AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
9.895

BMW iX3 - hur bra är den?

Sida 1 av 3
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Funderar på att byta X1 25e till en 2023 ix3. Hittar ingen bra generell tråd om ix3, så startar denna tråd.

Modellen har ju funnits ett par år och nu kommer facelift. Generellt sett är experterna på tuben positiva. Det verkar som den fortfarande, med facelift, kommer med idrive 7 OS och de "mindre" skärmarna (inte som i4/ix). Helt OK. Storlek som gamla X5, också bra. Men hur är räckvidden? WLTP 460 km, är det ca 35 mil "blandad körning"?

150 kW snabbladdning är också OK, kommer funka kanon med Ionitys HPC @350kW peak.

Ni som haft den ett tag, kan ni sammanfatta the good and the bad?

Den är endast bakhjulsdriven, funkar den bra på vintern ändå? Bilen är ju ganska tung.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Har funderat på den men jag vill gärna ha fyrhjulsdrift. Särskilt på elbilar som har sånt enormt bottenvrid.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag testade den för BMW CS klubbtidning Bayerisches Blatt i vintras och den fick betyget 3,5/5. Mest för att jag tyckte att priset var väl högt i jmf med konkurrenterna. Iom att miljöbonusgränsen nu sänkts så har även priset på iX3 sänkts till 699.000kr(korrigera mig om jag har rätt).
Det är en väldigt trevlig maskin. Jämför jag med mina V12or med 326hk och 490Nm i vrid så blir gångkulturen lite liknande med RWD och 286hk samt sömlös kraftuttag. Jag satt väldigt bra i sportstolarna som är elektriskt ställbara i många led och har bra svankstöd, Den näst intill fullutrustade Charged Plus versionen var den jag testade. Bra plats i baksätet och helt ok bagage, dock lite högre lastgolv än vanliga X3 men det är knappast något man tänker på. Bra lucka under bagagerumsgolvet där alla sladdar mm får plats. Något jag uppskattar med denna samt i3 är att näst intill alla funktioner har riktiga knappar och inte nån skärm med undermenyer att nå tex rattvärme, fläkthastighet mm. Men det är personlig preferens. Jag körde två resor tor Stockholm-Huskvarna. Den första gången var första gången jag körde en större elbil så jag stannade för säkerhets skull och laddade lite i Linköping men det hade inte behövts insåg jag när jag kom fram. Laddtid på 11kWh-stolpe med nästan tomt batteri en kall vinterkväll blev 6h. Det var inga problem att nå 40 mils räckvidd då. Jag körde Driving Assistant Professional 2 gånger, första gånger Ödeshög-Nyköping och det gick förvånansvärt smidigt, jag var skeptiskt(först mot att köra elbil långt, sen att låta den köra själv). Jag höll 100km/h och kom ikapp lite lastbilar då och då, bara ett tryck på gaspedalen så kördes den/de om och sen tillbaka till 100km/h i innefilen igen. Andra gången med DAP från Huskvarna var den inkopplad från Mjölbu till Södertäljebron och när jag kört till närmaste DC-laddning, Preem Barkarby så visade GOM(Gissometern) 532km i räckvidd vid fulladdat batteri! Förvisso har det med körstilen på sista körningen att göra men väldigt bra ändå. Jag messade BMW:s presschef i ren entusiasm och han sade att jag måste ha kört så effektivt som man kan göra med den bilen. Det tog mig 40 min att ladda från 15% till kring 80-85% med 50 kWh DC laddning, helt ok. Ratten varnar vid DAP genom ljussignaler och sist med vibrationer när man inte har tummen och pekfingret runt rattkransen med nån cm glapp för att kunna gå in och korrigera körningen, även om det inte behövs. Dock är inte DAP-körningen lika sömlös som krafttillgången från 0, det är ett befintligt system och inte som de senaste nykonstruerade. Dock är det helt ok och efter lite invänjning ett par mil så blir man "ett med ratten" smidigt och bra.
