|
|
i3 väck, skitig iX3 åt dig, när Y är ren, till frugan. Och så går det runt..:) Det var smakfull, vinröd med beige inredning, bra kandidat. Mvh Asken |
|
|
Holmgrens och Bilia Gbg har bilar i Q4 men som man som nämnt ovan annonserar som lagerbilar med snabb leverans, men snabb innebär i detta fallet okt-nov i bästa fall. Men hur kul är en bakhjulsdriven X3? Att jämföra den med en E-tron 55 Quattro med luftfjädring blir verkligen som att jämföra äpplen och päron. Räckvidden är väl dock ungefär densamma som jag förstår. Vad beträffar räckvidd så laddade jag Mercan fullt i natt till 20-25 öre/KwH och då är vi uppe på dryga 71 mil i räckvidd! @Asken, jag gav 888 tkr för min EQE, fick väl cirka 50 tkr i rabatt så visst ger även Merca rabatter, trots att det var den enda lagerbilen som fanns för direkt leverans i juni med full bonus. För övrigt imponerande packning Mårten! Satsa på Tesla MYP som du väl beställt? /Anders |
|
|
Funderar även på den här som ersättare till gamla i3:an. Länk Unique Forever Edition. :) Men då man får en bra utrustad Cupra Born för mindre pengar så tar det emot. Cupran är större, snabbare, rymligare, längre räckvidd, laddar snabbare... Men samma smidiga vändradie osv. |
|
|
Mårten den länkade IX3 i Jönköping är ingen lagerbil, enligt info jag fick iaf. Holmgrens annonserar på några ställen om bilar som lagerbilar, men i själva verket är det i bästa fall leverans oktober-november. Några bilar är inte ens byggda, någon skulle byggas om ett par veckor, så se upp! "Hej igen Kan börja med att nämna ( då jag just diskuterat med en annan kund ) att bilen inte står i lager som det stod i annonsen, den byggs om 2 veckor, leverans om ca 4 månader. Är den ändå intressant?" /Anders |
|
|
Jag skulle alla dagar i veckan ta en T MYP framför IX3, framförallt har du väl redan ett lägre pris på den. Jag var riktigt nöjd med min de två veckor jag ägde den :-) Men faktiskt väldigt positivt överraskad, inget som skramlade, bra fjädring (som M-sport ungefär), väldigt kul att köra, bra stolar, bra utrymmen, enpedalkörning. Sen om man gillar skärmen i mitten och allt annat som följer med Tesla är ju en smaksak. Sämst var väl just vändradien på en så pass liten bil ändå. Bäst var väl ekonomin, därför sålde jag :-) /Anders |
|
|
@Verdi2: Riktigt snygg den Piemonte röda, beige skinn passar perfekt. Av en händelse samma spec som min beställda. Försökte tidigare få en av de bilar som nämns "vara på väg in" utan resultat då den skulle till Showroom. Och det visade sig att den skulle komma bara 3 v före min så det var inget att hänga upp sig på. @Med känsla: Nej mina tår är inte ömma alls, har inga problem att du och andra inte väljer BMW, men tyckte det testet var ganska heltäckande, och inte bara priset som talade till BMW's fördel. Lennart Bornhall BMWCS #1085 |
|
|
Jag plockar faktiskt hem (jag tror landets enda lev klara) ID4 GTX inom kort. Tämligen likvärdig IX3 men nästan 200 tkr billigare. /Anders |
|
|
@AMS nr 12/22 "BMW:n är roligare. EQE är trevligare till vardags" "Ekonomin ger BMW ett stort övertag" 45-42 i poäng... ingen kioskvältare direkt. BMW+: Suverän ekonomi, låg förbrukning, bra laddning, kul att köra. EQE+:Fantastisk komfort, hög tekniknivå, bra laddkurva BMW-: trång för speciellt fötterna bak Mercedes-: Ägandekostnad, bagageutrymme och öppning, förarergonomi. Tämligen jämt skulle jag säga, en smaksak vilken man väljer. Ett lätt val för mig, EQE hade jag hemma tre dagar senare, uppkörd av åf från Kristianstad, kostnad 0,-. I4 kan man bygga i konfiguratorn hur många som helst men man har inte en aning