AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

i-Serien
4.034

varför kommer det ingen i4 med mindre motor?

Sida 1 av 2
satt och funderade på varför bmw inte släpper en i4 motsvarade en 420d/420i. jag hade klarat mig med ca 200hk förutsatt att räckvidden är bra.
Anledningar jag komma på är:
*kapacitetsbrist varpå man prioriterar de mest lönsamma modellerna.
*de vill skapa en image med i4 där en 20model inte passar in

finns det några nackdelar med en mindre motor förutom lönsamheten? hade varit kul om någon som kan detta med elbilar bättre utvecklade kring detta.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Elmotorn är inte på samma vis en dyr komponent i en elbil. Därför finns det mindre kostnader att spara på att släppa en sån modell då priset förväntas vara lägre. Du säger ju själv att du kan acceptera mindre motor bara räckvidden är densamma. Det är batteriet som är den dyra komponenten, så för att bilföretagen ska kunna erbjuda en billigare bil behöver kunderna acceptera lägre räckvidd för om de sälja en I4 med mindre batteri kan de faktiskt sänka tillverkningskostnaden. Men som det är nu så är få kunder nöjda med 15-20 mil räckvidd.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Eftersom man vill åt räckvidd så krävs stora batterier. Prestandan kommer "gratis" så att säga, en liten elmotor är inte märkbart snålare än en stor så då är det lika bra att utnyttja prestandamöjligheterna och ta lite mer betalt.
em
538
emilsson
i4 M50 -22
Som sagt. Enda besparingen i energiåtgång med en klenare motor är den minskade roterande massan som ska accelereras, i övrigt är det endast den ringa viktbesparingen. Produktionskostnaderna blir sannolikt de samma och räckvidden blir endast högst marginellt bättre. Man sparar kanske lite material i motor då den går att bygga "vekare", men materialkostnader misstänker jag är obetydligt sett till kostnader för bearbetning & montage.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
Det har presenterats att det kommer en i4 edrive35. Googlet kan nog hitta specs.
Visa användare
1.787
qsacage

BMW i4 M50 (G26) 2022
280 hp, 66 kWh. Ca 50.000kr billigare?

Länk
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Kraften räcker till och blir över även i den. Jag tycker det här med mycket effekt i elbilar betyder mindre än förr.

Förut var det mer en knattrande fyra på 177 Hk mot en sexa på 258 Hk. Då var det ju värt uppgraderingen på många sätt. Ljud, gångkultur, vibrationer... Och effektökningen hade reella fördelar vid vanlig körning.

Skillnaden på en elmotor på 280 eller 340 hästar är mindre än ni tror. 280 elhästar med fullt vrid från stillastående känns som en bensinmotor på 450 hästar vid vanlig Svensson-körning.

Skulle jag köpa en Taycan t ex skulle jag alla ggr välja den långsammast. Mervärdet på de snabbare är inte så stort i min bok.

T ex gör jag 99 av 100 omkörningar med Teslan på halv gas. Är obekvämt och ryckigt om man trycker fullt. Blir snabbt väldigt höga hastigheter också.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
PS. Däremot är jag dock villig att betala extra för fyrhjulsdrift på elbil just med tanke på monstervridet.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Men om vi jämför 320i för 435’ och M340i 711’ så får man ju samma bilmodell men såklart mer motor, utrustning och drive i M340i, för en rejäl merkostnad i procent.

Men att tro att det kommer en I4 som kostar ~300’ under i4 M50 (749’) tror inte jag kommer komma utan att den får signifikant mindre batteri (troligen inte ändå), att bara skruva ned effekten hjälper inte BMW att sänka tillverkningskostnaden.

Men att hk är billigt i elbil märks ju när man kan gå upp från M340i till i4 M50 och få runt 170hk till för 38’ extra.
Jag håller med vad Verdi och de andra skrivit ovan. En billigare i4 med mindre batteri skulle troligen inte bli särskilt attraktiv. Varken av leasingföretag eller de som köper den för skattade pengar då den inte skulle bli tillräckligt bra för att kunna konkurrera med andra elbilar i sin klass. Däremot är det väl inte helt otroligt att det faktiskt kommer mindre BMWs med elmotor som konkurrerar med ID3 mfl. Och en 4WD på e40 borde också rimligen komma snart. Den borde bli attraktiv när nu bonusrabatten försvunnit på M50 som därmed får lite högre förmånsvärde. Som jag ser det är toppmodellerna av elbilarna främst intressanta om man ändå tänkt utrusta sin bil med en massa dyra optioner som ofta ingår som standard på de lyxigare alternativen.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
i4 edrive35 kommer tyvärr med ett mindre batteri, så räckvidden blir mindre också.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
@Kristoffer_L,

Bonus beräknas på grundpriset, så det är bättre att köpa en bil med grundpris under 700 och lägga på en massa på paket och utrustning. I alla fall, om man skall köpa en bil för skattade pengar och faktiskt äga bilen. Förmodligen är det samma sak om man köper på avbetalning... förlåt, "leasing" heter det ju i finare kretsar... :)
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Leasing finns som privat, operationell och finansiell leasing. Bara finansiell leasing är att jämföra med avbetalning. De andra två är i praktiken långtidshyra.

