AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

4-Serien
3.994

Råd inför köp av 420

Sida 1 av 2
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Hej.
Sonen är sugen på bilen i länken. Finns det något som kan vara bra att veta om bilen/modellen innan vi kollar närmare på den? Är priset ok?

Länk

MVH
Robert
Bilen står registrerad på en privatperson med kreditköp.

Säljes bilen av en bilfirma med garantier, eller eller det någon form av "förmedlingsuppdrag". Detta bör klargöras. Om alternativ två måste även krediten på bilen vara löst.

Sen är bilen något överstylad för min smak, särskilt utblåsen känns inte riktigt passande en BMW.

Dessutom ser ratten klart sliten ut.
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Vad kostar en "vanlig" M-sport 420d? Även om du själv gillar stylingen så ökar den inte värdet på bilen för den stora massan. Kan inte priserna på 420d själv.
Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Mycket pengar för en 14000 milare vars ratt ser ut att ha gått 5000 mil ytterligare… sen kombon dieselfyra och coupe. Är det lämpligt? Passar inte bensin eller sexcylindriga motorer bättre?
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Tack för svaren.
Ska kolla detta med vem som blir egentlig säljare och krediten.
Håller med om att den är för stylad, men sonen tycker den är perfekt och han vill ha dieseln. Ska kolla milen noga.

MVH
Robert
We
2.000
Westersund
BMW M2 LCI -18
BMW 520DA Touring M-Sport -12
BMW Z4 M Coupe -06
BMW M3 -02
BMW Z3 Coupe -99
BMW 740i/6 -96
BMW M5 3.8 -92
BMW M535i -87
Var det inte en dom "nyligen" där en bilfirma hade förmedlat en bil som det var fel på, bilfirman förlorade i rätten och det slogs fast att förmedlaren har det yttersta ansvaret. Tidigare användes "förmedlingsuppdrag" som en friskrivning för bilfirmor från att ta ansvar.

Med det sagt borde det innefatta att krediten skall vara löst innan vidareförsäljning eller att det iallafall är bilfirmans ansvar att se till att det blir gjort.
Ma
1.335
Matthias
328i GT - 2016
320dT - 06
Lexus RX400h - 06
Stämmer som westersund säger: säljer firman är det den som är säljare och då gäller konsumentköplagen. men många låtsas fortfarande inte om detta. Samtidigt har jag sett att firman ändå köper bilen först vid sådan försäljning och då också löser krediten.

16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Annonseras bilen av företaget så gäller alltid konsumentköplagen. Står direkt i första paragrafen.

"1 § Lagen gäller även i fall då säljaren inte är en näringsidkare, om köpet förmedlas för säljaren av en näringsidkare. I sådana fall svarar både näringsidkaren och säljaren för säljarens skyldigheter enligt lagen.

Med det sagt så är inte konsumentköplagen ett så starkt skydd som många tror. Det slängs ofta ur "alla fel som uppstår inom 6 månader ska firman stå för" vilket inte stämmer. Inga fel som uppstår _efter_ köpet snarare täcks, då heter det garanti ;) Det som täcks är fel som kan göras sannolikt att de fanns redan vid köpet som upptäcks inom 6 månader (nu 24 mån). Det är en betydelsefull skillnad. Sen omfattas inte slitdelar, normalt slitage eller mer än man kan rimligen förvänta sig i förhållande till ålder, mil och pris.
Alla seriösa bilköpare lär samt bör ha koll på konsumentköplagen.

Det handlar i detta fall om hur bilfirman förhåller sig till den.

Många handlare kan knappt stava till konsumentköplag och ännu mindre innehållet i den.

I vissa fall är det mycket enkelt att få ersättning för relevanta reklamationer,. I andra fall kan det handla om utdragna förhandlingar i veckor, månader, år, via ARN eller i värsta falla domstol.