Jag märkte ingen skillnad om jag körde med mer eller mindre fläkt, Slog jag däremot av AC:n som jag gjorde vid Mjölbyexemplet ovan, fick jag nästan 40km längre räckvidd på GOM. ACn hade varit på vid första resan tor Huskvarna och andra resan ned till Huskvarna från Stockholm. Det som gjorde stor skillnad i förbrukning i 120-130 km/h och 100-105 km/h. Håller man 130km/h så kommer man nog inte mer än 35 mil om knappt det men det är ju upp till en själv om man vill stressa och köra lungt och behagligt. Bilen jag körde hade Nokian Hakka R2 friktionsdäck och trots att det är ett nordiskt friktionsdäck tyckte jag den förhållandevis tunga bilen, med alla sina stabiliseringssystem blev lite sladdig så Nokian HKPL 9 dubbdäck anbefalles. Det var i sidomanövrering eller broms i lägre farter på isiga förortsgator jag gjorde dessa betraktelser. På Motorväg var däcken fullt godkända för det var torrt underlag. 4-hjulsdrift gör ju bara skillnad när man ska iväg och är det iaf halt i sidled eller när man bromsar gör drivningen ingen skillnad. Jag har kört många mil i mina dagar och det är egentligen ett icke-problem men när det hela nämns kommer mina små reflektioner. Dom gjorde ett test av iX3 i Norge häromåret minns jag och den var en av de elbilar som hade absolut snålast förbrukning sett till storlek mm i sin klass. Det tog två dagar med den tills jag kände, vilken trevlig bil de har fått till trots att grundkonstruktionen är gjort för fossildrift. Precis lagom och inte spektakulär med den allra senaste teknoligin som kan krångla ibland..
Den är tillverkad i Kina och jag reflekterade i artikeln att reglagen till elstolen kändes lika precisa som en bil tillverkad i Tyskland, sömmarna på instrumentbrädan hade samma precision som en Tysktillverkad bil och den var tyst trots 20"s fälgar på breda däck. H/K-systemet(i Charged Plus pktet) gac ifrån sig riktigt trevligt välljud även om jag sällan lyssnar till högre volym. Läderklädseln kändes som i en vanlig BMW. Som marknaden ser ut nu är andrahandsvärdet för elbilar högt i många år är min tes, det råder konstant brist på dom på andrahandsmarknaden, det råder brist på nya elbilar med för den delen. Förutom vissa lagerbilar av olika sorter så tror jag att iX3 är den enda el-BMW man kan beställa samt få leverans i år av vad jag hört av 2 handlare. Det kanske beror på att de har en slot påväg hem men med samma info från båda låter jag det vara osagt. Nu åker jag i3 och är väldigt nöjd med den, skulle jag ha behov av att frakta flera personer och ibland/ofta färdas över längre sträckor hade en iX3 Charged Plus varit valet. Iaf chargedversionen är godkänd för miljöbilspremie men kolla själva med ÅF.
Man blir inte missnöjd med iX3. Visst i4 och iX är nya häftiga skapelser men till betydligt längre levtid, andra priser och med mycket ny teknologi.
En X3 laddhybrid med bra utrustning blir inte mycket billigare den i slutändan. Tittar man på hela ägarcykeln och 5-10 år så kommer elbilen bara vinna mer och mer över tid tror jag.
Jo just det, iX3 går att få med dragkrok men jag fattar inte svensken som ska släpa omkring allt möjligt i tid och otid:)
Fler frågor?
Mvh
Asken
Intressant läsning.Asken Rättelse dock att det finns många IX40 hos handlare och korta lev tider men en ointressant bil helt fel prissatt enligt mig.

IX3 Charged Plus innehåller nu M-Sport och välutrustad, ligger runt 790-810 tkr. Mycket pengar iofs för en bakhjulsdriven X3. Men som sagt väldigt välutrustad. Inga rabatter lämnas pga prissänkningen ovan. Det finns lite bilar på väg från Kina som jag förstått det med lev Q4. Även om bl a Holmgrens marknadsför dessa som lagerbilar med snabb leverans. De skall lämnas miljöbonusen på dessa, 70 tkr före 31/12 därefter 50 tkr.

