AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
4.032

varför kommer det ingen i4 med mindre motor?

Sida 2 av 2
Visa användare
380
P-OA
G30 530e -20
U06 225e -25
Om vi går tillbaka till tråden, en i4 edrive35 med 280hk och 400nm och räckvidd på 420 km (verklig räckvidd runt 350 km?) hade helt klart passat mig. Har man bara möjlighet att ladda hemma och med en räckvidd som klarar Malmö-Göteborg så varför inte. Sen kan man ju dividera om prisskillnaden upp till i4 edrive40 inte kunde varit lite större, men som sagt, det är batteriet som kostar.

/P-O
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
@Grelle, jag är inte så värst intresserad av leasing. Köper alltid mina bilar kontant, då känns det att den är min bil, inte lånad.

När det gäller hyrbil så vet jag att man betalar dyrt för varenda stenskott vid korttidshyra... dock var det ingen som brydde sig när jag lämnade in mina hyrbilar under den treårsperioden jag pratade om innan, för byte på grund av att det behövdes tvättas eller vad som helst. Ja, det var generösa villkor, avtalad mellan Hertz och ett av Frankrikes största företag då. Trots det så har ingen missbrukat avtalet som jag känner till. Men det var Frankrike (Paris) och där är det inte så ovanligt att bilar blir repade så man är inte så kinkig...

Ja, firmabilars villkor beror på din arbetsgivare. Men återigen, normal bruk kan resultera i repor, och jag har inte hört talas om att man blir hängd för det. Det är något helt annat än att delta i tävlingar eller köra vårdslöst och genom det, skada bilen.

Håller med, att det kan finnas bättre och sämre leasingavtal, men jag garanterar att det inte finns några som är bättre än kontantköp.

Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Man ska inte vara så kategorisk. Gick t ex att leasa en i3 för 2000:-/månaden vis BMWCS. Lycka till att slå den kostnaden med en bil du äger.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
@P-AO, mellan Malmö och Göteborg finns många snabbladdare, så det är lugnt, men om du skulle få ut endast 35mil och bilen är specad för 42 mil då skulle jag vara orolig, eller det beror på din körstil. -17% är OK om man behöver göra många omkörningar och använda bromsen ofta, men annars skulle jag tro -10% under specen är mer normal, speciellt på den sträckan. Nu finns inte i4 e35 än, så vi vet inte, men jag tror att det är det man får räkna med. Men det största utmaningen är vintertid, då skulle jag räkna med mellan -20 och -30%. Skulle jag ha fel (i rätt riktning) så är det bara bra.

Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Ni kan vara lugna. I4 har visat sig ha den räckvidd som är specificerad eller mer. Tesla-Björn körde 630km med edrive40.

Det GÅR att köra snålt, jag har kört min M50 på 16 kWh/100km. Men man kan också köra den som om man stulit den och hamna på 25+ kwh/100km. Om prio är att komma långt på en 'tank' så får man köra därefter så löser det sig.

Lite som om man skulle prata om hur lång räckvidd man har på en 6-liters V12 på 600hp med 60L tank. Jodåsattdee.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Att stanna och ladda efter 3-4 timmars körning är ingen katastrof heller. Blir ett lite annat mindset. Har precis kört min sjätte sommar semester med elbil. Snart kommer jag inte ihåg hur det var med dieselbil.
Da
292
Dafro
BMW 530e xDrive Touring -21
Nissan Leaf -22
De 63 mil du nämner Björn kört var väl söndagskörning i 70-80 men ändå bra. 43 mil i 120 kom han och det är mer än godkänt. Men som trådskaparen säger så håller jag helt om att en mindre motor med lång räckvidd inte skulle vara dumt och om man får tro en man i Ängelholm som tillverkar sportbilar så kan man ha långsammare batterier som ger räckvidd och mindre effekt.

Men så länge man inte kan leverera det som beställs så kommer det inte komma några sådana bilar pga marginaler. Därför sitter jag och väntar på en IX50 med drygt 500 hk för att få en räckvidd på över 50 mil i 110, kanske inte bara, måste få in hundburen också. Men håller med Verdi2 om att efter 3-4 h behövs det paus men tyvärr så kommer jag typ bara 3h med min Audi vilket är på gränsen. Sedan är jag allergisk mot köer och vill stanna där jag vill, inte äta på McDonalds för att det är det som finns vid ionity och Tesla SuC i Ulricehamn….

Hoppas på I5 touring men är rädd för att jag har svårt att lämna högbyggda bilar.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.