Därför är det viktigt att göra sin hemläxa angående både bilen och företaget - innan ett eventuellt köp. Att detta företag har en kreditanmärkning/skuldsaldo vid en enkel koll talar t.ex. inte för trovärdigheten men det finns såklart undantag:)
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
En annan sak att undvika är nystartade bilfirmor. De dyker upp och försvinner ofta lika fort. Har firman funnits i 5+ år så lägger man inte ner så lätt eftersom varumärket har börjat få ett värde.
Visa användare
4.611
christer silvén
330E -20 G20
520D -17 G30
420D cab -17 F33
Har själv en 420D, och är jättenöjd med den, visserligen en F33, men det är väl mest taket som skiljer. Går riktigt bra och snålt. Motorerna verkar också funka utan problem nu för tiden, det var värre förr.

BMW CS #5206
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Kollar man på car.info så har bilen haft 6 brukare och 9 ägare om jag kan tyda allting rätt. Jag avråder, bara en känsla jag står för men inte behöver utveckla. När bilar går vägar som firmor som heter som denna säljfirma eller den före så hade jag iaf inte varit spekulant men det är jag det, var och en gör som dom vill.
Mvh
Asken
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Tack för alla svar, jakten går vidare från den första jag länkade till. Men vad säger panelen om denna?

Länk

MVH
Robert
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Du får göra lite egen research. www.car.info ange regnr hur många firmor resp brukaree(personer) har varit ägare till bilen? Vad har hänt mellan 14/11 2017 och 29/6 2018 med mätarställningen? Bilen var till osåld ett år hos Aften Bil melllan 2017 till 2018 ser man om man kollar annonserna. Varför den minsta bensinmotorn och en tomhylsa. 9 Bilfirmor har varit ägare och 3 brukare, dvs den har cirkulerat mellan olika bilfirmor när de inte lyckas sälja den. Tips. Välj en diesel med bra utr, fåbrukare och få firmor. Kolla på dom, kolla servicebok och skick. När du varit och kollat på dom, posta om dina frågor och vad forumet tycker. Så lär du dig mer om modellerna i övrigt. Jag hade valt motor 430d eller 430i. 420d om det inte fanns budget för.
Du kan också gå in på www.allabolag.se och titta på omsättning, vinst samt inte minst, styrelsens sammansättning och om det inger sådant förtroende att du vill köpa en bil där.
Lycka till!
Asken
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Tack för bra svar Asken. Ser väl ut som en "Svarte Petter" då. Tomhylsa? Vad saknas främst? 420D är väl som varit planen från början.

MVH
Robert
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Alltså, ska du köpa bil som man gör en gång vart femte eller tionde år(iaf jag) då är det väl bara att köpa en bil med trevlig utrustning, finns hur många som helst. Orkar inte gå in på vad som är tomhylsa, för dig är det en sak, för mig en sak. Köp ett välutr exemplar är det jag hade gjort, ju mer utr desto bättre. Mpkt är inget måste.
Mvh
Asken
16.545
Löwet
Tesla Model S
BMW 335 E93 M-Sport
BMW 320dXT Modern Line
Att enbart utgå från sina egna preferenser när man ger råd känns som en dålig idé. Ungefär lika dåligt som att påstå att det finns ett automatiskt samband mellan antal ägare och en bils skick. Bilen har dessutom i jämförelse få ägare för sin ålder, inte många.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

Asken, det är min 21-åriga son som ska köpa, och för honom är M ett måste, går i princip inte att köra utan det paketet :)

MVH
Robert
Varför inte fundera och räkna på en ny eller nästan ny G42? Tror det är ett bättre köp än en tio år gammal 4-serie.
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

turbo4ever, sonen som fastnat för just 4-serien :)

MVH
Robert
Visa användare
2.841
Robert Lundberg
BMW 420d -16
MB SLK 250 -13

För att knyta ihop tråden så blev det denna, reserverade den igår via KVD med avslut på affären idag :)
Länk

Vad tycks? Har bra erfarenhet av KVD, både köpt och sålt av dom tidigare. Sonen mer än nöjd :) Kanske inte bäst prisad, men har det som han ville ha.

MVH
Robert
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.