/Anders
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Med Känsla: tog just inte med iX40 med flit för det tog mig 2 km med den för att inse att det är inte en riktig BMW. Samt som du skriver, till helt fel pris. iX3 ger en riktig BMW-känsla bakom ratten och det tycker jag de ska ha en eloge för. Det går att stå på lite i kurvorna med den adaptiva fjädringen inställd och få till rätt skaplig kurvtagning på 2,3 ton SUV. Annars kan jag tycka att nästan alla elbilar är överprissatta idag men så är det, marknaden skriker efter elbilar till nästan vilket pris som helst. Detta är defitivt inte en av de billigare men ett enkelt insteg om man tvekar kring att åka elbil eller inte, man känner igen sig i mycket och man klarar sig bra bara på de 50kWh-laddnät som finns. Med ett bra matstopp på under en halvtimme tar man sig tex till Göteborg från Stockholm på 6-6,5 timmar utan problem. Tittar man på www.bmw.se och hitta din bil, nybilar så finna ett hundratal iX40 till salu och cirka ett dussin iX3. Den sistnämnda säljer riktigt bra enligt en säljare jag pratade med i lördag. Kan förstå det både till att den är rätt okomplicerad samt att det går att få bilen på denna sidan av årsskiftet till nya priset.
Mvh
Asken
Ba
396
Bavaria1
iX3 M-Sport, -22, Piemont Red
Neue Klasse Silver beställd
Håller helt med Asken's analys även om jag inte testat bilen lika långt.
Har testat en Charged Plus i samband med beställning av min i juni.

Det jag uppskattar är kvalitén, bra med plats, mycket bra självkörning (om man uppskattar det), toppen på långresor samt inte minst energieffektiviteten.

Bra också att ID6 systemet har kvar lite fysiska knappar, har lite svårt för att allt finns på skärmen som nya iX.

Mycket bra baksäte och bagage gör ju att bilen inte är lika begränsad som den i4/40 jag beställde i dec (och avbeställde nu pga brist på halvledare).

Prissättningen är ju minst sagt intressant, en Charged M sport för 699' (prissänkt i juli) , är ju marginellt dyrare än den nya iX1. Och dessutom får man miljöbonus om 70' för fordon registrerade i år.

Ser att det finns ett flertal bilar på väg in, de flesta Charged Plus, och vad jag kan se är det leverans i år.

Talade med min säljare idag och prissänkningen har gjort en rejäl ökning av beställningar. Beställer du en egenbyggd bil idag är det inte säkert att den levereras innan årsskiftet, men skulle det bli efter så är det ju fortfarande miljöbonus men sänkt till 50'

Lycka till med val och beställning!

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Kostar den inte 700' blankt?

Får man bonusen även om man väljer den något dyrare? Om inte, hur tänkte de när de inte la det som extrautrustning på den andra istället?
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
22BM0132 iX3 M Sport Charged LCI,
miljöbil (El) för 699 900 är den enda modellen som finns hos SKV.

Alltså måste allt annat räknas som utrustning (dumt vore det annars av BMW)
Länk
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Jo men på BMW.se står det 700 000:-

Funderar allvarligt på en sån nu. Förmånsvärdet blir riktigt trevligt också.
Ba
396
Bavaria1
Exakt, SKV gäller, bonus för Charged, eller om man väljer till Charged Plus, eller väljer till annat på en Charged. Glasklart!

Bara att slå till...

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Är lite bekymrad över storleken på bagaget bara.
Jo jag har fått bekräftat från flera håll att alla IX3 är bonusberättigade i och med prissänkningen. Samtidigt inte en krona i rabatt oavsett ram avtal. M sport ingår också.