om vilket år man får den ens! För övrigt väntar jag på en bra BMW elbil. Troligtvis är väl det närmaste då IX1, som kanske kan locka. Men även där ingen vet när och hur. Audi ligger nu i samma läge iofs, ingen E-tron byggs för tillfället i väntan på facelift 2023, inga Q4 E-tron levereras osv. Mycket avvaktar där på A6 E-tron och Q6 E-tron Q8 E-tron, men bilar som ändå är presenterade men ännu inte byggs. Fossila BMW har jag haft massor, men inga mera fossila för mig. Dessutom för mig EQE bonus 70 tkr, I4 0,- kr bonus! alltså ägandekostnader ett plus för mig! Sen, det bästa är alltid att provköra. I4 M50 har jag lånat och provkört, inte speciellt imponerad som numera van elbilsägare. EQE har jag ÄGT två månader. Med stor sannolikhet hade jag gjort samma val idag även om en I4 40 kunde erbjudas, men den är snyggare tycker även jag! Jag tycker att BMW ligger efter i elbilsracet! Man gör om fossilbilar till elbilar, egentligen inte byggda för el. Audi och Mercedes ligger långt före här. IX 40/50/60 är här undantaget men IX40 är ingen bra bil för 1,1 mkr, IX50 betydligt bättre men då är vi uppe på 1,25 mkr och IX60 helst men då pratar vi 1,4 mkr. Då har vi ex vis många Porsche Taycan osv som konkurrenter. IX40-60 fel prissatta enligt mig och den enda med hyggligt pris (IX40) saknar en massa som luftfjädring, integral styrning, bra stolar osv. /Anders |
|
|
Ja, håller med egentligen. En SUV i X3-storlek ska vara betydligt rymligare som elbil än motsvarande fossilbil. Nu är det tvärtom. iX3 har mindre bagage, istället för större. Tycker de gjort iX onödigt trång i bagaget också. Fast just vad gäller det så tycker jag EQE är en stor besvikelse också. Så stor bil och så en liten pyttelucka... |
|
|
@Med känsla: Kan ju inte annat än hålla med om det du skriver om elplattformar för BMW, men samtidigt så får de cred för just det då väguppträdandet i stora drag är som fossilbilarna. Men jag hade gärna sett borttagen kardantunnel mm. Men att iX1 skulle vara attraktivare än iX3 håller jag inte med om, efter iX3 prissänkning sklijer det bara ca 40' mellan dessa, enligt min säljare. Dessutom kortare räckvidd för iX1, när den nu kan anlända.... Och själv är jag inte ännu helt förtjust i infotainment (ID8) nästan helt utan fysiska knappar. Så för min del så känns det toppen att få det jag specat utan borttag och det hyfsat snabbt! Lennart Bornhall BMWCS #1085 |
|
| Stort tack allihop för all feedback. Framför allt Asken. | |
|
La en beställning idag på en IX3:a med Charge Plus paketet (M Carbon Black Metallic) :-) Leverans vecka 52 (kan ju alltid hoppas..). Den långa leveranstiden på en i4 gjorde att valet till slut föll på en IX3:a. |
|
|
Snart är det inte så länge tills de flesta bilfabrikanter säger att levtid = Q1/2/3 2024 för våra elbilar:)) Nu må det vara levproblem för de flesta i branschen men de jag talat med, inte många men ett par som jobbar med sånt säger att BMW är dom som har minst problem med att få fram sina produkter, vare sig el eller fossilt. Och de har det verkligen inte lätt. Som Med Känsla skriver om Audi så är de ju inte direkt nära med att kunna spotta ut bilar i år? Q4 Etron som är poppis, ej lev. Där kan iX3 levereras till förhållandevis kort levtid. Lite olika bilar men ändå. Jag har följt tillgängliga i3 iX3 och iX i lager i Sverige på bmw.se det senaste halvåret. i3 har sagt slörp, nu är de borta och har slutat producerats. iX3 var slut ett tag, sen kom nått dussin bilar och nu har femtiotalet trillat in men då är en hel del förbeställda bilar som kund kan speca med lev i år. iX 40 så, nått dussin i vintras