(Operationell och finansiell leasing är för företag och privat är för privatpersoner)
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Verdi, är det inte så att det finns finansiell leasing och operationell leasing. Privatleasing är en produkt som riktas mot privatpersoner ja men faller under kategorin operationell leasing. Om inte så behöver mina ekonomikunskaper uppdateras.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Ja, precis. Skillnaden är vem som har ansvar för värdet.
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
Som jag ser det är privatleasing också en sorts avbetalning. Du betalar en summa per månad under en period, efter det måste du bestämma dig för att betala restvärdet, dvs. köpa bilen, eller lämna tillbaka. Återköpsvärdet är förutbestämd, förutsatt att du inte har kört mer än ett visst antal mil, och bilen är utan skador. I min värld är det samma som avbetalningsköp där man delvis betalar av bilens värde och sen betalar en summa om man vill behålla bilen, dvs. man köper en del på lånade pengar. Enligt gamla avbetalningsregler skulle man ibland betala en del kontant när man fick nyckeln och resten av summan på lån, en gång i månaden. Det fanns också tider när man inte behövde betala kontantinsats alls, utan man tog hela summan på lån. Då, precis som nu, den enda vinnaren var/är den som lånar ut pengarna och bilfirman, inte den som "köper" bilen. Den får köra en bil han egentligen inte har råd med, det är det som är hans vinst. Naturligtvis den som finansierar bilen (låneinstitut, bank, bilfirma...) tar en risk, så därför också vill ha betalt för den risken. Sen finns folk som är övertygade att det är en bra affär för dem, det är deras sak, men bra affär är det endast för bilfirmor som genom upplägget lyckas sälja bilar till folk som egentligen inte har råd att köpa dessa fina och dyra bilar.

Men oavsett om du kallar det "långtidshyra" eller avbetalning, det är i princip samma sak. Du betalar en hel del mer än vad bilen kostar när "hyrestiden" är slut, och bestämmer om du vill behålla bilen eller inte, och i så fall betalar ett restvärde. Det är inte på något sätt samma sak som "långtidshyra" i min värld.

Jag har har haft en RIKTIG långtidshyra på tre år. Det innebar att jag kunde byta bil varje månad om jag ville prova nytt eller bilen behövdes städas eller servas eller vad som helst. Avtalet löpte på tre år men jag kunde dra mig ut när jag ville, och inte hade några förpliktelser efteråt. DET är långtidshyra. Din "långtidshyra" är inte riktig samma sak...
Mi
488
Min330e
i4 eDrive40 MY24
@Verdi, du har väl alltid ansvaret för värdet när du "leasar" en bil. Det är väl endast om du har en ren "firmabil" som du inte har ett direkt ekonomiskt ansvar, eftersom då är den en del av din lön och firman står som ansvarig. Är det inte så? Jag menar, skrapa en leasing bil, kör mer än det avtalade och lämna tillbaka. Då ser du vem som betalar...
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
Skador är en annan sak. Skadar du en hyrbil får du också betala. Privatleasing och operationell leasing är i allt väsentligt att likställa med långtidshyra. Eller ja, det är exakt vad det är.
Ve
1.609
Verdi2
BMW i3S -21
BMW iX xDrive50 -24
PS. Privatleasing kan vara väldigt fördelaktigt också. Man måste räkna på varje enskilt fall. Det går inte att avfärda alla privatleasingar.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Min330e, vid privatleasing finns ingen förutbestämd kostnad som du får köpa ut bilen för efter avtalets slut. För att du ska få köpa den får du gå tillväga som vid alla andra bilköp. Köpa den när den är till salu eller ge ägaren ett erbjudande den nte kan motstå. Du ”hyr” den bara av dem och har ingen direkt förtur.

Testa och repa en ”firmabil” och du inser att det inte är ”bara” heller. Det beror på om företagets regler och generositet, men flera jag vet om har fått betal självrisker för skador de orsakat. Några har sluppit, men det är inte det vanliga som jag upplever det.

Håller med Verdi om att vissa erbjudanden är mycket förmånliga, en del okej och vissa är rent av dåliga.
Fråga: Appropå skillnaden i förmånsvärde mellan billigare och dyrare elbilar. Visst bakar leasingföretagen in klimatbonusen i leasingkostnaden för företaget, utspridd över kontraktets tid? Så var det iaf för några år sedan men osäker om det gäller fortfarande.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.