För övrigt kan jag, för den som är elbils intresserad, varmt rekommendera Mercedes EQE. Jag har haft den två månader och jag är väldigt imponerad. Låg förbrukning, lååång räckvidd, styrningen känns som en BMW av bästa modell, väldigt bra komfort osv. Nackdel vanlig sedan-lucka, men spelar ingen roll för mig. Kom från en E-tron 55 som också är en riktigt bra elbil och helt överlägsen IX40.

/Anders
Ba
396
Bavaria1
Verdi2:rejält bagage på iX3, har du jämfört?

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
Ba
396
Bavaria1
Inte så imponerad av EQE, den blev ju slagen av den betydligt billigare i4/40 i detta testet: Länk

Lennart Bornhall
BMWCS #1085
Har du kört de n själv då? I40 vann testet pga prisfrågan men är för det första omöjlig att få levererad inom rimlig tid, sedan betydligt trängre, trångt baksäte och EQE är betydligt komfortablare. Men sorry om jag trampade dig på tårna Bavaria genom att nämna en annan modell än BMW.

/Anders
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag är säkert den enda som tycker så men jag tycker att utseende pre LCI utan M-paket eller designelement är den snyggaste versionen av iX3:)
Korrekt förmånsvärdet är 699.000kr. Charged Plus paketet räknas som utrustning och beskattas därefter och det är ett måste anser iaf jag. Jag hade valt en Charged Plus i mineralvitt med mocha läder och ädelträ fineline. Bortval exteriöra designelement, tillägg M-högglans shadow line med utökat innehåll, eluppvärmd ratt(behövs det med fjärrventilationen?) och adaptiv M-fjädring. Kanske laserlight men är osäker om kostnaden väger upp funktionaliteten, bilen jag körde hade adaptiva LED och de var SUV-eräna:) Våga vägra dragkrok och tonade rutor däremot!:)
Den säljare jag pratade med häromveckan menade att det går att speca en förbeställd bil iaf precis nu och om allt går som det ska få bilen innan årsskiftet, men det är ingen som kan garantera det fullt ut, iom halvledarproblematiken? Av de intryck jag fått är iX3 den elbil BMW haft minst problem med att leverera i tid.
Bara iväg till Bavaria Kista Verdi2 och provlasta in får, getter, hund, 2 ungar, 5 resväskor och beställa en takbox till frugans handbagage:)
Mvh
Asken
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Med känsla, jag har noterat den i 08-trafiken iom att Taxi Stockholm har skaffat några EQE 350+ och sen har jag sett någon EQE 450+. När en sådan aktör väljer en sådan bil är det för att de har bra krav på deras arbetsverktyg och hur det ska fungera. När jag såg den första så gick jag in för att konfigurera en med i min smak passande utr. en EQE 350 med premiumpaket, läderklädsel samt en del annan utrustning, dock ej de dyra inre och yttre AMG-paketen, 21" hjul eller panoramaglastak så landar den bilen en del på fel sida av 1.000.000kr enl min åsikt. Den påminner lite snett ifrån sidan om en T3? Inte min smak. Nymodiga designer köper sällan mitt gillande och EQE och EQS tillhör de. Men jag uppskattar att du delar med dig av bilen och dess uppträdanden, det är ju genom att dela våra intryck vi får en rimlig uppfattning om vad som finns på marknaden. Räckvidden på speciellt EQE 450+ är imponerande! För mig räcker 40 mil som ovan, vill alltid gå av för att äta något och gå på toa efter 3.3,5h. Har tänkt att det får bli en provkörning i framtiden av EQE och det är än mer cementerat nu. Det är säkert en trevlig körupplevelse, men lika lite som jag gillar BMW OS 8 Curved Display kommer jag nog gilla MBUX...MB har sedan några år sedan kört med fasta priser och agenter istf åf, det går inte att pruta en krona om jag förstått det hela rätt. Det verkar som om BMW är påväg mot samma håll och istället för lokala lager i varje land ska det finnas ett stort Europalager där alla kan beställa bilar emot, färre individuella val på bilarna och fler fullutr bilar alt med högst ett par valbara paket i framtiden. hur vet jag? Gå in och konfigurera bland det senaste, i7 och räkna ihop hur mycket mer än 3 pkt färg inredning och fälgar man kan välja. Det är ju rimligt för produktionsekonomin att paketera bilarna mer lika för att inte behöva har 50 olika detaljer för en G30 tex. Så kanske man kan ha 8? USA-marknaden har varit såhär i 20 år, köp bilen ink allt och ha lev inom ett par veckor. Nästan allt i modellväg har funnits på lager, over there gäller för det mesta största motorn... En E38 750iL därborta hade allt utr man kunde få tag på ink eluppvärmd ratt i adekvata områden. Tacka vet jag en gammal M73a...
Mvh
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Lennart,
Nej har bara sett bilder. Tycker inte det ser ut att vara så djupt framförallt. Är i vilket fall klart mindre än på Model S tyvärr. Men det skulle nog gå bra ändå. Man får väl lära sig att inte packa så mycket. :)