har blivit ett hundratal nu. Det har varit så ett tag och lagom till att premien på 70 kkr togs bort så gick antalet lagerbilar upp från 50 till 100. Nu har de kampanj med kort levtid på iX40 och vinterhjul ingår. Kanske inte så lätt att bli av med dom...? Jag tror att iX3 tar marknad på att den är leveransbar inom iaf ett halvår när många elbilar har upp till ett års levtid idag. En tanke kan vara, en person med tjänstebil ska börja titta efter ny bil och leasingkontraktet går ut. Normal levtid tidigare 2-3 mån för en bil. Nu helt plötsligt börjar leasingkontraktet gå ut och det tar ett år att få en ny bil... Stress? Om tio år åker jag nog fortfarande i3. De som åker EQS 2020 och har skärm och elektronikproblem redan som nytt(mkt återkallelser) har nog det lite bökigt 2032... Med lite humor:) Tack qsacage, hoppas du blir nöjd med vad du än väljer! Grattis Bavaria1 och Hbn1 till vad jag tycker är en lite undervärderad elbil, den har varit med ett tag då blir kvalitetsproblemen mycket färre:) Mvh Asken |
|
|
Läste någonstans att Kia och Hyundai ligger efter med produktionen av 1 miljon bilar vilket motsvarar 15% av deras totala årsvolym. Audi Q4 kommer att lev tidigast Q2 nästa år. Vilket kan bli Q3 utan problem? De bilar ffa BMW kan få fram på den gamla vanliga tiden, ca 3 månader är laddhybriderna. Poppis som tjänstebil men beggad? No.. Mvh Asken |
|
|
Tänkte jag skulle provköra en iX3 på Bavaria Danderyd imorgon när jag ändå ska dit och hämta min "nya" i3S. Men det har varit lite snålt med återkoppling från säljaren nu ett tag. Bad honom försöka leta upp en uppsättning vinterhjul också och inte ett ljud trots påminnelsmail... Det har väl sin förklaring säkert. :) I vilket fall så var jag in till min däckverkstad och han skulle ringa runt till sina kunder redan nu och be de beställa nya däck om det behövdes eftersom det kan bli brist på vinterdäck senare när första snön kommer och alla påminns om att de måste ha vinterdäck i år igen trots allt snack från Miljöpartiet om varmare klimat. :) |
|
| Helnöjd. Tog ut en på ett års operativ leasing i december och för ett par veckor sedan, efter 1300 mil, lade jag beställning på en ny likadan. Tycker att styrning och känslan vid gaspådrag är bättre än annat eldrivet jag testat. Det som förvånat mig är att barnen verkligen gillar att åka på långresor i den trots laddstopp. Kunder säger att den den känns mycket mer gedigen och tyst än Tesla (tysk kund förvisso). Trodde även att jag skulle sakna mig gamla E46 Coupe men inte en gång har jag gjort det. | |
|
@Fredrik, nyfiken på vilka andra elbilar som du har jämfört med vad gäller ex vis vid ”gaspådrag”? /Anders |
|
| Angående gasen så var det framförallt VW ID4 GTX och även vanliga ID4 som jag tyckte betedde sig ryckigt när man vill smyga igång. Skillnaden blev framförallt tydlig för mig i samband med fickparkering; när man kanske vill rulla framåt eller bakåt ett par cm med full kontroll. | |
|
Är nyfiken på att höra från er som faktiskt kör modellen, hur är den faktiska räckvidden? På pappret är den ju inte superimponerande. Vad kommer ni nu på vinterhalvåret exempelvis? ¤¤¤ BMW CS nr. 06949 ¤¤¤ |
|
|
Här kommer lite praktiska förbrukningssiffror, Tinne. Kom hem till Stockholm från julfirande i södra Skåne igår. Snittförbrukningen låg på 2,38 kWh/mil på denna sträcka som är ca 65 mil. Temperaturen låg runt noll grader och jag följde trafikrytmen. Det bli lagom med två laddstopp upp till 80% för denna typ av tripp. Då hade jag nog aldrig mindre än 70 km kvar i batteriet |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.