När vi åkte hem från semestern hade vi det här i bilen (som jag kommer på):
1 mellanstor resväska
1 kabinväska
2 mindre kabinväskor
1 stor påse med skor
1 ryggsäck med böcker
3 lådor vin (dvs 18 flaskor)
1 kylväska
2 stora pappkassar med bröd, pasta, chips, äpplemos och annat som vi inte gjort slut på.
1 presentkartong från Kiviks musteri (stor som en låda vin ungefär)
1 flak med diverse dryck från sagda musteri.
2 ganska stora fotbollsmål (i kartonger) som vi köpt på rea i Kristianstad.
1 stor hockeybag med sängkläder och handdukar
Strandtält
2 såna där "strandrullar" med inbyggd kudde man kan ligga på på stranden
Strandhanddukar och picknickfilt
1 kasse med dotterns "hink & spade"-grejer
1 ryggsäck med datorer, laddare, hörlurar osv osv
1 mindre sportbag med tjocka tröjor o dyl som inte fick plats i resväskorna.
1 jättestor uppblåsbar hummer (tömd på luft) som vi köpte i Spanien.
4 paraplyer
Diverse laddkablar
Fruns diverse små inköp. Nån jäkla mjölkkanna från Alsace osv.
2 större fotbollar och en liten.

Då var vi borta i 34 nätter. 17 runt om Europa och 17 i torpet utanför Åhus.

Men vet man om att man har mindre plats så kan man ju strunta i en hel del av det där.

Det som lockar med en iX3 är ju att man får en mer eller mindre fullsmetad bil för under 800' och man får bonus. Så 730' netto. Då får man en helt ny bil med relativt lågt förmånsvärde och adaptivt chassi, HUD, dragkrok, comfort access, metallic, skinn, navi, H/K... Att jämföra med en ett par år gammal E-Tron för 100-150' till som då även har ett förmånsvärde på säkert 9-10 tkr (istället för dryga 6 tkr på BMW:n).

Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
ps. Och då kunde vi inte ha med oss vår labrador i år. Som tar halva bagaget... Så ska han med måste vi på med takbox. Och med en bil som iX3 som har tvivelaktig räckvidd även utan takbox så blir det mindre roligt. :(
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Verdi2: låter som en X7 med 4 sitsar vore mer passande mht saker som ska med:)
Av en händelse mailade jag Urban, han både kunde ordna en specialare och hade några bilar som kunde komma före nyår som inte var specade, kolla! Lät riktigt bra.
Mvh
Asken
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Nu har jag inte riktigt budget för en X7 men tack för omtanken! ;)

Jag får väl kanske kolla med Urban då om jag bestämmer mig nån gång. Ska provköra en Model Y på fredag också. Har faktiskt beställt en Model Y Performance som ska komma under Q4.

Gillar den här Länk

Snygg färg, fräsch inredning och bra utrustad.

Ska kunna levereras "omgående" från Holmgrens i Jönköping. 3-7 dgr för att få hämta den från Norrköping istället.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.